muita migreenistä kärsiviä?

  • Viestiketjun aloittaja joops
  • Ensimmäinen viesti
Entä
Jos on matala verenpaine muutenkin? Voiko migreenin estoon saada kuitenkin verenpaine lääkityksen?
Miten pääsee neurologin tutkittavaksi? Täytyykö itse maksaa ja mennä yksityiselle? Ei ole varaa :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja hemipleginen:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja ammis:
Alkuperäinen kirjoittaja hemipleginen:
mulla on hemipleginen migreeni. eli alkaa auraoireilla, kasvot puutuu,kädet puutuu, puhe menee sekavaksi, ajatus ei oikein kulje ja sanat unohtuu, saatan myös puhua ihan höpöjä, toiseen silmään tulee musta alue, välillä sahalaitaa, tätä seuraa järjetön päänsärky ja joskus oksentelu. lääkitystä ei ole, sen verran harvoin kuitenkin kohtauksia saan, noin 2kk välein, buraalla mennään :(

:wave: Tässä toinen hemiplegikko, mulla familiaalinen muoto. Etkö ole saanut kunnon lääkettä, tiedän kyllä että triptaanit on kiellettyjä. Mulla käytössä Voltaren injektio, Metopram ja Diapam kombinaatio kohtauksiin.
Kuuluuko Miranax tai jotain... noihin triptaaneihin?
en ole saanut lääkkeitä, neurologilla olen käynyt ja sanoi että kohdallani turhaa kun niin monet on kiellettyjä ja saan kuitenkin "harvoin" kohtauksia, en kyllä ymmärrä miksi niin nihkeinä ovat tuon lääkityksen kanssa, nämä migreenikohtaukset on kuitenkin aika rajuja ja pelottavia. ja olen aina miettinyt että kun migreenin oireet kuitenkin ovat melkolailla samoja kuin aivohalvuksessa, että mistä sen sitten tietää kun se halvaus oikeasti iskee?
Kyllä hemiplegiseenkin on olemassa hyviä lääkkeitä, ne pitää vain löytää. Miranaxia oon syöny joskus itekin mutta hemiplegikoille ei sitä kai suositella mahdollisesti suurentuneen aivohalvaus riskin takia. Suosittelen että käyt toisella neurologilla kysymässä itsellesi sopivaa ja tehokasta lääkitystä. Neurolojejakin on niin monenlaisia, itselläni ei aikasempi reagoinut mitenkään 7 päivystyskäyntiin vuoden sisällä. Nykyisen kanssa puretaan jokainen migreeni kohtaus ja päivystysreissu ns. atomeiks, eli käydään kohtaus vaihe vaiheelta tarkasti läpi. Migreenin hoidossa hyvä lääkäri on kaiken a ja o, on se sitten yleislääkäri tai neurologi niin kuin itselläni on.

Halvauksen oireet on oireiltaan samanlaisia kuin migreenissä, erona on se että halvauksessa roikkuu toinen käsi sekä suu pieli päänsäryn lisäksi. Itse olen jo kerran saanut jonkin asteisen halvauksen, vaikka tiesin oireet niin en jostain syystä hakeutunut päivystykseen ja nyt saan sitten kärsiä seuraamuksista. Ennen niin hyvä muisti on huonontunut ja aivot on välillä narikassa, sanat välillä kateissa.

Sain 2 vuotta sitten toisen aivoverenkiertohäiriötä muistuttavan kohtauksen tai niin ainakin luulin, tosin en ollut ainoa koska minut lähetettiin kiireellisenä terveyskeskuksesta päivystykseen. Lääkäri sanoi tuolloin että nyt on kyse jostain muusta, päivystyksessä sain täyden liikkumis kiellon ja hoitajat olivat valmiita aloittamaan liuotushoidon. Lääkäri torppasi tuon heti ja sanoi että katsotaan päänkuvat ensin ja aloitetaan sitten jos tarve vaatii. Kaikki tuo alkoi sillä että oikean käden etusormi puutui ja levisi koko käteen siitä jalkojen kautta nousi vasemmalle puolelle koko käteen. Tuolloin kyseessä oli harvinaisen raju migreeni ja ainoa mikä erotti tuolloin migreenin aivohalvauksesta oli se että siitä puuttui koko ajan voimistuva päänsärky.
 
apua, eikai??????
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
nyt raskaana ollessa kokeillaan panacodia aina kohtauksiin. 2 olen nyt ottanut ja tuntuu hellittävän... kai...
Kamalaa, sehän on opiaatti!!!!! Ja se aiheuttaa hirvittävää ummetusta, eikä lääkäri sanonut???

Mut ergotamiinit ovat törajyvämyrkkyä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Torajyv%C3%A4

 
Alkuperäinen kirjoittaja apua:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
nyt raskaana ollessa kokeillaan panacodia aina kohtauksiin. 2 olen nyt ottanut ja tuntuu hellittävän... kai...
Kamalaa, sehän on opiaatti!!!!! Ja se aiheuttaa hirvittävää ummetusta, eikä lääkäri sanonut???
Kyllä Panacodia ihan yleisesti määrätään raskaana oleville. Ja ollenkaan kaikille ei aiheuta ummetusta. Toki siinä sekin vaikutus saattaa olla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Entä:
Jos on matala verenpaine muutenkin? Voiko migreenin estoon saada kuitenkin verenpaine lääkityksen?
Miten pääsee neurologin tutkittavaksi? Täytyykö itse maksaa ja mennä yksityiselle? Ei ole varaa :(
Se on ihan lääkärin pohdinnassa, mutta tosiaan estolääkkeeksi käytetään muitakin kuin verenpainelääkkeitä. Itse kävin neurologilla ihan yliopistollisessa sairaalassa, maksettavaksi jäi ainoastaan pkl-maksu. Terveyskeskuksesta täytyy saada vain lähete.
 
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja Entä:
Jos on matala verenpaine muutenkin? Voiko migreenin estoon saada kuitenkin verenpaine lääkityksen?
Miten pääsee neurologin tutkittavaksi? Täytyykö itse maksaa ja mennä yksityiselle? Ei ole varaa :(
Se on ihan lääkärin pohdinnassa, mutta tosiaan estolääkkeeksi käytetään muitakin kuin verenpainelääkkeitä. Itse kävin neurologilla ihan yliopistollisessa sairaalassa, maksettavaksi jäi ainoastaan pkl-maksu. Terveyskeskuksesta täytyy saada vain lähete.
Noista estolääkkeistä osa on sellasia, että laskevat verenpainetta, eli siks en aikanaan saanu - tällä hetkellä en onneks tarvitse.
Mä kävin yksityisellä. Yhden sairaalakeikan jälkeen puhuttiin siitä neurologille menosta ja lääkäri vaan totes, että sinne on sit useen kuukauden jonot, että kannattaa mennä yksityiselle :|
 
yliannostus
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Kyllä Panacodia ihan yleisesti määrätään raskaana oleville. Ja ollenkaan kaikille ei aiheuta ummetusta. Toki siinä sekin vaikutus saattaa olla.
Enpä olis ikinä uskonut,mutta tiedän monta suoletonta, jotka sitä ovat käyttäneet ja ihan ummetuksen vuoksi on jouduttu poistamaan:-(

Tämä Panacodista muutenkin: eikä muka mitään haittaa ole sikiölle vai tuleekohan se pois useinkin?
"Oireet: Alentunut tajunnantaso, huomattava hengityslama (joka voi pitkittyä käytettäessä pitkävaikutteista lääkemuotoa), maksimaalisen mioottiset pupillit. Kalpea ja kostea iho. Suurilla annoksilla syanoosi, refleksittömyys, hengityspysähdys, tajuttomuus, huonontunut verenkierto, keuhkopöhö. Asidoosi, lihaskouristukset (erityisesti lapsilla), mahdollinen hypokalemia ja hypokalsemia. Pahoinvointi, oksentelu, ummetus. Vakavassa myrkytystapauksessa sydänlihaksen vaurion riski, rabdomyolyysi ja munuaisten vajaatoiminta."

Opiaattiriippuvuus on aika hankala poistaa, sanovat.

 
Alkuperäinen kirjoittaja ammis:
Mitä lääkettä oot yleensä saanu päivystyksessä?
Mä en muista - siitä on nyt vissiin 6 vuotta kun viimeks olen joutunu menemään. Tai oli tossa pari vuotta sitten yks niin paha kohtaus, et ois tarvinnu mennä, mut en pääsy kun olin yksinäni lasten kanssa... Se on yks niistä elämäni päivistä, joita ei kauheesti välittäs muistella :$
 
ergotamiinista
Kyllä kovan päänsäryn voi saada myös huonosta viljasta, mut ergoista täytyy tietää ainakin tämä:
http://www.awl.ch/heilpflanzen/claviceps_purpurea/index.htm

Huonossa viljassa voi olla monenlaisia mykotoksiineita ja toksiineitä ei ihmisen tarvitse sietää ollenkaan!

Niin, kaliumin puutos ilmenee myös päänsärkynä ja on tosi vaarallista ottaa sellaiseen mitään kipulääkettä! Kaliumia saa tietysti ruoasta, mut ei saa sekoittaa asiaa kalsiumiin;-)

 

Yhteistyössä