Muita hitaasti kehittyviä?

Meillä poitsu 1-v. Kehitys ollut hidasta alusta asti. Kehittyy kyllä kokoajan, mutta hyvinkin paljon hitaamin kuin moni muu samanikäinen muksu.
Ryömimään lähdettin vasta hiukan reilu 11kk. Istutaan , jos laitetaan istumaan, mutta itse ei vielä ihan pääse. ylöspäin ei minkäälaista yritystä vieläkään ole. Puheen ymmärtäminenkin on suppeampaa kuin useammilla tuttavien muksuilla.

Eilen 1-v nla:ssa terkkari-täti soitteli lääkärille, että haluaiskos hän katsoa poikaa jo ennen seuraavaa virallista nla-lääkäriaikaa (1v2kk) ja seuraavalla viikolla mennään sitten tohtorin syyniin..

Olen tuolla erityispuolella jo asoista joidenkin kanssa kirjoitellutkin, mutta lukisin mielelläni vielä lisää kokemuksistanne vastaavien asioiden tiimoilta..
ja erityisesti kiinnostaa , kuinka se kehitys ja arkiset taidot sujuvat siellä leikki-iässä sitten?
 
Aku
Meillä tyttö on kehittynyt pienempänä hurjaa vauhtia,mutta nyt kehitys tuntuu tyssänneen :/
Tyttö oli 5kk kun lähti ryömimään,6kk konttaamaan ja 8kk kun nousi tukea vasten seisomaan.Nyt neidillä ikää 1v1kk ja edelleen seisoo vaan tukea vasten ja ottaa muutamia askelia.Taaperokärryn kanssa saattaa mennä metrin verran.Meillä istuminen on aiheuttanut päänvaivaa kun tuo tuppaa mieluiten istumaan polvet taivutettuina taaksepäin.Tästä oli puhetta 1v neuvolassa että pitäisi korjailla jalkojen asentoa ja sitä ollaan tehtykin aika ahkerasti,vaan tuloksetta.Samantien ne jalat kääntyy taaksepäin kuitenkin.
En tiedä vaikuttaako tuo istuma-asento kävelyn opettelemiseen.

Toisaalta en vielä ole hirveän huolissani sillä ikää on kuitenkin vasta tuo reilu 1v.Muutaman kaverin vauva on kehittynyt hitaammin ja sitten kertaheitolla oppinut konttaamaan ja tukea vasten seisoskelun ja nyt jo kävelevät.Ehkä toiset vaan oppii asioita pikkuhiljaa ja toiset sitten enmmän kerralla.

Meidän yhden kaverin muksu passitettiin muistaakseni just 11kk iässä fysioterapiaan kun ei kontannut.Fysioterapeutti oli kuitenkin sitä mieltä että kaikki on kunnossa ja jos ei reilun vuoden ikäsenä vieläj konttaa niin kattoo sit uudestaan.Nyt poika on 1v 4kk ja opettelee kävelemään pikkuhiljaa eli kaikki hyvin.On vaan sen verran rauhallisempi kaveri.

Monesti olen kuullut että hoitoon päiväkotiin meno on vauhdittanut kehitystä hurjasti.Eli monen tutun muksut on lähteneet kävelemään tai oppineet muita uusia taitoja aika pian päiväkotiin menon jälkeen.Meillä tuo ois edessä ens keväänä,mutta toivottavasti meillä sillon jo kävellään =)

Eiköhän se teidänkin pikkunen ota sitten kirveen spurtin ton kehityksen suhteen kun aika on.Tuu ihmeessä kertomaan mitä se lääkäri oli mieltä.
 
Täälläkin poika joka oli jokseenkin hidas kehityksessä.
Ryömimään lähti vähän reilu 7kk. Ryömikin sitten tuonne 1v2kk saakka !! Istumaan nousi itse varmaan kanssa tuossa 1v2kk iässä ja vasta 1v jälkeen pysyi ilman tukea istumassa!!
Tukea vasten nousi seisomaan samoihin aikoihin kun lähti konttaan eli 1v2kk iässä. Käveli sit puita pitkin 1v3kk ikäisestä aina tuonne 1½ vuotiaaks asti !! Sitten vasta uskaltautui kävelemään ilman tukea!!
Näytti osaamisensa jo aiemmin mutta ei vaan uskaltanut.

Me käytiin neuvolan fysioterapiassa vuoden ikäisenä tuon konttauksen takia. Ei auttanut vaan poika lähti sitten kun itse osasi ja halusi.
Kävelyn takia ei käyty missään, siinä oli takarajana tuo 1½ vuotta.

Nyt poika 2v1kk ja juoksee ja kaikki muutkin asiat on kohdallaan!! Toki isosisko oli tuossa iässä jo paljon näppärämpi liikkeissään ja toimissaan, mutta kuitenkin.
Kaikki kehittyy eriaikaan ja sit tuota arkuuttakin saattaa olla niinkun meillä!! :D
 
Meillä poika nyt 1v. Ei konttaa tai ryömi vieläkään. Istuminen alkoi sujua noin 7-8 kk iässä mutta itse oppi nousemaan istumaan 10 kk iässä kun käytiin pari kertaa fysioterapiassa. On peppukiitäjä ja nyt kuukauden verran noussut seisomaan tukea vasten, kävelee nyt puita pitkin jne. Nyt on fysioterapiassa tauko kun tuntuut kehittyvän hyvin ilman lisäohjausta. Meillä kehitystä on hidastanut refluksi ja sen myötä opitut väärät liikemallit (selkä kaarella huuto jne.).
 

Yhteistyössä