Muita vähäunisia vauvoja?

Onko muilla semmoisia vauvoja, jotka nukkuu ihan uskomattoman vähän?
Meinaan meillä tuo poika on tosi vähäuninen. Yöllä kyl nukkuu ihan ok, yleensä 11-12h, mut päivällä ei juuri nimeksikään.

Siis poika on 6kk, ja tänäänkin se heräsi puol 4 päiväunilta, nukkui silloin 15min, ja tuolla se nytkin pirteenä touhuilee lattialla eikä aikomustakaan että nukkumaan haluis/että sitä väsyttäis :eek:
3x 15min päiväunilla on menty taasen tämä päivä. Ihan normaalia meillä, joskus saattaa hyvällä tuurilla nukkua jopa puolituntia putkeen :D
 
Meillä ei ihan noin lyhyillä unilla mennä, mutta kuitenkin... Kaks kertaa päivässä sellanen puoli tunitia. Joskus saattaa nukkua 45 min. Oon kuullu joskus vähän kritiikkiä, että vauvan pitäisi nukkua päivällä enemmän, mutta kun sitä ei väsytä niin sitten ei väsytä :D

Ite kyllä olen joskus hieman "kateellinen" niiden vauvojen äideille, joiden lapset saattaa nukkua päivällä kaksi tai kolme tuntia putkeen. Siinähän ehtis pakollisten kotitöiden jälkeen vielä vähän huilata.. tai vaikka nukkua itsekkin kunno päikkärit!
 
No ei tuo meidän 4 kk paljon päivisin nuku. Aamulla noin 45 min ja iltapäivällä ehkä 2 x 1/2 tuntia. Joskus on päiviä että nukkuun 1,5 h putkeen, mutta ihan satunnaisesti. Yöt nukkuu kyllä ihan hyvin. Välillä on illalla niin väsynyyt että itkee (kai väsymystä).

Eipä sille mitään voi ettei nuku, alan jo tottua. Esikoinenkin on vähäuninen.

Tiedän että nukkuminen on terveellistä, mutta en lue siihen liittyviä tutkimuksia tai suosituksia enää kun niistä tulee vaan paha mieli.

(tulee toi silmänisku hymiö jostain syystä, ei tarkoituksella)
 
Joo, meillekin sanottiin neuvolassa että pitäisi nukkua enemmän, vaan minkäs teet kun ei nuku?! |O Ja niin kuin lentää sanoi, niin itse oon myös ihan vähän kateellinen kun joidenkin vauvat nukkuu pitkät päikkärit. Oishan siinä sit itelläkin aikaa huilata, kun silloin kun poika on hereillä niin sitä saa kuitenkin olla vähän väliä viihdyttämässä yms. Mie en ees yritä ikinä tehdä mitään kotitöitä silloin kun poika nukkuu, vaan teen kaikki hommat silloin kun vauva on hereillä.
 
Eipä meillä oo vielä koskaan tuntia putkeen päiväunia nukkunut. Saati, että nukkuis vaunuissa päiväunia monta tuntia ja äippä sais istua pöydän ääreen lukemaan päivän lehden. Ihan normaalia on, että 3 x 15-30 min nukutaan päivisin. Yötkin on melko rikkonaista kyllä. Mutta kun ei nuku, niin ei nuku.
 
Meillä esikoinen on ollut aina melko vähäuninen. Tosin pitkiä päiväunia on nukkunut hankalan pikkuvauva-ajan (koliikki) jälkeen, mutta oikeastaan ikinä ei ole yli 10 tunnin yöunia nukkunut. Nykyäänkin jo 3 v poika nukkuu muutaman tunnin päiväunet (Äidin iloksi yhdessä 11 kk pikkuveljen kanssa) ja yöllä sitten vain noin 9 tuntia. On yritettty kyllä että jos päiväunet saisi siirrettyä yöuniin, mutta kun ei niin ei.
 
Meillä myös tosi vähäuninen vauva. Nyt on 8kk ja nukkuu yöllä 10h+ päikkäreitä max 1,5h/pv.
Pienempänä se oli aivan mahdoton, saattoi nukkua yöunta 7h ja päivällä 15min torkkuja pari kertaa, lääkärikin sen katsoi kun näytti että unet vaan vähenee ja vähenee. Parikuisena saattoi valvoa aamusta iltaan pikku torkkujen voimalla. Huusi väsymystään ja oli tosi kiukkunen, mutta ei nukkunut. Ei tää vieläkään aivan optimaalisia unia ota, mutta on sentään jo inhimillisissä määrissä tuo uni.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Aika hyvinhän aloittajan vauva nukkuu yöllä, jos 11-12h menee. Meidän poika (5kk) nukkuu yöunia n.9h.

Päivällä yhdet pidemmät päikkärit (1-2h) ja puolen tunnin tirsoja.
Joo, tosi hyvin nukkuu yöllä. Mut kait 6kk ikäisen pitäis nukua päivälläkin? Nyt on menty viimepäivät taas kaksilla unilla, eilen esim. nukkui yhteensä 30min päikkäreitä.. Muutamia päivä on myös ollu etten oo saanu sitä ollenkaan päiväunille, että 13h on valvonu putkeen. Eikait 6kk ikäiseltä oikein vois kokonaan jättää päikkäreitä vielä poiskaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Aika hyvinhän aloittajan vauva nukkuu yöllä, jos 11-12h menee. Meidän poika (5kk) nukkuu yöunia n.9h.

Päivällä yhdet pidemmät päikkärit (1-2h) ja puolen tunnin tirsoja.
Joo, tosi hyvin nukkuu yöllä. Mut kait 6kk ikäisen pitäis nukua päivälläkin? Nyt on menty viimepäivät taas kaksilla unilla, eilen esim. nukkui yhteensä 30min päikkäreitä.. Muutamia päivä on myös ollu etten oo saanu sitä ollenkaan päiväunille, että 13h on valvonu putkeen. Eikait 6kk ikäiseltä oikein vois kokonaan jättää päikkäreitä vielä poiskaan.
Joo, aika pitkältä valvomisputkelta kuulostaa :/
Voisiko olla sitten jo niin yliväsynyt, ettei saa nukuttua?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Aika hyvinhän aloittajan vauva nukkuu yöllä, jos 11-12h menee. Meidän poika (5kk) nukkuu yöunia n.9h.

Päivällä yhdet pidemmät päikkärit (1-2h) ja puolen tunnin tirsoja.
Joo, tosi hyvin nukkuu yöllä. Mut kait 6kk ikäisen pitäis nukua päivälläkin? Nyt on menty viimepäivät taas kaksilla unilla, eilen esim. nukkui yhteensä 30min päikkäreitä.. Muutamia päivä on myös ollu etten oo saanu sitä ollenkaan päiväunille, että 13h on valvonu putkeen. Eikait 6kk ikäiseltä oikein vois kokonaan jättää päikkäreitä vielä poiskaan.
Joo, aika pitkältä valvomisputkelta kuulostaa :/
Voisiko olla sitten jo niin yliväsynyt, ettei saa nukuttua?
Saattaa olla sitäkin. Mie oon yrtitäny kyllä että olis säännölliset rytmit syömisissä, nukkumisissa jne. Mut mulla on ollu tapana, että jos en puoleen tuntiin saa päiväunille, niin sit saa olla nukkumatta.
 
Painin samaisen ongelman kanssa, kiva löytää tämä ketju!! :)

Tyttö on kohta 7kk ja uniongelmaa (siis UNETTOMUUSongelmaa) on ollut nyt viimeisen pari kk. Oikeastaan siitä lähtien kun tyttö oppi kääntymään. Nyt kun pääsee jo eteenpäin ja harjoittelee konttaamista, on tilanne jo ihan mahdoton! Neuvola on vielä kesälomalla, mutta aion palata asiaan heti kun terkka tulee takaisin töihin.

Meillä tyttö menee nukkumaan klo 21-22 välillä, ja nukkuu 7 saakka aamulla. Ekat päikkärit ottaa heti aamutuimaan kymmenen aikaan, ja nukkuu puolesta tunnista tuntiin. Toiset puolen tunnin päikkärit ottaa myöhemmin päivällä. Olen tämän ongelman tiimoilta noudattanut kellontarkkaa rytmiä, mutta kun ei auta niin ei auta :|
 
Ihanaa, että on kohtalotovereita!!!! Meillä kuopus 6 kk ja aina nukkunut tosi huonosti päikkärit. Satunnaisesti on nukkunu parin tunnin unia, mutta pääsääntöisesti nukkuu 2-3 krt päivässä n. 30-45 min unia. Hädin tuskin ehdin itse syödä, kun kuitenkin pitää säätää esikoinenkin. Ns. omaa aikaa ei siis juuri ole päivisin. Esikoisenkaan kanssa en ehdi touhuta mitään kahdestaan lyhkästen päikkäreiden takia, mistä mulla itsellä on kamala morkkis: muutenkin aika menee enempi kuopusta säätäessä, joten vanhempi jää pienemmälle huomiolle mun osalta. Onneksi isi sitten on esikon kanssa senkin edestä, mutta äiti on aina äiti, varsinkin kun esikko on tyttö. Yöt menee onneksi kivasti, kuopus syö vielä kerran tai pari yössä, muttei jää kuitenkaan valvomaan *koputtaa puuta samantien*
 
Raffaella
Mulla osui tänään kohdalle tällainen linkki joka käsittelee vauvojen unisuosituksia: http://www.babycentre.co.uk/baby/sleep/sleepneeded/ Linkki on siis englanniksi mutta taulukko ainakin on ihan selkeä kyllä vähemmänkin kieltä osaavalle!

Tämän mukaan siis vauvaa pitäisi herätellä turhan pitkiltä yöunilta - tosin kyllä siis tuo 11-12 tuntiahan näyttää olevan ihan ok yöunien tuntimäärä kuuden kuukauden ikäiselle. Parit päivärit vielä päälle... Mutta tosiaan minkäs teet jos vauva ei vaan nukahda! Nämä ohjeistuksethan ovat tietysti ihan tosi yleistyksiä ja kai tossa iässä alkaa jo persoonallisuuskin tulla unirytmeihinkin vaikuttavaksi tekijäksi ehkä? Eli ehkä vauva ei vaan tarvitse enempää unta.

Meillä ollaan vasta kolmen kuukauden korvilla ja toistaiseksi nukkuminen sujuu ihan suht mukavasti - toivottavasti jatkossakin!
 
Yli puolivuotiaan unentarve on 13-14 h/vrk tai enemmän. Jos siis nukkuu yöllä 12 h, ei päiväunille enää riitä unta. Reippaasti siis aamulla aikaisemmin ylös tai sitten myöhempään nukkumaan. Itse jaksan paremmin niin että menen samaan aikaan nukkumaan kuin poika (yleensä tai jotain 5 kertaa viikossa) ja sitten nautin mieluusti noista päiväunista.
Meillä poika 9 kk nukkuu 21.30-7.30 yöunet (=10h) ja päivällä 2-3 h + 0,5-1 h. Kun muutti unirytmiään kolmista unista kaksiin, oli unet kuukaudenkin sekaisin - näin ainakin meillä.

Vastasyntyneenä saattoi vaan torkkua päivisin ja unta tuli tosi vähän. Lastenlääkärin mukaan alle 2 kk ikäisillä voi esiintyä kaikenmoisia unihäiriöitä, joiden syynä voi olla esim. vatsavaivat, yliväsymys ja paljon paljon muuta.
 
Luppis: Meillä on testattu sitäkin, että illalla myöhemmin nukkumaan, mutta siinä käy sitten niin, että vauva herää aamusta vielä aikasemmin kuin tavallisesti, ja yöunien pituudeksi jää ainoastaan noin 8h. Ja päivällä ei sit nuku yhtää sen enempää, eli vuorokauden unimääräksi jäi noin 9h kun tätä "testattiin" viikko. Eli annan yöllä nukkua, ja jätetään pikkuhiljaa päikkäreitä kokonaan pois kun se tuntuis olevan tuolle pojalle parempi rytmi. Mut ei meillä täyty tuo 13-14h kyllä mitenkään päin. Ihan max. 12,5h vuorokaudessa tulee unta, ja näin meil on ollu ihan pienestä asti. Jotkut näköjään pärjää vähemmällä unella :/
 
Meillä nukutaan yöllä nyt jopa 10h, ennen nukuttiin ehkä 7-8. Päivällä sellasia max puolen tunnin päikkäreitä ehkä kolmet.... En tiä lasketaanko tämä nyt vähäksi uneksi, mun mielestä se sitä ainakin on, kun itsekin nukkuisin enemmän. :kieh: :LOL:
 
:wave: Meitähän riittää :wave:

Olen pian kuukauden verran seurannut vauvani (nyt 4kk+) vuorokausirytmiä, siis kirjannut muistiin nukkumiset ja syömiset. Lähinnä aloitin seuraamaan tätä ruokailujen takia, mutta samallapa olen huomannut, että meikäläisen vauveli on niitä vähempään uneen tyytyviä. Vuorokaudessa tämä tapaus nukkuu 12-13 tuntia. Niin ja osan siitäkin saattaa olla sittenkin hereillä, yöllä kun toisinaan juttelee omassa sängyssään niin kovin että tuskin ihan koko aikaa nukkuukaan..

Muun muassa täällä: >KLIKS< kerrotaan vähän lisää noista vauvaikäisten nukkumisen vaihteluista. Olisipa kiva, jos meilläkin siirryttäisiin vaikka ensi viikolla 16-tuntiseen univuorokauteen - vaikka toisaalta, enpä ehkä osaisi tehdä mitään sillä yht'äkkiä ilmaantuvalla omalla ajalla :D
 
Katja87: Meidän neiti täyttää just kohta 10kk eikä myöskään nuku kun max 12h vuorokaudessa. Yöunet on sen verran lyhkäset (8-10h), että päivällä pitää nukkua 2-3 päikkärit. Tosin tällä hetkellä on melkein mahdotonta saada neitiä nukkumaan, paitsi autossa... :/
N. 4kk ikään asti neiti nukkui 2-4h päiväunia, vaan sitten tuo onni loppui jostain syystä.
Ja meillä on sama juttu, jos laittaa myöhemmin nukkumaan, herää aiemmin!!!! Nyt menee siis n 9-10 aikaan yöunille ja heräilee 6-7 aikaan.
Kyllä täytyy myöntää, että odottelen niitä kokonaisia öitä. Alkaa meinaan väsyttää kun en ole itekään 10kk nukkunut kunnollista yötä... |O
 

Yhteistyössä