Mummo, mummu, mummi.. ukki, pappa, vaari.. miksi teillä kutsutaan isovanhempia ja missä päin asutte?

  • Viestiketjun aloittaja Isovanhemmista
  • Ensimmäinen viesti
Meillä on kaks muoria ja kaks vaaria, tai millä nimityksellä nyt sit satutaankaa kutsuun, vaihtelee aina välillä, mutta muoria ja vaaria yleisimmin käytetään. Sit mun isoäidit on xxxx-mummu (ammu-mummu, kuten 2v. sanoo) ja xxxxx-muori.

*Ja Pirkanmaalla ollaan
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Mun puolelta on 2 "nimi"-mummua ja 2 "nimi"-pappaa.
Ja isomummu ja isopappa.

Miehen puolelta on ukki+"nimi"-mummi ja abuela+abuelo. Ja isomummi.

(selkeää, mutta kun noita isovanhempia on vähän enemmän... :))

Helsingissä asutaan, minä syntyjäni stadilainen ja mies itä-suomesta alunperin.
Saakos udella mistä nuo vieraskieliset nimet tulee - abuela ja abuelo?!
 
faffa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun äiti on Fammu asuu rannikolla. Miehen vanhemmat on mummi ja ukki tai en ole niin mummista varma kun puhuu itsestään välillä mummi ja taas välillä mummu.
Kukin kutsuu mieleisellään nimellä, mutta särähtää kyllä aika pahasti korvaan, että äidin äiti on fammu, kun se tulee kuitenkin FARMOR-sanasta (eli isän äiti).. eihän sillä varmaan ole merkitystä jos ruotsia ei muuten puhuta.. =)
 
Minä olen mummi, mies on vaari. Tai vaihtoehtoisesti olemme mummo och moffa tai famo och faffa.
Miehen vanhemmat ovat mummo ja ukki.
Minun vanhempani ovat isomummu ja isovaari tai tummu ja tuhero. (Jälkimmäisiä toivoo isäni).
Lisäksi suvussa on famo, paappa, fafa, mamá, kukin sen mukaan mihin tottunut.
 
vierailija
Isän vanhemmat Pohjois-Karjalasta: mummi ja ukki.
Äidin vanhemmat Hämeestä: mummu ja vaari.

Mieheni isän vanhemmat Hämeestä: mummi ja ukki.
Miehen äidin vanhemmat myös Hämeestä: mummu ja pappa (papan isä: vaari).

Asumme mieheni kanssa Etelä-Suomessa.
 
vierailija
Lapsen isoisä ei halunnut, että häntä kutsutaan vaariksi tai ukiksi, joten hän vaati saada olla pappa. Mutta kun lapsemme isä on pappa, hän keksi itselleen nimityksen isopappa. Anoppi ei halunnut olla mummo, mummi eikä isoäiti, vaan keksi, että hänestä pitää puhua Kerttu-mummona. - Oma isäni oli siirtynyt jo astraalitasolle ja äitini oli kaikille lapsenlapsilleen mummi.
 
Vaimon vanhemmat ovat lapsille mamma ja pappa.
Omat vanhempani ovat vaari ja mummi.
Äitini uusi puoliso on sitten taas puolestaan puolipappa eli puppa.
Isovanhemmat taas ovat sitten isomummoja ja isopappoja.

Satakunnassa asutaan.
 

Yhteistyössä