Näin telkkarista mainoksen jossa mainostettiin valmista lihamureketaikinaa

  • Viestiketjun aloittaja "Kokki"
  • Ensimmäinen viesti
"joku"
Me ollaan ostettu muutaman kerran tooi mureke just vaivattomuuden takia. Sehän menee jopa uuniin siinä muovirasiassa. On ihan hyvää. Ei niin hyvää kuin itse tehty, mutta kyllä se sata kertaa helpompaa on (ja vielä halvempaa).
 
ei taas jaksais
Ei kaikki tykkää kokata, eikä työpäivän jälkeen sitä aikaakaan ole liikaa siihen ruuanlaittoon. Ja itsekin voisin verrata tuota puolivalmisteiden ja einesten käyttöä siihen, että suuri osa ostaa vaatteensa valmiina, eivätkä ompele itse. Sehän on myös ihan uusavuttomuutta. Kyllä nyt jokaisen pitäisi jaksaa/osata ommella lastensa vaatteet ihan yhtälailla kuin ruokkia katraansa alusta loppuun asti itsetehdyllä sapuskalla.
 
Ttppii
Ongelmana on lähinnä se, että nuo valmistuotteet ovat laadullisesti ja maullisesti puhdasta paskaa. Tuossa valmiissa lihamurekkeesa esim on vettä yli 28% painosta. Ja vaivan säästö noin helpossa ruuassa on minimaalinen, kyse on lähinnä laiskuudesta ja tyhmyydestä.
 
"vieras"
Vaikka itselläkin tulee toisinaan käytettyä eineksiä, kuten verilättyjä yms. niin en minäkään ymmärrä valmista mureketta tai riisejä, jotka on valmiina annoksina keittopusseissa. Kuiten pelkkä mureke ei riitä ruuaksi, toki siihen voi ostaa valmiit perunat ja salaatit, mutta jos ne kuiten tekee itse, niin eipä siinä kauheasti aikaa säästä. Helppoja ja nopeita ruokia voi tehdä ilman eineksiä.
 
Ongelmana on lähinnä se, että nuo valmistuotteet ovat laadullisesti ja maullisesti puhdasta paskaa. Tuossa valmiissa lihamurekkeesa esim on vettä yli 28% painosta. Ja vaivan säästö noin helpossa ruuassa on minimaalinen, kyse on lähinnä laiskuudesta ja tyhmyydestä.
En tiedä, ehkä ihmisten arjet ovat vain erilaisia? Itse olen välillä kokenut kullanarvoiseksi sen että olen ennen lasten hakemista tehnyt sen taikinan valmiiksi ja samoista syistä mm toisinaan laitan mielummin ne lihapullat tai jauhelihapihvit uuniin kuin rupean paistamaan niitä pannulla. Ei se taikinan teko nyt välttämättä niin kauaa ota, mutta ärsyttää jos tuonakin aikana joudut moneen kertaan käymään välissä lasten asioita selvittelemässä ja kokoajan korvat hörössä kuuntelemaan mitä viereisessä huoneessa tapahtuu. Laiskuutta varmaan kyllä, tyhmyydeksi en menisi automaattisesti mieltämään. :)
 
Itse kerran googletin amerikkalaistyylisten keksien ohjetta ja löysin. No ohjeessa käskettiin käyttämään self rising flour, eli itse kohoavaa jauhoa. Ihmettelin että mitäs ne sommoset on? Googlettamalla selvisi että sitä voi tehdä itse = jauhoja, leivinjauhetta ja suolaa. Kuten kaikissa suomalaisissa ohjeissa.
 
Meilläkään ei syödä mitään valmisruokia, mutta äitini syö pääasiassa vain niitä. Hän ihmettelee, kuinka minä neljän lapsen äitinä viitsin joka päivä laittaa ruokaa, kun olisi helpompi ostaa valmiina. Sitten hän loukkaantuu, jos sanon, että valmiit ovat keinotekoisen makuisia. Ei kuulemma ole!

Kai se on sitten mihin makuun tottuu...
 
Viimeksi muokattu:
Onhan nuo ihan käteviä jos on sairas, määrätty vuodelepoon tai vaikka asuu remontin keskellä. Mutta tavallisena arkena en itse ostaisi tuotetta, jonka valmistus itse on helppoa eikä sisällä paljon työvaiheita, ja tuon lihamurekkeen paistumista pitää kuitenkin odottaa ihan samalla tavalla kuin itse tehdyn. Mielummin sit ihan rehellinen mikroeines, jos on niin kova kiire :D Käytän kyllä puolivalmisteita aika paljonkin, mutta yleensä esimerkiksi jotain pakastakasvisjuttuja, jotka säästää reilusti aikaa ja vaivaa verrattuna siihen että huolellisesti pesisi, kuorisi, raastaisi ja pilkkoisi esimerkiksi ison satsin vihanneksia. Jos ruuan tekeminen ei vaadi juurikaan muuta kuin ainesten kippoon laittamisen ja sekoittamisen, niin en koe että valmiista taikinasta kamalasti olisi hyötyä. Kiva kuitenkin että noitakin on tarjolla niille jotka tykkää.
 
Ei kai tuossa niinkään osaamattomuudesta ole kyse vaan enemmän taitaa olla kiireestä. Kyllä sitä itsekin tulee joskus sorruttua ostamaan valmisranskalaisia ja nakkeja tms kun ei ehdi tehdä ruokaa. Helppo vaan nakata uuniin ja valmistuu itsekseen.
Kyllä varmaan silti jokainen aikuinen tiedostaa, että halvempi ja maukkaampi vaihtoehto on tehdä itse mutta mitä pahaa on joskus päästä jossain asiassa helpolla?
 
"jaa"
[QUOTE="...";28955182]Tosi hauskaa monen mielestä. Koittakaapa vispata se munamaito makaronilaatikkoon ku toinen käsi ei toimi.
Valmis lihamureke helpottaa arkea kun kylkiluut ovat murtuneet.[/QUOTE]

Mullaki oli joitaki vuosia sitten murtuneita/poikki kylkiluita (kaikki paitsi ylin), niin ei se nyt ruuanlaittoon vaikuttanu mitenkään, tai jos ois pitäny vääntään jotain kymmenenkilon lihamureketaikinaa... Jos toinen käsi ei toimi niin onhan se toinen käsi jolla voi sitä munamaitoo vispata? häh?
 
"vieras"
Kaikki ei vaan jaksa tai viitsi.

Jokainen osaisi tai oppisi, jos haluaisi. Jos ei halua, niin mitä sitten?

Monestiko palstalla esim. ompelijat valittaisivat että miksi uusavuttomat ostaa valmisvaatteita, tai nikkaroijat syyllistäisivät ikeasta huonekalunsa ostavia, korjailijat moittisivat autokorjaamojen käyttäjiä, hah tai metsästäjät nillittäisivät kaupasta valmiin lihakimpaleen ostavia?

Sama asia.
 
"vieras"
Kieltämättä se huvitti.. mutta ymmärrän kyllä miksi tuollekin on varmasti tarvetta.
Ei se kerro osaamattomuudesta läheskään aina..
Siis ostanen varmaan tuota jonnekin metsäretkelle takuulla.. jos en sitten tee valmiiks itte.

Mut.. jauhappa se jauheliha lihamyllyssä (ei ole varaa arvostella jos et hae lähituottajalta lihoja joista valmistat sen jauhelihan), kuori & pilko sipulit, lisää mausteet, korppis, mahd.neste, munat riko joukkoon, ja vaivaa.. tuota noin.. nopsemmin sen ottaa jääkaapista jne.
Ei se yhdellä kädelläkään teko aina niin hehkeetä ole muuten.. multa ainakin on kulhot lentänyt kinttujen välistä monen monta kertaa.. ;)
 
"Sirkkeli"
Aina ei pitäis ajatella sitä uusavuttomuutta, kun jostakin joku haluaa/menee helpoimman kautta. Voi olla esim. joku pitäaikaissairaus(tai vaikka vain paha nuha, räkä lentää tauotta), ettei sinusta ole seisomaan viittä minuuttiakaan siinä keittiön työpöydän ääressä tekemässä erinäisiä juttuja. Mutta apua ei ole tarjolla, ja perhe pitää ruokkia.

Kaikki ei ole niin mustavalkoista, ja sen on opettanut elämä, mulle ainakin. Pitää osata ajatella, että ihmisillä on erilaisia tilanteita. Ja minusta noita eineksiä voi käyttää vaikka vain sen takia, että on stanan kyllästynyt ruoanlaittoon.
 
[QUOTE="vieras";28955444]Kieltämättä se huvitti.. mutta ymmärrän kyllä miksi tuollekin on varmasti tarvetta.
Ei se kerro osaamattomuudesta läheskään aina..
Siis ostanen varmaan tuota jonnekin metsäretkelle takuulla.. jos en sitten tee valmiiks itte.

Mut.. jauhappa se jauheliha lihamyllyssä (ei ole varaa arvostella jos et hae lähituottajalta lihoja joista valmistat sen jauhelihan), kuori & pilko sipulit, lisää mausteet, korppis, mahd.neste, munat riko joukkoon, ja vaivaa.. tuota noin.. nopsemmin sen ottaa jääkaapista jne.
Ei se yhdellä kädelläkään teko aina niin hehkeetä ole muuten.. multa ainakin on kulhot lentänyt kinttujen välistä monen monta kertaa.. ;)[/QUOTE]

Nimenomaan, onneksi elämässä on vaihtoehtoja. :) joku hoitaa 40 asteen kuumeessa käsi murtuneena neljä alle kouluikäistä lasta yksin kotona, laittaa ruuat alusta asti ja tekee vielä lumityötkin ennen miehen kotiutumista samalla kun toinen ottaa mielellään helpotusta vastaan. Sama asia voi myös olla yhdelle hankalampi kuin toiselle, itselleni olisi myös paljon merkitystä sillä kumpi käsi olisi murtunut ja pakkolevossa.

Sitten on varmaan niitäkin jotka menevät aina siitä mistä aita on matalin mutta eiköhän sekin ole heidän asiansa? Tietty siinä vaiheessa jos lapset lihotetaan jatkuvalla pikaruualla ja herkuilla alkaa olla syytä jonkun puuttua asiaan

Positiivista on kuitenkin ettei kenenkään ole pakko ostaa tuota(kaan) tuotetta. Ihan vapaasti voi itse tehdä juuri sellaisen mureketaikinan kuin haluaa.
 
"Ccc"
[QUOTE="Keh";28955786]Onhan sitä valmiiksi paistettua jauhelihaakin kaupoissa myynnissä...[/QUOTE]

Sitä käytetään suurkeittiöissä jatkuvasti. Samoin munat tulee keitettyina, perunat kypsinä, munamassa tulee valmiiksi. Lähes kaikki on valmiiksi kypsennetty tai valmista käytettäväksi. Helpolla päästään.
 
"Hanna"
Laitoin juuri Atrian valmiin lihamurekkeen uuniin paistumaan. Helppoa ja kätevää.

Inhoan ruoanlaittoa ja hellan vieressä kökkimistä yli kaiken. Varsikaan en halua tuhlata aikaani mihinkään lihapullataikinan vääntämiseen. Kamala sotkukin siitä tulee ja tiskiä. Ei tässä ole kyse uusavuttomuudesta, vaan asioiden priorisoinnista.
 
"vieras"
[QUOTE="Hanna";28958658]Laitoin juuri Atrian valmiin lihamurekkeen uuniin paistumaan. Helppoa ja kätevää.

Inhoan ruoanlaittoa ja hellan vieressä kökkimistä yli kaiken. Varsikaan en halua tuhlata aikaani mihinkään lihapullataikinan vääntämiseen. Kamala sotkukin siitä tulee ja tiskiä. Ei tässä ole kyse uusavuttomuudesta, vaan asioiden priorisoinnista.[/QUOTE]

Ruokailu on minulle myös nautinto ei pelkkä tankkaus. Haluan ruokani olevan maukasta ja terveydellisesti hyvää ravintoa. Jätän mukaruoat kaupanhyllylle.
 
miksumamma
Älkää ostako valmismureketta, senkus meette kotiin ja sekoittelette ainekset ite.. Mutta mistäs ne ainekset sinne kotiin ilmesty..? Että kyllä sitä aikaa säästyy useammassa kohtaa, jo suunnitteluvaiheessa..
Heti tuli mieleen, kun ite ostelen viikon ostoksia kerralla, kuushenkiselle perheelle..

Mut mureketta en oo kokeillu, mä teen vielä sitäkin simppelimpää ruokaa tai ehkä toi kaupan valmismureke olis simppelii,. Eineksiä en pahemmin käytä makusyistä..
 
"Hanna"
[QUOTE="vieras";28962802]Ruokailu on minulle myös nautinto ei pelkkä tankkaus. Haluan ruokani olevan maukasta ja terveydellisesti hyvää ravintoa. Jätän mukaruoat kaupanhyllylle.[/QUOTE]

Minä en elä syödäkseni, vaan syön elääkseni.

Mureke muuten oli hyvää, maistui koko perheelle.
 
[QUOTE="vieras";28954907]Kananmunan valkuaisia olen nähnyt erikseen myytävän leipomistarkoituksiin.[/QUOTE]

Oli tässä useampia vuosia sitten ihan rikottuja kananmuniakin purkissa myynnissä, mutta ne vedettiin aika pian markkinoilta, ei varmaan käynyt kaupaksi. Munamaitoon en kaupassa ole törmännyt

Toisaalta, kun näitä valmiita juustoraastepusseja alkoi ilmestyä kauppaan, niin me miehen kanssan naureskeltiin, että kuka nyt ei juustoa viitsi raastaa. Lopputulos: nykyään ostan aina juustoraasteen valmiina, en koskaan raasta itse.
 

Yhteistyössä