Muita kenelle raskausajan painonnoususta on tehty peikko

Huomenta,

Tänä aamuna on niin mieli maassa, että pakko on hakea hieman vertaistukea josko täältä sattuisi löytymään. Viikkoja tänään kasassa 25+0 ja painoa tullut yhteensä tähän mennessä 9 kiloa. Omasta mielestäni ei edes niin kamalan hälyyttävästi, koska lähtöpaino oli pituiselleni aika matala ja suosituspainonnousu tuo 12-16 kg yhteensä. Kaikki muu on ihan ok eli mistään muusta ei ole tullut noottia. Jo muutaman viikon aineenvaihdunta on ollut lähes 0 eli vatsa ei toimi juuri ollenkaan ja muutenkin olen tosi turvoksissa. Luulen siis, että n. 2 kg tuosta painonnoususta on ihan siitä johtuvaa. Apteekista, salaatista ja luumuista on haettu apua, mutta ei mitään muutosta asiassa.
Nytpä sitten ammattitaitoinen terkkarin täti on tehnyt minusta stressikimpun ja hulluuden partaalla olevan odottavan äidin. Kerroin tilanteestani ja sain vain kommentit; onhan tuo paino aika reippaasti noussut ja että koita vaikka pienentää ruoka-annosta. Syön tällä hetkellä saman verran kuin ennen raskautta joskus laihduttaessani koska muutamasta suupalastakin tulee sellainen olo, että räjähdän.
Kolme kuukautta vielä jäljellä tätä ihanuutta. Tällä hetkellä minun mielestäni raskaana olo on ihan perseestä enkä malta odottaa että tämä piina olisi ohi.
Asiaa luonnollisesti auttaa valtavasti, että kaikilla ihmisillä, niin tutuilla kuin tuntemattomillakin, on näköjään oikeus tulla kommentoimaan raskaanaolevan ulkonäköä ihan päin naamaa. "Onpas sinulla leveän mallinen tuo maha, aivan toisellainen kuin Pirkolla oli" jne. jne.
Kiroilevaa siiliä lainatakseni, " voi ny helevetin perkele"!!

Muita, jotka painii vastaavan kanssa?
 
esikoisen kanssa painoa oli tullut varmaan 10kg kun viikkoja oli tuo 25.terveydenhoitaja ei suoranaisesti vihjannut liiasta painonnoususta mutta aina niitä grammoja laskettiin viikkoja kohden ja itseä hikoilutti ja stressasi koko homma.ei ihme että sitten vikassa lääkärineuvolassa verenpaineet oli korkeat ja jouduin raskausmyrkytysepäillyksi.itsellä oli olo hyvä, ei mua haitannut kun se verenpaineiden kyttäämine,mikä tietty on heidän työtään mutta kun oikeesti ne asiat voi esittää niin monella tavalla!
Kuopusta odottaessa painoa tuli vähemmän mutta silti lääkäri tokaisi mulle toisella lääkärikäynnillä että "onhan tuota painoa tullut....". itse olin taas onnnellinen kun painoa oli tullut vähemmän.terkkari(eri kun ekassa raskaudessa) ei missään vaiheessa ilmaissut painosta tai mistään muustakaan mitään negatiivista joten vointikin pysyi hyvänä ja verenpaineet ei nousseet missään vaiheessa vaikka olin muuten väsyneempi ja "stressaantuneempi" kun ekassa raskaudessa.

pointti on se että sano suoraan terkkarille että et jaksa kuunnella huomautuksia painosta.äläkä missään nimessä ala laihdutuskuurille!lapsesi tarvitsee ruokaa!
ja niille kaikenmaailman pällistelijöille voi vaan yrittää sanoa jotain nasevaa takas.se on katos niin että kun nainen on raskaana sitä on kuin yleistä omaisuutta ja kaikki saa kosketella mahaa ja arvostella kuinka paljon se mamma onkaan lihonut tai miten iso se maha on verrattuna kummin kaiman mahaan.

onnellista odotusta kaikesta huolimatta :flower:
 
Äälkää nyt hyvät naiset antako painosta tulla NOIN isoa asiaa :hug: Kyse on nyt vain siitä, mitä vaaka näyttää, ei sen kummemmasta asiasta.

Itse olen myös viikolla 25 ja painoa oli viime neuvolakäynnillä 3 viikkoa sitten napsahtanut jo peräti 8 kiloa, mutta entäs sitten? Mitä sen on väliä? Olo on ihan hyvä ja se mielestäni on paljon suurempi asia kuin se, että mitä vaaka näyttää.

Esikosta tuli kiloja koko raskauden aikana 20, mutta eipä sekään ole meikäläisen elämää millään muotoa haitannut. Kiloista 10 jäi laitokselle, noin 7 niistä sitten pudotin ruokavaliolla ja muutama jäi.

Nyt toivon ettei ihan sitä 20 kiloa tule, mutta mikäli se 20 kilahtaa vaakaan (tai vaikka kilahtaisi 30) niin sitten kilahtaa. Ei sen ole väliä, sillä painoon ehtii keskittymään sitten kun on sen aika, eli vauvan syntymän ja imetyksen jälkeen. Ja toisaalta elämässä on niin paljon muutakin, kuin se himputin paino.

Anoppi mulle tokaisi, että mitenkä se maha on niin alhaalla ja lähti sitä sitten painelemaan ja päivittelemään. Sama ihminen on huomauttanut siitä, miten VALTAVAN ISO se maha on ja ettei sitä enää kyllä piiloon saa. Josain sivulauseessa sanoin ohimennen, että olen aika moisen kokoinen johon anoppi heti tokaisi, että no se me kyllä kaikki jo tiedettiin.

Itse en noista osaa suuttua, vaan ne lähinnä hymyilyttävät. Ei se anoppi noita pahalla sano, kunhan on vain suora ihminen. Ja mitä sitä totuutta kaunistelemaankaan :)

Älä siis ota niitä lausahduksia itseesi. Minä ainakin olen ylpeä isosta mahastani, eipä ainakaan jää kenellekään epäselvyyttä siitä, ettenkö olisi raskaana :D

Eli asenne nyt vain omassa päässä kohdalleen, niin ei se lukema haittaa. Iitse tosiaan menen samoissa lukemissa kanssasi, eikä se minuakaan haittaa. Ja oma lähtöpainoni oli ylipaino, eli näytän varmasti sinua isommalta ihan joka suhteessa, mutta se ei tahtia haittaa jos "Pirkko" tai joku muu oli raskaana ollessaan minua pienempi.

Tsemppiä loppuraskauteen, äläkä anna painon (voiko elämässä juuri pienempää huolen aihetta olla?) masentaa :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja PäivikkiV:
Kiitokset HeMa05 ja sef :heart: Kyllä se varmasti tästä vielä helpottuu :)
Kävin uudestaan apteekissa ja sain järeämmät vatsan tyhjennys lääkkeet ja ohjeet; nyt kun saisi vielä tämän stressaamisen loppumaan niin vatsa toimisi varmasti vielä paremmin. Ja itselleni minulle on ihan sama paljonko painoa tulee, kun tiedän että olen elänyt terveellisesti ja kaikkeni tehnyt että minulla ja vauvalla on kaikki hyvin.
Jotain positiivista tähänkin päivään; sain eilen koottua vauvan lipaston ja ystäväni käy piakkoin tuomassa ison kasan vaatteita, joten voin kohdistaa tarmoni niiden pesuun ja hypistelyyn B)
Pitänee varmaan tehdä niin, että otan vaikka ensi viikolla neuvolassa terkkarin pään käsieni väliin, jos se ei muuten kuuntele minua tai sitten pihautan pienet itkut, niin ainakin luulisi kiinnittävän huomiota :D Ja jos sekään ei auta, niin ilmoitan että omani on takapuoleni ja sen itse kannan, näytän tätille keskisormea ja vaihdan neuvolaa!
 
tek
Hei, pistänpäs vieläkin paremmaksi jos yhtään lohduttaa, rv 26+0 mennessä tullut jo 13 kg lähtöpainoon. Lähtötilanne oli 164 cm ja 55 kg. Olen myös yhdessä neuvolantätien kanssa kauhistellut painonnousua. Normaalisti saan syödä mitä tahansa ilman että paino nousee, nyt sitten näyttää kaikki jämähtävän kroppaan. Minulla vatsa toimii eikä turvotustakaan ole joten en oikein voi senkään piikkiin painonnousua laittaa. Aineenvaihdunta on kai vain murto-osan siitä mitä normaalisti ja ruokailutavat näyttävät olevan vaikea muuttaa. Kaiken lisäksi ankara väsymys vähentänyt tehokkaasti liikunnan määrää. Kaikki ollut kuitenkin neuvolassa hyvin, verenpaine ja sokerit ok, sf-mittakin alakäyrillä. Joten ilmeisesti vauva voi hyvin vaikka äiteellä p***e leviääkin :LOL: Varmasti tulen raskauden jälkeen kiroamaan ylimääräiset kiloni eikä silloin enää naurata. Kyllähän se välillä jo nyt raskausaikanakin masentaa kun ei mene oppikirjojen mukaan
 
Heips,

mulle tuli ekasta raskaudesta viikoille 25 + suunnilleen 9 kiloa. Kertaakaan ei neuvolassa kauhisteltu. Kokonaisuudessaan painoa tuli n 12 kiloa, eli ei se välttämättä lopussa niin hirveästi nouse. Ja lähtötilanne oli 50kg/158 cm. Yksilöllistä. Ei tuosta saisi peikkoa tehdä kellekään, eikä sulla ole painoa kovin ihmeellisesti edes tullut. Tsemppiä vaan! Sano neuvolassa, että hiostaminen loukkaa ja kyllä itsekin asiaan kiinnität huomiota.
 
Heippa, koeta olla välittämättä. Mulla tuli ekasta raskaudesta 25 kg ja toisesta 23 kg. Keräsin nestettä kuin sieni. Aina oli nälkä ja yritin pysyä normiruokavaliossani, mutta lihoin silti paljon. Kilot hävisi sitten imetyksen myötä.
Nyt yritän pitää painon edes jotenkin kurissa, mutta heti alkuraskaudesta on jo paino lähtenyt nousuun, vaikka mitä teen. Joten se tulee mikä tulee. Viis muitten sanomisista. Jokainen ollaan yksilöllisiä tässäkin asiassa, yksi lihoo toinen ei. Mä satun lihoo.
Älä pilaa odotusaikaasi sillä painonnousuasialla, se on väliaikaista. Hyvää odotusta ilman murheita sulle!
 
Mie ihmettelin analyyttisenä ihmisenä sellaista asiaa, että kuinka tämä länsimaissa vallalla oleva painon syyttäminen kaikista ongelmista ja laihuuden autuaaksi tekevä ajattelu on tullut jo äitiysneuvolaan, jonne se ei mielestäni millään muotoa kuulu. Ymmärrän toki suuren ylipainon ja nopean painnonnousun aiheuttamat terveysriskit varsinkin raskaana ollessa, mutta tässä kohtaa kuitenkaan ole mistään valtavan poikkeavasta kysymys.
Itse tarkkana ja lukuja rakastavana henkilönä ihmettelen suunnattomasti terveydenhoitohenkilökunnan logiikkaa; jos sanotaan, että normaali ja suositeltava painnonnousu on n. 0,5 kiloa viikossa ja itse menen aika tarkasti tuohon 529g/vko, niin miksi se puolen kilon nousu viikossa on sitten kuitenkin ongelma ja liikaa? :headwall: Ei voi pieni ihminen käsittää...
Ärsyttää, että siitä paikasta jonka pitäisi olla odottavan äidin turvallisin ja ystävällisin paikka, on ainakin minulle tullut oikea piinapenkki, jonne ei halua mennä.
Ensikertalaisena en ole aivan sataprosenttisen varma, mutta käsittääkseni myös äidin kehon rasvan määrä voi vaikuttaa myös imettämisen onnistumiseen. Jos ei ole mistä tehdä maitoa, niin ei taida onnistua 6 kk täysimetys. Tämä on kyllä ihan omasta päästä keksitty, voi olla että olen väärässä ja varmasti poikkeuksia on. Mutta itseäni lohduttaakseni ajattelen näin B)
Onneksi sentään aurinko paistaa!!
 
Voi ei, älkää murehtiko painon nousua, niin kauan kuin se ei teidän terveyteenne muuten vaikuta! Mulla nyt vasta rv 14+3 ja painoa tullut JO 12KG! Lähtöpaino oli 50kg ja eilen vaaka näytti 62kg... ja terkka tuumasi, että "lähtöpaino kun oli niin alhainen niin ei mitään syytä huoleen.."! Eikä mulla olekaan. Tämä on jo neljäs raskaus, kaikkien lasten aikana on tullut painoa reilusti yli 20kg (keskimmäisen kohdalla 28kg!) ja odotusaikana ei mitään ongelmia.
Kilot on lähteneet ekan vuoden aikana pikkuhiljaa imettämällä ja kärryttelemällä eli aina olen entisiin mittoihini päässyt (heh, jotta taas voi turvota uudestaan...)

Nauttikaa odotusajastanne "liikakilojen" kanssa tai ilman!
 
Enpä minäkään ole tykännyt tuosta painon seurannasta siellä neuvolassa. Mutta sitähän tosiaan tehdään sen takia, että tiedetään, että kasvua vauvassa tapahtuu: eli kaikki on hyvin, kun paino nousee.
Kuitenkin koska minulle painon tarkkailu on ollut osa elämääni jo ennen tätä, on se inhottavan stressaava kuulla jatkuvasti kuinka monta grammaa on tullut viikossa. No minulle on tullut n. 22 kiloa nyt tässä raskaudessani, joka on ihan loppusuoralla. Osittain johtuu siitä, että olen pitkälti joutunut jättämään kuntoilun kokonaan ja yrittänyt enemmänkin panostaa ruuan /syömisteni terveellisyyteen enkä niinkään vähäkalorisuuteen niin kuin ennen vauvan takia.
Kovasti kyllä pelottaa, minkälainen laihdutusurakka on edessä - mutta toisaalta tiedän, että se kymmenen kiloa ainakin luulisi lähtevän nopeaan...hope so.


 
Mulle italialainen gyne sanoi heti ekalla käynnillä rv6, että yli 10kg ei sitten saa tulla, tai mun on paras vaihtaa gyneä :/ sanoi, että monissa asioissa hän joustaa, muttei tässä. Ja arvatkaa oliko verenpaine korkealla, kun rv10 oli jo tullut 1,5 kg, kun gyne sanoi, ettei saisi tulla lainkaan ekan kolmanneksen aikana :whistle:

Rv 15 oli taas noussut 2,5kg, ja gyne käski olla ainakin muutaman viikon 1700 kalorin dieetillä. No, jätin ne vähätkin herkut mitä siihen mennesä olin syönyt kokonaan pois, ja 3 viikkoa paino pysyikin samoissa lukemissa. Nyt sitten taas tullut lisää, eli rv20 on tullut jotain 4 kg alusta. Saas nähä miten huomenna saarnaa :p

Yritin sitten selittä gynelle, että mun pituisella (170cm) sitä painoa pitäisi tullakin yli 10kg, kun kerääntyyhän pitkään ihmiseen nestettä ja vertakin pakostakin enemmän, ja että oma äitini lihoi 17kg mua odottaessaan, mutta 2kk imetyksen jälkeen oli taas melkoinen tikku.

No sitten gyne vasta selvensi, että ei hän välitä tippaakaan mahdollisista läskeistä, ne ovat mun oma asiani, vaan hänellä on ollut pre-eklampsiasta eli raskausmyrkytyksestä kärsiviä asiakkaita, ja hänestä on sen vuoksi tullut tuollainen painohitleri :D Kun kuulemma nimenomaan NOPEA painonnousu altistaa raskausmyrkytykselle.

Otin siis opiksi tuosta pre-eklampsia -varoituksesta, ja tosiaan vaihdoin jäätelön salaattiin. Kuitenkin oon sitä mieltä, että kyllä mulla ainakin kroppa tietää parhaiten, että paljonko mun pitää syödä. Jos ei kropassa ole rasvavarastoja raskauden jälkeen, voi imetys epäonnistua, ja itse ainakin olin tosi timmissä kunnossa ennen raskautta, niin että kyllä tällä reisiin kertyneellä rasvalla on varmasti myös ihan fysiologinen merkityksensä.

Sitä paitsi mun rinnat on pamahtaneet B-kupista tosi pulleaan D-kuppiin, kai sekin nyt osan tuosta alkuraskauden painonnoususta selittää, ainakin muutaman gramman ;)

Ikinä en ole syönyt yhtä terveellisesti kuin nyt, niin että jos paino vaan nousee, niin joku biologinen syy siinä on oltava. Ja kun verenpaine on nytkin 110/60, niin ei tässä kauheeta raskausmyrkytyksen oiretta ainakaan vielä ole nähtävissä. Lisäksi tein nettitutkimusta ruokavaliosta ja raskausmyrkytyksestä, ja olen syönyt sitten niiden ohjeiden mukaisesti hurjan paljon kuitua jne.

Mutta itseäni kyllä auttoi hiukan, kun toi gyne selitti, ettei se mun kiloja lihomisen vuoksi syynää, vaan koska hänestä NOPEA lihominen altistaa tosiaan raskausmyrkytykselle.

P.S. Ummetuksesta kun aloin syödä kaksi kiiviä joka aamu tyhjään mahaan, niin ei ole enää ummetus vaivannut. Tehokkaampaa kuin luumut tai muut, ja neuvolantäditkin Suomessa kuulemma suosittelee :D
 
Mua ne yrittää sokerirasitustestiin joka helvetin kerta! Oon sanonut niille että pelkän painon perusteella en sinne hemmetti lähde (esikoisen kans kävin aivan turhaan). Eri asia on sitten virtsa-arvot tai suuri painon nousu. (nyt rv 25 noussut 5kg)

Musta on hölmöä et sen takia et ennen raskautta olin 10 kg ylipainoinen mun pitäis mennä sinne testiin. Saisivat ensin vaakansa kuntoon (joka huoneessa näyttää eri lukemaa ja noin 1,5 kg pahimmillaan liikaa)!

Kävin tapaamassa neuvolalääkäriä pakkoajatuksista ja sanoin et painokin ahdistaa niin arvatkaa mikä tulos? Piti mulle saarnan: syö kurkkua ja tomaattia, ne on melkein sata prosenttisesti vettä! Tää siis heinäkuun helteillä jolloin se niiden vaakatulos heitti sen +1,5kg liikaa (meillä tarkka vaaka kotona, jolla käyn joka aamu).

Mä ymmärrän et pitää huolehtia pre-eklampsiasta ja 2.tyypin diabeeteksestä. Mutta pitääkö ajaa äidit bulimiaan tai anoreettisiksi raskausaikana? häh. :headwall:
 
Mulla sama "ongelma", viikkoja 23+3 ja painoa tullu jo huimat 9,5kg :eek: Neuvolassa just tänään sanoi vaan ettei se niin paha ole. Kerroin jo ennen punnitusta et painoa on tullu paljon enkä kyl tajua mistä se on tullu! Syön ihan normaalisti, en mitään mättöä vaan ihan kunnon ruokaa! Sit en kans voi syödä paljoa kun tuntuu et oon ihan täynnä jo yhdestä ruisleivästä. Liikun myös lähes joka pvä kun on koira joka täytyy lenkittää. Silti, paino vain nousee, mutta neuvolan sijaan mä ite stressaan siitä ihan sikana!
 
Huomenta!

Ihana kuulla eri näkökulmia tähänkin asiaan. Lentoemon gyne on kyllä varmasti ajatellut vain asiakkaansa parasta, mutta mie olisin varmaan tullut jo ihan hulluksi jos miulle olisi annettu noin kovat ukaasit! Itsellä osan painnonnoususta, vaikka ei uskoisi, on aiheuttanut kova pahoinvointi. Oksensin viikolta 6 viikolle 11 joka päivä ainakin kaksi kertaa ja sen jälkeen kärsin voimakkaasta kuvotuksesta vielä viikolle 16 asti. Tuon kuvotuksen aikana en voinut kuvitellakaan liikkuvani kovinkaan paljon ja teki ainoastaan mieli rasvaista ja suolaista ruokaa. Olin vain tyytyväinen että sain jotain syötyä ja tuon oksentamisen aikana miulla ei kuitenkaan pudonnut paino, joten tässä tilanteessa ollaan.
Tämän aamun terveisinä voin iloisena kertoa, että sain vatsan vihdoin toimimaan eikä ole enää niin tykki olo! Jospa vatsani haluaisi olla kaverini loppuraskauden kun annan sille levolacia ja salaattia :D
Feeniks oli kyllä saanut lähes yhtä ammattitaitoisia ohjeita kuin minäkin, syö tomaattia ja kurkkua :LOL: Miulla tosiaan oli tuo koita pienentää ruoka-annosta... tietämättä mitä mie syön.. No, kaikkea ei voi saada, ei edes älykästä terkkaria.
 
Mulle tuli esikoisesta painoa kaikki ruhtinaalliset 20kg kaiken kaikkiaan... ja joka kilo lähti, niin etten päivääkään ehtinyt laihduttamaan! Ja siis ristiäisten aikaan kuljin jo ihan entisissä vaatteissa, että jopa mun mielestä nopeasti lähti ne kilot! Mulle kans sillon terveydenhoitaja piti joka ikinen kerta hirveän saarnan painon noususta ja siitä kuinka minusta jää ylipainoinen ja niistä kiloista tulee ongelma, kun ei ne niin helposti lähde jne... Muuten en asiasta varsinaisesti stressannu, mutta oli aina painajaista mennä sinne neuvolaan ja siihen vaakalle, kun tiesi jo odottaa sitä saarnaa. Ja söin ihan terveellisesti ja liikuin suhteellisen paljon sillon, mutta en tiedä miksi niitä kiloja niin paljon tuli.
Mutta sen jälkeen kun huomasin että hyvin ne kilot kuitenkin lähti, niin päätin että en koskaan enää raskaana ollessa mieti kiloja tai painon nousua :D
 
No lentoemon kannattais vaihtaa gyneä ihan muista syistä kuin painonsa vuoksi! :whistle: Ihan törkeä lääkäri, anteeks vaan. Tuolla tavalla sitä kitketään raskaudesta se vähäkin ilo pois ja saadaan terveet naiset syömishäiriön partaalle. Ei se pre-eklampsia nyt ihan noin synny... mikähän on tämän kyseisen lääkärin ammattiosaaminen noin yleensä? Hohhoi...
 
N11NU: Mun gynellä on kieltämättä oikea fksaatio tuosta painon noususta, mutta "valitettavasti" se on ihan oikeassa, tuossa on lainaus helistimen sivuilta:

Missään raskauden vaiheessa paino ei saisi nousta yli 0.5 kg/viikko. Nopea tai poikkeavan runsas painonnousu viittaa raskaudenaikaiseen sokeriaineenvaihdunnan häiriöön ja on riski verenpaineen nousulle ja pre-eklampsian (raskausmyrkytys) puhkeamiselle loppuraskaudessa.



Eli vaikka itsellä on olo mitä mainioin, niin gynen tehtävänä on tehdä myös riskit tunnetuiksi, ja tuo NOPEA painon nousu ON riski, vaikkei se kivaa kuultavaa olekaan. :/

Tosin kun kävimme viime keskiviikkona gynellä, niin hän oli hiukan "hellempi" puheissaan, kun sanoin suoraan, että tunnen itse, kuinka verenpaine nousee, kun tiedän, että joudun puntariin! Mulla on aina kotona verenpaine tosi alhainen, 110/55 tai 110/60, mutta kas kummaa gynellä se on aina jotain 140/70! :eek: Suunnilleen samanlaisella koneella mitataan, ja sanoi gyne itsekin, että ei ihme, kun mun syke (normaalisti leposyke n. 55 minuutissa näin raskausaikana, kun ennen raskausaikaa n. 45/min) oli jotain 95! Siis jännitin ihan kauheasti tuota punnitsemista! :eek: Ja sanoin, että tätä enempää en voi tehdä, kun syön iltaisin salaattia ja muutenkin paljon kasviksia ja hedelmiä, ja oma perhe ja nyt mieskin sanovat, että mun posket ovat kaventuneet tässä raskauden aikana. Sanoi gynekin sitten, että mun maha on kyllä pienentynyt, vaikka siis kiloja oli taas tullut 2,5 5 viikossa, yhteensä 4,5kg raskauden alusta.

Mut määrättiinkin sokerirasitustestiin, jee! :D

Jonnekin ne kilot vain menee... Reisiin on tullut selluliittiä raskauden aikana, mutta eipä tuo takapuoli varsinaisesti levennyt ole. Minne ne kilot oikein sitten kertyy? Voiko rinnat painaa näin paljon? B-kupista siis tullut D-kuppi, ja raskailta ne tuntuu, mutta ei kai rinnat voi nyt kiloa painaa :D
 
Huomenta kaikille!

Kävin sitten eilen neuvolassa ja tänään lääkärissä. Neuvolassa oli taas sijainen (4 käynnissä miulla on ollut jo yhteensä 3 eri terkkaria ja eilen vielä harjoittelija sen lisäksi) ja taas sitten keskusteltiin painnonnoususta; nyt tullut n. 525g/vko, vaikka olen syönyt niin oppikirjojen mukaan kuin vain mahdollista ja olen tällainen tallustaja eli hyötyliikun itseni aina paikasta toiseen. Terkkari yski taas, että sen pitäisi pysyä siinä 500g/vko sen yli pitää olla jo hieman tarkkana. Voi helekutti.
Tänään sitten pääsin käymään lääkärillä kohdunkaulan koitossa (Joensuussa ei ole enää varsinaisia lääkärineuvoloita eli jos kaikki on ok ei välttämättä näe koko raskauden aikana lääkäriä ), koska sijainen ei niitä kopeloi ja mie kysymään sitten, että onko tämä nyt niin hälyyttävää. No ei ole. Lääkäri totesi vain, että koska lähtöpaino on normaali ja ruokavalio kunnossa, niin ei ole mitään syytä olla huolissaan. :heart: :flower: :D

Nyt voin lyödä sille terkkarille luun kurkkuun!

p.s. vauvalla ja äidillä kaikki ok :)
 
Nyt varmaan järkytytte, mutta kävin tänään neuvolassa ja paino noussut viime käynnistä (en muista tarkkaan) n. 900 g per vko.. :eek: Neuvolantäti sanoi, että ei syytä huoleen, nyt on sellainen aika että paino saattaa nousta enemmän ja kun paineet ok (ja muutenkin kaikki ok), niin ei mitään huolta. Itse en kyllä voi käsittää mihin tuo paino on sijoittunut ja mistä hitosta se tulee kun yritän syödä ihan normisti ja liikkuakin mitä pystyn.. mut kai sitä vaan sitten mässyttää jotain ihan huomaamatta. Tosin oon kyllä sitä mieltä, että se neuvolan vaaka näyttää extraa.. ;) Mulle ei siis oo tehty neuvolassa asiasta peikkoa, mutta oon ite huolissani että mistä toi paino tulee.. :kieh: Pitäis varmaan alkaa pitämään ruokapäiväkirjaa..

Jonniina 21+6 ja lisäkiloja neuvolan mukaan 9 kg.. huhhuh
 
Kuulostaa kieltämättä aika hurjalta tuo ettei paino sais missään vaiheessa nousta yli 500g/vko. Mulla on joka raskaudessa noussut välillä enemmän (nyt siis kolmas tulossa). Eikä koskaan ole mitään ongelmia ollut oikeasti tuon painon nouun takia, mutta pitää myös ottaa huomioon se, että paljon vaikuttaa sekin, mikä on lähtöpaino ja muuten terveys.
Mullakin noi painon nousut on heitelly niin että välillä sitä tulee vähemmän ja välillä enemmän. Verenpaine mulla on normaalisti jopa liian alhaalla aina, joten ei olis haittaa vaikka vähän nousiskin ja kun lähtöpaino on aina niin alhainen, niin toisalta en näe että noista kiloista kovin paljon olis haittaa. Esim. tässä raskaudessa mulle on välillä tullu paino reilu 700g/vko nyt on menossa rv35+5 ja painan joku 62kg ja olen 170cm pitkä!! Eli vaikka en olis raskaana niin en siltikään olis vielä ylipainoinen.
 
Mulla lähtöpaino 57kg/pituus 164cm ja synnytyksen alkaessa painoin 78kg eli 21kg tuli raskauden aikana! :whistle:
Viikolla 24 oli tullut jo 10kg!
Ekalla neuvolakäynnillä mä jo stressasin painosta,kun olen aina ollut tarkka syömisistäni eikä painokaan ole heitellyt kun parilla kilolla koko aikuisiällä.Neuvolatäti tokaisi,että"Ai sä olet niitä painostressajia"!Hän ei kommentoinnut mun painoa kertaakaan negatiivisesti vaan sanoi,että toisille niitä kiloja vaan tulee enemmän vaikka kuinka tarkkailisi esim.syömisiään.
Mulla jäi laitokselle 13kg.Yhtään en ole laihduttanut ja lähtöpainoon olisi enään 6kg! =)
Eli älä stressaa painosta!
 
Moi!
Tuosta painon noususta ja sen tarkkailusta..itse olen vielä melko alussa viikkoja 13+2, mutta jo ekalla lääkäri käynnillä tämä "täti" rupesi jostain ihmeen syystä pelottelemaan miten tärkeetä on seurata painon nousua ja tarkkailla syömistä ym..
ja painoni oli reilussa kuukaudessa noussut vain 1,1kg!!
tuli todella inhottava olo että tällastako tämä on sitten loppuun asti, painon ja syömisen tarkkailua... huoh..
mutta sitten päätin että aijon kyllä nautiskella tästä raskaudesta ihan täysillä :)
 
Sairastin ekalla kolmanneksella ensin kovan mahataudin ja kuukausi siitä oli kuukauden kestänyt virusinfektio nielussa. Syön normaalisti 4-5 krt pv:ssä, en syö paljon herkkuja, kun eivät maistu. Alkuraskaudessa ei pahoinvointia, hieman etovaa oloa vain.
 

Yhteistyössä