myöhäinen ovulaatio

Olen saanut tietää, että myöhäinen ovulaatio eli kp21 jälkeen tapahtuva ovulaatio tekee raskaaksi tulosta vaikeampaa, koska

a) munasolu ei välttämättä ole kunnolla kypsynyt, jos siihen kuluu noin kauan

ja vaikka munasolu olisi kunnossa ja hedelmöittyisikin, on

b) kohdun pinta on kiinnittymisvaiheessa "vanha" , eikä alkio sen vuoksi pääse kiinnittymään kunnolla, kohtu ei siis ole tarpeeksi vastaanottavainen.

Itse siis ovuloin myöhään (jos ovuloloin lainkaan), ja mietin nyt, kuinka myöhäistä ovulaatiota hoidetaan, vai hoidetaanko sitä?

Onko jollakulla omakohtaista kokemusta/ mitä tahansa tietoa asiasta?

Luulin, että riittää kun ovuloi, mutta ei vissiin niin helppoa olekaan. ja kun PCO:sta kärsivänä tuo myöhäinen oviskin tuntuu melkoiselta ihmeeltä...

Onko joku käynyt tutkimuksissa myöhäisen oviksen vuoksi? Millaisia tutkimuksia asiasta tehdään? Kuinka tutkitaan, onko kohtu vastaanottavainen tai munasolu kunnossa?

Kiitos kaikille ja paljon tsemppiä!
:heart: :wave:
 
Hei!

Minulla tapahtuu myös ovulaatio myöhään kierrossa, keskimäärin n. kp 19, kun kierron pituus on n. 29-30 päivää. Olen ottanut tämän puheeksi klinikalla useampaan otteeseen, mutta parikin lääkäriä on ollut sitä mieltä, että sillä ei ole merkitystä, kun saan alkion siirron jälkeen luget hoidoksi, niin ne tukee keltarauhasen toimintaa.

Taustaa: takana 7 epäonnistunutta inseminaatiota ja yksi IVF, josta 13 kk ikäinen poika. Nyt menossa ensimmäinen PAS, tiistaina siirrettiin yksi alkio. Siirron tehnyt lääkäri oli sitä mieltä (kun mainitsin myöhäisestä ovulaatiosta) että seuraava alkion siirto tehdään lääkkeelliseen PASiin, jos nyt ei onnistu, juuri tuon myöhäisen ovulaation takia. Eli ilmeisesti siitä on kuitenkin haittaa raskautumiseen, mutta jotkut lääkärit eivät vaan ota sitä huomioon.

Mulla tätä myöhäistä ovulaatiota ei ole mitenkään tutkittu, olen sen itse ovistesteillä bongannut. Verikokeet on kyllä otettu kierron lopussa, joista on näkynyt, että ovis on tapahtunut. Mutta tosiaan siihen ei sen kummemmin ole puututtu. Itse olisin halunnut jo tämän ekan PASin lääkkeellisesti, kun en omaan hormoonitoimintaan oikein luota.

 
Kiitos angela77 vastauksesta! Ehkä tuota sun ovisasiaa ei ole pidetty ongelmana, koska kaikilla nettisivuilla, joissa on käynyt, pidetään kp21 saakka tapahtuvaa ovista ihan normaalina, eli sun ovis ei sen mukaan ole mitenkään myöhäinen. Nää myöhäisen oviksen ongelmat alkaa kuulemma jos siis ovis on kp21 jälkeen, eli kp22 alkaen. Näin siis enkunkielisillä hedelmättömyyssivuilla, lääkäreiltä en ole asiaa tiedustellut.

Sun ongelmana taitaa myöhäisen oviksen sijaan olla liian lyhyt luteaalivaihe, eli siksi ne panostaa tuohon keltarauhashormoniin, mutta noin aikainen oviksen ei pitäisi aiheuttaa ongelmia kohdun limakalvoilla jne.

Paljon tsemppiä hoitoihin! ++++++ :whistle: :heart:
 
Heippa,
Parissa viime kierrossa bongasin oviksen kp 20 ja 21, kierron pituus 28.
Kävin ma gynelle ja sain Lugesteronia avuksi alkion kiinnittymiseen. Lääkäri sanoi heti että liian lyhyt luteaalivaihe ja Luge avuksi paksuntamaan kohdun limakalvoa. Saa nähdä miten käy.
Tässä vasta puolisen vuotta yritelty joten rauhassa katsellaan.
J
 
Itse sain juuri tänään Clomi-reseptin. Minä luultavasti ovuloin, sillä lämmöt nousee, mutta kiertoni on keskimäärin 33-37päivää, joten ovulaatio on kp 19-23, luulisin. Lääkäri on sitä mieltä et tästä lääkkeestä vois olla apua aikaistamaan ovista, ja olo siis sitä mieltä et ovis on ehkä vähän liian myöhään. Nyt vain odottelen menkkoja et saan lääkkeet aloittaa. Harmi kun kierto vasta niin alussa, pitkä odotus. Toivottavasti ei tuu mikään mahdottoman pitkä kierto (pisin tainnut olla jopa 54)
 
Kiitos Kippura. Pitää ottaa asia puheeksi, kun ensi viikon lopulla menen gynelle. Toisaalta nyt on kipuillut tuolla munasarjoissa siihen malliin, että melkein odotan kierron taas lyhenevän tällä kertaa... Tää nyt on tällaista vuoristorataa... :kieh:
 
Minullakin tuo sama pulma, eli sen kerran kun olen ovistestiin viivan saanut, se on ollut vasta kp 18/27-31. Käsittääkseni tuo väli on aivan liian lyhyt, ja yritin siitä kertaalleen huomauttaa lääkärillekin, mutta eipä tuo näyttänyt olevan millänsäkään :eek: Ultratessaan kohtuanikin hän totesi, että vähän ohuenlainenhan tuo on kiertopäivään nähden (silloin kp 11), mutta se siitä.

Tässä sitä nyt sitten odotellaan verikokeiden tuloksia ja uutta käyntiä, jotta kuulisin, onko siellä oikeasti jotain pielessä. Mielestäni oli kuitenkin outoa, miten vähäiselle huomiolle tuo myöhäinen ovulaationi jäi, varsinkin kun se yhdistyi ohueen kohdunseinämään. Eikö sillä sitten muka ole mitään merkitystä? Omalla järjellä ajatellen kyllä luulisi olevan... mutta eipä minulla diplomia seinälläni olekaan :kieh:
 
Jätin pillerit toukokuussa 2007 pois.Kierrot siitä olivat 35,28 ja 36.Neljännessä kierrossa bongasin ovulaation ( testillä ) vasta kp24, josta raskauduin.Raskaus sijaitsi kohdussa ja sykekin nähtiin.Sain kuitenkin keskenmenon rv 6+.Keskenmenon jälkeen menkat alkoi kp39.Seuraavassa kierrossa testailin oikein urakalla koska ovuloin ja testi tuli plussaksi vasta kp28 josta taas raskauduin.Raskaus oli oikeassa paikassa ja taas nähtiin sykekin mutta taas meni kesken rv 6+ :'(
Kysyin lääkäriltä (kun menimme tarkempiin tutkimuksiin) voiko keskenmenoihin olla syy myöhäisessä ovulaatiossa, että munasoluni olisi jotenkin huonompi siksi.Hän tyrmäsi täysin ja sanoi että ei raskaus olisi edennyt niiinkään "pitkälle" ja kuitenkin syke oli havaittu molemmissa niin vika oli jossain muussa. Nyt tähän kiertoon sain clomit ja ovulaatio on juuri tapahtunut (kp11-14).Jänniä aikoja pian elellään ja toivotaan tärppiä ja että nyt kolmas kerta sanoisi meille toden.Kaksosraskauden riski on todennäköistä =)
 
Toive81, tosi iso :hug: , olet kyllä saanut kärsiä enemmän kuin tarpeeksi, kolmas kerta toden sanoo, vai mitä? :heart: Toisaalta on kyllä helpottavaa kuulla, että myöhäisestäkin oviksesta voi raskautua. Mäkin olen tosiaan lukenut, että jos siinä munasolussa olisi jotain vikaa sen vuoksi, että on niin "vanha", ei se hedelmöity ollenkaan, tai sitten keskenmeno on niin varhainen, ettei nainen ehdi huomata olleensa raskaana.

Paljon tsemppiä sekä sinulle että kaikille muille! :heart:
 
Mulla sama ongelma!

Ovulaatio on kahdessa viimeisessä kierrossa (aiemmin en ole tikuttanut) ollut vasta kp20 ja menkkoja enteilevä tuhru alkanut jo kp28. Varsinaiset menkat n. kp31. Menkkojen ja tuhrun väliin on jäänyt siis vain n. 7 vrk, mikä on ilmeisesti ihan liian vähän raskautumista ajatellen?

Nyt taas on jo kp16 menossa eikä oviksesta tietoakaan.. :(
 
Minä olen kans luomuna oviksen bongannut yleensä välillä kp22-28 ja siitä 14 vrk kuluttua on aina menkat alkanut. Meilläkään myöhäistä ovulointia ei sen kummemmin ole tutkittu. Clomeilla ovis on tullut normaaliin aikaan kp14 samoin menopureilla inseminaatioissa. Nyt menossa eka IVF ja kp 35 menossa eikä menkoista hajuakaan vaikka primolutitikin oli käytössä. Tulis nyt äkkiä niin päästäis piikityksillä muniksia kasvattelemaan.
Meillä lisäksi miehen simpoissa vähän häikkää, yritystä takana reilut 2 vuotta.
 

Yhteistyössä