muita joilla atopiasta kärsivä lapsi

olisiko muita joilla olisi atopiasta kärsivä lapsi meillä tyttö 3v ja kärsinyt kohtalaisen pahasta atopiasta oikeastaan koko ikänsä. muita samassa tilanteessa olevia ja mikä auttas ollaan kokeiltu monet voiteet ja suolahoito huoneet mut kaikki auttaa vaan hetkeksi. tiedän ettei varmaaan täysin parantavaa hoitoa ole mut sellainen et pysyis edes hetken poissa
 
:wave: Meidän 6v neiti oireillu koko ikänsä, tosi paha atopia. Kortisooni rasva auttaa meillä hetkellisesti. Tytölle myös määrättiin rauhoittavia et kutiaminen helpottuis, niitä en kyllä antanu ku kerran ku tytöstä katos "puhti" vaikka annoin ihan ohjeen mukaan.
 
meillä tyttö 2 vuotias ja tänä talvena iski todella paha atopia.. kaulasta alaspäin repii itsensä aivan verille. kerran ollaan saatu lääkärin määräämänä semmosta elidel voidetta mitä ei saanu käyttää kun muutaman päivän ja sillä hävisi..siis hetkeksi. meilläkin on kokeiltu kaikenlaisia rasvoja. parhaiten on auttanut ceridal öljy mutta sekään ei enää.. vinkkejä vois laitella parhaista rasvoista ym.
 
lisään vielä niit voiteita mitä ollaan kokeiltu ja mitä on kyl vie käytössäkin
ceralan lipolan hydrolan
eivät poista läiskiä mutta auttavat kyl meillä et iho ei menis rikki
kortisoni voiteita on kans ollu jos jonkinlaisia niit en tähän nyt listaa
jatkuvassa käytössä meillä on protopic (kallis voide ja on pieni tuubi) kela ei korvaa. Ja atarax iltaisin aamulla toista jos tilanne kutinan suhteen paha. mut nyt täytyy atarax pistää tauolle kun ollaan menossa allergia testeihin 5pv en tie miten selvitään ne päivät
 
Tinakenkätyttö: Miksi Elideliä ei saisi käyttää kuin muutaman päivän? Elidel on Protopicia vastaava tuote, mutta miedompi. Siihen ja Protopiciin on mahdollista saada Kelalta korvauksia ihotautilääkärin B-lausunnolla. Minulla on nimittäin korvaus Protopiciin. Onkohan aikuisilla ja lapsilla sitten eroa tuossa korvaus asiassa, sitä en tiedä..? Mulla tuo Protopic ja Elidel eivät toimi sivuvaikutusten takia, joten kortisonilla mennään. Tosin imetysdieetillä ollessani ihokin oli aika hyvä ja tajusin olevani allergisempi kuin luulinkaan. Tänä talvena ei ole juurikaan tarvinnut rasvailla ja olen pärjännyt aika pitkälti perusvoiteilla. Ei siis ole ollenkaan pöllömpi idea mennä allergiatesteihin!

Sitten yksi juttu tuli mieleen, mikä nyt onkin varmaan nykyajan äideille jo aika tuttu homma. Silloin kun minä olin lapsi, oli vallalla käsitys, että atooppista lasta ei kannata käyttää turhan usein pesulla. Homma kuitenkin toimii huomattavasti paremmin, kun käydään joka ilta suihkussa ja pestään vanhat rasvat pois ja rasvataan uudelleen puhtaalle iholle.
 
NallePuh82:

hitsi kun ei oo enää sitä pakettiakaan tallella,se oli semmonen 50g pikkunen tuubi ja maksoi 25e. se siis oli tosi voimakas rasva ja siellä ohjeissakin luki et tätä rasvaa voi määrätä lääkäri jolla on pitkäaikainen kokemus atooppisen ihon hoidosta tms. ja sitä ei saa alle 2 vuotiaille käyttää..mut just se lääkäri sillon sano et korkeintaan kolme päivää voi laittaa et häviää sillä..ja viikon tais sit pois ollakkin mut tuli takasi..

ootteko muuten saaneet ihotautilääkärille lähetteen ja siellä todettu atopia vai ihan "normaali" lääkärissä??
 
Minä olen aina käynyt yksityisellä ihotautilääkärillä ja lastani käytän yksityisellä allergologilla. Pienillä lapsilla ihottuma on usein allergiaoire. Oire häviää hoidolla ja tulee takaisin hoidon päätyttyä. Minun ihotautilääkärini sanoi, että jos lapselle ei riitä perusrasva ja mieto kortisoni hoidoksi, on tod.näk. taustalla allergiaa.

Kyllä sitä Elideliä uskaltaisi hiukan enempikin käyttää, mutta kannattaa hakeutua pätevälle allergologille tai iholääkärille. Itselläni on ollut Protopic vähemmän käytössä, mutta siskolla on mennyt jo vuosia. Takrolimuusit (Protopic, Elidel) eivät ohenna ihoa, kuten kortisoni ja ovat siksi parempia pitkäaikaiskäyttöön.
 
oonkin miettinyt tota yksityiselle menoa tai lähetteen pyytämistä ihotautilääkärille.. ei nuo terveyskeskuslääkärit tunnu tietävän tästä kovin paljoa, paras oli se kun menin tytön kanssa lääkäriin kun oli repinyt ihon aivan verille..lääkäri tuumasi että on syyhy :LOL: jaa koko talven sitten ollu olevinaan syyhy eikä kenessäkään muissa ollut! sen jälkeen mentiin sitte päivystykseen ja saatiin sitä elidel voidetta! sit oon noista allergioista kyselly mutta eivät niihinkään oo mitään juuta eikä jaata sanoneet :(
mitkähän on semmosia yleisiä allergisoivia ruoka-aineita mitkä voi pahentaa atopiaa? vai riippuuko se ihan tapauksesta.. meillä on koira.
 
me ollaan menty suoraan ihotautilääkärille ei terveyskeskuslääkärit oikein osaa muuta kuin pistää lähetteen enkä jaksa mennä ensin tk:hon niin suoraan vaan yksityiselle ihotautilääkärille ollaan menty säästyy ainakin yksi turha käynti.
 
Kannattaa tosissaan mennä ihan yksityiselle erikoislääkärille. Käynti ei tosissaan paljoa maksa ja ei tarvitse odotella lähetteitä yms. Terveyskeskuksissa hoidetaan lähinnä akuutteja sairastapauksia,ei ne siellä lähde allergiaselvittelyjä tekemään. Yksityisesti saa käydä itse valitsemallaan ammattilaisella eikä tarvitse tyytyä yleiskääkäriin. Meillä hoidetaan oikeastaan kaikki yksityisesti, lukuunottamatta akuutteja sairastapauksia. Atooppinen ihottuma, allergiat jne. vaatii pitkäaikaisen hoitosuhteen ja ne ongelmat ei yleensä päivystyksessä ratkea.

Minulle tulee myös koirasta ihottumaa,koska olen sille allerginen. Kannattaa nyt hakeutua sinne lääkäriin, jotta saatte lapselle kunnon rasvat ja allergiatestit otettua!

 
Mä olen meillä hyvän perusrasvauksen lisäksi pitänyt hyvänä kylvettää lapset ihan rypsiöljyssä.... :ashamed: :snotty: :LOL:

Sama kai se kun tykkäävät muutenkin kylpeä vielä "vauvojen" ammeessa... Loraus sinne ja muutamat hyvät sukellukset.. Tytöllä 8v. on kyllä pitkä tukka, että sitä pitää varoa sinne kastamasta, mutta tämä kosteuttaa ihan mukavasti. Sen päälle vaan tooooosi varovainen kuivaus, taputtelulla...

Enpä tiedä auttaisiko tämä muilla ja oletteko tätä jo kokeilleet.. Meillä hyväksi kuitenkin havaittu lämmityskautena...

(Huom! NallePuhin kommentit allergioista ensin yllä.... Jos kyse on ilman allergioita oireilevasta ihosta, niin tämä saattanee auttaa....)
 
Meillä oli aiemmin korvattavuus kelasta tohon Protopickiin mut sit lääkäri erehty kirjottaa epikriisiin et iho paremmassa kunnossa (ei siis enää kauttaaltaan vereslihalla...) niin kela lopetti korvattavuuden!!! Meillä on ihan lastenpolilla käynnit lääkärillä! Tosin meillä pahat allergiat ja astma tuon atopian lisäksi. Meillä selvästi atopiaa pahentaa allergiat myös! Nyt mennään taas dieetillä ja seurataan että onko jo peruna ja viljat myös pois käytöstä... Ja pojan iho parempana... Eikä kuulema allergia testit ole luotettavimpia vaan dieetillä sitten aina selvitellään mikä taas mättää!!! Mutta tuota kannattaisi aina kysellä tuota lastenpolin mahdollisuutta koska siellä paras asiantuntemus!
 
Tässä " entinen " atoopikko, neljän nuoren äiti jonka kolmella lapsella allergiaa ja astmaa ja yksi pahasti atoopikko ( täyttää juuri 15v )

Voisin sanoa atoopikon kohdalla, että kaikki mahd aineet aikoinaan koettu ja sitten lopetin koko rasvaushomman. Iho reagoi kaikkeen mahdolliseen ja yksi pahimmista oli hiki! Lääkärit Turussa kielsi päivittäisen suihkuttamisen, mutta sitten taas kuulin toisaalta että suihkuttaminen, nopea sellainen hien poistamiseksi, on kuitenkin parasta. Niin sitten käytin poikaani joka ilta pikaisesti suihkussa, ilman saippuaa tietysti.
Automatkat etelästä lappiin, kesäisin, olivat aina koetinkivi. Iho kukki todella seuraavat päivät ja välillä iho tulehtui kauttaaltaan, kunnes opin suihkuttamaan pojan heti, kun perille päästiin.
Aikoinaan piti rasvata lasta kolme kertaa päivässä ja kun oli " hikinen " lapsi, jota ei saanut suihkuttaa, niin jo iho oireili entistä enemmän.
Jätimme sitten aikanaan kaikki rasvaamiset, iho hilseili milloin mistäkin, mutta annoin ensin antihistamiinia, vältimme hikoilua ja/tai suihkutimme kerran kaksi päivässä. Vältimme villaisia ja sinisiä vaatteita ja materiaaleja joista oireet lisääntyi. Mökillä se oli helppoa, kun lapsi oli lähes ilman vaatteita. Siellä laitoin ihoon rypsiöljyä, jota itselleni käytin myös hiuksiin, kun aurinko pakkasi kuivattamaan.
Tällä hetkellä poikani reagoi iholla aina kevääseen, määrättyihin ruokiin, siitepölyihin ja tekstiileihin. Iho ei enään niinkään kutise ja verestä vaan joko tulee punaisia läiskiä tai sitten vain hilseilee. Viimeksi hilseili silmäluomet pari viikkoa, mutta emme käyttäneet siihen mitään.

On totta, että iho pian tottuu jatkuvaan rasvailuun ja osa rasvoista jopa tukkii ihohuokoset ja jos on atoopikko ja hilkoilee niin noidankehä on valmis.

Oma lapsuuteni meni tervan tuoksussa. Raavin käsivarteni aivan vereslihalle ja silloin käytettiin kortisonivoidetta, joka tuoksui tervalta. Nyt aikuisena ne iho-oireet ovat jääneet, mutta allergiat eivät tietenkään.

Voin vain sanoa, että sen minkä olen vuosien aikana oppinut allergioiden kanssa, on maalaisjärki. Pitää luottaa omiin vaistoihin ja kokemuksiin!

" Onni onnettomuudessa" sopisi kyllä minulle, sillä kun olen itse allergikko ja kolme lastani, niin ei siinä kovin ehtinyt jokaista hoitamaan ja rasvaamaan. Sitä vain totesi miten joku lapsistani reagoi ja millekin ja listat piteni. Oireet katosivat aikanaan, hoiti niitä tai ei.

Esikoulun, koulun ja työelämän myötä lasten/ nuorten oireita tuottavien aineiden lista on kasvanut. Jo ensimmäiset koulupäivät toivat vanhimman lapsen " nahattomana" kotiin. Kaikki sormenpäät ilman nahkaa liidun myötä ja toisen lapsen koulun pesuaineen takia.

Oireiden aiheuttajan löytyminen auttaa tilanteeseen lopullisesti, ei niinkään rasvailu tai kortisoonin käyttö. Itse olen välttänyt keskushermostoon vaikuttavien aineiden käyttöä, koska ne helpottavat oloa vain sillä hetkellä, mutta eivät yhtään sen pitempään.

Siitepölykausi on alkamassa ja kolme lastani reagoi niihin ja minä myös. Eletään vain päivä kerrallaan ja käytetään antihistamiinia ja sitten vain niiskutetaan tai vingutaan.
 
Tuo hiki on just monelle atoopikolle tosi pahis. Siksi nykyään suositellaan sitä pesua joka ilta ja mielellään aina hikoamisen jälkeen. Meillä allergologi sanoi,että joillekin nousee ihan prickeissä näppy, jos pricataan omaa hikeä. Rasvat kannattaa laittaa aina puhtaalle iholle heti pesun jälkeen, eikä rasvata likaista ihoa. Mulle ihottuma pahenee aina siitepölyaikaan ja joistain ruoista, mille olen allerginen. Ihottumaa tulee myös aika monista kukista(narsissit, hyasintit, orkidea, tulppaani...) ja eläimistä. Normaalisti iho on vain kuiva ja "atooppinen" ja selviän perusvoiteella suihkun jälkeen, mutta yleensä kyse on allergisesta reaktiosta, kun ihottuma lehahtaa kunnolla päälle. Minulla perinteisten raakojen juuresten ja hedelmien lisäksi ihottumaa pahentaa selvästi esim. lisäaineet ja väriaineet. Jos syön vaikka paljon irtokarkkeja, joissa lisäaineita on PALJON, on varmasti naama kirjava seuraavana aamuna.

Nykyisin on onneksi allergialääkkeitä tarjolla aika paljon, jotka eivät vaikuta keskushermostoon ja eivät väsytä. Voi käyttää myös paikallisesti vaikuttavia lääkkeitä. Mulla lääkkeistä tulee paras teho,kun aloitan antihistamiinin pienellä annoksella jo ennen siitepölykauden alkua.
 
Vanhin lapsistani, joka poikaystävänsä myötä alkoi käyttämään " vieraita" mausteita, herkistyi valtavalle määrälle mausteista. Tänä päivänä meillä on runsaasti " tuontiruokaa" ja niiden suhteen meidänlaisessa perheessä pitää olla todella varovainen. Valmisteselostuksista näkee mitä niihin on lisätty tuotantolaitoksissa, mutta ei esim mitä aineita/ tuholaismyrkkyjä yms ennen valmisteen kypsymistä.
Itse juuri olin häissä ja erehdyin syömään jotain kala-äyriäissalaattia ( en ole allerginen kalalle ) ja toinen puoli kasvoistani turposi hetkessä.

On todella paljon tullut uusia antihistamiineja vaikka tosin ne ovat sen verran mietoja etteivät auta lapsiani, varsinkaan jos on astmaoireita. Itse käytän niitä nyt keväällä, kun on hiekkapölyä, mitä en kestä lainkaan, tai jos tulee jotain yllätyksellisiä reaktioita. lapsilla, kolmella, aloitetaan antihistamiini ennen siitepölykautta ja sitä jatketaan koko kevään. Itse käytän vain tarvittaessa, kuten myös silmätippoja.
Vanhin lapsistani rokotettiin eli siedätettiin jo lapsena siitepölyille ja hän selviää jotenkin ilman suurempia lääkityksiä keväästä. On allerginen kaikille siitepölyille kevään aikana...pähkinäpensas, leppä, koivu ja myöhemmin pujo.

Meillä ei kukaan lapsista voi syödä juureksia ja osa vain jotain vihannesta...esim kurkkua, eipä juuri muuta.

Mutta kaikkeen tottuu, itselle kehittyi vielä laktoosi-intoleranssi muutama vuosi sitten, joten se kaupassa käyminen ei niin maailman helpointa tehtävää ole.
 
Mä voin syödä lähes kaikkea kypsennettynä, mutta en oikeastaan mitään raakana. Poikkeuksia on kurkku, lehtisalaatti ja säilykepersikka ja paprika. Tuo paprika ei varmaan oikeasti mulle kamalan hyvin sovi, koska en voi edes pilkkoa sitä ilman kumihanskoja tai menee kädet ihan ihottumalle. Silti tulee sitä välillä vedettyä.

Mulle kävi niin, että kun söin monta vuotta zyrteciä niin se ei enää auttanutkaan. Nyt käytän Kestine Lyota ja se onneksi aika hyvin auttaa. Pahimpina aikoina olen ottanut myös Duactia. Nyt olen jo vihdoin ymmärtänyt aloittaa itselle astmalääkkeet kevään ajaksi. Muun vuotta pärjään ilman ihan hyvin, mutta keväällä mulle tuli aina kaiken maailman keuhkoputken tulehduksia yms. ja sitten vasta ymmärsin ottaa lääkkeet käyttöön, nyt alan hönkimään niitäkin jo maaliskuussa. Sopiiko teidän lapsille kasvikset ja juurekset ja hedelmät käsiteltyinä ?
 
Hei Nalle Puh


Mun koivuallergikot ovat tyypillisiä eli eivät kestä määrättyjä aineita kuten juureksia, kirsikkaa, omenaa jne... ei missään muodossa. Meillä muut syö vihanneksia kuin kani?!


Hedelmistä, ihme kyllä, lapsille sopii appelsiini mutta ei muut ( itselleni appelsiini mutta ei sitruuna ). Osalle sopii kotimainen omena, mutta ei tuontiomena.

Lastenlääkärimme selitti aikoinaan, että kun omena poimitaan " raakana" niin se kemiallinen reaktio mikä tapahtuu kuljetuksen aikana, sitten siitä kun se meille saapuu ( ulkomainen ), aiheuttaa oireita.

Meillä ei Zyrtec auta kellekään, liian mieto lääke? Duacti on enemmänkin " nuhalääke", itselläni kuivaa liikaa limakalvoja...käytän sitä jos kova nuha vaikkakin enemmän kärsin vain " tukkoisuudesta."

Yksi lapsistani voi syödä mandariinejä, jos minä kuorin ne. Hänen iho ei kestä kuoria eli aineita joita kuoressa on.

Nämä ovat niin yksilöllisiä juttuja, yksi kestää yhtä toinen toista tai päinvastoin.

Valitettavasti emme voi noudattaa ravitsemusterapeuttien ohjeita syömällä " tuoreita ja luomuja" koska niistä suurimmat oireet, eli meillä ei vihanneksia, hedelmiä eikä juureksia.

Mutta, lapseni ovat jo nuoria ja muuten terveitä ja norm. kokoisia. Talvisin olen syöttänyt Sanasolia ja kesällä luottanut " aurinkoon".......
 

Yhteistyössä