Muita laiheliineja

Onko täällä muita joitten lapsi on hoikka? Meillä tyttö 1v6kk kävi lääkärineuvolassa, jossa määrättiin kokeisiin painon takia. Pituutta neidillä on 81cm (0-käyrällä mennään) ja päinoa 8,950kg (-20-käyrä). tyttö on ollut koko ajan hoikka ja kasvanut tasaisesti. 8kk sairasti vauvarokon jolloin paino tippu -15-käyrältä tuonne -20-käyrälle. Omasta mielestä noilla käyrillä ei ole väliä kunhan kasvaa tasaiseen tahtiin. Mies ja hänen koko sukunsa on erittäin hoikkia. Myös meidän suku on suht hoikkaa porukkaa eikä olla vauvoina oltu pullukoita. Miehen velipuoli 5v on myös joutunu "erityishuomiolle" laihuuden takia. Joskus tuntuu siltä kuin neuvolassa luullaan ettei me anneta tarpeeksi ruokaa lapsellemme. Pari kertaa olen laittanut miehen viemään tytön neuvolaan kun en ole jaksanut itse mennä(mies on englantilainen eikä suomenkieli kauhean hyvä). Miten muilla?
 
Meillä tyttö reilut 1v4kk nyt, alle 9kg:a painaa ja pituutta on vajaat 80cm. 1v6kk neuvola lokakuun alussa. Oli pienikokoinen syntyessään (n.2600g) ja "omilla käyrillään" kasvanut tasaisesti vaikka onkin laiheliini. Itsekin olen pieni, 160cm ja 47kg. En oo ollut huolissani kun neiti on ihan sopusuhtaisen näköinen ja ruoka maistuu. :hug:
 
Äippäli
Tiedän ton tunteen... Meillä asustaa kans pikkuinen tyttö, joka on kasvanut koko ajan -2 käyrällä. Neiti on nyt 1v 9kk mitat on jotain 9200g ja 79cm. Syntymä paino oli 2000g pituus 42cm. Elikkäs pikkuinen jo syntyessään vaikka täys aikaisena syntyikin, täysin terve oli eikä viety siis ees keskolaan. Mut kaikki muut kyl on sitä mieltä että taaperomme on AIVAN LIIAN PIENI!! Lääkäri onneksi oli sitä mieltä että normaali meneväinen lapsi joka kuluttaa kaiken mitä syö... No meillä saan kyl itsekkin kuulla siitä että olen NIIN PIENI 43kg ja 159cm. Kun lääkäri näki meidät, niin ensinmäinen kommentti oli "kun on molemmat vanhemmat pieni kokoisia niin ei lapsestakaan luultavasti koripalloiliaa tule" Mutta me ollaan kaikki erilaisia ja eri kokoisia ... Niinhän se on että pienille tullaan aina sanomaan että voi kun olet pieni, mutta meneppä sanomaan lihavalle että voi kun olet lihava. :p
 
Meidän neiti on mielestäni tosi hoikka - painoi 9815 g ja oli 81cm pitkä 1,5v neuvolassa (parin viikon päästä 2v neuvola)! Tyttö syntyi kylläkin ennenaikaisena ja parikiloisena. Neuvolassa eivät ole painosta huomauttaneet... Nyt kyllä tuntuu, ettei neidin paino ole paljoakaan noussut puolen vuoden aikana. Mennä viipeltää tuhatta ja sataa ja on tosi pieniruokainen...
 
anne-68
Mä en ymmärrä mieksi neuvolassa vielä nykyäänkään oteta tarpeeksi huomioon sitä minkäkokoinen muksu oli syntyessään,kasvaako kuitenkin tasaisesti omalla käyrällään ja minkä kokoisia ovat VANHEMMAT??!!Koska jos vanhemmat ovat suht pienikokoisia,ja muksu tasaisesti kasvaa omalla käyrällään,mitä ihmettä ne oikeen siellä odottaa?Mä en missään nimessä huolestuis asiasta,enkä antais ottaa mitään verikokeita vain sen takia että lapsi on pienikokoinen.Eihän se ole mikään syy!Mun muksut on kaikki olleet suht "normaali"kokoisia,eka kasvoi +2käyrällä,toka 0-käyrällä ja tämä viimeinen menee -1 käyrää.Ihan tasaisesti kaikki kulki.Aiemmin oli viimeisin -2,mut on vähän siitä spurtannut.Elit ämäm asia ei mua hank koht kosketa,mut olen kuullut näitä tutkimuksiin lähettämisiä ennenkin ja ihmettelen suuresti miksi niin tehdään.Niillä on siellä neuvoloissa nyt unohtunut juttu niistä käyristä.Oliskohan yksinkertasesti se et tärkeintä on et lapsi kulkee OMALLA käyrällään suht tasaisesti...?Ja pienet vaihtelut siinäkin on vielä ihan normaalia.Tehdän kärpäsestä härkästä ihan liian herkästi.
 
katinkontti
Meillä molemmat lapset on aina ollu alle käyrien,
esikoinen 1v neuvolassa 8kg 74 cm ja 2v neuvolassa 10kg 86cm.
Kuopus oli 1v neuvolassa 7,2kg ja 71½cm.
Molempien kanssa jouduttu käymään tutkimuksissa keskussairaalassakin, mutta ei ole vikaa löytynyt.
Olen itsekin pienikokoinen joten taitaa perintötekijätkin vaikuttaa.
Muu kehitys ollut aina ikätasoista.
 
Se on vähän kaksipiippuinen juttu tuo neuvolan toiminta. Ymmärrän hyvin, että jos on kerran tehty käyrät ja tietyt kehitysasteet johon mennessä lapsen tulisi olla tietyn mittainen ja painoinen tai osata tiettyjä juttuja, niin tietysti sitä lasta verrataan juuri näihin normeihin ja jos lapsi ei sovi niihin niin ehdotetaan lisätutkimuksia.

Tämäkin on byrokratiaa ja selustan turvaamista, jos olisin neuvolassa itse töissä niin niiden kavojen mukaan minäkin toimisin, en uskaltaisi lähteä sooloilemaan omiani, entäpä jos joskus jossakin lapsessa todettaisiinkin jokin vika? Ja parempihan se on, että ollaan varovaisia kun että kaikkeen vain sanottaisiin, että "no, ei tässä varmaankaan mitään epätavallista ole". Ja todella, onhan meillä vanhemmilla oikeus kieltäytyä ns. ylimääräisistä tutkimuksista tai vaikka koko neuvolakäynneistä, silloin otamme kokonaan itse vastuun lapsemme hyvinvoinnista.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.08.2005 klo 13:14 äityli kirjoitti:
Se on vähän kaksipiippuinen juttu tuo neuvolan toiminta. Ymmärrän hyvin, että jos on kerran tehty käyrät ja tietyt kehitysasteet johon mennessä lapsen tulisi olla tietyn mittainen ja painoinen tai osata tiettyjä juttuja, niin tietysti sitä lasta verrataan juuri näihin normeihin ja jos lapsi ei sovi niihin niin ehdotetaan lisätutkimuksia.

Tämäkin on byrokratiaa ja selustan turvaamista, jos olisin neuvolassa itse töissä niin niiden kavojen mukaan minäkin toimisin, en uskaltaisi lähteä sooloilemaan omiani, entäpä jos joskus jossakin lapsessa todettaisiinkin jokin vika? Ja parempihan se on, että ollaan varovaisia kun että kaikkeen vain sanottaisiin, että "no, ei tässä varmaankaan mitään epätavallista ole". Ja todella, onhan meillä vanhemmilla oikeus kieltäytyä ns. ylimääräisistä tutkimuksista tai vaikka koko neuvolakäynneistä, silloin otamme kokonaan itse vastuun lapsemme hyvinvoinnista.
Niin mutta eikö se keskikäyrä ole keskiarvo? Eihän kaikki voi olla keskikäyrällä? Jotta saadaan se keskikäyrä, on jonkun oltava alle sen, jonkun yli.

Jos kasvu on tasaista tai vanhemmat itse olleet pienikasvuisia mutta terveitä, niin en ymmärrä miksi vanhemmat haluavat mennä noihin kokeisiin. Koska ei mun tietääkseni niihin ketään pakoteta.
 
meillä kans tyttö hoikka. ja on jouduttu sen kans kulkee kaikenmaailman verikokeissa ja lääkäreissä. mitään syytä ei oo löytyny, tyttö nukkuu yöt ja leikkii kiltisti päivät. en ole ite yhtään huolissaan. tympäsee aina mennä neuvolaan ku aina siitä sanotaan.

tyttö nyt 1v3,5kk ja painaa 9 kg.
 

Yhteistyössä