Muita ylipainoisia odottajia?

Hyppään mukaan tähän ketjuun, jos vaan passaa :wave:

Eli, olen 32-v esikoista odotan. BMI huitelee tuolla 40 paikkeilla (en jaksa laskea) ekasta neuvolasta on paino tippunut 5 kiloa. Mulla todettiin raskausajan diabetes heti alkuraskaudesta, sitä myötä on jäänyt ruokavaliosta kaikki "turha" pois. Neuvolasta saanut pelkästään hyvää palautetta pudonneesta painosta. Tosin painonhallintaa helpottaa kummasti ruuan etominen, ja koko ajan vähemmän ruokaa vetävä mahalaukku..

Viikkoja on nyt kasassa 20+1, ultrassa oon käyny nyt jo kolmasti. Ne normaalit 2, ja rakenneultran mittavirheiden takia kävin sikiöseulonta yksikössä uudelleen ultrattavana. Siellä onneks saatiin viikkoja vastaavat mitat. Ens viikolla on taas ultrassa käynti, että saadaan sydän kuvattua.

Sukupuolta ei haluta tietää etukäteen, ainut mikä merkitsee on se, että lapsi on terve.
 
Yksi mamma ilmottautuis mukaan, BMI n. 34
Raskaus on vielä niin aluillaan, että ei ole paino noussut. Ja tarkoituksena olisi, ettei nousisikaan seuraavan 8kk aikana!
Paino on noussut viimeisien 8 vuoden aikana tasaisesti, enkä ole valitettavasti sitä saanut pienennettyä :(. Tarkoitus oli, että ensin laihdutaan ja sitten vasta raskaudutaan, mutta toisin kävi! Olisin halunnut söpön pienen masun…
Mun lihomisen taustalla on epäsäännölliset ruoka-ajat, turhat välipalat jne. ”Ruoka” ei maistu, mutta leipä, pulla ym. senkin edestä.
Raskausdiabetestä pelkään jonkin verran, sillä mulla on suuri sukurasite 1&2 tyypin diabetekseen.

Anna&Urmas 4+5
 
Moikka! :) Taas oli tullut paljon tesktiä, tervetuloa vain uusille mukaan kirjottelemaan! :) Mukavaa kun löytyy kohtalotovereita! :)

Täällä eka neuvola oli keskiviikkona,ja meni ihan mukavasti. Sama täti oli mitä esikoisella. Ei sanonut mitään pahaa painosta, mutta tarkkaillahan sitä tarttee.Terkka myös ultrasi, ja näkyhän siellä pikkuinen ihmisen alku oikeassa paikassa! Mun tarttee vielä huomenna mennä uudestaan, kun ei ehditty kaikkia kaavakkeita täyttämään. Ihan mukavaa mennä, saa sitten tietää mitä hemppa on, kun mietin että oisko menny matalalle, kun niiin väsyttää.Tai sitten tämä johtuu vaan tästä raskaudesta tämä väsymys. Mites te muuta jakselette? Mua äsymys tuntuu niin kovasti painava, nyt vähän piristyin kun lähetin miehen pojan kanssa ulos, sai hetken itse levähtää ja olla yksin. Jaksoinkin sitten illan paljon paremmin! :) Ei tunnu olo enään niin väsyneeltä kun sai hetken levätä! Sit kans mietin tänä aamuna kun rattailemassa pojan kanssa oli, että oispa ihanaa näin syys/talven pimeinä aikoina päästä johkin etelään reissuun!! :) Muutama vuos sitten oltiin miehen kanssa kaksviikkoa thaimaassa, ja kylläpä piristi! :)

Täällä oli ainakin Nigellalla mukavia ultrakuulumisia! :) nasu-possu mä kans tuun varmastikin käymään ultarassa useamman kerran, esikoisen aikaan kävin muistaakseni viitisen kertaa. mekään ei haluta tietää sukupuolta etukäteen.

Hensku 8+2
 
NiQ
Hensku mukavaa että neuvolassa meni hyvin :) mulla alkoi tänään aivan mahdoton väsymys, ja sitä myötä tuli sellanen "ihan sama-fiilis", ei mikää huvittanu, vaikka normaalisti pidän tosi paljon työstäni. Pystyyn meinas tämä neiti nukahdella vaikka viime ja toissayönä takana 11h molempina öinä :eek:

Kiva, Anna-79 nähdä sua täälläkin :) olethan MJ:n esikoispinon jo löytänyt?


NiQ + Pena 5+2
 
NiQ
Mitäs tänne ihanaisille naisille kuuluupi? meitsillä olis eka neuvola ens viikolla ja nyt jo sain hirvittävän jännityspaniikin siitä aikaiseksi... :( onko teillä ollut mies mukana ekalla kertaa vaiko ei?

NiQ & Pena 6+6
 
Heippa!

Täällä vaan huono elo jatkuu ja tänään annoin jo eka kertaa ylen. :( Mutta muutoin elo menee ihan mukavasti, muuton suhteen on edistytty huimasti viime päivinä. Kiirettä pitää, enkä ehdi täälläkään paljoa roikuskella. Jotenkin jännittää vauvan puolesta, ultra on viikon päästä keskiviikkona, joten vielä tässä on päiviä aikaa skitsota. Raskaus näkyy jo, tänään lounasseura kysyi suoraan olenko raskaana...joten enää ei paljon voi peitellä. Onneks en ole töissä, missä oltais varmaan jo arvattu. Olin ensin ajatellut, etten kerro paljon kenellekään, mutta nyt jo tosi moni tietää. On vaan ollut sellaisia tilanteita, että raskaus on käynyt ilmi.

NiQ: Mulla ei mies ollut nyt eka neuvolassa mukana työesteen vuoksi, mutta esikkoa odottaessa oli muutaman kerran. Oli kivaa varsinkin siinä vaiheessa, kun sydänäänet alkoivat kuulua. Älä turhaan jännittele, mutta jos se auttaa niin ota mies ihmeessä mukaan! :)

Mulla on paino tippunut pahimmasta nyt nelisen kiloa, näillä pienillä syömisillä ei ihme. En valitettavasti ole syönyt mitenkään viisaasti viime aikoina, lähinnä vaan sitä mitä alas saa. Ensi viikolla on sokerirasitus, toivottavasti selviän siitä puhtailla papereilla. En laihduta, mutta gynen mukaan voin kyllä laihtuakin hyvin raskausaikana, kunhan syö järkevästi ja ei millään kitukuurilla. Nyt on järkevyys kaukana, mutta toivottavasti parin viikon päästä helpottaa.

Miten teillä muilla menee, huhuu???

-Nigella & Rapu 10+3
 
Moiks!:wave:

Mä en ollutkaan kirjotellut tänne piiitkään aikaa, kun pino on ollut hiljainen:| Mutta mukavaa että NiQ ja Nigella olitte kirjotelleet! :) Tänne kuuluu hyvää, huono olo ehkä vähän hellittänyt. Mikä hyvä, kun oli tosi inhottavaa jatkuva öllötys olo. Nyt tämä on lievempää selkeesti. Siitä tulee sit taaas mieleen että onko kaikki ok....mulla on ollut vähän ongelmia, pieniä vuotoja.... neuvolassa tosin ovat ultranneet kaksi kertaa, ja syke on näkynyt. Nyt vaan oottelen sit äitipolin ultraa joka on 10.12. Luulen kuitenkin että kaikki on ihan ok, koska mulla oli esikoisesta kanssa vuotoja, ja tuolla tuo poika nukkuu pinniksessään! :) Mutta silti, ainahan tämmöset mietityttää.
Paino mulla on pysynyt suunnilleen samassa, tosin tuntuu että se nousee ja laskee edestakaisin noin kolme kiloa. Aina kun se laskee, tulee tosi hyvä mieli, mutta nousut tietenkin harmittaa, tai lähinnä pelottaa ettei se lähe enempää nousemaan. Esikoisesta mulla näin alussa laski paino.
Niin, pitäähän sitä syömistä tarkkailla, mutta tosin nyt parina seuraavana päivänä tulee kyllä ainakin vähän herkuteltua, pidetään huomenna mammakavereitten ja lasten kanssa pikkujoulut!:xmas: ja sit torstaina tulee muuten vaan vieraita kahvipöytään. Mutta eiköhän sitä vähän voi herkutella, kuhan kattoo mitä tulee koko päivän aikana syötyä.

NiQ meillä mies ei ole ollut neuvoloissa mukana, mutta ultrissa sitten kyllä. Älä pelkään sitä neuvolaa! Tai ymmärränhän minä että se jännittää ihan hirveesti, mutta eiköhän sen ihan hyvin mene! :) Mua kans aina jännittää neuvolat ja sillon verenpaine kohoaa... viimeks tosin sain itteni niin rentoutumaan, että verenpainemittarikin antoi ihan hyvät lukemat :)

Nigella hienoa että sinulla paino tippunut! Siitä tulee aina niin hvyä mieli!Mua kans tuo syöminen vähän mietityttää, kun en itekään ole syönyt kovin viisaasti...esikoisen aikaan ei ollut ongelmia,tuli syötyä tooosi terveellisesti, mut tää on nyt toista. En nyt mitenkään erityisesti herkkuja mätä enkä hirveesti kerralla, mutta ehkä turhan usein. Mun kans pitäs varata sokerirasitukseen aika. Kans sitä jännitän mitä tuloksia saa. Mä niin kammoan sitä että pitäs ite alkaa verensokereita mittailemaan!
Muuten mihinpäin jenkkejä Nigella ootte muuttamassa? :) sinnehän te olitte muuttamassa jos oikein muistan? Aiotteko viipyä pitkäänkin? :) Kiva ois kuulla enemmän suunnitelmistanne, me oltiin reilu pari vuotta sitten häämatkalla Nykissä, ja mielenkiinto jäi yhdysvaltoja kohtaa, kiinnostas lähteä siellä enempikin kiertelemään. :)

Hensku 10+0
 
Täälä ilmoittautuu uusi pluskoon odottaja, BMI lähempänä 50, kuin 40... : / La ois 29.4. eli rv tänään 18+5. Täälä myös raskausajan diabetes, paastoarvon "ylityksellä".. Painoa tulee ihan älyttömään tahtiin lisää, tiedä sitten onko nestettä osittain vaiko mitä, kun vuorokauden lisäys voi olla jopa + 2kg!! Nyt tainnut tulla jo 10 kg lisää raskauden alusta : / Koko ajan elänyt suurinpiirtein samalla ruokavaliolla..

Yksi syypää tuohon järjettömään nousuun voi olla myös mielialalääkitys, joka voi nostaa painoa, eli se menee todennäköisesti vaihtoon.. Alkaa vaihtoehdot lääkityksen kanssa käymään vähiin, kun on niin vähän tietoa miten ne vaikuttaa sikiöön.. Seuraava lääke onkin sitten sellainen, jota ei voi käyttää imetyksen aikana, vähän kyllä pistää jännittämään miten tässä käy!

Neuvolassa tai äitipolilla ei onneksi oo suurempaa draamaa ollut työntekijöiden puolelta.. Äitipolin lääkäri tosin piti piiiiitkän saarnan painon noususta! : / Ihan asiallisesti ovat tuohon mahaan suhtautuneet, varmistelleet yleensä ettei satu tms.. Äitipolin ultrassa tosin sai olla vedet silmissä kun painoi anturia niin maan perusteellisesti!

Takana siis "jo" 2 ultraa, eli alkuraskauden nla-ultra, jossa mitattiin niskapoimu, ja siitä vielä laitettiin lähete äitipolille, että varmistavat sen niskaturvotuksen, kun ei neuvolan laitteilla saanut ihan varmaa tulosta.. Parin viikon päästä ois sitten rakenneultra, ja taas äitipolilla..

Verenpaineet on omaksi hämmästykseksi parantuneet raskautta edeltäneistä arvoista, silloin alapaine vähän koholla, nyt kokonaan normaali! Hb oli eka nla käynnillä 144, ja tämänpäivän neuvolassa 123.. Rautaa ajattelin ihan omatoimisesti aloitella pikkuhiljaa, ettei pääse arvot romahtamaan..

Onko muilta tuota sf-mittaa otettu? Kun mulle se on ihan hepreaa, eli ei oo taidettu mittailla...! Tänään kyllä neuvolassa jotain mittaili mahan päältä, muttei kyllä pistänyt mitään ylös, tai edes sanonut ääneen!

Sydänäänetkin kuulin vasta tänään ekan kerran, kun ennemmin ei saatu kuulumaan, yllätys yllätys, mahan takia!

Eiköhän siinä teille alkuun riittävästi luettavaa :D

-Minki ja kanssamatkustaja 18+5-
 
Iltoja!

Tervetuloa vaan Minki! :wave: Täällä on tosiaan ollut melko hiljaista...minäkään en ehdi joka päivä tsekkaamaan, mutta yritän täällä pysytellä mukana!

Kyselit Minki sf-mitoista - mulla on mitattu eka raskaudessa, ei ihan alusta, mutta varmaan joltain 12-viikolta ehkä. En nyt tiedä missä vanha neuvolakortti on, siitähän sen voisin tarkistaa. Sillähän vissiin tarkistellaan, että maha kasvaa tasaisesti. Mulla on yksi ystävä, jolla molemmat raskausmasut olleet melko pieniä ja sen myötä kävi loppuaikana extratsekkauksissa äitipolilla. Hassua, että sulta se mitattiin, muttei mitään sanottu tai kirjattu ylös. Tosin onhan se voitu kirjata koneelle, mulla ainakin on vähän laiskahkon oloinen neuvolantäti, eikä juurikaan täytellyt mun neuvolakorttia. En tiedä oliko siksi, että mun raskautta ei täällä seurata Suomessa kuin viikolle 16 asti. Kiva, että sulla on paineet laskenut. Toivottavasti saat nyt sopivan lääkityksen, että menee raskausaika sujuvasti!

Hensku: Meillä onkin sitten molemmilla ensi viikolla jännitettävää! :) Mulla on np-ultra keskiviikkona, perjantaina se sokerirasitus kun sulla ultra. Vähän hirvittää, mutta sainpa mä viimeksikin sen litkun juotua. Onneksi se oli jääkaappikylmää, pidin vaan nenästä kiinni. Nyt ei ainakaan tunnu pahalta se paastoaminen ennen, kun muutenkin olen syönyt ihan liian pitkillä väliajoilla. Mä olin mukana rd:n estotutkimuksessa ja muistan, miten hoitsu painotti säännöllisten ruoka-aikojen tärkeyttä. Noh, mä aloitan uuden elämän viimeistään sitten kun olo helpottaa! :) Ainoa vaan, että huolettaa kyllä, jos arvoissa on nyt jotain. Noh, sen mukaan sitten vaan edetään. Kiva, että sulla on olo helpottanut! Ja vuodot tuskin ovat vaarallisia, niitähän on tosi monilla odottajilla! Ja sullakin on niistä kokemusta vanhastaan! Ymmärrän kyllä huolen, musta tää toisen odottaminen on paljon huolestuttavampaa. Kai se on, kun tietää mitä voi menettää. Kiva, että teillä on ollut pikkujoulua ja muuta kinkeriä! Mulla on lauantaina opiskeluaikojen kamujen kanssa pikkujoulut, tosi kivaa! Joulufiilis on ollut vähän kadoksissa, on muuton kanssa niin paljon hommaa, että en ole oikein vielä päässyt tunnelmaan. Mutta ajattelin hankkia kuusen viikonloppuna, niin ehtii sitä sitten ihailla ja viritellä tunnelmia! :)

Me muutetaan Arizonaan. Tarkoitus olla siellä vuosi, mutta mahdollisesti kolme. Me saatiinkin just tällä viikolla sopivasti viisumit kolmelle vuodelle. :) Mä olen ajatellut, että sen pidempään en haluaisi olla. Tosi kivaa lähteä, varsinkin nyt kun vauva on tulossa. Mulla oli vähän huoli siitä, miten saan aikani kulumaan esikon kanssa ihan vaan kotiäitinä, mutta nyt näyttäis siltä, että ainakin seuraavat reilut pari vuotta menee vielä hyvin lapsosten kanssa. Me ollaan molemmat miehen kanssa vähän reissuajia, ollaan oltu erikseen ulkomailla opiskelemassa ja töissä moneen otteeseen ja nyt on tosi hauskaa lähteä yhdessä vähän seikkailemaan. Plus helppo aika mennä nyt, kun ei tarvitse miettiä jälkikasvun kouluja tai kavereita. Tietysti haikeaa jättää läheiset ja ystävät, mutta tosi moni on onneksi lupaillut tulla kyläilemään ja skype on onneks olemassa!

Varhaisultran tehnyt gyne sanoi, että liikuntaa kannattais ehdottomasti harrastaa! Kertoi tutkimuksesta, missä kaksi ryhmää pyrki välttämään raskausdiabetesta. Molemmilla sama hyvä ruokavalio, mutta toinen ryhmä liikkui lisäksi puoli tuntia hikiliikuntaa joka päivä. Ja niille liikkujille ei sit puhjennut rd. Just nyt en vois kuvitellakaan moista liikuntaa, etominen ja ajanpuute esteenä. Mutta toivon, että vuodenvaihteen jälkeen olo paranee ja pystyisin käymään vaikka polkemassa kuntopyörää salilla. Meidän uudessa "taloyhtiössä" on kuntosali, joten ei tartteis edes lähteä kauas. Katsotaan miten siinä käy.

Nyt taidan ripustella pyykit ja suunnata sen jälkeen sohvalle rentoilemaan...hyydytys on melkoinen!

Voikaa hyvin ja kirjoitelkaa ihmiset kuulumisianne!! :)

-Nigella ja Rapu 10+6
 
Tervetuloa vain Minki minunkin puolesta! :) Sullahan jo viikkoja kertynyt, puoliväli häämöttää! :)

Nigella ihanalta kuulostaa nuo teidän muutto suunnitelmat! :) ymmärrän kyllä että vaikka muuttaminen on ihanaa, tulee läheisiä ikävä...mutta onneksi tosiaan on tuo skype, ja ylipäätänsä netti, niin on helpompi pitää yhteyttä! :)
Itellä huomaan että tosiaan on pahoinvointi alkanut helpottamaan. Tänään oli hetken huono olo. Vuotojakaan ei ole nyt ollut, mistä oon tosi huojentunut. :)

Nyt tulee tällänen vähän lyhyempi teskti, oon sen verran väsy, että taidan kohta kömpiä nukkumaan.Siivoiltu ollaan miehen kanssa tänään huushollia, eipähän jää sitten joulusiivoukseen niin paljon kun nyt kaikkia rästiröykkiöitä purkaa! :D Siinähän onkin sitten seuraava huolen aihe, joulu, miten siitä selviää ilman että lihoaa kilotolkulla?!? Mites muut meinaa selvitä joulusta?:xmas:

hensku 10+4
 
Mulla ei ole muuten ollut mies neuvolassa mukana. Mulla oli alussa hormonit niin sekaisin, että oli hyvä että kyynelehdin siellä yksin. Ultrassa on ollut mukana 2 kertaa ja kohta on kolmas ja toivottavasti tulee sinnekkin. Sydän ääniä kuuntelemme kotona dopplerilla, nyt viikolla 25 alkoi potkut vihdoin ja viimein tuntumaan kunnolla ja ei ole juurikaan doppleria tarvinnut.

Sokerit ovat vielä pysyneet aisoissa ja toisessa rasituksessa arvot olivat samat ku edellisessä. Eli se 12h arvo oli ihan pikkasen koholla. Insuliini arvoa ei ole vielä tullut.

Silvia 25+4
 
Täällä on tullu viime päivinä herkuteltua ihan kunnolla, en oo edes uskaltanut käydä vaa`alla...Täytyy kyllä ottaa itteään taas niskasta kiinni ettei noita kiloja pääse ihan tolkuttomasti tulemaan.

Vieläkin vaivaa iskiaskivut, ja uutena vaivana on muutama päivä sitten alkaneet liitoskivut. Liikkuminen on yhtä tuskaa ja esikoisen nostelu hankalaa. Välillä meinaa jalka lähteä alta kun yhtäkkiä iskiashermoa vihlasee...Ei puhettakaan että voisi entisen lailla lenkkeillä koiruuksien kanssa :| Ei tee hyvää painolle kun ei pääse yhtään liikkumaan. Saa nähdä mitä seuraavan kerran neuvolassa sanovat.

Toiseen sokerirasitukseen pitäisi joulukuun aikana mennä. Oon tässä miettiny meniskö ennen vai jälkeen joulun...Vähän vaikea olla jouluna herkuttelematta, liikaa houkutuksia :p Jouluna oon aatellu syödä ihan mitä haluan ja heti joulun jälkeen palata "ruotuun". Helpommin sanottu kuin tehny:LOL:

Sf-mitasta joku oli kysellyt...multa mitattiin viime neuvolakäynnillä, silloin oli viikkoja 19+6 ja mitta oli 16,5. Esikoista odottaessa sf-mitta otettiin ekan kerran viikoilla 22+2 ja mitta oli 19. Täällä suunnalla ei sf-mittaa kuulemma hirveästi ennen 20.viikkoa mitata.

Tänään mies otti ekat mahakuvat, esikoisen aikaan en älynny ottaa kun yhden kuvan, jos nyt vähän skarppais =)

Aijaa.com - 7143304.jpg
Tuossa siis kuva tältä päivältä, eli viikkoja 23+3 (Jos nyt osasin laittaa kuvan)

Liloo 23+3
 
Kiva Silvia Logo ja LiLoo kun kirjottelitte kuulumisianne!! :)

Silvia Logo joudutko itse mittailemaan sokereita kun sulla oli tuo 12tunnin arvo koholla? Hyvä että muuten ovat pysyneet kurissa!

LiLoo Ihana masukuva sulla! :) Tuo on kyllä vaan ikävä tuo iskias-vaiva! :( mulla ollut joskus nuorempana tuota iskiasta, onneks nyt ei olo ollut. Ja nuo liitoskivut on kyllä kurjia...mulla esikoisesta alkoi muistaakseni joskus viikolla 16 liitoskivut, ja hurjalta tuntuuu, että mulla tässä raskaudessa ne on alkaneet jo nyt! Kävellässä tuntuu inhottavalta. Tosta sf-mitasta täällä oli kans puhetta, mullakin taidettiin mitata ekan kerran joskus vasta 19 viikon tietämillä.

Täällä ei mitään uutta, huomenna poksuu 11+0 :) Huomenna pitäs myös mennä hampilääkäriin, anoppi tulee poikaa hoitamaan. Sit mun pitäs kans huomenna varata aika sinne sokerirasitukseen, huih, kyllä mua jännittää se! Muuten täällä olossa ei mitään ihemeellistä, pahoinvointia on ollut tauon jälkeen taas eilen ja tänään. Perjantaina onkin sitten ultra, sitä ootan kovasti ja samalla jännitän ja pelkään että onko kaikki kunnossa!

Mutta nyt takaisin kattelemaan linnanjuhlia, Hyvää Itsenäisyyspäivää kaikille! :)
 
Täälä vaan odotellaan sitä päivää, kun se maha alkaa näkymään.. Siihen asti ihailen muiden omia! :) Kyllä se maha silti tuntuu, vaikka ei näy. Ahdistaa ihan eri tavalla kun yrittää kumarrella lattialta vaikka sukkia, tai laittaa kenkiä jalkaan. Nukkuma-asennot on myös rajoittuneet kylki- ja selkäasentoihin. Vielä pystyy mahallaankin olemaan, jos toinen jalka on koukussa, mutta kyllä se maha tuntuu!

Liikkua pitäisi, mutta aina jotain nuhaa ja pientä lämpöä, ja millään ei haluaisi riskeerata että saa kunnon flunssan.. Eli liikkumattomuudesta siis podetaan huonoa omaatuntoa!

Minäkin vaihdan taas linnanjuhlien maailmaan, Rauhallista Itsenäisyyspäivää! :)
 
Moikka!

Nyt on käyty ultrat ja sokerirasitukset - hyviä ja vähän huonoja uutisia. Ultrassa kaikki oli hyvin, toivon nyt kovasti, ettei puhelin soisi tuntemattomasta numerosta, jos veriseulassa on jotain siitä ilmoitetaan puhelimitse. Oli ihana nähdä pikkuinen siellä, oli tosin aika laiska kaveri, ei meinannut millään asettua niin, että saisivat niskaturvotuksen mitattua. Ultraajat oli symppiksiä, eivätkä urputtaneet mistään vatsanpeitteistä vaan totesivat miellyttävästi, että kohtu on aika takana, kun ei meinannut ensin näkyä. :) Kovasti konkretisoitui kyllä tämä odotushomma, laskettu aika aikaistui päivällä! Mites Henskun ultra, se taitaa olla tänään?

Sokerirasitus oli yhtä tympeetä touhua kuin ennenkin, mutta onneksi minulle sattui tosi ihana labrantäti. Ne huonot uutiset on vaan, että ainakin hänen mittaama paastosokeri oli 5,4, joka on yli rajan. Eli mulla on nyt luultavasti ainakin lievä rd. Noh, odotellaan vielä maanantaihin, silloin saan varmuuden. Mua vaan jotenkin hirvittää se sokerien kotimittaaminen, musta sormenpäät on kauhean arat paikat pistää. Mulla ei ollut mitään probleemia pistää sektion jälkeen itse mahaan veritulpanestolääkettä, mutta jostain syystä tuo sormimittaus hirvittää. Mä yritän kuitenkin aina miettiä, että mikään ei satu niin kovin, kuin kivut sektion jälkeen ja niistäkin selvittiin. :)

Nyt nautiskelen päivästä ensin pari tuntia vaakatasossa, mulla on viime päivinä ollut ihan ruokottoman huono olo. Mietin jo eilen illalla, että ehkä sokereissa tosiaan on jotain, kun olo tuntuu vaan huononevan. Jospa iltapäivällä sais sitten siivottua, mies on tehnyt pitkää päivää ja minä olen loikoillut sohvalla illat, joten kämppä on kuin hävityksen kauhistus.

Ai niin, ihana masukuva Liloolla!

Mukavaa viikonloppua!!

-Nigella & Rapu 12+1
 
NiQ
Mukavaa Nigella että vauvalla oli kuitenkin kaikki hyvin! kyllä sitä varmasti pienen rd-tuomion jaksaa jos tietää että vaavilla on kaikki kuitenkin hyvin. ja Liloolla kaunis masu <3

Mä kans olin tuossa neuvolassa keskiviikkona ekaa kertaa, siellä se pieni meni kovasti ultraa karkuun <3 verenpaineet odotetusti oli ekalla mittauksella 171/103 ja tokalla 148/92. Käytiin sitten ukon kanssa ostamassa kotiin oma, että saa rauhassa mittailla. illalla olikin sitten ekalla mittauksella 138/88 ja toisella 124/77. joten oliskohan ollu ihan pientä mittarikammoo :D jouduin kuitenkin siihen verenpainetarkkailuun, tiedä sitten mitä se tarkoittaa. Sokerirasitukseen joutuu kuulemma kaikki joiden bmi on yli 25. joten se on sitten raskausviikoilla 20-24. ja aika nt-ultraan saatiin 3.1.11 <3

mukavaa viikonloppua kaikille! meisti lähtee repäseen 30h työputken näin viikonlopun kunniaksi!

NiQ & Pena 8+3
 
Nopeasti tulin vain ilmoittamaan, että tänään siis käyty ultrassa, ja kaikki hyvin! :heart: Tulen sitten myöhemmin kertomaan enempi ja kommentoimaan lisää, nyt aika kova kiirus, esikoiselle pitää ruokaa laittaa ja ynnä muuta. Illaksi lähetään miehen kanssa elokuviin, mummo on poikaa vahtimassa illan! =) Palaan siis myöhemmin! =)
 
Täälä paukutellaan tänään puoltaväliä, jo! Ihan älyttömän nopeesti mennyt aika, justhan se vasta oli kesä! :D

Edellisviikolla oli neuvolakin, jossa ekan kerran saatiin sydänäänet kuulumaan! On se vaan ehkä maailman kaunein ääni! :) Meillä mies on ollut jokaisella kerralla mukana neuvolassa, paitsi nyt tällä viimeisellä, ei kuulemma vaan jaksanut herätä! :D Ensi viikolla tiistaina sitten rakenneultraan, vähän jo jännittää! :)

Tällä kertaa ei muuta, tulen sitten taas rak.ultran jälkeen päivittelemään! :)

-Minki ja kanssamatkustaja 20+0-
 
No nyt on elokuvissa käyty, ehtii kirjottelemaan! :) Ensinnäkin Minki, onnittelut puolivälin saavuttamisesta! Nopeesti se aika vaan menee! :) Ihanaa että pääsit kuulemaan sydänääniä, se on kyllä ihana ääni, itsekin odotan, että josko seuraavalla neuvola kerralla mäkin pääsisin kuulemaan :) Tule sitten kertomaan rakenneultra kuulumiset! :)

NiQ Uih.ompa sulla piitkä työviikonloppu edessä! Tsemiä! Onko sulla pahoinvointia joka haittais työntekoa?

Nigella Onnea hyvistä ultrakuulumisista! :heart: Oli varmasti ihanaa nähdä pikkuinen siellä! :) Tuntuu varmasti paljon todellisemmalta odotus, kun nyt näit pikkuisen?! :) Mutta sitten noista sokereista, ikävää että sulla oli paastoarvo koholla! :( Joudutko nyt sit alkaan kotona mittaileen? Mua kans ihan niinkuin sinuakin, hirvittää juuri tuo sormenpäistä verinäytteen nippasu ihan hirveesti, mulla kans on sormenpäät niin kauhean arat!! Aina kun neuvolassakin mittaavat hemppaa, niin se on musta jotain aivan kamalaa! En tiiä miten pystyisin itse nippaseen verinäytteen. Hui kun mua alkoikin pelottaa nyt se mun tuleva sokerirasitus, joka on ensi keskiviikkona...

Sitten omia kuuulumisia, tänään tosiaan oli mulla ultra, ja kaikki siis kunnossa!:heart: Siellä pikkuinen potkiskeli ja heilutteli, oli aivan ihanaa nähdä pikkuinen! Mulle tuli niin huojentunut olo kun näki sen rakkaan pikkuisen! Mua niin kovasti huoletti ne mun vuodot, joita mulla oli, pelkäsin kovasti jos onkin joku keskeytynyt keskenmeno tai jotain. Mutta onneksi siis kaikki hyvin! :) Niskaturvotusta emme halunneet mitattavan, me ei pystytä siihen. Esikoisestakaa ei mitattu. Ja niin tosiaan, mulla kans niin kuin Nigellalla laskettuaika aikaistui, eli 24.6 ois sitten LA. :) Nyt siis menossa tasan 12+0 :)

Tälläsiä näin täällä, olen nyt tosi onnellinen, vielä kun tuo sokrurasitus menis mallikelpoisesti, niin ois hyvä! :)

Mukavaa iltaa kaikille! Tulkaahan kirjottelemaan kuulumisianne!!

Hensku 12+0
 
Neuvolakuulumisia...Paino oli noussut viime käynnistä 500g, eli nyt yhteensä painoa tullut tasan 1kg. Eipä tuo paljon ole, mutta harmittaa silti kun tavoitteena on ettei paino nousisi yhtään, tai jopa laskisi hieman. Kaikki oli muuten ihan kohillaan, verenpaine ok, pissa puhdas, hb 123, sf-mitta 23cm, sydänäänet kuului hyvin =). Ensi viikolla olis sitten taas sokerirasitus, saa nähdä mitä arvoja sieltä tulee...

Siinä pikaiset kuulumiset, nyt on lähdettävä juoksemaan esikoisen perään=)

Liloo 24+4
 
Hei,

Mun BMI 34 joten ajattelin myös liittyä tähän keskusteluun. LA mulla 4.6.2011 ja ensimmäistäni odotan.
Nauvolassa otettiin paino, mutta ei se täti siellä asiaa mitenkään kommentoinut. Sanoi vaan että pääsen sokerirasitus testiin, mutta kuulemma se tehdään melkeen kaikille odottaville nykyään. Kerrankin oli sellainen terveydenhoitaja/sairaanhoitaja/hoitava henkilö joka ei saanut täyttä paskaa oloa, vaan uskalsin sitten itse oma aloitteisesti kysyä tästä mun painoon liittyvistä asioista, ja hän vastasi asiallisesti kuitenkaan takertumatta asiaan sen enempää.

Itsestäni: Olen 21 vuotias, ja menin juuri naimisiin. Mieheni on ulkomaalainen ja kotona puhumme englantia. Ehdimme olla ilman ehkäisyä noin 1kk kun pamahdin raskaaksi, ja olihan se iloinen yllätys :)
Lähdemme lauantaina häämatkallemme hänen kotimaahansa, ja kovasti jännittää matka, mutta siis hyvällä tavalla. Suurin pelko on että saisin jonkun malarian, mutta lääkitys on kohdillaan joten ei ole asia enää omissa käsissä.
 
Tervetuloa Hanseka!! :flower:

Pahoitteluni etten ole kirjoitellut, on kiirettä ollut kovin...ja mä oon taas ollut kipeenä! Siis koko tän kuluneen raskauden ajan mä olen ollut kipee!! Ei montaa tervettä päivää ole näkynyt, flunssaa vaan pukkaa koko ajan! Ottaa kovasti voimille jatkuva sairastelu!Nyt alkaa vähän helpottaa, jospa tämä niiskuttaminen nyt täksi talveksi riittäisi!!

Liloo: Älä murehdi tuosta pienestä painon noususta! Joskus olen kuullut että myös ylipainoisella paino saa hieman nousta! Mä ainakin aattelisin että jos muutaman kilon nousee, niin ei varmaankaan ole liikaa haittaa....painaahan se vauvakin ja kohtu ja istukka!Mutta hienoa että kaikki muuten hyvin siellä neuvolassa!=)

Hanseka Kiva että neuvolassa oli mukava terkkari, eikä hän sanonut painosta pahaa!=) Mullakin on kesäkuussa laskettu aika, juhannuksena! Onnittelut muuten naimisiin menosta!:flower::heart: Mistä päin maailmaa sun miehesi on kotoisin? :) Mukavaa häämatkaa teille!!:)

Omaa napaa: sain tänään sokrurasitustestin tulokset, ja kaikki on ok!! Huh, kun olen huojentunut!!=) Nyt täytyy vaan jatkaa niin että ettei tulis sitten rd:tä myöhemminkään tässä raskaudessa. Jouluna tosin aion herkutella, ainakin vähäsen!:D

Mutta, hyvät naiset, tulkaahan kirjoittelemaan kuulumisianne!:attn: Olisi mukava kuulla teistä!

Mukavaa joulun alusaikaa!!=)

Hensku 13+0
 
Heippa!

Minä vaan pikaisesti tulen kirjoittamaan elonmerkkiä, anteeksi, etten ole kirjoitellut. Kamala kiire pukkaa muuton kanssa ja huono olo ei tunnu helpottavan, siksi täällä aika hiljaiseloa. Luulen, että palailen tänne vasta vuodenvaihteen jälkeen, kun ollaan vaihdettu maisemaa. Toivon siis teille kaikille ihanaa joulunaikaa ja hyviä odotushetkiä!!!

-Nigella & Rapu 13+2
 
Vihdoin ja viimein saan itsestäni irti ja jätän tännekin elonmerkkiä! :)

Rakenne ultra oli siis jo viimeviikolla, sielä kaikki ilmeisesti hyvin.. Harvasanainen lääkäri vaan oli, vähän jäi harmittamaan.. Kaikkia rakenteita ei saatu näkymään vatsanpeitteiden takia, eli joulun jälkeen on kontrolliultra. Painoarvio oli 400 g, eikä tähänkään sanonut mitään, eli en tiedä miten vastaa viikkoja..

Painosta antoivat taas tuutin täydeltä saarnaa : / 5 kg tullut lähtöpainosta lisää, ja aivan mieletön saarna.. Ihan kuin ei olisi mitään ihmisarvoa! Jouluherkut kätilö kielsi heti alkuunsa.. No, onneksi sentään saan itse päättää mitä kuuntelen ja mitä en! En aikonut jouluna vetää pelkkää salaattia yhden kätilön takia! Sitten heillä oli sellainen asenne että yritän selitellä, kun kerroin että mielialalääkitykseni nostaa herkästi painoa. Tästä sanoi siis psykiatrian erikoislääkärini. Seuraavalla kerralla käsken heidän olla yhteydessä lääkäriini jos vielä saarnaavat tuolla tavalla. Juu, reagoin aika voimakkaasti, mutta niin olen aina tehnyt vastaavissa tilanteissa..

Sitten vähän muuta... Liitoskipuja (tai mitälie) on alkanut olla, varsinkin iltaisin.. Nivusissa tuntuu pääasiassa sellaista lihassäryn tyylistä ja iltaisin mennään sitten ankkatyylillä kun sattuu niin paljon! Liikkeitä tuntuu, vähän epäsäännöllisesti aina välillä.. Nyt on ollut muutama hiljaisempi päivä, tänään tosin taas tuntunut enemmän.. Eiköhän siinä taas tälle erää... :)

-Minki ja kanssamatkustaja 21+2-
 
heippa kaikille! Minäkin voisin mukaan tuppautua! Toista siis odotan, esikoinen täyttää nyt 30 päivä vuoden. Bmi on joskus ollut n.45 ja nyt olen saanut sen 36.. Esikoisen raskaudesta ei tullut yhtään mutta tästä voin niin paljon paremmin että jokunen kilo on päässyt tulemaan..

Ultrissa kaikki on ollut hyvin ja muutenkin voinut suhteellisen hyvin. Töitä paiskin vielä niin paljon kuin jaksan!

Minki mä en sit ymmärrä tuota painosta vaahtoamista..yleensä kyllä tiedetään että sitä ylipainoa on yms.. :/ inhottavaa moinen..mä en ainakaa yhtään jaksa kuunnella jos joku mun painosta sanoo jotakin.

Kiva olis kuulla teidän kuulumisia :)

Yaden ja ökkö rv 23
 

Yhteistyössä