Muita juoksuharrastuksen tänä keväänä aloittaneita?

Olisin vailla "vertaistukea" muista juoksuharrastuksen tänä keväänä aloittaneista. Itsellä todellinen alkutaival vasta menossa, toista viikkoa juoksentelen. Lähtökohtana hyvä vauhtikestävyys, mutta peruskestävyys on huono - seurauksena aikaisemmin harrastetuista liikuntalajeista, joissa syke koko ajan korkealla. Nytkin siis sykkeet karkaavat korkealle, jaksan hyvin juosta niillä, mutta tavoitteena olisi löytää ja oppia se "hitaasti kiiruhtaminen", jolloin sykkeet pysyy tarpeeksi matalalla.

Onko palstalla muita, olisi kiva jakaa kokemuksia ja onnistumisen fiiliksiä :)
 
"vieras"
Olen nyt kuukauden verran juossut. Nollatasolta olen lähtenyt liikkeelle ja matkat on vielä pieniä. Tällähetkellä jaksan juosta 4km yhteen menoon, vauhti on sellaista 8km tunnissa-tasolla. Olen tiputtanut muutamassa kuukaudessa reilu 10kg painoa ja nyt sitten innostuin juoksusta. :)
 
Olisko vielä muita?

Minäkin aloitin juoksemisen tuolla Porin juoksuohjelmalla, yritän vaan malttaa mieleni ja edetä sen mukaan, juoksuhaluja olisi enemmänkin, mutta pelkään jalkojen sanovan työsopimuksen irti... Aloittelin nimittäin juoksemista viime kesänä, tod.näk. liian kovaa ja huonoilla kengillä, seurauksena oli penikat molempiin sääriin ja juokseminen (melkein myös käveleminen) loppui siihen. Malttia siis matkaan ;)
 
"mä"
mä olen myös aloittanut uudestaan :( talvi oli taukoa kun syksyn ekoilla liukkailla miltei kaaduin ja selkä rupes oikuttelemaan.
-Aloita rauhallisesti
-Älä lisää matkan pituutta paljoa kerralla vaikka tuntuu kuinka hyvältä. Kostautuu saat penikan tai uuvutat itsesi.
- Lisätehoja saa nopeutta lisäämällä, mäkijuoksuja, intervallijuoksua 500m kovaa ja 1km normivauhtia x3-4 kertaa.
1-2 lepopäivää viikossa
-1 pitkä palauttava tosi hiljainen lenkki viikossa.
näillä eväillä aloitin itse syksyllä 2010 ja viime kesänä tuli juostua 25-35km viikossa :)
-
 
"Äiti-75"
Alkuperäinen kirjoittaja Hirsimökin Hulda;26152083:
Olisko vielä muita?

Minäkin aloitin juoksemisen tuolla Porin juoksuohjelmalla, yritän vaan malttaa mieleni ja edetä sen mukaan, juoksuhaluja olisi enemmänkin, mutta pelkään jalkojen sanovan työsopimuksen irti... Aloittelin nimittäin juoksemista viime kesänä, tod.näk. liian kovaa ja huonoilla kengillä, seurauksena oli penikat molempiin sääriin ja juokseminen (melkein myös käveleminen) loppui siihen. Malttia siis matkaan ;)
Kauanko jouduit penikoiden takia lepäämään, ja kuinka maltoit vai kävitkö kävelemässä? Koska uskaltauduit jälleen juoksuun. Itse aloin viime kesänä ihan maltillisesti juoksemaan ja hyvin jaksoin kesästä syksyyn juosta. Nyt keväällä aloin jälleen liian suurilla matkoilla ja liian kovalla alustalla, tuli penikat jalkoihin. Nyt tuntuu niin kurjalta ja malttais ollakkaan mutta kait son pakko. Kuntoa ois kyllä ollu mutta jalat ei jaksanut. :(
 
"mä"
[QUOTE="Äiti-75";26152284]Kauanko jouduit penikoiden takia lepäämään, ja kuinka maltoit vai kävitkö kävelemässä? Koska uskaltauduit jälleen juoksuun. Itse aloin viime kesänä ihan maltillisesti juoksemaan ja hyvin jaksoin kesästä syksyyn juosta. Nyt keväällä aloin jälleen liian suurilla matkoilla ja liian kovalla alustalla, tuli penikat jalkoihin. Nyt tuntuu niin kurjalta ja malttais ollakkaan mutta kait son pakko. Kuntoa ois kyllä ollu mutta jalat ei jaksanut. :([/QUOTE]

Minä siirryin ajamaan pyörällä ja kävelemään kun penikat vaivasivat :(
2viikkoa meni että pääsin ekaa kertaa juoksemaan mutta lenkki jäi lyhyeksi .
 
[QUOTE="Äiti-75";26152284]Kauanko jouduit penikoiden takia lepäämään, ja kuinka maltoit vai kävitkö kävelemässä? Koska uskaltauduit jälleen juoksuun. Itse aloin viime kesänä ihan maltillisesti juoksemaan ja hyvin jaksoin kesästä syksyyn juosta. Nyt keväällä aloin jälleen liian suurilla matkoilla ja liian kovalla alustalla, tuli penikat jalkoihin. Nyt tuntuu niin kurjalta ja malttais ollakkaan mutta kait son pakko. Kuntoa ois kyllä ollu mutta jalat ei jaksanut. :([/QUOTE]

Mun juoksemiseni loppui viime syksynä penikoihin kokonaan :( Useampi viikko meni kärvistellessä, tosiaan käveleminenkin teki kipeää, saati sitten portaiden kiipeäminen - irvistellen hoidin kotia, jossa kaksi kerrosta. Sitten kun olisi taas kärsinyt kävellä kunnolla ja ehkä kohta jo juostakin, alkoivat syksyn sateet eikä mua enää huvittanut.

Nyt siis aloitin juoksemisen ihan nollasta uudelleen. Ajattelin totuttaa jalat ihan hallituilla ja hillityillä lenkeillä, samalla kasvaa hengitys- ja verenkiertoelimistönkin kunto (laskee se sykekin ;) ). Välillä käyn rauhallisia, pitkiä, ihan-vaan-kävelylenkkejä. Oman tavoitteeni olen asettanut elokuulle, jolloin vois käydä tapahtumassa juoksemassa kympin verran.
 
Viimeksi muokattu:
"Äiti-75"
[QUOTE="mä";26152325]Minä siirryin ajamaan pyörällä ja kävelemään kun penikat vaivasivat :(
2viikkoa meni että pääsin ekaa kertaa juoksemaan mutta lenkki jäi lyhyeksi .[/QUOTE]

Joo, olen jonkun verran kävellyt ku tykkään niin liikkuu mutta tiijän että lepää nyt pitää. Kuntopyörälläkin on tullut poljettuu sekun ei satuta. Eiköhän tästä taas juoksemaan päästä kuhan malttais nyt vaan levätä.
 

Yhteistyössä