Mustelmia herkästi!

Hei!
Minulla on nyt ehkä viikon ajan ruvennut ilmaantumaan jalkoihin mustelmia "aivan itsestään", en siis ole kolhinut jalkoja tms. Mustelmat ovat pieniä, ehkä sormenpään kokoisia ja niitä voi olla useampi rykelmässä. Mistä tämmöinen voi johtua? Onko jollain ollut samaa? Pitäisikö mennä lääkäriin?

Muistelen että minulla on saattanut olla vastaavaa joskus aikaisemminkin, mutta erityisen mustelmaherkkä en ole koskaan ollut. Itse olen miettinyt, voisivatko mustelmat johtua siitä, että minulla on tällä hetkellä erittäin kuiva iho jaloissa ja muuallakin, enkä ole sitä jaksanut erityisesti nyt rasvailla, niin sen takia iho olisi sitten ohuempikin ja mustelmia tulisi herkemmin. Miltä kuulostaa? Onko täällä ketään alan ihmisiä?
 
Muuta en osaa sanoa kuin että mulla on täysin sama juttu. Hb on aina ollut matala ja ihoa kutittaa :( Pitäisi kai mennä lääkärille, siellä saattaisi selvitä =) Lisään vielä että verikokeissa on aina jotain kummallista, esim. kerran näkyi että punasolut laajentuneet. En tiedä, ei ole koskaan sen kummemmin tutkittu, vaikka raskausaikana Hb oli todella matala :( Ja synnytyksen jälkeen tais olla 70-80 välillä.

 
Mulla oli raskauden aikainen tromposytopenia ja siihen liitty mustelmaherkkyys ja pienet verenpurkaumat iholla.
Tromposytopenia tarkoittaa verihiutaleiden vajausta ja se selviää labrassa pienestä veren kuvasta. Mutta tokkopa sulla silti se. On vissiin melko harvinainen. Se ei siis ole pelkästään raskaana olevien tauti. Minulla vain jostain syystä oli se silloin.
 

Yhteistyössä