Näitä asioita kukaan ei kerro siitä, millaista on tulla äidiksi yli kolmekymppisenä

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Juuri vähän aikaa sitten uutisoitiin, että vain 13 prosenttia miehistä saa lapsen alle kolmekymppisenä. Siitä voi päätellä, että myös äidiksi tuleminen alle kolmekymppisenä on hyvin harvinaista.
 
Ehkä vielä äidiksi
Juuri vähän aikaa sitten uutisoitiin, että vain 13 prosenttia miehistä saa lapsen alle kolmekymppisenä. Siitä voi päätellä, että myös äidiksi tuleminen alle kolmekymppisenä on hyvin harvinaista.
No ei todellakaan äidiksi tuleminen alle 30-vuotiaana hyvin harvinaista. Ei ehkä niin yleistä kuin vuosikymmeniä sitten, mutta ei senyt hyvin harvinaista ole.

Itse sain ainoan lapseni 25-vuotiaana ja silloinen avopuoliso oli 31. Nyt olen 39-vuotias, uudessa suhteessa ja yritämme lasta. Olisin halunnut lisää lapsia paljon aiemmin, mutta ei ollut oma valinta, että kävi näin.
 
vierailija
Aika paljon allekirjoita. Esikko syntyi kun olin 31, kuopus kun oli 32.

Ei ollut mitään ongelmaa raskautua. Molemmat tuli "ekasta yrityksestä"

Vauva-aika oli toki raskasta, meillä kaksi pientä vielä yhtäaikaa. Mutta minulla oli rinnalla tuo ihana, aikuinen, mies. Eikä velvollisuuksiaa baariin pakeneva Mikki Hiiri. Kaksin jaksoi aivan hyvin.
 
Kaikki miehet ovat erilaisia. Itse olen 19v pian kahden lapsen äiti ja mieheni on 22v. Olimme joskus mieheni kanssa vaan kavereita ja sitten tapasimme baarissa josta rakkaustarinamme alkoi. Oma mieheni ei juoksentele baareissa vaan oikeastaan minun pitää häntä välillä jo tönäistä että minä kyllä pärjään jonkun perjantai illan kotona esikoisen kanssa vaikka olenkin viimeisillään raskaana. Pitää toisenkin päästä "ulkoilemaan" :D minun mielestä kaikki puheet että alle kolmekymppiset miehet ovat näitä baarissa juoksentelijoita niin hohhoijjaa ei kaikki ole ja itse tunnen reilu kolmekymppisiä ketkä käyttäytyvät pahemmin kun 18v pojat jotka pääsee just baariin tyttöjä kattelemaan :D
 
Juuri vähän aikaa sitten uutisoitiin, että vain 13 prosenttia miehistä saa lapsen alle kolmekymppisenä. Siitä voi päätellä, että myös äidiksi tuleminen alle kolmekymppisenä on hyvin harvinaista.
Keskimäärin eka lapsi saadaan 29-vuotiaana, pääkaupunkiseudulla yli kolmekymppisenä. Joten eivät nuo yli kolmekymppiset ensisynnyttäjät mikään ihme tai harvinaisuus tosiaan ole.

"Isäksi ja äidiksi tullaan aina vain myöhempään – keskimääräinen ensisynnytysikä jopa 34 vuotta
Vanhemmiksi tullaan jatkuvasti myöhempään: Helsingissä asuva ylempi toimihenkilö synnyttää pian ensimmäisen lapsensa keskimäärin 34-vuotiaana, kun keskimäärin ensimmäinen vauva synnytetään 28,5-vuotiaana. Eniten vauvoja syntyy 30–34-vuotiaille äideille. Isäksi tullaan ensimmäistä kertaa 31-vuotiaana."
https://yle.fi/uutiset/3-7847099
 
vierailija
Keskimäärin eka lapsi saadaan 29-vuotiaana, pääkaupunkiseudulla yli kolmekymppisenä. Joten eivät nuo yli kolmekymppiset ensisynnyttäjät mikään ihme tai harvinaisuus tosiaan ole.

"Isäksi ja äidiksi tullaan aina vain myöhempään – keskimääräinen ensisynnytysikä jopa 34 vuotta
Vanhemmiksi tullaan jatkuvasti myöhempään: Helsingissä asuva ylempi toimihenkilö synnyttää pian ensimmäisen lapsensa keskimäärin 34-vuotiaana, kun keskimäärin ensimmäinen vauva synnytetään 28,5-vuotiaana. Eniten vauvoja syntyy 30–34-vuotiaille äideille. Isäksi tullaan ensimmäistä kertaa 31-vuotiaana."
https://yle.fi/uutiset/3-7847099
30 taitaa olla se "maaginen ikä" joka käynnistää ihmisissä eksponentiaalisesti lisääntyvän halun saada lapsia. Sitten sitä halua kestää muutama vuosi, kunnes biologia jo usein tekee lasten saannin mahdottomaksi.

Sääliksi käy niitä ihmisiä jotka kyllä haluaisivat lapsia, mutta elämäntilanne (esim. sopivan puolison puute) estää lasten hankinnan näinä muutamina kriittisinä vuosina.

Jos isäksi tulon keski-ikä tosiaan on 31 vuotta (eli siihen mennessä puolet isäksi tulevista on jo tullut isäksi) ja toisaalta vielä 29-vuotiaana vasta 13 prosenttia on isiä niin sehän tarkoittaa, että ainakin neljäsosa kaikista miehistä tulee ensi kertaa isäksi joko 30- tai 31-vuotiaana.
 
vierailija
Kaikki miehet ovat erilaisia. Itse olen 19v pian kahden lapsen äiti ja mieheni on 22v. Olimme joskus mieheni kanssa vaan kavereita ja sitten tapasimme baarissa josta rakkaustarinamme alkoi. Oma mieheni ei juoksentele baareissa vaan oikeastaan minun pitää häntä välillä jo tönäistä että minä kyllä pärjään jonkun perjantai illan kotona esikoisen kanssa vaikka olenkin viimeisillään raskaana. Pitää toisenkin päästä "ulkoilemaan" :D minun mielestä kaikki puheet että alle kolmekymppiset miehet ovat näitä baarissa juoksentelijoita niin hohhoijjaa ei kaikki ole ja itse tunnen reilu kolmekymppisiä ketkä käyttäytyvät pahemmin kun 18v pojat jotka pääsee just baariin tyttöjä kattelemaan :D
Kuulostat ihan mun kaverilta. Heillä tarina meni jotakuinkiin noin.

Nyt ovat liki 40 v. Eivät enää yhdessä. Se baarikierrosaika alkoi siinä 25... ja sitä sitten riittikin

Toivon ettei teille käy noin. Mutta hieman nuori olet/olette vielä sanomaan mitään. Ihminenhän kasvaa ja kehittyykin sinne 25 asti.
 

Yhteistyössä