muita tammikuu05-syntyneitä

ihan vaan mielenkiinnolla haluisin tietää onko teillä taaperoita, jotka ois syntyny tammikuussa 05..itellä on poika joka on tosi villi luonteeltaan... itekki oon laihtunu useemman kilon ku oon saanu juosta poikain perässä..
oppi kävelee jouluna ja melkeen heti aloitti juoksemisen ja pomppimisen ja kaiken muunkin touhuamisen..11,5kg ja pituutta n.80cm.. aika huono syömään mutta tosi kova makian perään..
 
No onpa mukava että löytyy tammikuullekin oma ketju. Meillä neiti on nyt 1,6v ja muutama päivä yli ja neuvolassa mittaa oli 85,5 cm ja painoa 10,9 kg.

Neiti oppi kävelytaidon viikon yli yksivuotiaana. Tuli kiire opetella kun meni hoitoon 10 kk ikäisenä jolloin etenemismuoto oli pyöriminen ja peppuliito. Meillä neiti on todella tomera ja pistää järjestykseen vähän isommatkin lapset, eli ei ole ongelmaa että ujostelisi. Neuvolantätille ei kyllä heiluttanut lähtiessän kun otti ja pisti piikin ja ihan varoittamatta vielä. Pitää sitä nyt vähän valikoida kenelle kättään nostaa.

Sanoja löytyy muutamia ja kaksisanaisiakin lauseita yritetään sanoa. Omaa kieltä löytyy paljon mutta ellei ymmärretä löytyy myös äänensävyjä. Ja on oppinut viemään haluamalleen tavaralle/asialle että saa tahtonsa läpi ja ellei suosiolla lähde mukaan suostuttelutaitoakin löytyy, hyvin kimakka kirkuna, toinen konsti ottaa nahasta kiinni ja vetää, ja tietenkin se perinteinen itku.

Tällähetkellä mielilelut ovat kirjat, maatila"paketti", erilaiset menopelit ja suurin haave lienee oma pyörä. Nuket on kans alkanut kiinnostaa ihan aidosti.
 
meijän poikaki osaa kyllä saaha tahtonsa läpitte etenkin kaupoissa jos ei itku ja vikinä auta ni ei muuta ku lattialle makaamaan ja huuto alkaa niinku palosireni sois vieressä..oon kyllä pyrkiny siihen ettei sais tahtoaan läpitte mutta hankala se on kaikkee kieltää ku on esikoinen kyseessä..
poika tykkää lukee tosi paljo kirjoja ja tehä remonttia..kissa-sana on tullu keväästä asti ässien kera ja ne onkin pienokaisen lempieläimiä lehmien ja koirien lisäksi..
meno on hurja ku on jo puol vuotta juostu ja opittu kaikkee uutta ja jännää..
 
Täällä myös poju -05 tammikuussa syntynyt. Oppi kans kävelee viikon yli vuoden iässä. Ei juuri sano selviä sanoja, mut tapailee tosi monia, ja "juttua" tulee koko ajan. Ei oikeastaan syö itse paitsi sormin. Söi kyllä tossa pari viikkoa sitten itse hienosti, mut meinas varmaan et vanha leikki jo, ei kiinnosta enää. Tai sitten kun syötän pikkuveljeä 6kk ni meinaa et siinä samalla voin syöttää häntäkin. Ei käydä myöskään potalla. Hänen miehinen egonsa estää pissaamasta istuen, nousee nimittäin potalta ylös ja pissaa lattialle. :LOL: Kova kiire on koko ajan kun juosta täytyy paikasta toiseen. Nukutaan ihan hyvin 12 tuntia yöllä ja parisen tuntia kerran päivässä.
 
Minä ilmoittudun myös. :wave:
Meilläkin poikanen syntynyt tammikuussa-05. Oppi kävelemään pari viikkoa sitten ja nyt juoksen kovasti perässä..

Poikanen on tosi rauhallinen ja kiltti. On ruvennut vihdoinkin syömään hyvin josta äiti on iki-onnellinen.

Puhuu omaa kieltään sujuvasti, tosin äiti ei ihan aina ymmärrä mitä pieni höpöttää. Meillä puhe tulee varmaan vähän jälkijunassa myös siksi, että perheemme on kaksi-kielinen. Muutama "oikea" sana toki tulee..

Taaperomme on ruvennut protestoimaan kovasti pinnasänkyä vastaan, ei millään haluaisi enää nukkua siellä, vaan tahtoo isoon sänkyyn nukkumaan..

Kiva kuulla myös muiden tammi-lasten kuulumisia. Laitetaanpa ahkerasti viestejä tulemaan, eikös? =)
 
emiiro
Meillä myös tammikuussa -05 syntynyt neiti.Kävelemään oppi yksivuotispäivänään ja voi sitä menoa!Äiti,isä ja siskot ei tahdo perässä pysyä.Juoksee,hyppii ja kiipeilee joka paikkaan.Sanoja sanoo muutaman ja kovasti yrittää toistella kaikkia kuulemiaan sanoja ja matkia muutenkin isosiskojensa toimia.Ja kai sitä elellään jo jonkinlaista uhmaikääkin,kun selvästi kaikkea halutaan(osaa sanoa "anna") ja kun ei aina voi kaikkea haluamaansa saada niin siitäkös meteli nousee.Syö hyvin kaikkia ruokia(vähän jo omalla lusikallakin) ja nukkuu hyvin.Mutta potalla käynti ei vielä harjoituksista huolimatta onnistu,se on meidän neidin mielestä kauheaa!Mutta onhan tässä aikaa jatkaa harjoituksia.Kaikenkaikkiaan siis IHANAN VALLATON neiti!!!Mukavaa syksyä kaikille!!! :) :) :)
 
Meillä myös neiti tammikuussa syntynyt. Oppi kävelemään n.10kk iässä ja siitä asti ollut koko ajan menossa. Sanoja alkoi tulla 1v4kk paikkeilla ja nyt tulee jo 2-3 sanan lauseita. Melkein kaiken hänen puheestaan ymmärtää ja hän ymmärtää aikuisten puheet - ja matkii kaikkia sanomisia. Tänään kutsui itseään papukaijaksi :D . Hoidossa ollut nyt muutaman kuukauden ja hyvin on mennyt. Uhmaikä alkaa selvästi painaa päälle ja minä-itse vaihe. Se vie välillä vanhemmat aika tiukille, mutta aiköhän se joskus helpota.
Lempileikkejä ovat ulkoleikit sekä mummolle ja papalle soittelu puhelimella. Myös äitiä olisi melkein aina autettava kaikissa hommissa. Astianpesukoneenn päällelaitto on neidin bravuurinumero =) .

Hyvää loppukesää muille taaperoperheille ja nauttikaa vielä lämmöstä! B)
 
tamminen 23pv
meillä myös tammikuussa syntynyt poika , oppi käv 1v1kk. kiipeilee nyt kovasti joka paikkaan, ottaa vähän juoksuaskeleita muttei kunnolla. tykkää hirmusti olla ulkona ja tuntuu olevan jo aika kova uhmaikä. ymmärtää puhetta tosi hyvin muttei vielä itse puhu mitään ymmärettäviä sanoja. tykkää palikoista ja legoista ulkotouhujen lisäksi. syö sormin ja tyhjälusikka menee suuhun , yrittää kyllä itse laittaa sit ruokaa lusikkaan muttei ihan onnistu. muutenkni vähän huono syömään. hyvin nukkuu tav sängyssä. auttelee kovasti kotiaskareissa ja yrittää kovasti itse pukea. hirveästi tykkää leikkiä ja peuhata, ajattelinkin että on varmaan hyvä aika laittaa poika hoitoon jotta pääsee muidenlasten kanssa leikkimään ja on enemmän virikkeitä. potalla istuu muttei tee tarpeitaan sinne vielä.
 
meillä tammikuussa syntynyt tyttö. oppi kävelemään 10, 5 kk iässä, ja on siitä asti ollut menossa, muutamia sanoja tulee muttei puhu, omaa tahtoa löytyy todella. syödään itse kun sille päälle sattuu. pitää äidin kiireisenä, ja isoveli paras kaveri.
 
EllanÄippä
täällä neiti syntyny 8.1.2005

varsinainen vipeltäjä! vauhtia piisaa niin et äiti välillä tai oikeastaan useasti hiki hatussa.
kävelemään lähti 1v1kk ikäisenä ja siitä asti ollu riehakasta menoa! nyt hypitään tasajalkaa ja juostaan kovaa kovaa! itsesuojeluvaisto vielä hakusessa, sohvalta hypitää pää edellä alas jne...

"puhuu" jo tosi paljon, neuvolassaki sanoi että puhetta tulee ikäisekseen tosi paljon. pystyy jo hyvin sanoinki kommunikoimaan, helpottaa tätä eloa kummasti! ja lisää tulee niin kovaa vauhtia ettei kerkee muistiin kirjottaa kaikkia. matkiminen on kans kovassa vauhdissa, pitääki yrittää varoa kiroilemasta! :$

1.5v neuvolassa mitat oli 86cm ja n. 13kg pitkä tytteli meillä kuulemma!

ella syö jo aika hyvin itse, käyttäen käsiä ja joskus ku muistaa niin lusikkaa! alkuun menee lusikalla ja loput sitten sormin.... onneks on koira mikä siivoaa suurimmat sotkut! :D

yöt olleet ehjiä jo pidemmän aikaa, nukahtaa itekseen omaan huoneeseen omaan sänkyyn. nyt vaan tullu tän iän eroahdistus, niin se vähän sotkenu unikuvioita.

parhaat leikit on hippa, piilosilla olo, "osaako ella sanoa .....", kodinhommat, lelujen levittäminen jne.

ellan paras kaveri on sulo-koira.

lempparibiisi on lordin hard rock hallelujaa.

telkkarista kattellaan himpuloita, teletappeja ja salkkareita(laulaa jo hienosti tunnaria).... :ashamed:

että sellaisia kuulumisiä tältä tammivauvelilta, tai siis isolta tytöltä joka osaa KAIKEN ite.... ainaki luulee ite niin! :D :D :D
 

20.1.05 putkahti maailmaan meidän nuorimmaisemme.
Tomera poika - juoksujalkaa edetään ja kovasti jutellaan "omia", muutama oikea sanakin- juu, ei ja anna eli siis ne tärkeimmät. Omaa tahtoa löytyy vaikka muille jakaa. 87cm ja 13,5 kg mitat tällä hetkellä.
Autot, duplot ja potkumopo rakkaimmat lelut. :wave: :wave:
 
Meidän nuorimmainen tytär syntynyt tammikuussa `05... painoa tällä hetkellä 9,5 kg ja pituutta 77 cm.. Kävelemään oppi aikalailla vuoden ikäisenä ja siitä asti on pitänyt muilla perheenjäsenillä kiirettä :D
Reippaasti syö itse ja pottaharjoittelu käynnissä...Tosin vielä sattumankauppaa se homma, paljon mukavampaa on pissiä olohuoneen matolle :headwall: Sanoja kovasti tapailee, mutta varsinaista puhetta ei vielä kuulu..mutta hyvin tuntuu saavan tahtonsa läpi ilman puhettakin :whistle:
 
Kova touhottajapoika täälläkin! Koko ajan touhuaa jotain, yleensä jotain luvatonta.. Kovasti osallistuu kaikkeen ja häiritsee isoveljen puuhia (5 v.). Sanoja on muutama: ei, anna, mamma sitten on liuta "sinnepäin" olevia sanoja: kankka = ankka, juumi=muumi, tätä=äiti ja jotain muita perinteisiä väännöksiä. Ikionnellinen olen siitä että sanoja näyttäisi olevan, isoveli kun alkoi tapailemaan sanoja joskus 2 ½ vuotiaana vasta ja puheessa on ollut takkuilua. Kovin itsepäinen, kovaääninen tapaus tämä nuorempi on. Nukkumaanmenot ovat viimeaikoina aiheuttaneet närää, ja yölläkin välillä huudellaan niin että pitää hakea äiteen ja iskän väliin nukkumaan... Ruokailut on vähän sitä sun tätä kun ei halua että syötetään (itse vaan kauhoo ja sormeilee!). Hyvin on kuitenkin kasvanut : 87 cm ja 13 kg strategiset mitat. - Täytyy kyllä myöntää että välillä olen tosi uupunut ja tuskastunut just tämän pienemmän kanssa. Tuo 5-vuotias kun on jo niin "järkevä" ja helppo. Tuntuu ettei mitään pysty tekemään rauhassa kun aina on tämä touhutaapero jaloissa kiljumassa jotain..huh. No hetkenhän tätä vaan kestää, joten eiköhän se siitä! =)
 
Meillä myös tammikuussa -05 syntynyt tyttönen. Ja kävelemään oppi myös viikko jälkeen 1-vuotis päivien. Puhetta tulee muutama selvä sana ja sitten sitä omaa höpötystä senkin edestä. Osataan sanoa myös kuinka koira ja lehmä sanoo.

Syöminen sujuu, joskus kun käsi puutuu niin äiti saa auttaa. Nyt saadaan taas vaihteen vuoksi vaihtaa vaippa suosiolla, muutavia viikkoja sitten se tehtiin tappelun kanssa. Pukea osaa sukat ja housut.. Paidassa tarvitsee apua.

1½ vuotis neuvolassa mitat oli 80,5cm ja 10kg. Rokotusta ei itkenyt, kun neuvolan tädin kanssa sanottiin, että katsoppas mitä kivaa nyt saat.

Lempileluja on nalle puh-auto, fp-keittiö ja kaikenlaiset korut.. Jonkun verran jaksaa myös kuunnella lukemista.
 

Yhteistyössä