Naapurin lapsi "asunut" meillä 4 päivää!

  • Viestiketjun aloittaja huolissaan(ko)
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
Kyllä sä voit sille lapselle sanoa, että tällä kertaa hän ei pääse mukaan. Tai että hänen täytyy nyt lähteä kotiin, koska teillä on muita suunnitelmia loppupäiväksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ymmärrän Åbo pointtisi. Mutta ei ole niin helppo aina - kun oma lapseni niin haluaa leikkiä tun tytön kanssa. Jos esim. sanon että nyt pitää käydä välillä kotonakin että hei hei. Oma tyttöni sanoo menevänsä pihalle, naapurin tyttö tulee siihen pihalle saman tien. Odottelee ulkona oikein että tuliskohan se mun tyttö sitten ulos. Ei poistu kotiin asti. Miten sitten kiellät niitä leikkimästä keskenään ulkona? En voi pakottaa tyttöä menemään omaan kotiinsa.

Tää oikeesti eo oo niin yksinkertaista kun moni varmaan ajattelee :(
Jos oma tyttösi on pihalla, niin tottakai se naapurin tyttökin voi pihalla olla.

Mutta mulle ei tee tiukkaakaan sanoa, että nyt ei sovi tulla meille leikkimään, tai että emme ota uimarannalle/kauppaan/puistoon/tms mukaan ketään perheemme ulkopuolista. Ei tuota vaikeuksia myöskään sanoa lapsille että te ette nyt pääse pihalle, vaikka naapurin lapset pihassa olisivatkin. Minähän se aikuinen olen, ja päätän mitä me milloinkin teemme, halusivat lapset sitten kovasti leikkiä naapurin lasten kanssa tai ei :)

Tuntuu siltä, ettet osaa, halua tai uskalla olla auktoriteetti joka joutuu joskus myös kieltämään ja komentamaan lapsia?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ymmärrän Åbo pointtisi. Mutta ei ole niin helppo aina - kun oma lapseni niin haluaa leikkiä tun tytön kanssa. Jos esim. sanon että nyt pitää käydä välillä kotonakin että hei hei. Oma tyttöni sanoo menevänsä pihalle, naapurin tyttö tulee siihen pihalle saman tien. Odottelee ulkona oikein että tuliskohan se mun tyttö sitten ulos. Ei poistu kotiin asti. Miten sitten kiellät niitä leikkimästä keskenään ulkona? En voi pakottaa tyttöä menemään omaan kotiinsa.

Tää oikeesti eo oo niin yksinkertaista kun moni varmaan ajattelee :(
Jos oma tyttösi on pihalla, niin tottakai se naapurin tyttökin voi pihalla olla.

Mutta mulle ei tee tiukkaakaan sanoa, että nyt ei sovi tulla meille leikkimään, tai että emme ota uimarannalle/kauppaan/puistoon/tms mukaan ketään perheemme ulkopuolista. Ei tuota vaikeuksia myöskään sanoa lapsille että te ette nyt pääse pihalle, vaikka naapurin lapset pihassa olisivatkin. Minähän se aikuinen olen, ja päätän mitä me milloinkin teemme, halusivat lapset sitten kovasti leikkiä naapurin lasten kanssa tai ei :)

Tuntuu siltä, ettet osaa, halua tai uskalla olla auktoriteetti joka joutuu joskus myös kieltämään ja komentamaan lapsia?
:)

No mielestäni olen hyvinkin rohkea sanomaan omille lapsilleni. Mutta ehkä en sitten vieraille lapsille..?

Musta varmaan tuntuu siltä että en koe tarvetta käskeä tyttöä pois, jos omakin lapseni haluaa leikkiä hänen kanssaan. Jos ei tavallaan ole mitään järkevää syytä käskeä häntä pois, että olisimme lähdössä tmv. Jos oma lapseni jää siinä tilanteessa suurinpiirtein nyhjöttämään ikkunan taakse ja ne tytöt tuijottaa sitten ikkunan takaa toisiaan ;) Ymmärrän, että on ok välillä vaatia leikkimään itsekseen, aina ei kait vois olla kaveri leikittämässä.. Ehkä olen lipsunut tässä näin kesän myötä. Ehkä on itsellekkin helpotus kun on kaveri lapsella, joka muuten on siinä iässä että todella kaipaa ympärilleen kavereita, virikkeitä jne.

Ymmärrän siis miksi näet minut tuossa valossa :) Osakseen pitää siis paikkansakin..

Nyt käyn käskemässä ne pihalle! Ja koitan ottaa asian puheeksi tytön äidin kanssa.
 
vieras
mutta onhan se ihanaa että ovat noin hyviä ystäviä.tuossa iässä saattaa vielä aikuisenakin muistella.itse nyt kun on omia lapsia muistelen kun meillä yks poika kävi aina oltiin jotain 10v ,se pakeni kotoaan kun siellä ryyppätiin ,no ei varmaan ole nyt kyse siitä.jos olet huolisassi niin onko tyttö nälkäsen oloinen tai likaiset vaatteet tms silloinhan voi jo huolestua.meillä saa kaverit olla ja tulla ,niinkuin aloitin se on vaan kivaa.
 
vieras
Tiedätkö lapsen kotioloista? Meillä kanssa ruokaa löytyy kaikille, keille maistuu. Ja en koe millään lailla ongelmaksi jos lasten kavereita mukana kaupassa, rannalla ym. Nautin kun pyörii ihmisiä ympärillä, ja meillä on muutenkin "avoimet ovet " tyyli
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Musta varmaan tuntuu siltä että en koe tarvetta käskeä tyttöä pois, jos omakin lapseni haluaa leikkiä hänen kanssaan. Jos ei tavallaan ole mitään järkevää syytä käskeä häntä pois, että olisimme lähdössä tmv.
Miten mä ymmärsin niin, että sä et ole käskenyt häntä pois, vaikka olette olleet lähdössä kylään, kauppaan, uimaan yms?
Mutta jos sinua ei haittaa, että teillä on ylimääräinen lapsi mukana vieraisilla, ostoksilla, yms, niin ei kai silloin pidä lasta pois lähettääkään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja emma-elinda:
peesailen myös Åboa. meilläkin tyttö on päivät pitkät kaverinsa kanssa mutta ovat välillä meillä, välillä heillä. ja olen sanonut äidille ettei meidän likkaa sit tarvii alkaa ruokkimaan kun kotonakin on ruokaa.
Noinhan se pitäisi mennäkkin!

Jos naapuri tytöltä kysyy että menisittekö välillä teille leikkimään, käy omalla ovellaan, tulee takaisin ja sanoo ettei heille pääse. Meidän tyttö on 2 kertaa ollut heillä sisällä ja naapurin tyttö meillä sen 200 kertaa ! :eek:

En tiedä pääseekö heille oikeasti, kysyykö edes - olen miettynyt että voi hyvinkin hävetä heidän kotiaan. Mitä ovelta olen nähnyt niin aivan kauhean likaista ja sotkuista heillä on, jätesäkitkin teipattu ikkunoihin ettei mitään näy. Mutta kun en hirveen läheinen ole ko. perheen kanssa, niin en osaa veikata onko heillä jotain taustalla masennusta, mielenterveys ongelmia. Mukava nainen, mutta selkeästi minun mielestä välinpitämätön lapsiaan kohtaan.

Säälin niin perheen tyttöä, että kiva kun on meillä. En sillä aloittanut tätä. Vaan että pitäiskö olla huolissaan..

Ömm..? Jätesäkit? Ihan oikeat, mustat jätesäkit? o_O ...Toivottavasti nyt en loukkaa kenenkään sisustusmakua, mutta eikö tuo nyt ole aika outoa?


Lisään nyt vielä, että minun ystäväpiiriin on kuulunut ja kuuluu yhä vaikka minkälaista vipeltäjää huumeiden käyttäjistä psyykkisesti epävakaisiin, eikä kellään ikinä ole ollu ikkunat jätesäkillä peitettynä! o_O Siis oikeesti, perustelkaa nyt mulle joku noita säkkejä...
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ruoka-aikaan en ole mitenkään patistanut. Meidän tyttö aina innolla kysyy kun ruokaa tarjoillaan että "Liisakin sitten haluaa syödä", en osaa kieltää laps-rukkaa syömästä noissa tilanteissa. Mutta joskus sanon jos kerron jo etukäteen omalle lapselleni vaikka että kohta on ruoka-aika, siivotkaapas ja sitten on Liisan aika lähteä kotiin.." Silloin on tasan sen aikaa pois kun oma lapseni syö.
En kieltäisi minäkään, missään tapauksessa. Enkä ajaisi kotiin siksi aikaa, kun teillä ruokaillaan.

Tytön perheessä ei varmasti ole kaikki hyvin; ei ole normaalia, että äiti ei kysele lapsensa perään ja antaa tämän syödä monta päivää putkeen naapurissa. Voihan olla, että lapsen äiti on vaikka köyhä (Kaksplussan palstamamma;) ), eikä heillä ole rahaa ruokaan riittävästi. Näin äiti on mielissään, kun joku sentään ruokkii lasta. Voi olla, että äiti on masentunut. Tai että häntä ei vaan oma lapsi kiinnosta.

Joka tapauksessa, menisin juttelemaan naapuriin tilanteesta. Ystävällisesti toki, ja tyyliin "olen huolestunut tästä ja tästä syystä lapsestanne/ perheestäne, voinko auttaa".
 
vieras
Minä tekisin perheestä lastensuojeluilmoituksen! Ei kuulosta lainkaan normaalilta, jos tuo lapsi on puolet kesästä tädillään, kaikki päivät teillä ja vielä joka kolmas yökin. :eek: Eihän lapsi siis vietä juuri lainkaan aikaa perheensä kanssa eikä äiti taida tehdä ruokaakaan, jos tyttö kerran syö aina teillä. Itsekin kerroit, että äiti on välinpitämätön. Tuokin kuulostaa hyvin oudolta, että ikkunoissa on jätesäkkiä yms. Lapsella on varmasti jokin hätä kotonaan, kun ei viihdy siellä vaan hakee teiltä jatkuvasti turvaa...
 
sanna
Mikä helevetin nyhverö sä ap olet?
Onko sulla ongelma vai ei?
Kun tuntuu että kun sulle annetaan selviä ohjeita ja vinkkejä niin sä vaan sanot ett no niin mutta kun...
Eli mikä on ongelma? Ethän sä ees halua päästä siitä näköjään eroon jos et aikuisena saa suutas auki.
Ruoka-aikaan ei vieraita pöytään ja kotiinsa kun menette jonnekin.
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä tekisin perheestä lastensuojeluilmoituksen! Ei kuulosta lainkaan normaalilta, jos tuo lapsi on puolet kesästä tädillään, kaikki päivät teillä ja vielä joka kolmas yökin. :eek: Eihän lapsi siis vietä juuri lainkaan aikaa perheensä kanssa eikä äiti taida tehdä ruokaakaan, jos tyttö kerran syö aina teillä. Itsekin kerroit, että äiti on välinpitämätön. Tuokin kuulostaa hyvin oudolta, että ikkunoissa on jätesäkkiä yms. Lapsella on varmasti jokin hätä kotonaan, kun ei viihdy siellä vaan hakee teiltä jatkuvasti turvaa...
Krhm... Ehkä kuitenkin kannattaisi ensin yrittää jutella naapurintytön äidin kanssa? Ja vasta sitten tehdä mahdollinen ls -ilmoitus?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mitä ovelta olen nähnyt niin aivan kauhean likaista ja sotkuista heillä on, jätesäkitkin teipattu ikkunoihin ettei mitään näy. .
tästä mä ehkä huolestuisin...

Mulla itsellä on ainakin sellainen tapa et soitan muksun AINA kotiin syömään 2x päivässä (jos siis on kaverillaan).
 
Alkuperäinen kirjoittaja ihan oikeasti:
Alkuperäinen kirjoittaja Totoro:
Siis oikeesti, perustelkaa nyt mulle joku noita säkkejä...
Toimivat yhtä hyvin kuin pimennysverhot mutta ovat käytännössä ilmaiset.
Aaa... Eli niitä vois perustella sitten sillä, että jos on oikein kuuma ja haluaa pitää kämppää viileämpänä... Ok. No mut aika outoa silti, jos kaikki ikkunat on jatkuvasti jätesäkeilä peitettynä...
 
Meillä oli tollasta kun olin lapsi 90-luvulla. Siis tuollaista kun alotusviestissä, muuta en ole lukenut. Oltiin kaverin kanssa kun paita ja peppu. Olin useinmiten hänen luonaan yötä, koska hän ei tykännyt tulla meille yökylään. Söin lähes aina heillä, koska hein äiti teki meidän molempien mielestä parempaa ruokaa. Mun mielestä on ihanaa, että mulla oli siinä kuin toinen perhe ja kun mut kastettiin konfirmaation yhteydessä teininä, niin valitsin kaverin vanhemmat kummeiksi, koska se tuntui parhaalta valinnalta.

Ja kyllä mä sain kotona ruokaa ja uskoakseni porukat tiesi missä liikuin, mutta meidän lähiössä tuo oli normaalia. Sai kaverikin syödä meillä ja tulla yöksi, jos halusi, mutta useimmiten molemmat haluttiin syödä heillä. Mun mielestä olisi ihanaa jos mun tyttö vois viettää samanlaisen lapsuuden kuin minä, koska mulle on jäänyt omasta lapsuudestani hyvät muistot. Nykyään vaan maailma on muuttunut.
 
vieras
Selvästikkään lapsi ei viihdy kotona. Jos olisin sinä, menisin tytön ovelle ja sanoisin että haluan tulla juttelemaan. Samalla katsosin yleissilmäyksen asunnosta. Jos näyttää pahalta, antasin lapsen olla luonani, ja soittasin lastensuojeluun. Millaset aikuiset tässäki ketjussa on niin välinpitämättömiä; " Menköön kotiinsa syömään.. Mua ei kiinnosta" kun ihmisiä enemmän kiinnostas, ois monella lapsella parempi olla
 
Alkuperäinen kirjoittaja Totoro:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja emma-elinda:
peesailen myös Åboa. meilläkin tyttö on päivät pitkät kaverinsa kanssa mutta ovat välillä meillä, välillä heillä. ja olen sanonut äidille ettei meidän likkaa sit tarvii alkaa ruokkimaan kun kotonakin on ruokaa.
Noinhan se pitäisi mennäkkin!

Jos naapuri tytöltä kysyy että menisittekö välillä teille leikkimään, käy omalla ovellaan, tulee takaisin ja sanoo ettei heille pääse. Meidän tyttö on 2 kertaa ollut heillä sisällä ja naapurin tyttö meillä sen 200 kertaa ! :eek:

En tiedä pääseekö heille oikeasti, kysyykö edes - olen miettynyt että voi hyvinkin hävetä heidän kotiaan. Mitä ovelta olen nähnyt niin aivan kauhean likaista ja sotkuista heillä on, jätesäkitkin teipattu ikkunoihin ettei mitään näy. Mutta kun en hirveen läheinen ole ko. perheen kanssa, niin en osaa veikata onko heillä jotain taustalla masennusta, mielenterveys ongelmia. Mukava nainen, mutta selkeästi minun mielestä välinpitämätön lapsiaan kohtaan.

Säälin niin perheen tyttöä, että kiva kun on meillä. En sillä aloittanut tätä. Vaan että pitäiskö olla huolissaan..

Ömm..? Jätesäkit? Ihan oikeat, mustat jätesäkit? o_O ...Toivottavasti nyt en loukkaa kenenkään sisustusmakua, mutta eikö tuo nyt ole aika outoa?


Lisään nyt vielä, että minun ystäväpiiriin on kuulunut ja kuuluu yhä vaikka minkälaista vipeltäjää huumeiden käyttäjistä psyykkisesti epävakaisiin, eikä kellään ikinä ole ollu ikkunat jätesäkillä peitettynä! o_O Siis oikeesti, perustelkaa nyt mulle joku noita säkkejä...
Mä oon ihmetellyt kun useilla näyttää olevan foliolla ikkunat peitetty..
 
oo
Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:
Alkuperäinen kirjoittaja Totoro:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja emma-elinda:
peesailen myös Åboa. meilläkin tyttö on päivät pitkät kaverinsa kanssa mutta ovat välillä meillä, välillä heillä. ja olen sanonut äidille ettei meidän likkaa sit tarvii alkaa ruokkimaan kun kotonakin on ruokaa.
Noinhan se pitäisi mennäkkin!

Jos naapuri tytöltä kysyy että menisittekö välillä teille leikkimään, käy omalla ovellaan, tulee takaisin ja sanoo ettei heille pääse. Meidän tyttö on 2 kertaa ollut heillä sisällä ja naapurin tyttö meillä sen 200 kertaa ! :eek:

En tiedä pääseekö heille oikeasti, kysyykö edes - olen miettynyt että voi hyvinkin hävetä heidän kotiaan. Mitä ovelta olen nähnyt niin aivan kauhean likaista ja sotkuista heillä on, jätesäkitkin teipattu ikkunoihin ettei mitään näy. Mutta kun en hirveen läheinen ole ko. perheen kanssa, niin en osaa veikata onko heillä jotain taustalla masennusta, mielenterveys ongelmia. Mukava nainen, mutta selkeästi minun mielestä välinpitämätön lapsiaan kohtaan.

Säälin niin perheen tyttöä, että kiva kun on meillä. En sillä aloittanut tätä. Vaan että pitäiskö olla huolissaan..

Ömm..? Jätesäkit? Ihan oikeat, mustat jätesäkit? o_O ...Toivottavasti nyt en loukkaa kenenkään sisustusmakua, mutta eikö tuo nyt ole aika outoa?


Lisään nyt vielä, että minun ystäväpiiriin on kuulunut ja kuuluu yhä vaikka minkälaista vipeltäjää huumeiden käyttäjistä psyykkisesti epävakaisiin, eikä kellään ikinä ole ollu ikkunat jätesäkillä peitettynä! o_O Siis oikeesti, perustelkaa nyt mulle joku noita säkkejä...
Mä oon ihmetellyt kun useilla näyttää olevan foliolla ikkunat peitetty..
Ton mä jotenkin ymmärränkin, koska folio heijastaa auringonvaloa pois. Toisin kuin musta muovi :eek:
 
Minä haen tyttöä tuosta naapurista välillä kotiin kun itseäni vaivaa että on siellä taakaksi asti :ashamed: Vaikka eipä ne tyttöjen leikit siellä häiritse muuta elämää, huoneessa / ulkona leikkivät ja välillä käyvät tässä meillä.

Siksi ovat aina tyttären kaverin luona kun tuo meidän 2v ei oikein anna isompien tyttöjen leikkiä! :/

Kaverilla kun on ruoka-aika, tyttö tulee itse aina kotiin ja kun meillä on ruoka + päikkäriaika nklo 12-14 niin silloin meille ei tulla eikä tyttö mene kavereille.
 
palkaton päivähoitaja
Ahdistavaa! Meillä on ollut vuosia samankaltainen tilanne,joka vasta ihan äskettäin loppui. Lapset eivät enää leiki niin tiiviisti yhdessä,kuin ennen.

Ruokaa en tarjonnut,koska lapset asuvat iahn naapurissa. Joskus jäätelöä tai keksejä ja mehua. Mutta sitten alkoi kerjäys: pitäisi saada ruokaa,koska heillä on niin nälkä! Aluksi annoinkin,mutta sitten tympäännyin hommaan ja sanoin,että käykääpä sitten kotona syömässä ja tulette sitten takaisin jatkamaan leikkejä.

Ja lapset tosiaan suorastaan asuivat meillä,mutta kävivät kotona sentään nukkumassa. Mutta oikeesti hermostuttaa ne vanhemmat,jotka eivät paljon piittaa lapsistaan. Eivät soita kotiin syömään,eivätkä ilmeisesti välitä onko lapsi syönyt koko päivänä yhtään mitään! Täytyy sanoa,että näissä asioissa on naapurisopu välillä ollut koetuksella.
 
hemuli
Mulla oli joskus samanlainen tilanne naapurin lapsen kanssa. Just ihan samanlaista kuin ap kuvasi tossa. Tosin mainitsin kerran naapurille et syökö teidän lapsi kotona, kun sillä on aina nälkä ja aina istuu meillä ruokapöytään kun syömme, johon naapuri ett juu kyllä syö ja ilme oli sellanen :eek: :eek: mitään muutosta ei asiaan tullu.
No meni muutama aika eteenpäin niin niillä alko kuulua sellanen tappelu vanhemmat tappeli keskenään että rappis raikasi. Ja kohta ne erosi. Sen eron jälkeen lapsi ei enää ollu niin usein meillä eikä syöny juuri koskaan. Arvelin myöhemmin et niillä oli niin kireetä ja lapsilla paha olla kotona et senvuoksi oli meillä niin paljon. Ja vanhemmat oli riitansa kanssa niin jumissa ettei riittäny energiaa lasten kanssa olemiseen ni löysi sellasen jolla oli siis meidän perheen :) JOspa ap:n naapurilla on myös jotaki ongelmia?
 

Yhteistyössä