Muita joiden 1½ v saa tissiä (myös öisin)??

Onko tässä universumissa muita n. 18 kk ikäisiä taaperoita, jotka saavat vielä rintaa? Meidän taapero saa vielä aina kun haluaa (ei tarjota, ei kielletä ), myös yöllä (1-2 x joka yö ) ja kyllästyttää, kun kaikki sitä päivittelee. Kyllä minä sen ymmärrän, ettei tämän ikäinen sitä enää ravinnokseen tarvitse, eikä varsinkaan öisin, mutta meidän taapero ei ole koskaan huolinut tuttia tai pulloa ja haluaa käydä tankkaamassa äidin läheisyyttä tällä tavalla, minulle se on sopinut. En kylläkään panisi pahakseni jos imetys jäisi jo pois. Neuvolasta suositellaan unikoulua ja oikeastaan jo koko imetyksen lopettamista, minusta vaan tuntuisi niin pahalta alkaa huudattamaan pientä ja viedä se pienen hemmotteluhetki pois. Ymmärrän kyllä senkin, että imetys saattaa kuluttaa hammaskiillettä. Mitä muille pitkään imettäneille on sanottu neuvolasta? Onko tullut painostusta lopettaa imetys jo kokonaan? Millä keinolla olette luopuneet yöimetyksestä, onko huudatus ainoa mahdollisuus tällä iällä (meidän tempperamenttinen taapero nukkuu "kaikeksi pahaksi" vielä myös perhepedissä, joten tassuttelukaan ei taida onnistua. Olenko yksin tämän "murheen" kanssa ;) ?
 
Joo imetin ekaa öisin vielä vuoden vanhana, annoin vesihörpyn ja sillä huuhdeltiin hampaat imetyksen lopuksi, ellei nukahtanut. Kyllähän neuvolassa sanotaan, että imetyksen vois lopettaa vuoden ikäisellä, en halunnut, eikä kukaan painostanut. Esikoista imetin 1 v 5 kk. On ne vaan ihania hetkiä ensin vauvan, sitten taaperon kanssa ja helppoa kun on eväät aina tuoreena mukana. =) Imetin vauvantahtisesti koko ajan, myös öisin. Jossain vaiheessa aloin antaa vettä öisin ja hyväksyi sen, mukista poika joi. Puolivuotiaana jätti pullon ja tutin, lähinnä joikin vettä pullosta. Imetät juuri niin kauan kuin haluat. Yöimetyksistä voi yrittää vieroittaa vettä hörppyyttämällä tai lypsämällä maitoa ja lisää sitten vettä. Illalla annat. Meillä tilanne helpottui, kun siirtyi perhepedistä omaan huoneeseen n. vuoden ikäisenä, jäi sitten yöimetys aika pian pois. Melko helposti lopultakin jäi. Kävin muutamia kertoja imettämässä toisessa huoneessa ja lopulta nukuin hetken vieressä, laitoin siihen sängyn ja alkoi nukahtaa ilman mitään juotavaa.

Kuopusta imetin n. 1 v 1 kk, kunnes halus itte jättää rinnan. Meillä oli toiveissa vielä kolmas ja imetys piti mulla menkat pois molempien aikana n. 2 v. Kun imetys loppui, menkat alkoivat muutaman viikon päästä.

Kuopusta aloin vieroittaa aikaisemmin yöimetyksestä ja tassuttelin ja rauhoittelin sylissä ja vesimaitoseosta tarjosin ja lopuksi vettä ja siihen jäi yösyötöt. Oli enemmän huutoa kun isolla veljellä, mutta aika pian alkoi nukkua yönsä.

Toivon että löydät oikean keinon ja ajan, ehkä omaan huoneeseen siirtäminen voisi olla yksi mahdollisuus vieroitukselle ja miehen apu varmaan voisi olla hyvä. Meillä se ei onnistunut, kun mies vuorotyössä. Onnea yritykselle ja nauti imetyksestä niin kauan kun susta ja lapsesta hyvältä tuntuu. Älä välitä muiden kommenteista. :hug:
 
Poika 1v 7kk ja aivan tilanne. Tisuttelua sekä päivä että yöllä ja perhepedissä nukutaan.
Meillä ei neuvolassa ole otettu kantaa nyt...ei ole ehdotettu lopettamista. Sanoinkin siellä, että koska olen hoitovapaalla, ja tämä tuntuu olevan pojalle tärkeä asia (ei syö myöskään tuttia, eikä pulloa) niin mikäs siinä.
Kun lukee imetystuki sivustoilta juttua taaperoimetyksestä, niin on monta asiaa, mikä tätä juttua tukee.
Meillä oli keväällä raju vatsatauti, pojalle ei kelvannut mikään muu syöminen / juominen, ainoastaan imetys sujui. Jouduttiin lähtemään kuitenkin poliklinikalle, missä lääkäri totesi, että
kuivuminen olisi todennäköisesti ollut pahempi (ois jouduttu ottamaan sairaalaan sisään) mutta imetys pelasti tältä.
Oon aatellut, että seurailen, jospa lopetushalut tulisi pojalta itseltään, niin tisuttelu jäisi itsestään, pehmeästi pois. Uskoisin, että vuoden päästä on jo toinen tilanne.
(Kannattaa lukea imetystuki -sivuilta asiaa taaperoimetyksestä! ....Taapero-imetys onkin hyve, eikä pahe;)


 
Ihanaa! Kiva että olette olemassa =) ! Minä vähät taidan veisata kummastelijoista ja jatkaa vielä tovin! Ainoa asia mikä vähän huolettaa, on ne taaperon hampaat (nukahtaa tissille, joten suun huuhtelu ei onnistu), pilaanko ne?

Onnea TeSuLah loppuraskauteen!
 
Yeb
Meillä tissiä saa vielä 1v2kk, mutta vastaan silti vaikkei ollakaan vielä noin kunnioitettavan kauan tissitelty :hug:

Lähinnä tuon yösyömisen kannalta.. Mulla ei ollut mitään kiirettä tai edes suunnitelmia lopettaa yöimetystä vielä, mutta kappas eräänä viikonloppuna kun olimme tytön (silloin 1v1kk) kanssa kahdestaan kotona päätin kokeilla josko pärjäisi edes vähemmillä syötöillä. Eka yö meni kuin vahingossa tosi hyvin ja aamulla kiiruhdin keittämään heti puuroa, olihan toisella jo oltava kova nälkä. Eipä ollutkaan vielä, pärjäsi siis yön syömättä vaikka sitä olin aina epäillyt :) Tästä rohkaistuneena päätin siis jatkaa tissitöntä linjaa öisin, seuraava yö olikin vähän rankempi mutta oikeastaan aika helposti siitäkin selvittiin, ehkä juuri sen takia että nukutaan perhepedissä ja on helppo pitää muuten hyvänä.

Jonkin aikaa tyttö heräsi sitten tosi aikaisin, ennen viittä.. Päätin vaan itsekin nousta ja olla luovuttamatta antamalla tisua tai vettä. Nopeasti sekin sitten muuttui ja päästiin nauttimaan ihan normaaleista unista :) Näin jälkeenpäin tuntuu aivan ihanalta kun toinen nukkuu yleensä aina tauotta 1930-0700! Eipäs oo meinaan tullu piiitkään aikaan kateltua iltaisin elokuvia tai muuta kun keskeytys on aina ollut taattu :kieh:

Ja edelleen nukutaan perhepedissä eikä se näytä tyttöä haittaavan millään tavalla ettei saa enää maitoa öisin. Päivisin imetän pari kertaa. Haluan siis kannustaa yösyöttöjen lopettamiseen, varsinkin kun nukutte perhepedissä, siinä on niin helppo silitellä ja taputella pientä :) Niin eikä meilläkään koskaan ole pullot tai tutit kelvanneet.

Ja jaksamista päivittelijöihin |O Niitä kun tuntuu riittävän myös meidän tapauksessa vaikka tyttö saa maitoa enää vain päivisin. Minusta silti on vielä niin pieni että saa tisutella :heart: Pieni se on puolitoistavuotiaskin!
 
Neuvolassa tuettiin imettämään vähintään 2 vuotiaaksi eikä yösyöttöihin puututtu muuten kuin että jos ei itse enää jaksa heräämisiä niin isiä hätiin. Olin ajatellut imettää jopa 3 vuotiaaksi mutta lopulta kypsyin lopettamispäätökseen kun jouduin rajoittamaan päiväimetyksiä kun oma kunto alkoi olla huono ja paino vain tippui eikä voimat riittäneet mihinkään aj yöllä tissuteltiin tosi monia kertoja. Mulla kävi siis niin että poitsu imi kaiken äidinkin ravinnon (vaikka söin kuin hevonen) eikä oikein välittänyt muusta ruuasta. Lopuksi monta kuukautta poika imi vain öisin ja nukahtaessaan päikyille tai illalla. Jätin lopettamisen siihen kun miehellä alkoi kesäloma. Tosi helposti meni oikeastaan, itse tein surutyötä joa puolisen vuotta ennen ja poika oli jo niin iso että ymmärsi kun selitin että "vauvojen ruoka" on äidiltä nyt loppunut. Pari iltaa itketti vähän mutta sittemmin ei ole rintaa kaivattu. Ja poika alkoi nukkua yöt läpi inahtamatta!!!! Vihdoinkin 2 vuoden univelan kerääntymisen jälkeen äitikin saa nukkua.

Jos imetys sujuu kumpaakin osapuolta tyydyttävästi kannatan ehdottomasti jatkamista pidempään- en usko että ne hampaat siitä kuitenkaan hirveästi kärsii jos illoin aamuin kuitenkin pestään. Meidän pojalle rinta oli tosi tärkeä pitkään, vaistosin jotenkin sen että hän on niin isoksi tullut että voisi olla hyvä sauma lopettaa, niin kuin olikin. Yhtään itkua ei ole tullut esim. ollessani rinnat paljaana, vain nukahtaminen oli hetken hankalampaa. Yösyöntejä en saanut missään vaiheessa loppumaan vaikka pari kertaa yritin. Poika nukkuu ihan sänkymme vieressä johon siirtyi perhepedistä 1-vuotiaana tilanpuutten takia. Sieltä hän nopsasti halutessaan kiipeää viereemme.
 
Itse en imettäisi enää tuon ikäistä lasta. Tuon ikäinen ei enää tarvitse syödä yöllä.
Näin ainakin minulle sanottiin neuvolasta. No itse en kyllä ole imettänytkään, mutta kukin
taplaa tyylillään. :saint:
 
Heippa!

Älkää ihmeessä välittäkö ihmisten asenteista! Neuvolassa nämä asiat pitäisi olla jo sen verran tuttuja, että moisia neuvoja ei satelisi, mutta ikävä kyllä todellisuus on toinen.

Yösyöttöjä kannattaa rajoittaa vasta siinä vaiheessa, kun tuntuu, että itse ei enää jaksa. Jos lapsi nukkuu muuten hyvin ja käy välillä tissillä äitiä sen häiritsemättä, niin miksi ihmeessä lopettaa?!

Lapsella on tarpeita niin monenlaisia. Yksi tärkeimmistä on läheisyyden ja turvallisuuden kaipuu. Sitä voi tyydyttää monella tavalla. Hyvä keino on pitkä imetys. Meillä homma loppui vuoden ikäisenä korvatulehduskierteeseen ja voi, kuinka sitä surinkaan!

Itseluottamusta ja mukavaa syksyä!
 
WHOn ja Unicefin maailmanlaajuinen suositushan on että imettää 2 vuotta, joten ei kannata välittää ihmettelijöistä. Meillä tyttö vasta 7kk ja imetän häntä edelleen. Ja saakin imeä niin pitkään kuin haluaa. Ensimmäinen tavoite on sinne 1 v. asti :wave:
 
Meilläkin puolitoista vuotias poika haluaa ja saa tissi maitoa päivin ja öin. Toisaalta haluaisin jo lopettaa imetyksen, mutta en halua pientä huudattaa. Tiedän että monet, jotka imetyksestäni tietää, ihmettelevät suuresti. Joku puhuu selän takana ja joku uskaltaa sanoa mielipiteensä minulle suoraan. Juuri tämä selän takana puhuminen ärsyttää. Tulisivat kysymään minulta syitä imetykseen, jos asia niin ihmetyttää. jokainen lapsi, äiti ja lapsen ja äidin välinen suhde on ainutlaatuinen. Jos järjestely sopii lapselle ja äidille, on kaikki juuri niin kuin kuuluu.
 
Juuri näin, äityli! Imetys on yksi keino tyydyttää lapsen läheisyyden ja hellyyden tarvetta. Minä en myös halunnut huudattaa pientäni ja kun hän tuli 2v, kävi lopetus lähes kivuttomasti pienellä itkulla, yhtään yötä tai päivää ei huudettu! Olisin jatkanut pidempään jos lapsi ei olisi ollut niin fiksoitunut nukahtamaan tissi suussa, siitä hän ei oppinut koskaan pois. Nyt käytetään muita keinoja läheisyyteen ja lohtuun =)
 
Meillä kans tuo 1v8kk tisuttelee vielä myös öisin. Joskus menee yö niin että syö vasta aamulla, mutta joskus vaatii rintaa jo alku yöstä.
Me myös nukutaan perhepedissä, joten sillä tuo yötisuttelu on vaan jatkunu.
Teen yövuoroja, ja niiden ajan poika on mummilla tai isin hoidossa ja silloin ei tissiä tarvi. Mummin luonakin nukkuu aina siihen asti, kunnes menen aamulla hänet hakemaan. Ei siis heräile siellä edes öisin.
Aion lopettaa imetyksen sitten kerralla. En pelkästään yösyöttöjä vaan kaikki syötöt. En halua huudattaa lasta, joten aion joku päivä ottaa sinapin käyttöön ja sillä vieroittaa tuon kuopuksenkin.
Esikoisen vieroitin 2 vuotiaana sinapilla ja se oli kerrasta poikki ilman sen ihmeempiä itkuja. Nyt toivon että se onnistuis samanlailla kuopuksellakin. :)
Mutta se imetys hetki on vaan niiin ihana hetki, sekä lapselle, että äidille. :heart: Mun puolesta muut saa puhua ja ihmetellä kuinka paljon haluaa.

*muoks. Meillä poika syö tosi hyvin ruokaa, imetyksestä huolimatta. Pesemme kaksi kertaa päivässä hampaat.
 
...et imettäkää niin kauan kun voitte!!! :attn:
minä imetin 1v4kk ja tissi jäi meillä vahingos pois joten se loppu sit siihen,oisin jatkanu kyl vielkin mut poika vähän niinku itte vierotti ittensä... :D
tissiä vaan vaaveille niin kauan ku mahollista!!!! :)
 
Eiköhän lapsi itse tee joskus sen päätöksen ettei enää maito kelpaa... kateellisten panettelua sanoa etteikö pitkään imettämisestä olisi paljonkin hyötyä lapsen kehitykselle. Jatketaan siskot samaan malliin! :wave:
 
Meidän 1v 4kk tissitakiainen saa mamimaitoa päivällä 1-2 krt ja yöllä ainakin sen kerran pari =) Tissittelyt on ihania "meidän juttuja" ja niistä en meinaa luopua vielä pitkään aikaan =) Ja äidin kainalossa nukutaan =)
 
Mahtavaa että on ymös muita yöimettäjiä! Oma lapseni on vasta 1v, mutta silti saan kuulla koko ajan "kuinka siitä pitäisi päästä eroon." Ei todellakaan ole aikomusta lopettaa, minua yöheräily ei haittaa, ja on vain ihanaa kun vauva malttaa olla rinnalla, kun päivällä tuntuu olevan niin paljon muuta ,ielenkiintoista, ettei oikein malta rinnalle rauhoittua. Sitäpaitsi, olen miettinyt kuinka voi olla mahdollista että joku aivan ehdottomasti TIETÄÄ ettei vauvalla/lapsella tule nälkä yöllä, kyllä mullekin tulee ajoittain aamuyöstä huiko, ja on käytävä nappasemassa yöpalaa =)
 
tää on ehkä vähän ot, kun en ole imettänyt noin pitkään kumpaan lasta :) mutta meillä tuon ikäinen kun vielä heräsi öisin vaatimaan maitoa, sai sitä.. vaikka mummonkumminkaimat puhuvatkin unikoulusta ja muusta :headwall: niin eiköhän se ole perheen oma ratkaisu miten jaksaa yöt!
 
Meillä poju 1v.4kk. Olen imettänyt niin päivin ja öisin. Nyt aloittelin työt ja alkaa tuntua, että 3 herätystä yössä on paljon. Viime päivinä alkanut oma kunto jo pettää...hirmu väsy ja huimaus, ärtyneisyys. Tiedän,että poju pärjäisi ilmankin, mutta sille on myös tissittely tosi tärkeää. Rankkaa valita kahden väliltä. Kuitenkin oman terveyden ja levottomien öiden vuoksi kai luovutn nyt vaikka esikoista imetin 2v. 2kk. Voimia teille ketkä jaksatte. On se kuiteskin ihanaa!!!!
 

Yhteistyössä