Naapurin mummo on menny sekaisin, mitä voin tehdä?

  • Viestiketjun aloittaja "a.p"
  • Ensimmäinen viesti
"a.p"
Naapurin mummo ihan tosissaan syyttää, että olen varastanut häneltä pullollisen mustikkakeittoa. Ei auta järkipuhe eikä mikään muukaan. Kun yritin vakuutella syyttömyyttäni, niin hän alkoi kiroilla ja huutaa lasteni edessä haukkuen mua mm. huoraksi. Tyttö (5 v) säikähti niin kovasti, että itki täyttä kurkkua.

Taustalla on pari aikaisempaakin epämukavaa kohtaamista tämän mummelin kanssa. Ensimmäisellä kerralla alkoi luukuttaa musaa niin kovaa yöllä klo 4.00, että sanat erottuivat. Musisointi loppui vasta poliisien tuloon. Toisella kerralla mummeli soitti musaa aamulla klo 6, ja kun menin pyytämään häntä hiljentämään, hän läimäisi minua. Ei se toki kipeää käynyt, mutta ei se kivaakaan ollut.

Mikä taho tälle mahtaa mitään?! Omistusasunnot molemmilla. :/
 
"a.p"
[QUOTE="Jepulis";24259576]Oliskohan mummolla Alzheimer? Vois hyvin aiheuttaa tollaista. Ootko koskaan nähnyt omaisia, lapsia tms, joiden kanssa voisit jutella tilanteesta?[/QUOTE]

Joo, selvitin juuri hänen aikuisen tyttärensä yhteystiedot. Soitanpa hänelle.
 
ddd
Ota yhteys omaisiin: mummeli on sekaisin tai ei ole ottanut lääkitystään. Meillä alkoi naapuri sekoilla ja syytti myrkyttämisestä. Oli jättänyt lääkkeet ottamatta. Soitin omaisille ja kohta lähti täysihoitoon jonnekin hoitolaan... ja sinne jäi.
 
[QUOTE="Jepulis";24259576]Oliskohan mummolla Alzheimer? Vois hyvin aiheuttaa tollaista. Ootko koskaan nähnyt omaisia, lapsia tms, joiden kanssa voisit jutella tilanteesta?[/QUOTE]

Mullakin tuli tälläänen mieleen, että on dementia tms. Ja tosiaan saisko ap omaisiin yhteyttä.
 
Kuulostaa äitini kertomilta tarinoilta isoäidistäni ajalta kun hänen alzheimer todettiin. Ilmoittaisin itse poliisille tms ja kertoisin epäilyistäni ja he sitten kenties veisivät asiaa eteenpäin ja ottaisivat yhteyttä hänen omaisiinsa, elleivät ole minulle tuttuja.
 
Olisikohan hänellä dementia tai alzheimer? Sehän voi myös aiheuttaa aggressiivisuutta, epäluuloisuutta ja törkeää kielenkäyttöä eli ihmisen persoonallisuus voi muuttua ihan täysin oudoksi. Voi olla, että hän tarvitsisi lääkäriä enemmän kuin poliisia.

Tunnetko hänen lapsiaan tai muita omaisiaan, joiden kanssa voisit keskustella oudosta käytöksestä?
 
Omainen
Omaisiin yhteys, jos ei tiedä heitä, kaupungin sosiaalihoitajalle.
Dementikko voi pärjätä kotona avun turvin pitkäänkin, kuten minun omaiseni. Jos tulee harhoja, on kyllä vaikeampaa, tai jos lähtee ulos ja eksyy...Surullista.
 
"a.p"
[QUOTE="vieras";24259590]Kuulostaa että mummolla on dementia tuloillaan. Miksei sen lapset tai muut läheiset huolehdi mummoa hoitoon? Dementikon paikka ei ole yksin ilman valvontaa kotona.[/QUOTE]

Mummo on hämmästyttävän virkeän ja skarpin oloinen näitä sekoiluja lukuun ottamatta. Muistaa hyvin, kuulee hyvin jne. Ainoat asiat, jotka kielivät mielipuolisuudesta, ovat tuulesta temmattujen asioiden keksiminen sekä musan soittamisella kiusaaminen. Hän mm. syytti meitä liian kovaäänisestä kävelystä, joka oikeutti kuulemma musan soittamiseen keskellä yötä.
 
[QUOTE="a.p";24259619]Mummo on hämmästyttävän virkeän ja skarpin oloinen näitä sekoiluja lukuun ottamatta. Muistaa hyvin, kuulee hyvin jne. Ainoat asiat, jotka kielivät mielipuolisuudesta, ovat tuulesta temmattujen asioiden keksiminen sekä musan soittamisella kiusaaminen. Hän mm. syytti meitä liian kovaäänisestä kävelystä, joka oikeutti kuulemma musan soittamiseen keskellä yötä.[/QUOTE]

Minun tuttuni isä on sairastunut alzheimeriin/dementiaan, ja hän on myös tosi virkeä fyysisesti. Vieras ihminen ei huomaa ollenkaan, että kyse on vakavasti sairaasta ihmisestä. Fyysisellä terveydellä ei ole mitään tekemistä tämän pääkopan sisäisen sairauden kanssa.
 
  • Tykkää
Reactions: rops
Omaisiin yhteys, jos ei tiedä heitä, kaupungin sosiaalihoitajalle.
Dementikko voi pärjätä kotona avun turvin pitkäänkin, kuten minun omaiseni. Jos tulee harhoja, on kyllä vaikeampaa, tai jos lähtee ulos ja eksyy...Surullista.
Tämä varmaankin paljon parempi vaihtoehto kuin poliisi. :)

Itselläni ei ole mitään tietoa mihin tulee ottaa yhteys, kun kyse on vieraasta ihmisestä.
 
"a.p"
Olisikohan hänellä dementia tai alzheimer? Sehän voi myös aiheuttaa aggressiivisuutta, epäluuloisuutta ja törkeää kielenkäyttöä eli ihmisen persoonallisuus voi muuttua ihan täysin oudoksi. Voi olla, että hän tarvitsisi lääkäriä enemmän kuin poliisia.

Tunnetko hänen lapsiaan tai muita omaisiaan, joiden kanssa voisit keskustella oudosta käytöksestä?
Tyttären yhteystiedot saan tarvittaessa. Tuo alzheimerin tauti kyllä kuulostais uskottavalta selitykseltä, koska mummolla selvästi muuttuu persoonallisuus ajoittain ja kielenkäyttö on niin hävytöntä, että merimiehetkin jäävät kakkoseksi.
 
"Vierailija"
Ensin yhteyttä omaisiin. Jos mitään ei tapahdu, niin vaikka poliisiin.

Sairaaltahan tuo mummo vaikuttaa. :-/ Minulla oli kerran ex-naapuri, joka syytti minua ihan mielivaltaisten asioiden varastamisesta ja KARJUI. Kun sitten itkua tihrustaen yritin myöhemmin selvittää syyttömyyttäni tämän miehelle, mies kertoi vaimonsa olevan avohuoltopotilas.
 
Meen entinen naapuri sekosi ajoittain. Välillä kuului kaamea naurunräkätys seinän takaa ja välillä kuiski varastokopin takaa jos oltiin ulkona. Viimeisimmällä kerralla huusi että ollaan varastettu hänen koko omaisuus ja uhkasi poliisilla. Pyysin soittamaan poliisit että kyllä me odotetaan niitä. Mentiin lähemmäs hänen asuntoaan ja hän itki hysteerisenä että matotkin ollaan häneltä varastettu. Asunnon ovi oli auki ja näin että erittäin siistiä ja matot lattialla. Kysyin olisiko ketään kenelle voisin soittaa niin haki jonkun vihon jossa numeroita, väitti nekin varastetuiksi eli ei nähnyt niitä siinä vaikka siinä olivat. Lopulta sain ambulanssin josta heti hyppäsi kaksi tyttöä ulos ja kertoi että tällä naisella erittäin paha diabetes ja tiputukseen heti laittoivatkin. Kuulemma hänelle tulee tälläistä vainoharhaisuutta ku sokerit laskee liian alas.
 

Yhteistyössä