Mulla on päiväkoti kammo!

  • Viestiketjun aloittaja Fobis
  • Ensimmäinen viesti
Fobis
Ensinnäkin olin joku vuosi sitten opiskeluun liittyvässä työharjoittelussa päiväkodilla ja jouduin suoraan sanottuna kiusatuksi. En miellyttänyt yhtä työntekijää ja sen seurauksena esim. minusta keksittiin täysin perättömiä syytöksiä. Kuten olen voinut varastaa päiväkodista jotain, olin laittanut vaatteeni luvatta kaappiin joka oli toisen työntekijän kaappi. (oli palaamassa töihin vasta vuoden päästä). Harjoittelijoille ei ollut mitään säilytys paikkaa vaatteille ja henk.koht. tavaroille. Toiseksi en ole itse ollut koskaan lapsena päiväkodissa, en edes esikoulussa. Kolmanneksi pelkään nykyisin eritoten sairauksia ja kaiken maailman pöpöjä(johtuen perheessäni sattuneista ikävistä tapauksista). Päiväkodissa tuntuu olevan hirveän kiire ja työntekijät näyttävät jotenkin leipääntyneeltä työhönsä. Onko kellään muulla vastaavia tuntemuksia? Mulla meinaa tulla ihan fobia tästä pelosta.
 
Heip!

Ensiksi, tosi harmi, että sinuu on kohdeltu päiväkodissa huonosti, tuommoinen käytös ei sovi minnekkään, päiväkodin ulkopuolelle eikä sisäpuolelle.

Toiseksi kannattaa tutustua, jos mahdollista, moneen erilaiseen päiväkotiin, sekä kunnallisiin että yksityisiin. Päiväkodin henki ja ilmapiiri sekä työtavat saattaa erota toisistaan paljon, esim. johtajalla on iso merkitys. Myös sillä, mihin päiväkoti keskittyy (teemepäiväkoti, kristillinen, Steiner jne.), on merkitystä siihen, miten siellä kukin viihtyy. Kiire voi olla aika useinkin, mutta kyllä siellä monet asiat hoidetaan myös lepposasti, tuokin varmasti työntekijästä sekä lapsiryhmän haastavuudesta riippuva asia. Leipääntymisestä; niitä tapaa monessa ammatissa, jokaisessa työpaikassa, luulisin, mutta tottahan se on, että sellainen jota työnsä ei kiinnosta, ei jaksa olla mukava ja innostava kellekään.

Kolmanneksi, pöpöt ja sairaudet on samoja päiväkodissa kun muuallaki, vaikka toki ne leviävät isossa ryhmässä helposti. Vastustuskyky on kuitenki monilla päiväkodintyöntekijöillä kehittynyt niin, ettei läheskään jokaisesta taudista tarvitse kärsiä eikä joka toinen päivä tarvitse olla kuumemittaria etsimässä. Käsihygienia on aika hyvä :)

Auringonpaistetta siun kevääseen toivottelee työssään viihtyvä lastentarhanopettaja
 
Fobis
Hyvä kuulla etten ole ainut. Uskon kyllä siihen, että päiväkodeissa on eroja. Sillon harjoittelussa tuli itselle vaan olo etten ikinä halua laittaa omaa lasta tallaiseen paikkaan, vaikka siellä lapsia hoidettiinkin varmaan ihan hyvin. Kuitenkin se ilmapiiri, kiire, täit, ripulitaudit jne. tekee paikasta itselleni pelottavan. Olin itse lapsena perhepäivähoitajalla naapuri talossa ja mukavaa oli. Tässä lähellä ei ole vaan perhepäivähoitajaa kun taas päiväkoteja riittää. Kävin yhteen päiväkotiin tutustumassa ja hinkkasin siellä käsidesiä koko ajan.
 

Yhteistyössä