muki ja lusikka

Meillä siirryttin tissistä nokkamukiin noin 10kk iässä. Oman lusikan olen antanut käteen kun ite halunnut. Suttua tulee ja oon sitten syöttänyt toisella lusikalla ja antanut itse "syödä" toisella. Suunnilleen noin 9kk iässä molemmat halus oman lusikan ja nyt tyttö 1v7kk syö melkoisen hyvin itse. Pojalla kesti vähän pitempään.
 
HeMa04
nokkamuki ollut käytössä 4kk iästä.8kk iässä oppi juopmaan taikamukista itse.
lusikka ollut kädessä 7kk iästä lähtien mutta kunnolla alkoi ruokaa syömään lusikalla 1v4kk.sormiruokaa oppi syömään vuoden iässä.
nyt 1v10kk ja haluaa syödä haarukalla kaiken =)
 
Meillä poika halusi oman lusikan 11 kuukautisena, nyt 1,5 vuotiaana syö suht hyvin itse (jos haluaa :)) eli syötetään vieläkin aika paljon, ja harjoittelee myöskin haarukan käyttöä. Nokkamuki otettiin käyttöön 1 v 3 kk, saa joka ruoalla mukin eteensä ja juo vaihtelevan määrän, eli osaa taaskin, jos haluaa. ja tuttipullosta annetaan lisää maitoa, jotta joisi tarpeeksi. Nyt haluaa juoda myöskin tavallisesta mukista, sillä 3-v isosisko juo välillä nokkamukista, välillä tavallisesta. Ja sitten joskus molemmat juo pillillä tavallisesta mukista.
 
Minna-76
Annoin tytölle 1v lusikan käteen kun alkoi enemmän kiinnostua ruokailusta. Alkuun oli aika sotkemista ja huseeraamista, mutta parin kuukauden jälkeen söi itse jo hyvin. Välillä menee kuitenkin vieläkin välillä ohi...aivan kuten tässä itse kullakin.

Kokeilin taikamukia kun tyttö 1v, ei osannut juoda siitä...enkä uhrannut siihen enempää ajatusta. Ánnoin käteen nokkamukin, jossa pienet reiät. Neste valuu ulos vähän hitaammin. Joissakin nokkamukeissa on tosi isot reiät kannessa ja juoma tulee kuin saavista kaatamalla...eikä sovi niin hyvin aloittelevalle ruokailijalle.
Nyt tyttö 1v5kk syö itse ja juo melkein mukista kuin mukista, myös taikamuki ollut käytössä. Hyvä ottaa mukaan reissuun.
 
Meillä poika on juonut nokkamukista itse ainakin 10 kk iästä saakka. Tavallisestakin mukista poika 1,5 v osaa jo juoda, mutta sen verran sotkuisasti että pääasiassa nokkamukilla mennään. Lusikka on annettu käteen myös reilusti alle 1-vuotiaana. Kunnolla itse lusikalla syömään poika oppi melkein heti perhepäivähoidossa aloitettuaan eli noin 1 v 2 kk iässä. Nyt syö jo myös haarukalla.
 
Meillä saanut syödä omalla lusikalla noin 10-kuisesta (samalla syötin toisella). Nyt 1 v 2 kk syö jo ihan siististi. Nokkamukista juonut alle 1-v, nyt osaa jo juoda tavallisestakin, mutta olen varuillani ottamaan kopin, jos keikahtaa kädestä.
 
tuulahdus
Meillä on vuoden ikäinen jo joitakin kuukausia juonut tavallisesta lasista/mukista. Nokkamuki ei ole mitenkään välttämätön hankinta.
Lusikalla syominen on nyt harjoittelussa, suuhunkin asti lusikka menee, mutta useammin nurinpäin.
 
Poju nyt 1v ja 2kk .Ei tykkää nokkamukista ,juonut tavallisesta mukista toisen antaessa juomaa. On vissiin hienonhelma poikanen että ei viitsi itse pitää mukista kiinni samoin on tuttipullojen ! Lusikka on tutumpi ja aloittaminen sen" oikean" käytön . ON viellä kotihoidossa että eipä tässä kiirettä ......
 
Eipä sitä oo tullu missään vaiheessa varsinaisesti opetettua....on saanu alkaa käyttää lusikkaa ja mukia/lasia siinä vaiheessa, kun on alkanu kiinnostaa! Lusikalla alko syömään pikkuhiljaa itse noin 10-11-kuisena ja lasista oppi juomaan itse noin vuosikkaana. Nyt ikää on 1v 7kk ja eipä tuota neitiä oo enää moneen kuukauteen saanu pahemmin auttaa syömispuuhissa (ellei laiskuus iske :) ).
 
:p tänään meni pojalla hyvin grandijuoma pillillä ja juustohampurilainen oikeaoppisesti suuhun väliin ranskalaiset ikäänkuin aikuiset syövät!
Itse juo mukista ja syö ihanitse ;) ei tarvinut olla yhtään huolssaan vaikka aloitti kaiken tämän vähän muita myöhäsessä ;) terkkuja
 
Meillä kävi tavallisen mukin käyttöönotto ihmeen vaivattomasti. Tyttö on kohta 1v4kk ja sujuvasti juo tavallisesta mukista olisko 1v1kk lähtien. Syö melko hyvin lusikalla. Joskus vaan söttää, jollei ole nälkä ja väsyneenä tykkää, että häntä syötetään. Puurot yms menee oikein hyvin ihan itse, kun tarttuu hyvin lusikkaan, mutta "liukkaampien" ruokien kanssa tavara helposti luiskahtaa lusikasta ja paloja on taas vaikeampi saada lusikkaa. Lusikkaa on käytelty itse jollain tasolla noi 1 vuotiaasta, mutta viimeaikoin on taidot hurjasti parantuneet.
 

Yhteistyössä