Mun pitäisi soittaa töihin ja ilmoittaa hoitovapaan jatkumisesta...

  • Viestiketjun aloittaja "Juudit"
  • Ensimmäinen viesti
"Juudit"
Työnantajan kanssa sovittu alustavasti hoitovapaa vuoden loppuun ja sovittu että ilmoitellaan ajoissa jatkosta.

Nyt siis vauva vajaat 11kk ja ajatus mulla oli jatkaa hoitovapaata vielä ensi kesään / sen yli.

Mutta tilannehan on nyt se, että olen uudelleen raskaana, mutta viikkoja on vasta 8+ joten mitä vaan voi vielä tapahtua...

Elämäähän tämä vain on, mutta silti hirveä ahdistus tuosta töihin soittamisesta, mutta ajattelin asian hoitaa tänään niin sitten ei tartte enää vatvoa asiaa.

Mutta miten te tekisitte, ilmoittaisitte vain hoitovapaan jatkumisesta vai pitäisikö minun mainita myös raskaudesta ja mahdollisesta tulevasta äitiyslomasta heti?
 
Ilmottaisin vain ja ainoastaan hoitovapaan jatkumisesta. Juurikin kuten sanoit, raskautesi on varsin alkuvaiheessa, ei he vielä sillä tiedolla tee mitään. Raskaudesta ilmottaisin vasta sitten, kun ollaan lähempänä tulevaa äitiyslomaa.
 
"joku"
No en vielä varmaankaan mainitsis. Millon sulla alkas äitiysloma? Ilmoittaisin ehkä siihen asti hoitovapaan jatkamisesta. Tai sitten oottasin ihan viimeseen mahdolliseen ilmottamispäivään ja jos kaikki raskaudessa siihen mennessä hyvin, niin sitten kertosin raskaudestakin.
 
Blue
Muistathan sitten tarkkaan katsoa (ettet unohda) koska on työnantajalle viimeinen ilmoituspäivä äitiysloman alkamisesta (joitain kuukausia ennen äitiysloman alkamista). Koska jos et ilmoita ajoissa niin ei työnantaja kerrytä lomia yms.
 
Mä kertoisin heti kaikki mun pomolle. Varmaan hänenkin mielestään olisi kivampi järjestellä sijaisia jne, mutta ymmärrän jos kaikilla ei ole yhtä huippua pomoa kuin mulla. Viimeksi kerroin pomolle heti kun tein positiivisen testin. :D

Mitä vaan voi toki tapahtua, mutta mitä sitten? En ymmärrä miksi keskenmeno on niin tabu.

Meidän työpaikalla jopa kannustetaan pitämään perhevapaita.
 
"Juudit"
Kiitos vastauksista!

Äitiysloma alkaisi siis joskus huhtikuun puolen välin tienoilla. Ehkä se olisi helpompi vain ilmoittaa että jatkaa vain hoitovapaata ja niin taidan tehdä.
 
"Vieras"
Jos oiken v.mäinen pomo, niin sen ei tarvii antaa muuttaa hoitovapaata äitiyslomaksi, muistaakseni?
Ilmoittaisin hoitovapaan jatkuvan oletettuun äitiysloman alkuun. Tai sitten vetkuttelisin niin että raskaus "turvallisimmilla vesillä" ja ilmoittaisin tuon saman vasta sitten.

Mä tein niin että esikoisen hoitovapaan ilmoitin alunperin loppuvan vuoden vaihteeseen, silloin jo oli ajatuksena että jäisin sitten uudelle äitiyslomalle.jos en olisin ollut raskaana olisn sitten jatkanut hoitovapaata. No mulla alkoi sitten uusi äitiysloma helmikuussa, joten jäin n. 1,5kk väliä ja hoidettin se niin, että pidin kertyneet lomapäivät siinä välissä ja jäin sitten äitiyslomalle suoraan lomilta.

Onko sulla lomapäiviä pitämättä, pystyykö niiden kanssa pelaamaan jos menee vaikeaksi muuten?
 
"vieras"
[QUOTE="Vieras";27298118]Jos oiken v.mäinen pomo, niin sen ei tarvii antaa muuttaa hoitovapaata äitiyslomaksi, muistaakseni?
Ilmoittaisin hoitovapaan jatkuvan oletettuun äitiysloman alkuun. Tai sitten vetkuttelisin niin että raskaus "turvallisimmilla vesillä" ja ilmoittaisin tuon saman vasta sitten.

Mä tein niin että esikoisen hoitovapaan ilmoitin alunperin loppuvan vuoden vaihteeseen, silloin jo oli ajatuksena että jäisin sitten uudelle äitiyslomalle.jos en olisin ollut raskaana olisn sitten jatkanut hoitovapaata. No mulla alkoi sitten uusi äitiysloma helmikuussa, joten jäin n. 1,5kk väliä ja hoidettin se niin, että pidin kertyneet lomapäivät siinä välissä ja jäin sitten äitiyslomalle suoraan lomilta.

Onko sulla lomapäiviä pitämättä, pystyykö niiden kanssa pelaamaan jos menee vaikeaksi muuten?[/QUOTE]

Työnantaja ei pysty mitenkään vaikuttamaan hoitovapaan muuttumista äityislomaksi. Jos työnantaja ei maksa esim. työehtosopimuksen mukaista palkkaa äityisloma alussa, sitten asianajajan ja liiton puheille. Viimeistään oikeudesta saa rahat korkojen kera.

Kela maksaa muuten äityispäivärahan. Eipä kauheesti vaikuta se työnantajan mielipide siihen maksaa kela ä.rahaa vai ei :D
 
"Vieras"
[QUOTE="vieras";27298167]Työnantaja ei pysty mitenkään vaikuttamaan hoitovapaan muuttumista äityislomaksi. Jos työnantaja ei maksa esim. työehtosopimuksen mukaista palkkaa äityisloma alussa, sitten asianajajan ja liiton puheille. Viimeistään oikeudesta saa rahat korkojen kera.

Kela maksaa muuten äityispäivärahan. Eipä kauheesti vaikuta se työnantajan mielipide siihen maksaa kela ä.rahaa vai ei :D[/QUOTE]

Kyllä tässä joku juttu mun mielestä oli. Kela maksaa joo, mutta ainakin meillä, kaupanala, niin sai 3kk palkan ä.loman alkuun ja tätä ei tarvii vissiin maksaa tuossa tapauksessa tai sittenkään jos ei ole käynyt vaikka päivää töissä lomien välillä.

En sano että tää olisi ehdoton totuus, mutta ap.n kannattaa tämä(kin) asia tarkistaa ennen päätöksen tekoa.
 

Yhteistyössä