Muita ylipainoisia odottajia?

marrasmamma onnea pikkuisesta ja tsemppiä masuvaivoihin, Yleensähän ne viimeistään 3kk kohalla helpottaa konkreettisesti!

Mä oon alkanu syömään ihan hirveesti, ihan kauhistuttaa:( Mä VIHAAN nougattia ja söin äskön kokonaisen nougat patukan, ei voi ymmärtää :D

Jenny ja Papu 13+1
 
Kaktuspiikki: hienoa :)

Itsellä oli kanssa pudonnut hienoisesti ekasta neuvolasta ja nyt pitäisi vain skarpata hiukan enemmän, niin ei nousisikaan. Tavoite on, että vasta joskus lähempänä laskettua paino nousisi, jos silloinkaan. Tosin epäilen, että paino nousee kesällä, varsinkin jo on kuuma kesä.
 
Täällä ilmoittautuu taas yksi ylipainoinen odottaja lisää! Lukua painosta en tiedä, koska vaakaan suhtautuminen on aina ollut vaikeaa, etenkin kun olen viime vuosina lihonut reippaasti normaalimitoista. Ylipainoiseksi pystyn itseni luokittelemaan kuitenkin vaatekokojen perusteella ja siksi kun lääkärit ovat sanoneet mulle että lastensaanti on vaikeaa ylipainon pcos:n vuoksi. Mutta kuikas kävikään!
Viikot ovat vasta alussa, n. viikolla 5-6. Ensimmäinen neuvolakäynti on joulukuun alussa ja se jännittää ihan hirveästi! Tiedän, että sieltä tulee kovalla setillä tekstiä siitä minkä kokoinen oon ja mitä pitäs tehä. Jännittikö kellään muulla? Ja kuinka teihin on suhtauduttu? Varmaan neuvolatätikohtaista...

Heti kun sain positiivisen testin muutin ruokavalion huomattavasti terveelliseempään suuntaan, ennen kun söin aika yksipuolisesti ja sipsit viikonloppuisin ovat oleet se suurin pahe. Saas nähä kuinka tytön käy kun jää herkuttelut.
 
Täällä yksi :wave: Tänään rasitin vaakaa piiitkästä aikaan ja tulos oli Järkytys! En ole ennen näin paljon painanut |O Mitat on siis 160cm ja 96kg........ Edellisen kerran kun raskauduin painoin 10kg vähemmän.. Synnytyksen aikaan muistaakseni 74kg ja siitä sitten tasaseen tippui kunnes kääntyi nousuun salakavalasti ja kesäinen tupakoinnin lopetus sai syöksymään ylöspäin. Vaatteista huomaa että plussauksesta paino on kyllä tippnut pahoinvoinnin takia. Tpsiaan pelottaa neuvolan suhtautuminen kun ovat nähneet painoni jojoilevan ja reilusta painosta ennenkin saarnanneet.

*piuu 8+3*
 
Eikö ketään muuta löydy tänne pinoon kirjottelemaan? Onnekkaat ;) Puntari näytti tänään taas -1kg. En huolestuisi jos en tietäisi mistä se johtuu mutta kun tiedän ettei tänäänkään ole pysynyt kuin mehu ja kivennäisvesi sisällä.. Kohta yrittää lihaa ja vihanneksia puputtaa mutta pelottaa jo syödäkkin kun tietää niitten syöksyvän ulos :(
Kotoa sain liikuttua ulospäinkin yli viikon jälkeen,pikainen kauppa reissu kyllä laitto jalat huojumaan ja tärisemään..

Piuu 8+4 <3
 
Tää ketjuhan tuntuu ihan omalta :) elikkä täällä kolmatta lasta odotellaan ja la olis toukokuun loppupuolella. BMI ollut jo vuosikausia siinä yli 30.. kovasti on yritetty laihduttaa mut toisinaan tuloksetta. Saanu painoo putoomaan mut sit taas noussu samoihin lukemiin kun ennenkin. Mulla siis kaks lasta jo ennestään ja molempien odotuksen aikaan on lähtöpainoa ollut reippaasti mut silti raskaudet ja synnytykset on menneet hyvin. Onneksi. Ja täytyy toivoa että tämäkin raskaus menee yhtä hyvin :)

Kesäheinä ja pikkukolmonen 14+5
 
Mulla myös ollut joka raskauden alkaessa reilusti painoa,nyt on kyllä vaan ennätyslukemat.. Niin ja tää on viides raskaus. Kumma kyllä en tiedä mistä johtuu,joka raskaus vienyt pois niitä kiloja.Johtuneeko sitten alun pahoinvoinnista ja terveellisemmästä elämäntavasta. Niin ja ei vaan mahdu vatsaan enää niin isoja annoksia :) Neuvolassa ihmetelleet aina painon tippumista mutta ei kuulemma haittaa kun lähtöpainoakin löytyy. Viime raskaudessa minulla todettiin lievä raskausajan diabetes joka hoidettiin siis vain ruokavaliolla,silloin meinas mopo karata vähän käsistä kun söin liian vähän hiilareita ja Neuvola pisti stoppia touhulle.
Muuten kaikki mennyt hyvin odotuksessa ja synnytyksessä.
 
Täällä kans yks! BMI on kyl hiukkasen yli 40. :(( mutta paino on kyllä enemmänkin tippunut plussauksen jälkeen kuin noussut, joka on tietysti hyvä asia. Neuvolassa vaan todettiin ettei paino saisi nousta oikeastaan ollenkaan ja siihen olen todellakin tähdännyt! Sokerirasitus tehtiin tossa viime kuussa ja arvot olivat normaalit. :) Verenpainekkin on aina neuvolassa ollut normaali. Kaikki siis tällä hetkellä hyvin, ens viikolla kuitenkin toinen neuvolakäynti ja näkee taas onko paino mennyt mihin suuntaan(en oikeen luota omaan vaakaan). Rakenneultraankin pääsen ennen joulua. :))

Meejj & D 17+0
 
Minäkin ilmottaudun mukaan! Raskauden alussa BMI 30,5 ja siitä paino noussut 6,2kg - alussa mullakin paino laski, vasta viikoilta 20+ lähti käyrä nousuun.
RDB diagnoosi tuli, omat mittaukset olleet kyllä hiivatisti paremmat kuin sokerirasituksen tulos antoi ymmärtää. Virtsa ollut koko ajan puhdas ja sf-mitta sitkeästi keskikäyrällä, kätilön mukaan siis ei hätää ollenkaan. :)

Mun taustoista sen verran, et oon 28v ja koko aikuisikäni ollut vähintään lievästi ylipainoinen, parhaillaankin BMI ollut 26 paikkeilla ja siinä olin viimeksi noin kaksi vuotta sitten, juuri ennen kuin lopetin tupakoinnin. Sitten lävähti painoa +15kg, joista sitten oli tarkoitus tänä kesänä päästä eroon. Pieni mutka sitten tuli matkaan, kun tämä toivottu yllätysplussa tuli. Lapsi siis oli toiveissa, mutta hieman yllätyksenä tuli kuitenkin se, että niin nopeasti. :)
Muutenhan mulla on kaikki arvot kondiksessa eikä siis ongelmia minkään kanssa, toivon todella, että raskaus sujuu iisisti loppuun saakka. Mikäli tulevaisuudessa vielä lisää lapsia suodaan, tämä siis ensimmäinen, niin en aio sokerirasitukseen mennä vaan mieluummin seuraan itse noita sokereita.

Nytkään mun ruokavalioon ei tarvinnut tehdä mitään muutoksia, koska siihen ei yksinkertaisesti terkkarikaan löytänyt parempia ruokailutapoja. :) Herkkuja syön vähän, enempikin sitä normaalia kotiruokaa menee ja monipuolisesti. Annan itselleni sokerimittauksista huolimatta luvan syödä pari palaa suklaata päivässä, jos mieli tekee - siihen ei ole mittaukset siis kusasseet kertaakaan. Samalla tavalla olen toiminut aina muutenkin. Kohtuudella voi syödä melkein mitä vain. Tosin raskauden aikana olen kiinnittänyt siihen terveellisyyteen vielä enemmän huomiota - teen mieluummin itse kaiken alusta kuin ostan mitään puolivalmista. Tietty joskus on pakko, jos on ollut pitkän päivän töissä niin ei jaksa kauheasti odotella sitä ruokaa. :D
Keväällä aion sitten alottaa pienen helmivauvani kanssa vaunuilun ja luotan siihen, että kunto kasvaa siitä ja pian olen taas niissä omissa ihannemitoissani, BMI 26 paikkeilla. Sen pienemmäksi jos menee niin alan olla omaan makuuni liian laiha. :)

MrsR & Jorma-Irmeli 29+3
 
Mukava kun tännekkin pinoon löytyy porukkaa =)
Tänään hirveä kuvotus ja väsymys jatkunut,saldona sisuksissa vain 2 mandariinia ja kivennäisvettä. No eikös se pikkanen ota omansa äidistä kuitenkin,ei jaksais stressata syömisistä kaiken lisäksi.. Hirveä huoli ollut plussauksen jälkeen kaikesta keväisen kphdunulkoisen jälkeen. Alku viikosta aion soittaa ekan neuvola ajan,jäänyt soittamatta kun ei innostaisi mennä kuulemaan painosta mitään..Mut sais hieman huolia vähemmäksi ehkä =)
Te muut näytätte olevan pidemmällä jo odotuksessa. En malta odottaa että saan taas silitellä vauvavatsa kumpua <3 Vaikka tulee tuota kumpua jo huomaamatta siliteltyä vaikkei se vielä vauvan takia tuollain pömpötä :D

Piuu 8+5 :heart:
 
Moikka kaikki!
Mäkin varmaan kuuluun tänne ryhmään. BMI siinä kolmenkympin tietämillä, nyt taitaa olla vähän alle, 29 ja jotain. Plussasin tuossa muutama viikko sitten, eka neuvola vasta ensi viikolla.
Ekan raskauden aikana paino nousi melkein 25 kg!!! Joista vajaa kymmenen jäi. Välillä oon ollut lähellä sitä raskautta edeltävää paino mutta ihan siihen en ole päässyt ja nyt on tosiaan noin 10 kiloa enemmän kuin ennen ekaa raskautta.
Pituutta mulla on 171 ja paino on nyt about 87.
Ekan raskauden aikana vetelin kyllä todella rennosti kaikkia herkkuja jne. mut nyt yritän kyllä pitää tiukempaa linjaa. En voi mitenkään nostaa painoa samaan tahtiin, yritän pitää suunnilleen samassa mahdollisimman pitkään. Katotaan miten etenee.
Tsemppiä ja onnitteluja kaikille!
 
Tervetuloa mukaan uusille odottaijlle! :)

Mukava kuulla että raskaudet menneet kaikilla hyvin ylipainosta huolimatta :) itselläkään ei ole ollu sokerissa edellisissä raskauksissa mitään häikkää eikä muissakaa jutuissa.

Minä tässä jo odottelen vatsan kasvua innokkaana. Edellisissä raskauksissa vatsan kasvun alkanu nähdä vasta joskus rv 28 , jopa 30 jälkeen joten voi olla että tässäkin raskaudessa käy niin. Olisihan se mukava että muutkin huomaisi mun odottavan :)
Viime raskaudessa naapurit naiset kyseli n. kuukautta ennen laskettua aikaa tosi hienovaraisesti että onkohan meille tulossa perheenlisäystä ja osa tajusi vasta kun lapsi oli syntynyt :D Että mulla oli armottoman pieni vatsa jopa loppusalla. :p
 
Tällä ylipainosella oli tänää eka neuvola, joka jännitti ihan hirveästi tämän painon takia! Pelkäsin millainen saarna ja valitus sieltä taas tulee, mutta toisin kuitenkin kävi! Hoitaja ei alkanut siitä mitään erikoisempaa sanomaan, sen vaan että paino ei saa nousta ku sen 10-13kg. Toivotaan ettei tule enempää!:)

Aikaisemmin söin ruokaa liian yksipuolisesti, mutta sen tavan muutin heti. Kasvikia tosin on vaikea opetella syömään, koska olen todella nirsoruokainen..onneksi salaatit ja marjat kuitenkin maistuu. Sokerirasitustesti tehtiin mulle jo kesäkuussa, joten sitä ei tartte tehä ihan heti uusiksi kun arvot olivat silloin hyvät :)

Tämä on minulle siis ensimmäinen raskaus. Miten teillä, joilla on jo lapsi(a) milloin alkoi näkyä vauvamaha? Toivottavasti ei itsellä menis niin pitkälle kuin Kesäheinä11.
 
Hei kaikki
Täällä yksi uusi odottaja, Alussa vasta 7+6 :)
Viikon päästä on eka neuvola ja se mietityttää että mitäköhän ne tosta painosta sanoo, mutta toisaalta, kun itsekkin tietää että sitä on liikaa. Mutta toivottavasti ei mitään puolen tunnin saarnaa :/ No mitä netistä oon lukenu niin ihan hyvin on silti suhtautunu. Mutta täällä just vuosi sitten vaihtu neuvolan täti niin en sitten tiedä mimmoinen se on.
 
No enhän minä sitä neuvola aikaa oo saanu soitettua kun nukun puhelintunnit ohi :D Ruoka on alkanut pysymään sisällä jos ei syö liikaa kerralla,oikeastaan tympiikin se että ruokahalu palailee vaikka eihän sitä nyt sais liikaa tuota painoa stressata,lähtee sitte (ja varmasti! ) kun vauva on syntynyt :) Silti edelleen hiiren annoksia menee ja aion myös jättää herkut pois joten tuskin paino nyt syöksyykään ylöpäin. Toivottavasti tippuu niinkuin joka raskaudessa vaikka ihan söin kaikkea mitä mieli teki,annoskoot vaan muuttu :)


piuu 9+1 <3
 
Mulla taas ruoka on alkanu maistumaan vähän liiankin hyvin ja herkut kans :/ onneksi paino tähän asti pysynyt samassa kun raskauden alussa. Mut kyllähän se alkaa nopeeasti nousee jos melkein joka päivä herkuttelee. :( joten parempi alkaa hieman katsoa mitä sitä suuhunsa pistää ettei loppusalla painoa ala olemaan liikaa. Esikoisen aikaan mulla nousi paino 11kg ja toisesta 16kg. Ainakaan tuota 16kg ei tarvitsisi nousta koska on tosi vaikee saada näitä kiloja pois. :(

Tuosta mahan kasvusta sen verran että mulle on sanottu että mullon vahvasti taaksenpäin oleva kohtu joten sekin voi osaltaan vaikuttaa siihen ettei se vatsa kovin suureksi kasva. Mutta oli se pienikin vatsa mukava :)
 
Mitäs tänne odottajille kuuluu? tänne ei mitään ihmeempää.. tasasta menoa.. perjantaina olis neuvola niin pääsee taas sydänääniä kuuntelemaan :) olis mulla doppleri kaapissa, mut sitä tulee harvoin käytettyä.. jos vaikka iltasella rauhassa kuuntelisi. liikkeitäkään en oikeestaan tunne vielä joten sydänäänet on ihana kuulla <3
 
Täällä on hyvin rauhaisaa ollut oikeastaan. :) Mä jatkan edelleen niiden sokereiden mittailua, vaikka varsinaisesti ei olis tarvetta enää - mun tilanteessa kun todettiin, ettei sokerirasitus kerro mitään elimistön insuliinitoiminnasta. 6vkon omaseurannassa ei ylityksiä, lähinnä niitä alhaisia arvoja ja varulta otettu pitkäsokeri antoi sellaisen arvon, että uskoi viimein terkka, kätilö ja lääkärikin sen, mitä sanoin itse koko ajan. :)

Mun maha on aika iso (vaikka sf-mitta kääntyikin keskikäyrältä alaspäin edellisellä neuvolakäynnillä) ja se on ihan kokonaan tuossa edessä. Varpaita en oo nähny pariin kuukauteen. :D Ensi perjantaina olisi itsellä taas neuvolakäynti edessä, toivotaan, että kaikki jatkuu niin kuin tähänkin asti. :) Isoimmat ongelmat ovat olleet närästys ja ummetus sekä viheliäiset liitoskivut, jotka eivät oikein anna periksi liikkua. Töissä juuri ja juuri pystyy olemaan, mutta kaikki muu liikkuminen on todella vähäistä. Siksipä edellisestä oli painokin noussut 900g/vko, nyt siis sellainen 9,5kg kaikkiaan tullut painoa raskauden aikana.

Masutyyppi on jo tovin majaillut raivotarjonnassa, pylly kohti mahaa. Välillä on kyllä jommalla kummalla sivullakin, mutta pääasiassa noin. Potkut tulee ihanasti kohti selkärankaa. :)

Joulusta ajattelin nauttia ihan täysillä, siihen kätilökin kehoitti ja suorastaan käski, etten ota stressiä sokerimittauksista - jouluna ne heittää kaikilla. :)
Ja nytpä painelen nukkumaan, että jaksaa huomenna käydä kaupassa (voi olla melkoinen savotta) ja hakemassa verhot vauvan huoneeseen. :)

Oikein ihanaa joulun aikaa kaikille! :)

MrsR ja nykyään EePeenä tunnettu masuasukki 32+3
 
Pitkästä aikaa täälläkin kirjoitan :)
Eli edellisen kirjoitus kerran jälkeen olen käynyt jo ekassa Neuvolassa jossa myös ultrattiin,siellä se ihanainen köllötteli ja vilkutti <3
Painosta en saanut saarnaa vaan siitä ihan asiallisesti puhuttiin,ei välttis tarvi nousta ollenkaan odotusaikana mutta laihduttaa ei saa. Seuraava lääkärineuvola onkin jo 27.12. Niin ja sokerirasitus oli joskus Tammikuun puolen välin paikkeilla :)
Olo on paljon parempi nyt jo ja väsykin helpottanut paljon. Jouluruokia olen syönyt minkä jaksanut,vatsalaukku ei vaan enää vedä niin paljon kuin ennen mutta hyvä niin :D
Housuissa huomaan joittenkin jo valuvan alas joten kai sitä painoa on tippunut,joissakin taas löysyys tuntuu vain muualla paitsi vatsan kohta kiristää joten on sitä vauvavatsaa jo tullut myös :heart:

*piuu 12+0*
 
Onpas "mukava" huomata että kanssasisaria on =)

Ajattelin vasta ekan ultran jälkeen tännekin kirjoitella, mutta ei tässä malta enää :) !

BMI 32 ja jotain.


Pahimmillaan painoin 104,6 (syksy 2009) jonka jälkeen sainkin pudotettu painoa 10kg puolessa vuodessa... ja vuosi sitten kun hakeuduttiin hoitoihin julkipuolelle oli paino 101kg.. että silläviissiin :whistle: tähän seitsemään kiloon tosin kuuluu tupakoinnin lopetus kahdesti (kyllä, ekalla kerralla lopetus ei ollut niin lopullinen ;) )

Pienillä ruokavaliomuutoksilla + liikunnan mukaan ottamisella paino alkoi kuitenkin tasasesti tippumaan. Ei mitään huimia harppauksia kuitenkaan.

Elokuussa paino oli vielä 98kg (naistenklinikan vaaka - kotivaaka näytti 96) ja marraskuussa paino oli 96 (naistenklinikka - kotivaaka näytti 95)

Ennen plussaa kuitenkin paino oli 94,5 (kotivaaka) eli tämän vuoden aikana sain painoa pois tuon 7 kiloa.

Aloin juuri päästä painonpudotukseen kiinni, kun ensimmäinne hoitokierto toi plussan ja siihen loppu tän tytön laihduttelut.
Turvotusta ja joulukiloja on tullut 2kg, mutta on tässä ollut nyt treenitaukokin.

Vuodenvaihteen jälkeen ajattelin lähteä takaisin treeneihin ja jos nyt säät sallii niin kaivan hiihtimet taas esiin. Tiedän että tuo 2kg karisee äkkiä pois. Viimeistään liikunnalla, mutta todennäköisesti jo sillä että paluu arkeen on koittanut ja annoskoot ja ruokailuvälit pysyy säännöllisinä, eikä tule mässättyä kokoaikaa.

Aavistuksen jännittää mitä neuvolatäti sanoo kun paikalle pääsee. Varmasti keskustellaan painosta, mutta tulen myös mieleni pahoittamaan jos siitä alkaa saarnaamaan. Varsinkin, koska ei hoitoja olisi edes aloitettu, jos en olisi painoa pystynyt pudottamaan. Tiedän myös että jos nämä hormoonit on sillä tuulella, niin saatan tämän faktan räkästä aika ilkeästikin tämän faktan neuvolatädille jos tunnen itseni nöyryytetyksi.


Toimintasuunnitelma painon nousun rajoittamiseksi on runsas veden juonti ja pienet ateriat mutta usein.. Ja pyrin välttämään cheddarjalopenoja joihin mulla on aivan järkyttävä himo :LOL:


ainiin, ensi viikolla ultra ja neuvolaan vielä tuo pari viikkoa :)

~Ambro 7+1
 
Heippa kaikille, miekin tungen tänne ketjuun :)
Eli kolmas raskaus olisi menossa viikoilla 22+2, la on äitienpäivänä 12.5 Tämä raskaus tuli vähän "puskista", ekasta kierrosta nappas renkaan pois jättämisen jälkeen ja meidän toka tytteli on tällä hetkellä 1v1kk... :D joten en ihan ehtiny edellisistäkään raskauskiloista pääsemään eroon ennnenku uus pulla oli uunissa ja nyt sitten saa kuunnella sitä jatkuvaa marinaa neuvolantätiltä painosta... :( Mulla on edellisis raskauksis ollu sokerirasituksessa keskimmäinen arvo lievästi koholla, muuten on ruokavaliolla pysyny arvot hyvinä. vielä en oo mittaillu arvoja ite, rasitukseen tulee taas meno mutta en vielä tiedä koska.
Joulu himppasen näytti nostaneen painoa, 86,8 näytti vaaka ja edellises nlas 18.12 oli 83 kg...ekasta nlasta paino oli noussu siis jo noin 3 ja puoli kiloa. :( että ei muutaku näkkärikuurille ja hiihtämään, ei auta vissiin muu. Ahdistaa julmetusti tuo painonnousu, ja kiukuttaa kun on vaan tullu syötyä kaikkia herkkuja vaikka kuinka tiiän ettei saisi. :'(
 
Kuulosta niiin tutulta tuo herkuttelu vaikka hyvin tietää että painon ei tarttiis nousta :( joulu ja uusivuosi meni herkutellessa aika reippaastikkin. Mullakin olisi sokerirasitukseen meni jossakn vaiheessa. Olisko se sitten viikoilla 26-28, muistaakseni. Ensi viikko jo alkaa pikkuhiljaa jännittää kun olisi rakenneultra edessä ja pääsee pikkuista katsomaan ja näkemään onko kaikki kunnossa.. <3

Liikkeitäkin oon tässä kolmisen (?) viikkoa tuntenut ja tässä viikon verran on tuntunu jo kokoajan enemmän ja enemmän. Tuntuu että on tosi vilkas kaveri masussa kun tuntuu olevan vähän väliä liikkeessä. Tänä aamuna sain muutamat potkut tuntumaan ja kädellä ja mieskin sai tuntumaa vauvaan ensikerran, ihana tunne <3

Kesäheinä ja pikkukolmonen 20+2
 
Nyt on ittee otettu niskasta kiinni, ja jälkiuunileipää hamstrattu puuron ohella... :D Toivottavasti pysytään kaidalla tiellä ja vähä paino laskis vaikka en nyt tietenkää laihduta varsinaisesti, oon silti sata varma että ku herkut jää pois niin muutama kilo tippuu taatusti vaikkei muuta tekisikkään. mulle kun tuo suolanen maistuu parhaiten, ja niissäpä niitä rasvojaki on mukana vähä liikaa.. Ja turvtusta tietenkin. :D
Meillä oli rakenneultra uudenvuoden aattona, oli kiva nähä että pieni ainaki voi hyvin vaikka äiti onki sikaillu... :D painoarvio oli 370 grammaa, kaikkia sormia ja varpaita näytti ainaki olevan sopivasti ja kaikki muukin tärkeä löyty. :) Varmistu istukan paikkakin ja se on mulla edessä poikittain, tyttöjen aikana on ollu takana, joten tämä on ihan uus juttu mulle. ja tuntuu vaikuttavanki jonku verran fyysisesti, esim kun kakkosta nostelee paljon niin alkaa navan seudulta kiristää vaikka supistusta ei olisikkaan.. onko muilla ollut edessä? vaatiiko muuta ku vähä tarkempaa varovaisuutta tms? liikkeet oon tuntenut melko huonosti, tai paremminkin myöhemmin ku tyttöjen aikana, ne kun potkia pirskotti heti vattannahkaan asti :D mutta hyvin eläväiseltä tämä kans vaikuttaa, herää aina kun meen unille ja aamuyöllä mellastaa niin että herää siihen muljumiseen.
Nyt täytyy lähtee hakeen iltanaposteluksi puolijäisiä mansikoita, toimii muute hemmetin hyvin karkin korvikkeena :D
 

Yhteistyössä