Muistuttakaahan pilttejänne etteivät kerää sammakonkutua

"kesis"
mitäs sitten elo-syyskuussa pitäisi tehdä kun piha TÄYNNÄ pieniä sammakoita?...en meinaan askeltakaan pysty ottamaan ilman että joku tossun alle litistyisi...saatika sitten kun lähtee autolla...vanat vain jää
 
"hep"
[QUOTE="kesis";28434941]mitäs sitten elo-syyskuussa pitäisi tehdä kun piha TÄYNNÄ pieniä sammakoita?...en meinaan askeltakaan pysty ottamaan ilman että joku tossun alle litistyisi...saatika sitten kun lähtee autolla...vanat vain jää[/QUOTE]

sama meillä. Viime vuonnakin tuli tuhoa oikein urakalla. Ehkei saa enää liikkuakaan kotipihasta??

On varmasti alueita joilla sammakoita on vähempi (siellä missä niitä ihmisvihollisia autoinenn ja pyörineen on enemmän). Mutta täällä maalla kun saavat rauhassa asustaa niin kurnuttajia löytyy pilvin pimein.
 
Määä
[QUOTE="hep";28434961]sama meillä. Viime vuonnakin tuli tuhoa oikein urakalla. Ehkei saa enää liikkuakaan kotipihasta??

On varmasti alueita joilla sammakoita on vähempi (siellä missä niitä ihmisvihollisia autoinenn ja pyörineen on enemmän). Mutta täällä maalla kun saavat rauhassa asustaa niin kurnuttajia löytyy pilvin pimein.[/QUOTE]

aa, voih, ihan totta? Sammakot on söpöjä, täällä maalla ja tuolla mökkimaalla järven rannalla näkee vain kerran vuodessa.
 
Sammakko on rauhoitettu eläin ja sitä myötä sammankutukin. Siitä voidaan sakottaa. Suurin osa niistä lammikosta selvinneistä ja nuijapäistästä sammakoiksi kasvaneista ei sitten selviä aikuisuuteen asti, joten sellainen "liikatuotanto" on oikeastaan melkoisen tärkeää. Sitten täällä kaupungistuneilla alueilla se suojelu on entistä tärkeämpää, koska luontaiset kutupaikat ovat vähissä ja puhumattakaan siitä selviytymisestä aikuiseksi asti.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: moekoe ja Tepadj
Ajatteli tuosta aloituksesta, että onko vaarallista ja saa jotain ihme tauteja, mutta eihän se sitten niin kuitenkaan ollut. Oli vaan sammakoiden puolestapuhe.

Aloin muistelemaan miten lapsena keväisin tikulla nosteltiin klönttejä Ingmannin viilikuppeihin. Pantiin vähän hiekkaa sekaan ja mausteeksi kuivaa heinänsilppua. Sekoiteltiin ja keitettiin puuroa. Että semmoista. Enkä minä ainakaan missään ole nähnyt niin tuhottomasti sammakonpoikia mitä tuota kutua on olemassa.
 
Minä olen joka vuosi seurannut sammakoiden kehittymistä lasten kanssa, se on ihanaa =)
Juuri tänään aamulla huomasin 3 kutua tuolla meidän "vakkariojassa", eli tänään tulee päivä 1. Otamme tänä vuonna myös kameran mukaan. Käymme sitten säännöllisin väliajoin seuraamassa, miten se muysta piste muuttuu ja kuoriutuu ulos sieltä kudusta, jonka jälkeen käymme välillä aina pyydystämässä nuijapäitä ja katsomme niiden jalkojen kehittymistä (päästämme siis 5 min sisällä takaisin ne).
Lapsena olen kasvattanut kudusta ihan sammakon, nykyään en voi kun tiedän että ovat rauhoitettuja...
 
"vieras"
Ajatteli tuosta aloituksesta, että onko vaarallista ja saa jotain ihme tauteja, mutta eihän se sitten niin kuitenkaan ollut. Oli vaan sammakoiden puolestapuhe.

Aloin muistelemaan miten lapsena keväisin tikulla nosteltiin klönttejä Ingmannin viilikuppeihin. Pantiin vähän hiekkaa sekaan ja mausteeksi kuivaa heinänsilppua. Sekoiteltiin ja keitettiin puuroa. Että semmoista. Enkä minä ainakaan missään ole nähnyt niin tuhottomasti sammakonpoikia mitä tuota kutua on olemassa.
Niin, koska vain pieni osa selviytyy aikuiseksi. Ja sitä vähemmän, mitä vähemmän kutua.
 
"jeps"
Ajatteli tuosta aloituksesta, että onko vaarallista ja saa jotain ihme tauteja, mutta eihän se sitten niin kuitenkaan ollut. Oli vaan sammakoiden puolestapuhe.

Aloin muistelemaan miten lapsena keväisin tikulla nosteltiin klönttejä Ingmannin viilikuppeihin. Pantiin vähän hiekkaa sekaan ja mausteeksi kuivaa heinänsilppua. Sekoiteltiin ja keitettiin puuroa. Että semmoista. Enkä minä ainakaan missään ole nähnyt niin tuhottomasti sammakonpoikia mitä tuota kutua on olemassa.
Onneksi meillä oli lapsuudessa ihan oikeita leluja, niin ei tarvinnut elävien eläinten alkuja rääkätä.
 

Yhteistyössä