Muita joilla pienikokoinen vauva tulossa?

  • Viestiketjun aloittaja Huolestunut...:(
  • Ensimmäinen viesti
Huolestunut...:(
Neuvolalääkäri mittasi vauvan painavan viikolla 26+2 716g. Sanoi tuolloin, että sikiö on pieni, mutta ei sen kummempaa. Nyt viikolla 36+2 lääkäri mittasi uudelleen ja vauva painoi 2100g, Sain nyt lähetteen kätilöopistolle. Ei sen enempää asiaa suostunut kommentoimaan, ja nyt pelottaa onkohan kaikki ihan kunnossa. Onko muita joilla ollut samanlainen tilanne? Mistä voisi johtua? Raskaus on minun esimmäinen ja kaikki muuten mennyt hyvin..
 
Mulla oli poika pieni viikkoihin nähden. Mulla oli sillon paha raskausmyrkytys ja virtaukset ei olleet hyvät. poika synty 29+5 ja painoi 970g. Tyttö synty 35+5 ja painoi 2520g, oli hyvän kokoinen. Virtaukset alkoi silloinkin huonontumaan joten päätyivät sit sektioon. Tutkivat varmaan virtaukset kun menet sinne kätilöopistolle.. Mä odotan kolmatta rv:lla 22+4 ja virtaukset on vielä toistaiseksi hyvät ja vauva kasvaa oikein. Sitähän ei tiedä koska ne taas huonontuu tai sit ei huonone tällä kertaa.
 
No ei välttämättä mikään oo hätänä. Ei noi mittaukset ole aina satavarmoja, suurimmat virheet tulee juuri pienimmissä ja suurimmissa tapauksissa. Meillekkin naistentautien erikoislääkäri mittoi lasta ja sanoi huolestuneena että lapsi on kovin pieni kokoinen. Tyttö oli syntyessään 3780.... eli ihan normi kokoinen
 
Meillä vauva painoi viikolla 36+ 1900g
Syntyi sitten viikolla 39 ja painoi 2620g
Ja ei kyllä mitään hajua että miksi oli niin pieni. Oletko itse pieni? Minä nimittäin olen todella pieni ja sanoivat että voi johtua siitä että meidän vauva oli noin pieni
 
Mulla tarkkailtiin vauvaa rv.29-> koska oli pieni kokoinen, kaikki oli kuitenkin muuten kunnossa, istukan virtaukset yms. RV. 38+3 synnytys päätettiin käynnistää, koska vauvan paino saavutti maagisen 2kg rajan eli poika painoi syntyessään 2065g ja oli 44cm pitkä. Hyvin kesti synnytyksen, kun sitä nimenomaan halusivat tarkkailla että jos pikkuinen ei kestä supistuksia, niin on apu lähellä. Ihan ja täydellinen 9 pisteen poika tuli ja tomera 9kk menijä on nyt. Olin koko loppuraskauden huolissani pikkuisestani, mutta kaikki oli onneksi kunnossa. Teilläkin on varmaan kaikki ihan hyvin. Meilläkin tutkittiin vauvan pää ja vatsa ultralla syntymän jälkeen mutta kaikki siis ok. Ymärrän että huolestuttaa, mutta sitä vartenhan ne tarkkailee, että tietävät vauvan voinnin. :hug: jos haluat kysellä jotain enemmän...saa kysyä...
 
pieni lonkka
mulla vauva syntyi 41 viikolla ja oli 2900g ja täysin terve. Minulla ahdas lantio, joten kuulemma ei olisi isompi juuri mahtunutkaan. Luonto yleensä ei kasvata vauvaa suuremmaksi kuin mitä mahtuu syntymään.
 
Huolestunut...:(
Alkuperäinen kirjoittaja Piku81:
Mulla tarkkailtiin vauvaa rv.29-> koska oli pieni kokoinen, kaikki oli kuitenkin muuten kunnossa, istukan virtaukset yms. RV. 38+3 synnytys päätettiin käynnistää, koska vauvan paino saavutti maagisen 2kg rajan eli poika painoi syntyessään 2065g ja oli 44cm pitkä. Hyvin kesti synnytyksen, kun sitä nimenomaan halusivat tarkkailla että jos pikkuinen ei kestä supistuksia, niin on apu lähellä. Ihan ja täydellinen 9 pisteen poika tuli ja tomera 9kk menijä on nyt. Olin koko loppuraskauden huolissani pikkuisestani, mutta kaikki oli onneksi kunnossa. Teilläkin on varmaan kaikki ihan hyvin. Meilläkin tutkittiin vauvan pää ja vatsa ultralla syntymän jälkeen mutta kaikki siis ok. Ymärrän että huolestuttaa, mutta sitä vartenhan ne tarkkailee, että tietävät vauvan voinnin. :hug: jos haluat kysellä jotain enemmän...saa kysyä...
Ihana kuulla, että näinkin, mutta kun poika syntyi noin pikkuruisena, niin laittoivatko sen kaappiin tai muualle, vai saiko olla sun kanssa?

 
Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Ei sillä vauvalla ole välttämättä mitään hätää.

Mulle joskus yksi lastenlääkäri sanoi "toiset nyt vain tekevät pieniä vauvoja, ja hyvä niin"
Mut lähetettiin kans ylimääräiseen ultraan synnytystapa-arviosta viikolla 36, kun vauva oli pieni. Piti viikon päästä mitata miten kasvaa ja seuraava lääkäri kysyi mun ja miehen syntymäpainoa, katto päin ja sanoi "ton kokosilta vanhemmilta ei odoteta 4 kiloisia vauvoja"
Tyttö syntyi viikolla 38 ja painoi 2620 gr.
 
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Ei sillä vauvalla ole välttämättä mitään hätää.

Mulle joskus yksi lastenlääkäri sanoi "toiset nyt vain tekevät pieniä vauvoja, ja hyvä niin"
Mut lähetettiin kans ylimääräiseen ultraan synnytystapa-arviosta viikolla 36, kun vauva oli pieni. Piti viikon päästä mitata miten kasvaa ja seuraava lääkäri kysyi mun ja miehen syntymäpainoa, katto päin ja sanoi "ton kokosilta vanhemmilta ei odoteta 4 kiloisia vauvoja"
Tyttö syntyi viikolla 38 ja painoi 2620 gr.
=) Mä en ole mitenkään pienikokoinen itse (176/58 ) mutta silti oon tehnyt vaan pieniä vauvoja. Syyksi meillä selvisi sektiossa kaksiosainen kohtu, jossa väliseinää, eli vauvoilla on ollut vain puolet kohdusta käytettävissä kasvutilana...
 
Kävin vatsakipujen takia kättärillä rv34. Lääkäri ultrasi 45min ja lopulta pyysi vielä toisen lääkärin arvioimaan. Lopulta sit kertoivat että vauva oli pieni viikkoihin nähden vain 1800g mutta symmetrinen eli ei mitään vikaa löytynyt. Kontrolli viikon päähän. Viikon päästä menin sit kontolliin. Vauva ei ollut kasvanut kuin 100g joten synnytys käynnistettiin. Vauva syntyi samana päivänä ja painoi 1910g. Istukassa oli jokin toimintahäiriö. Lapsi oli ihan terve eikä tarvinnut mitään apuja. Kotiin päästiin 10pv sairaalassa olon jälkeen kun paino oli noussut yli kahden kilon.

Tsemppiä loppuraskauteen :hug: Toivotaan että kaikki on hyvin!
 
jeje
Meidän tyttö syntyi rv 36+1 ja painoi 2180g ja oli 43cm pitkä. Oli alusta asti tosi reipas ja pirteä vauva eikä joutunu kaappiin vaan sain hänet viereeni osastolle. Pienen opettelun jälkeen syöminen alkoi sujua hyvin ja paino lähti nousemaan huimaa vauhtia :)
 
Virtauksia katsotaan ultraamalla.

Meillä vauva ei tarvinnut mitään apuja hengittämiseen tai syömiseen. Hän joutui kuitenkin olemaan lastenteho-osastolla sen 10pv ja minut kotiutetiin sairaalasta synnytystä seuraavana päivänä.
 
wieras
Mulle annettiin synnytystapa-arviossa vauvan painoksi 2300g ja viikkoja oli silloin 35+6. Lääkäri ei puhunut mitään että vauva olisi pieni, vasta itse kotona aloin asiaa miettimään. Kysyin neuvolassa asiasta ja th meinasi, että kaikki on kunnossa kun lääkäri ei kerran muuta sanonut. Viikkoja nyt 39+1, joten toivottavasti saan aika pian tietää minkäkokoinen toukka masussa on köllinyt...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Huolestunut...:(:
Alkuperäinen kirjoittaja Piku81:
Mulla tarkkailtiin vauvaa rv.29-> koska oli pieni kokoinen, kaikki oli kuitenkin muuten kunnossa, istukan virtaukset yms. RV. 38+3 synnytys päätettiin käynnistää, koska vauvan paino saavutti maagisen 2kg rajan eli poika painoi syntyessään 2065g ja oli 44cm pitkä. Hyvin kesti synnytyksen, kun sitä nimenomaan halusivat tarkkailla että jos pikkuinen ei kestä supistuksia, niin on apu lähellä. Ihan ja täydellinen 9 pisteen poika tuli ja tomera 9kk menijä on nyt. Olin koko loppuraskauden huolissani pikkuisestani, mutta kaikki oli onneksi kunnossa. Teilläkin on varmaan kaikki ihan hyvin. Meilläkin tutkittiin vauvan pää ja vatsa ultralla syntymän jälkeen mutta kaikki siis ok. Ymärrän että huolestuttaa, mutta sitä vartenhan ne tarkkailee, että tietävät vauvan voinnin. :hug: jos haluat kysellä jotain enemmän...saa kysyä...
Ihana kuulla, että näinkin, mutta kun poika syntyi noin pikkuruisena, niin laittoivatko sen kaappiin tai muualle, vai saiko olla sun kanssa?
Siihen ne minua alussa valmistivat, että en välttämättä saa vierihoitoon vauvaa, ja itsekkin olin niin asennoitunut. Mutta vauva oli niin hyvä kuntoinen että sain vierihoitoon, ja ei tarvinut mitään apuja syömiseen, yms. Sokeriarvoja tarkkiltiin, mutta nekin olivat koko ajan loistavat. Ainut että vauva meni keltaiseksi 3 päivänä, ja joutui vuorokaudeksi sinivaloon, Mutta sekin oli rankempaa äitille kuin vauvalla =) päästiin sitten kotiin 6pvä:n jälkeen kun ei ollut keltainen ja kaikki muutenkin hyvin. Ne yleensä kattoo ne virtaukset siinä samalla kun ultraa muutenkin, voithan pyytää läääkäriä kertomaan sulle välillä mitä tarkistavat ja miltä näyttää...Mua ittiä pelotti jatkuvasti tuo ultraus, ja tärisin aina kuin haavan lehti, mutta mitä ilmeisemmin turhaan..mutta minkäs teet. Minä itse olen ollut kans syntyessään 2460 ja mies kuukauden etuajassa syntyneenä 2670g, eli ei mitään jättiläisiä kummatkaan syntyessään. Nyt minä 156cm ja mies 189cm :D Mut muista aina että vaan hyvä että syynäävät tarkkaan :hug: ainiin, ja maillä poikaa ei edes luokiteltu keskoseksi..koska täydet viikot ja hyvä kuntoinen..vaan pieni viikkoihin nähden!
 
Huolestunut
että rakenneultrassa vk:lla 19. kätilö kummasteli napanuoraa, ja joku toinenkin kävi sitä vilkaisemassa, ja lääkärillekin näyttivät. Lopulta kertoi että napanuora on kalvokiinnitteinen. En siihen osannut sen enempää kiinnittää huomiota..
 
Meillä vauvaa tarkkailtiin loppuun asti tarkkaan kun oli masussa niin pieni eikä kasvanut kunnolla. Kävin ultrassa TODELLA monta kertaa. Poika syntyi sit 42+0 ja painoi 4015g. Kätilön ekat kommentit oli: tämähän onkin iso!
 

Yhteistyössä