Mustalaiset

Millaisia mielipiteitä löytyy? Entä millaisia kokemuksia? Kysyn siksi, että meidät laitettiin taloon, jossa mustalaiset ovat ongelma meille ja muille asukkaille. Tiedän että eräs erittäin mukava palstalainen on mustalainen, joten en toki niitä kaikkia halua leimata. Ovatko romanit mielestänne maineensa arvoisia?
 
noh
kaikki kokemukset mitä mustalaisista on niin on negatiivisiä,ne varastaa,tappelee ja riehuu,eivät välitä säännöistä mitä me muut noudatetaa,toki joukossa on poikkeuksia mutta ei se niitten maine oo turhaan tullu
 
no, silloin kun poika oli pieni, asuttiin kerrostalossa jossa asui mannelikka. sinne saattoi tulla öisin serkkuja ruotsista, pihassa soitettiin torvee ja huudettiin "heii serkkuuu, me tullaan kyllään,paa pöytä korreeks". eipä niistä juur muuta harmia ollut siellä asuessani. mutta tiedän kyllä taloja joissa mannejen lapset varastavat muitten lelut ym häiriköintiä.
 
harmaahiiri
Ongelma on siinä, että mustalaiset eivät oikee ymmärrä että samat säännöt pätevät tässä yhteiskunnassa heihin ku muihinki.

Esimerkki... asutaan Hgin kaupungin vuokra-asunnossa, ja isännöitsijätoimistossa kerrottiin (en muista missä yhteydes tuli puheeksi), että heidän vuokraamassaan kerrostalossa oli asunu kahet mustalaiset naapuruksina, ja sit ku ne oli muuttamassa poissa siitä nii oli huomattu et nää kaks mustalaisperhettä oli tehny yhteistuumin heidän asuntojensa väliin SEINÄÄN OVEN ihan itse omin avuin, jotta ois lyhempi matka kylästellä. siis jotain ihan päätöntä... kellä tulis mielee tehä tällasta? paitsi heillä...
 
no miul on semmosia kokemuksii että riippuu suvusta millasii hyö on..mein ystäviin kuuluu tunnolliset ja kunnolliset ei riehuvat romaanit ja tiedetään myös ne jotka voi vihapäissään pistää puukolla tai ampua keskellä kirkasta päivää.. mut niinku pahin pyssymies miulle sano..*kato sie, jos siun miestä joku kiusaa ja käy kiini, kerro sie miulle, mie kostan, ei haittaa jos mie konnulle jouvun tai mikkeliin.. mie oon ollu siel ennenki*... :wave:
 
Minulla on kokemuksia mustalaisista naapureina..Ja en voisi ikinä muuttaa samaan taloon tai lähimaillekkaan.Elävät ihan omaa eläämäänsä,riehuvat yö myöhään,laulavat karaokea keskellä yötä,räkivät parvekkeelta,yms.Ja muutenkin :headwall: Eli en voi sietää :saint:
 
Hyviä ja huonoja puolia löytyy.Perhetuttumme on romani,kuin myös siis hänen perheensä.Mukava perhe on,ei rötöstele ja ansaitsee rahat kovalla työllä. :)

Sitten on tullut törmättyä niihinkin romaneihin jotka valittaa 24/7 eikä tee asian hyväksi mitään.+tekee laittomia juttuja.Ei kiva.

En tiedä,mitä mieltä romaneista olen.Kokemukset ovat ristiriidassa keskenään.
 
Riippuu millainen ko. ihminen on, me aikoinaa vaihettiin päittäin asuntoja mustalaismiehen kans, on sille Leif Lingrenille sukua, ja koskaan ei ollu niistä haittaa.. Mutta paljonki riippuu millainen on..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 07:20 mimmali kirjoitti:
Hyviä ja huonoja puolia löytyy.Perhetuttumme on romani,kuin myös siis hänen perheensä.Mukava perhe on,ei rötöstele ja ansaitsee rahat kovalla työllä. :)

Sitten on tullut törmättyä niihinkin romaneihin jotka valittaa 24/7 eikä tee asian hyväksi mitään.+tekee laittomia juttuja.Ei kiva.

En tiedä,mitä mieltä romaneista olen.Kokemukset ovat ristiriidassa keskenään.
Minulla samansuuntaisia kokemuksia, tosin vanhempieni kotikaupungista. Kyllähän romaanejakin löytyy joka lähtöön, niin kuin meitä "valkolaisiakin".
 
Mulla vain huonoa kokemusta romaneista..

aikanaan asui 2 perhettä taloyhtiössä ja toinen niistä mun seinänaapurina..

Heillä ei ollut mitään rajaa sääntöjen rikkomisesta. Pesutuvassa pestiin sukulaisten pyykkejä(ruotsin sukulaiset perutti auton oikein pesutuvan eteen jotta sukulaisten kaikki vaatteet saa vietyä pesutupaan).. Pesutuvan käyttö oli heiltä kielletty mutta vahtivat aina kun sinne joku meni kävivät työntämässä nenäliinan/jäätelötikun tmv varauslukkoon . Sitten kun heistä valitettiin niin alkoi satelemaan tappouhkauksia..

Me muutimme pois sieltä parin vuoden jälkeen ja jälkeenpäin kuulin että lisäää oli asuntotoimisto sinne romaneita asuttanut..
 
Mulla ollu 3-4v. parhaana leikkikaverina romanityttö, oli kyl vielä isompanakin. Siskoni kummityttö on romani, itse hoidin ko. tyttöä ja hänen sisaruksiaan paljon teini-iässä. Heidän äitinsä piti kyllä huolen että kaikki vieraat oli lähteny viimeistään klo 22.00. Osallistui pihatalkoisiin vaikka naapurit sanoi ettei tarvitse samettihame päällä tulla siivoilemaan, vastaus oli aina että meidänkin lapset sotkee niin minä myös siivoan. Ko. perhe oli aivan ihana, eikä heistä ollut ikinään mitään harmia vaan päinvastoin.


ammis
 
Suurin osa tuntemistani/tietämistäni on mukavia.

Meidän talossa asuu tosi mukava pariskunta, vähän vanhempia jo.

Naapuritalossa tosin asuu suht hullu romaniperhe, tai en mä kyllä tiedä montako niitä tossa 50neliön kaksiossa asuu, kun ainakin 12 siellä on nähty lähes päivittäin :eek: . Ne ottaa tosiaan päähän, kun parkkeeraavat autonsa kiellettyihin paikkoihin :headwall:

Ja toisessa naapuritalossa asuu sitäkin hullumpi perhe. Olin autoani myymässä ja se äijä sitte pihalla alkoi huhuilla ja tuli katsomaan autoa ja kun en suostunut myymään hänen tarjoamaansa hintaan, niin miespä se alkoi huorittelemaan ja uhkailemaan tapolla... oisin mä sen auton kyllä sille myyny siihen tarjottuun hintaan (kun sekin olis jo ollut ruhtinaallisesti tuosta) jos äijä olis käyttäytynyt kunnolla ja oppipahan siinä sivussa sitten, ettei mulle tarvi tulla ryttyilemään :whistle: :kieh: .
 
Chi
Tunnen kouluajoilta kaksi tyttöä, nykyisin jo naisia. Olen myös vieraillut heillä ja osa perheestä oli oikein sydämellistä porukkaa, mutta osa taas ihmeellisen rasistisia ja ennakkoluuloisia. Miehet ovat kokemusteni mukaan lähes poikkeuksetta sikoja; isottelevia, suutaan piekseviä ja törkeitä. Osa naisista on samansuuntaisia, etenkin röyhkeitä ja rasistisia, mutta osa taas ei. Sen tiedän että vanhempaa sukupolvea huolestuttaa nuorison huumeidenkäyttö ja erkaantuminen perheestään. :/
 

Yhteistyössä