Munasolujen luovutuksesta

Kai tämä kysymys tälle palstalle kuuluu?! En oikeen tiiä mille muullekkaan...

Aijon luovuttaa munasoluja ja haluiaisin kuulla kokemuksia niistä hormoonihoidoista. Nehän on samat kuin IVF:ssä. En "pelkää" kipuja tai sivuoireita vaan haluaisin vaan kuulla miten hormoonit on vaikuttanu eri ihmisiin niin on helpompi sitten suhtautua omiinkin oireisiin ja varautua tulevaan...
 
Maaruska
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.12.2005 klo 15:34 Naana kirjoitti:
Kai tämä kysymys tälle palstalle kuuluu?! En oikeen tiiä mille muullekkaan...

Aijon luovuttaa munasoluja ja haluiaisin kuulla kokemuksia niistä hormoonihoidoista. Nehän on samat kuin IVF:ssä. En "pelkää" kipuja tai sivuoireita vaan haluaisin vaan kuulla miten hormoonit on vaikuttanu eri ihmisiin niin on helpompi sitten suhtautua omiinkin oireisiin ja varautua tulevaan...
Hieno asia!
Itsellä ei kahdella ensimäisellä kerralla ollut oikeastaan paljonkaan sivuoireita, no ehkä pientä kireyttä ja toisella kerralla alamasu oli niin kipeä, ettei voinut punktiota ennen kunnolla kävellä. Tosin minulla olikin rakkuloita kasvanut 32 kpl. Kolmas ja neljäs kerta kun yritimme toista lastamme minulle vaihdettiin erimerkkinen hormoni ja "menin aivan sekaisin". En tiedä mistä kaikesta johtui mutta varmasti siihen vaikutti hormonien lisäksi myös pienen lapsen äitinä olo.
Olin todella hermostunut ja herkkä. Olotila oli sen verran kamala, että nyt mietin uskallanko enää lähteä siihen. Mutta edelleen painotan, että uskon asiaan vaikuttaneen muutkin seikat kuin pelkät hormonit.
Ekat kerrat ei siis ollut mitään kummallista.
 
Kiitos vastauksista! =)

Eli ilmeisesti tyypillisimmät oireet on henkisiä... Hyvä tietää niin voi sitten miestäki varotella, ettei tuu turhaan väärinkäsityksiä ;) Vähän kyllä jännittää, mutta positiivisella tavalla.
 
Fyysisistä oireista suurin riski on hyperstimulaatio, joka johtuu nesteen kertymisestä vatsaonteloon ja mahdollisesti jopa keuhkoihin, Tämä ei ole yleistä mutta riskinä kuitenkin.

Hoidon aikana seurataan kuitenkin hyvin munarakkuloiden kehittymistä ja mikäli todetaan että rakkuloita kasvaa liian suuri määrä voidaan hoito keskeyttää tai ainakin hormoonimäärää vähentään.


Itselläni hyperstimulatio on ollut kolmesti ts. kaikissa IVF hoidoissa.
 
Olisi aiheeseen liittyvä kysymys: Voiko munasolujen luovuttaminen jotenkin vaikuttaa myöhemmin lapsen saantiin??
Ovatko ne hormonihoidot jotenkin haitallisia jos aikoo tehdä vielä lapsia ja on luovuttanut???
Asia kiinnostaa, koska haluaisin luovuttaa munasoluja, mutta sitä ennen haluaisin kuitenkin tehdä ainakin yhden lapsen.

Hyvää joulun odotusta kaikille!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.12.2005 klo 21:37 Maikki kirjoitti:
Olisi aiheeseen liittyvä kysymys: Voiko munasolujen luovuttaminen jotenkin vaikuttaa myöhemmin lapsen saantiin??
Ovatko ne hormonihoidot jotenkin haitallisia jos aikoo tehdä vielä lapsia ja on luovuttanut???
Asia kiinnostaa, koska haluaisin luovuttaa munasoluja, mutta sitä ennen haluaisin kuitenkin tehdä ainakin yhden lapsen.

Hyvää joulun odotusta kaikille!!
Eikö ne yleensä hae juuri lapsensa saaneita naisia? Tosin tiedän yhden joka luovutti, vaikka ei lapsia.
 
Moi Nereidi!

Mietin itsekin juuri, vieläkö jatkaa IVF:iä, koska lääkärin mukaan hyperstimulaation riski on minulla tavallista suurempi (PCO:n vuoksi).
Edellinen kerta meni puihin, koska hormonien määrä oli liian pieni, ja seuraavalla kerralla on tarkoitus lisätä. Ultraseuranta on tietenkin tosi tarkkaa, 3-4 päivän välein.

Millaista seuranta sinulla oli? Kolme hyperiä kuulostaa aika pahalta ja pelottavaltakin. Eli näyttää siltä, että se voi tulla seurannasta ja ennakkotapauksista huolimatta. Lääkärini ainakin kertoi siitä aika epämiellyttäviä juttuja, kun kehotin häntä kertomaan siitä realistisesti. Kuinka olet näistä hypereistä toipunut? Jääkö niistä jotain jälkioireita/-vaivoja, jotka voivat aiheuttaa riskin myöhemmin?

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.12.2005 klo 12:25 Pirpana kirjoitti:
Moi Nereidi!

Mietin itsekin juuri, vieläkö jatkaa IVF:iä, koska lääkärin mukaan hyperstimulaation riski on minulla tavallista suurempi (PCO:n vuoksi).
Edellinen kerta meni puihin, koska hormonien määrä oli liian pieni, ja seuraavalla kerralla on tarkoitus lisätä. Ultraseuranta on tietenkin tosi tarkkaa, 3-4 päivän välein.

Millaista seuranta sinulla oli? Kolme hyperiä kuulostaa aika pahalta ja pelottavaltakin. Eli näyttää siltä, että se voi tulla seurannasta ja ennakkotapauksista huolimatta. Lääkärini ainakin kertoi siitä aika epämiellyttäviä juttuja, kun kehotin häntä kertomaan siitä realistisesti. Kuinka olet näistä hypereistä toipunut? Jääkö niistä jotain jälkioireita/-vaivoja, jotka voivat aiheuttaa riskin myöhemmin?

PCO potilailla riski on suurempi koska jo tuon taudin vuoksi niitä rakkuloita kasvaa normaalia enemmän. Jälkioireita ei kaikille jää mitään, mut näistä oireista yks on se et munasarjat venahtavat, koska siellä on niitä rakkuloita kasvanu useita kymmeniä, sen normaalin yhden sijasta.

Mä selvisin hypereistä hyvin, eli jo hyvissä ajoin ku selvis et rakkuloita on kasvamassa reilut 20 lisäsin vedenjuontia ja vältin kaikkea rasitusta jatkoin samaa vielä siirtojen jälkeenkin.
 
Maaruska
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.12.2005 klo 12:55 Nereidi kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.12.2005 klo 12:25 Pirpana kirjoitti:
Moi Nereidi!

Mietin itsekin juuri, vieläkö jatkaa IVF:iä, koska lääkärin mukaan hyperstimulaation riski on minulla tavallista suurempi (PCO:n vuoksi).
Edellinen kerta meni puihin, koska hormonien määrä oli liian pieni, ja seuraavalla kerralla on tarkoitus lisätä. Ultraseuranta on tietenkin tosi tarkkaa, 3-4 päivän välein.

Millaista seuranta sinulla oli? Kolme hyperiä kuulostaa aika pahalta ja pelottavaltakin. Eli näyttää siltä, että se voi tulla seurannasta ja ennakkotapauksista huolimatta. Lääkärini ainakin kertoi siitä aika epämiellyttäviä juttuja, kun kehotin häntä kertomaan siitä realistisesti. Kuinka olet näistä hypereistä toipunut? Jääkö niistä jotain jälkioireita/-vaivoja, jotka voivat aiheuttaa riskin myöhemmin?

PCO potilailla riski on suurempi koska jo tuon taudin vuoksi niitä rakkuloita kasvaa normaalia enemmän. Jälkioireita ei kaikille jää mitään, mut näistä oireista yks on se et munasarjat venahtavat, koska siellä on niitä rakkuloita kasvanu useita kymmeniä, sen normaalin yhden sijasta.

Mä selvisin hypereistä hyvin, eli jo hyvissä ajoin ku selvis et rakkuloita on kasvamassa reilut 20 lisäsin vedenjuontia ja vältin kaikkea rasitusta jatkoin samaa vielä siirtojen jälkeenkin.
Moi!
Haluasin tietoa tosta veden juonnista. Onko se lääkärin määrämä, että jos paljon rakkuloita niin täytyy juoda vettä ja se auttaa? Minulla on yhdellä kerralla ollut 32 rakkulaa ja olin todella kipeä. Viimeksi tehtiin ivf sitten niin pienillä hormoneilla, että yksi saatiin siirrettyä (ei kiinnittynyt) ja pakkaseen asti ei mennyt yhtään. Nyt olemessa miettimässä hoitoa keväälle ja vähän "pelottaa" taas tuo hyperi. Onko siis vedestä todella apua?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.12.2005 klo 13:02 Maaruska kirjoitti:
Moi!
Haluasin tietoa tosta veden juonnista. Onko se lääkärin määrämä, että jos paljon rakkuloita niin täytyy juoda vettä ja se auttaa? Minulla on yhdellä kerralla ollut 32 rakkulaa ja olin todella kipeä. Viimeksi tehtiin ivf sitten niin pienillä hormoneilla, että yksi saatiin siirrettyä (ei kiinnittynyt) ja pakkaseen asti ei mennyt yhtään. Nyt olemessa miettimässä hoitoa keväälle ja vähän "pelottaa" taas tuo hyperi. Onko siis vedestä todella apua?

Ennen hoidon alottamista kannattaa jutella oman hoitavan lääkärin kanssa siitä että mitä hän suosittaa hyperstimulaatioon. Mulle tosiaan ihan lääkäri suositti tota vedenjuontia
 
Kiitos Nereidi,

Hyvät tietää, että hyperistä voi kuitenkin toipua, tosin kyllä se mua silti hirvittää... :eek: Ei hirveesti huvita mikään sairaalareissu, vaikka se ei kai liene kaikille tarpeen - vai olitko itse hyperin takia sairaalahoidossa?

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.12.2005 klo 08:48 Pirpana kirjoitti:
Kiitos Nereidi,

Hyvät tietää, että hyperistä voi kuitenkin toipua, tosin kyllä se mua silti hirvittää... :eek: Ei hirveesti huvita mikään sairaalareissu, vaikka se ei kai liene kaikille tarpeen - vai olitko itse hyperin takia sairaalahoidossa?

En ollut sairaalahoidossa ja varmasti saat hyvissäajoin ohjausta hoitavalta lääkäriltäsi mikäli sinulla hoidon aikana huomataan suurentunut riski hyperiin, tällöin usein myös seuranta ultrauksia tehdään enemmän ja voidaan näin pienentää myös lääkemäärää ajoissa.
 
Miili harmaana
Mulla tuhisee sängyssä IFV (vai miten päin ne kirjaimet nyt olikaan ..)
vauva. Mun mielestä hoidot ei tuntunu miltään, eikä ympäristökään valittanu.Mulla hoidot oli kesäloman aikana ja oltiin koko ajan reisussa. Välillä tietty piti käydä lääkärissä. Mistään pahoista jutuista mulle ei kukaaan edes kertonu, onneks.
Mulla lääkemäärät oli iän takia tosi suuret, mutta silti ei ollu ongelmia. "Vauvan alkuja" on vieläkin pakastuksessa, mutta ilmeisesti ei niitä koskaan tarvita, kun oon luomuraskaana =) .
 
Kiitos taas Nereidi, nyt tuntuu, että pahin paniikki helpottaa, kun kuulee ihan oikeita kokemuksia =)

Päätimme kumppanini kanssa, että joka tapauksessa kokeilemme vielä IVF:ää, ja jos ei se tälläkään kertaa onnistu, niin sitten pohdimme asiaa uudelleen.

Hauskaa joulua muuten kaikille, siihenhän ei ole enää kuin pari päivää!! :D
 
Nyt on luovutettu munasolut... Erittäin hyvin meni kaikki! Tänään on viikko keräyksestä ja oottelen et vuodot alkais niin tää vatsan turvotus menis pois... 30 kpl kerättiin, 28 niistä selvis keräyksestä, kuullemma hyvin tuli. Aijon kyllä mennä uudestaankin myöhemmin luovuttamaan, oli kuitenkin todella pieni vaiva multa ja iso asia vastaanottavalle parille! Joku kyseli siitä että anonyymiteetistä... Mä luovutin anonyymina, en tiedä vaikuttasko mun luovuttamiseen jos tulis laki et henkilöllisyys on pakko antaa lapselle aikanaa, todennäköisesti menisin kuitenki...
 
Tipu
Mulla takana kolme stimulaatiota, jotka oli kaikki erilaisia. Ne riippuu tosi paljon lääkkeistä, omasta kehosta, lääkäristä, hoitajista jne..mutta ei ole ollut ongelmia. Itsellä aina asenne: hyvän asian puolesta, vaikka vauvaa ei ole saatu. Hoidoissa ollaan oltu kolme vuotta. Ollaan munasolujonossa, kun omat munasolut huonoja ja takana keskenmenoja. Toivottavasti syksyllä päästän yrittään..luovuttajia tosi vähän:(
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2006 klo 14:46 Naana kirjoitti:
Nyt on luovutettu munasolut... Erittäin hyvin meni kaikki! Tänään on viikko keräyksestä ja oottelen et vuodot alkais niin tää vatsan turvotus menis pois... 30 kpl kerättiin, 28 niistä selvis keräyksestä, kuullemma hyvin tuli. Aijon kyllä mennä uudestaankin myöhemmin luovuttamaan, oli kuitenkin todella pieni vaiva multa ja iso asia vastaanottavalle parille! Joku kyseli siitä että anonyymiteetistä... Mä luovutin anonyymina, en tiedä vaikuttasko mun luovuttamiseen jos tulis laki et henkilöllisyys on pakko antaa lapselle aikanaa, todennäköisesti menisin kuitenki...
Upea saalis!!! Toivotaan, että joku saa sinun avulla äitiyden onnen!!

Suuri halaus sinulle!!!
:hug: :hug: :hug: :hug: :hug:
 

Yhteistyössä