Näin "kaunista" on 5-vuotiaan imetys

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Tottakai se on eri asia, mutta nyt puhuttiinkin siitä että estääkö imetys lapsen oppimista omatoimisemmaksi...
niinhän jostain syystä puhutaankin, vaikkei kukaan sitä ole väittänytkään.
ai. Ymmärsin sitten ilmeisesti tämän kohdan väärin.

"eikös lapsen ole tarkotus oppia tiettyjä asioita pikkuhiljaa itse, esim syöminen itse ja juominen mukista."
 
Hmmm
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pitäsköhän sun siirtää koko ajatusta lapsen hankkimisesta muutamalla vuodella? Et vaikuta kovin kypsälle. Tulee mieleen et ajattelet lähinnä itseäsi, et lapsesi parasta. (puolen vuoden imetys, ei varmaan kohdallasi edes TÄYS imetys, on vastoin THL:n suosituksia ym.) Laittaisit varmaan vauvasi heti alusta asti nukkumaan omaan huoneeseenkin ja lähtisit bilettämään heti kun kynnelle kykenisit?
No voi voi, taas joku imetysfasisti liikkeellä!
 
Joo
Alkuperäinen kirjoittaja puolustus:
Kauneus on katsojan silmässä. Sille, joka näki kuvassa hyväksikäyttöä: imetyksessä ei ole mitään seksuaalista, HALOO!!! Onpa kieroutunutta nähdä sellaista!!! Imetys on luonnollista ja ei-länsimaissa imetetään pitkään.
Äidit vois hakea hyvänolontunteensa ja yhteyden lapseen jostain muusta kuin leikki-ikäisen imettämisestä! Sairasta!
 
vieras
Tuli tästä ketjusta mieleen yks ihana juttu jonka kuulin ukiltani aikoinaan :D Joitain miehiä oli ollu metsähommissa ja heillä mukana 8-vuotias poika joka teki niitä samoja töitä niinkuin kynnelle kykeni. Jossain vaiheessa oli poika sitten sanonut että lähtee kysymään äitiltä tissiä ja lähistöllä ollut äiti oli sitten ilmeisesti vähän nolona kieltänyt että ei tässä miesten aikana. Poika oli ollu aika pettyneen näköinen ja puuskahtanut että "ei akka perhana antanu" ja jatkanu muina miehinä puunhakkuuhommia :D Ukki osas vielä kertoo ton niin hyvin,aika hellyttävä tapaus :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Taaperoimetys (1-2 v lapsen imetys) on luonnollista, sanokoot pullomutsit mitä tahansa :D.
Tää menee nyt vähän ot, mutta mun mielestäni on vaan niin jännä huomata, miten yleisesti pulloruokkivien oletetaan vastustavan imetystä. Syitä pulloiluun on varmaan melkein yhtä paljon kuin pulloilijoitakin (esim. mulla lääkitys), aika harva varmaan kuitenkaan pullosta ruokkii siksi että luulisi sen olevan parempaa kuin rintamaito. Tiedän imettäneitä, jotka suhtautuvat taaperoimetykseen ihan ufotouhuna ja pulloruokkineita, joita toisten taaperoimetys ei pätkääkään häiritse (itseni mukaan lukien), ja päinvastoin =).
 
Alkuperäinen kirjoittaja Grynna:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Taaperoimetys (1-2 v lapsen imetys) on luonnollista, sanokoot pullomutsit mitä tahansa :D.
Tää menee nyt vähän ot, mutta mun mielestäni on vaan niin jännä huomata, miten yleisesti pulloruokkivien oletetaan vastustavan imetystä. Syitä pulloiluun on varmaan melkein yhtä paljon kuin pulloilijoitakin (esim. mulla lääkitys), aika harva varmaan kuitenkaan pullosta ruokkii siksi että luulisi sen olevan parempaa kuin rintamaito. Tiedän imettäneitä, jotka suhtautuvat taaperoimetykseen ihan ufotouhuna ja pulloruokkineita, joita toisten taaperoimetys ei pätkääkään häiritse (itseni mukaan lukien), ja päinvastoin =).
Sitten on meikäläisiä, joiden yksi lapsi on pulloruokittu ja toinen lapsi täys- & taaperoimetetty :D

Yleensä nämä YÖKKKK- kommentit vaan tulee sellaisilta, joilla ei ole omaa kokemusta taaperoimetyksestä, tai ylipäätään imetyksestä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Sitten on meikäläisiä, joiden yksi lapsi on pulloruokittu ja toinen lapsi täys- & taaperoimetetty :D
Meillä eka sai rintaa 3-kuiseksi ja toinen 3-viikkoiseksi :) . Imetyksen loppuminen oli itselleni todella kova pala, vaikka lääkärin komennuksesta tapahtuikin. Mutta joo, kaikki me pullosta antaneet emme imetystä viero, eikö :xmas:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Grynna:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Sitten on meikäläisiä, joiden yksi lapsi on pulloruokittu ja toinen lapsi täys- & taaperoimetetty :D
Meillä eka sai rintaa 3-kuiseksi ja toinen 3-viikkoiseksi :) . Imetyksen loppuminen oli itselleni todella kova pala, vaikka lääkärin komennuksesta tapahtuikin. Mutta joo, kaikki me pullosta antaneet emme imetystä viero, eikö :xmas:
Totta.
Imetysmyönteisyys ei ole kiinni siitä, kauanko itse imetti, vai onko vielä edes lapsia. Mutta imetysmyönteiset harvoin yökkii ajatukselle taaperoimetyksestä.
 
Jokainen imettäköön niinkuin terveelliseksi näkee! Tosin ei 5-v enää sitä rintamaitoa tarvitse edes läheisyyden vuoksi, sen voi saada äidiltä ihan muillakin keinoilla kuin tissi suussa... Terveydellisesti rintamaidon tuoma hyötyhän alkaa heikkenemään tuossa puolenvuoden tienoilla, joten sillä ei imetyksen jatkamista voi länsimaissa perustella. Eri asiahan on toki esim. Afrikassa jossa puhtaasta juomavedestä on pula ja siksi puhdas äidinmaito on turvallisempi janojuomanakin pienelle.
Vanhemmuus on mielestäni kaiken kaikkiaan luopumista. Luopumista äidin ja lapsen täydellisestä symbioosista raskauden aikana, luopumista imetyksestä ja näin ollen siitä, että on ainut joka voi lasta "ruokkia", luopumista lapsesta kun tämä alkaa liikkumaan ja ei enää tarvitse aikuista "siirtämäään"...jne. Joskus luopuminen vain on vaikeaa niin äidille kuin lapselle ja on helpompi sitten eri syillä perustella symbioosissa jatkamista... Mutta tissitelkää toki jos tykkäätte, ei se silti sitä tarkoita että siitä erinäisiä hyötyjä olisi, vaikka kuinka sitä perustelisitte kolmevuotiaiden kohdalla...
 
huih
Yökkis mikä kuva. :x
Mä ymmärrän imetyksen 1-vuotiaaksi saakka, korkeintaan 2v. Sen jälkeen rupiaa ällöttämään ajatuskin.
Mut imettää saa mun puolesta vaikka armeijaikäistä, ei se multa ole pois. Oksettaa vaan ajatuskin.
 
no
Luonnollisempaa tuo kuin juottaa teollista paskaa vauvoille! Äidinmaito on luonnollista ravintoa ja jos 5v. sitä haluaa ja äiti tahtoo edelleen imettää niin ei se ole multa pois. Ja luolamiesaikana varmasti isommatkin joivat tissimaitoa, kun ei muuta ollut tarjolla.
 
kuhan
En koskaan lakkaa ihmettelemasta miksei ihmiset pysty ilmaisemaan asioita muuten kuin laittamalla jotain oksennushymioita tai saman sanoilla - kiroamisella hoystettyna. Kaikki mista ei pida on "hyi helvettia"... fiksuja naisia kertakaikkiaan.

Itse asiaan, ei varmasti 5-vuotias rintamaitoa tarvitse mutta laheisyydestahan tuossa on kysymys, ei ruokinnasta. Laheisyytta voi osoittaa ilman imetysta, olipa kyseessa minka ikainen vauva/lapsi tahansa.
En silti nae tuossa mitaan inhottavaa, pedofiliaan haiskahtavaa, hyvaksikayttoa jne - vaan ehka turhan pitkaan venytettya imetys-symbioosia.
 
minusta
on outoa verrata isomman lapsen imetystä pedofiliaan! Ehkä tuo äitikään ei enää välttämättä kaipaa imetystä, mutta lapsi on siitä riippuvainen. Tuskinpa tuo enää kouluiässä suostuu ottamaan huikkia äidin tissistä ;-D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja huhhuh!:
Mitähän tuo nainen on oikein syönyt? Luulisi, että ihminen laihtuisi luurangoksi jos imettäisi noin pitkään!
Ootteko kateellisia tuolle naiselle? Ihan normaalin näköinen ja ei näytä olevan millänsäkään imetyksestä. Ihan luonnollisella tavalla imettää.

 
mikä tässä on oikeasti outoa...
Jos tuossa kuvassa näkee lapsen hyväksikäyttöä, on kyllä aika kiero mielikuvitus. Enemmän olisin siitä huolissani kuin toisten imetyksestä tai imettämättä jättämisestä.
 
imettäjä
No ei nainen välttämättä koe mitään mielihyvää jos rintaa imetään. itse olen aina inhonnut seksissä sitä kun jos mies imee rintaa. Ällöttänyt koko juttu. Olen kai aina kokenut se lapsen ruokinta jutuksi enkä miksikään seksuaaliseksi jutuksi. joten sitä ei voi sano noin, että joku muka hyväksikäyttää jos imettää hohoijaa. Eriasia on sitten se, että onko tuo tarpee noin vanhalle lapselle.
 
vieras
Yöks! Tässä äskettäin tuli ohjelmaa isojen lasten imetyksestä ja siinä oli noin 8-9v tyttö, jota äiti imetti. Lopetti, kun tyttö ei saanut enää tulemaan maitoa. Kun tyttöä haastateltiin, niin tyttö oli vihainen ja sanoi, että hän olisi halunnut jatkaa, vaikkei maitoa tullutkaan, kun oli mukava imeä. Ällöttävää ja sairasta! Siis että äiti antoi noin ison imeä ja tyttö tuli siitä jo riippuvaiseksi.
 
oksettavaa
Ällöttävää.
Lapsi kyllä jatkaa niin imemistä helposti niin pitkään kuin annetaan, mutta ei se lapselle ole mikään "valinta", vaan tapa johon tottunut pienestä saakka.

Kyllä tuollaisissa tilanteissa äiti on yleensä se, joka ei lapsesta osaa päästää irti.
 
mietteitä
Alkuperäinen kirjoittaja haluaa tietää:
Alkuperäinen kirjoittaja Turmaliini:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja Turmaliini:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja Turmaliini:
No juu, normaalitilanteessa 1 vuotta se raja jonka voin kuvitella, tuskin kyllä niin kauaa imettäisin, ehkä puoli vuotta realistisempi kuva. Jos lapsi kuolemansairas niin voi imettää yli vuoden, mutta kyllä siltikin miettisin tarkkaan hyödyt ja haitat. Yli 2-vuotiasta en kyllä imettäisi ellei sitten joku ase ohimolla uhkaisi. :LOL:
Siis oletko sitä mieltä että puoli vuotiaalle korvike on terveellisempaa kuin äidinmaito? :eek:
=) Puolivuotiaallehan kuuluukin jo antaa kiinteää ruokaa ja kun tähän lähdetään niin imetystä voi pienentää ja pikkuhiljaa lopetella kokonaan. En minä ainakaan lapsi rinnalla aio tai halua roikkua kovin pitkään.
Siis aloitat lapsella kiinteät ruuat puolivuotiaana ja jätät maidon kokonaan pois?
En sanonut niin. Kiinteiden suositusikähän on noilla tienoilla ja silloin voi siis lisätä kiinteää ruokaa ja samalla vähentää sitä imetystä vähitellen ja jossain vaiheessa imetys jää kokonaan pois, mutta ei siis heti puolivuotiaana. Näin olen ajatellut. =)
Tämä kuulostaa jo aika eriltä verrattuna siihen mitä aiemmin sanoit, kun arvelit realistisesti imettäväsi puolivuotiaaksi.
Ei turmaliini ole sanonut lopettavansa imetystä täysin kun lapsi on puolivuotias, ei missään vaiheessa. Hän on sanonut lopettavansa imetyksen kun lapsi on vuoden vanha. Hän on sanonut alkavansa antaa kiinteitä kun lapsi on puoli vuotias, ja siitä vähitellen vähentäisi imetystä.

Täällä on useita tyyppejä, muitakin tuo lainattu, jotka ei läpäisisi edes ala-asteen luetun ymmärtämiskoetta.

Ja suotta turmaliini pyyteli anteeksi epäselvyyttä,
minusta hänen teksteissä ei ole mitään epäselvää, jos ne oikeasti lukee läpi eikä lue sieltä täältä hyppien (haittaako se rinnuksissa kiinni oleva lapsi joillain lukemiseen keskittymistä vai missä vika).

Mitä aloitukseen tulee, tiedän yhden jota imetettiin eskari-ikäiseksi asti ja muutenkin pidettiin vähän pumpulissa. Ei se sen lapsen itsetunnolle hyvää tehnyt, että pidettiin kuin vauvaa, kun olis pitänyt osata ja pärjätä itsekin, mm koulussa.
 
Lila
Tästä ketjusta tuli mieleeni... Imetin vauvaani, ja jouduin lypsämään ylimäräistä. Isommat lapset, 3 ja 5 vuotiaat tulivat aina mukeineen kärkkymään, ihan himoonsa vetelivät mukista tissimaitoa :)
 

Yhteistyössä