Näitä pk-juttuja lueskeltuani, yksi kysymys.

Yleinen mielipide tällä palstalla tuntuisi olevan se, että jos äiti on kotona pienempien sisarusten kanssa, isompienkin tulisi olla kotona muiden kanssa. Ok, näin meilläkin on asia on järjestetty tähän asti.

Nyt on kuitenkin tilanne se, että tuo reilu 3-vuotias olisi innoissaan ajatuksesta päästä tarhaan muiden lasten kanssa leikkimään. Ajatuksena olisi viedä lapsi tarhaan 2-3pv viikossa, muutaman tunnin kerrallaan.

Kaikki mahdolliset kerhopaikat, mikä olisi ihanteellinen järjestely, ovat täynnä ja niihin on tosi huonot mahdollisuudet mahtua ensi syksynäkään.

Mitä tässä tilanteessa tekisit? Saako siitä automaattisesti paska-äiti -leiman jos lapsi käy tarhassa parina päivänä viikossa, vaikka itse olisikin kotona pienempien kanssa?
 
kirius
Älä nyt muiden mielipiteistä välitä!
Itse tosin miettisin, jos tarve on noinkin vähäinen, kannattaako luopua kodinhoidontuesta ja mahdollisista kuntalisistä sen vuoksi? Onko kerhot todella mission impossible? Monissa isoissa kaupungeissa on myös nk avointa päiväkotitoimintaa... Tässä vaan yksi näkökulma...
 
Paska äiti- leiman saa varmaan mistä tahansa, mutta kannattaa olla huolimatta sitä ja tehdä päätöksiä sen mukaan mitä oma järki sanoo :)

Mun mielestä virikehoito yli 3 v lapsella ei ole ollenkaan paha juttu, kunhan hoitopäivät on kohtuullisia. Minkään ikäisen lapsen kohdalla en pidä hyvänä asiana mitään 9-10 h päiviä viidesti viikossa, oli niiden syy mikä tahansa (ja hei, ei kiinnosta nyt kuunnella sitä että "mutku aina ei ole vaihtoehtoa" - en väittänytkään että olisi, mutta oli tai ei niin ylipitkät hoitopäivät on lapsen kannalta surkea juttu).
 
"hula"
Minä pitäisin lapsen kotona. Kävisin avoimella päiväkodilla ja kai nyt johonkin kerhoon mahtuu. Minä en jaksaisi tuota rumbaa,että lapsi pitäisi kuskata hoitoon vaan huvikseen. Sitä rumbaa saa tehdä ihan tarpeeksi kun töihin paluu on edessä. Ja kunhan lapsesi on niin iso,että koulut alkaa niin saa olla menossa joka päivä halusi tai ei.
Niin ja sekin vielä,että en viitsisi maksaa siitä,että lapsi tahtoo leikkiä kavereiden kanssa,kun niitä tosiaan voi tavata muuallakin.

MUTTA jokainen tekee niinkuin itse tykkää. :)
 
jeppsss
noh..itse ihmettelen vahempia jotka notkuu kotona ja lapsi hoidossa mut esim itse olin 3v:nä semmonen pikkuvanha pakko päästä pk:hon kerhoon yms väärin äiti olis tehny jos ei mua mihinkään olis laittanu:/
 
Kerhopaikkaa ollaan tosiaan jonoteltu jo vajaan vuoden verran, mutta hiljaista on ollut.
Kaupungiltakin valitellaan kun ovat niin suosittuja, ettei paikat millään riitä.
Onneksi lähellä on suhteellisen aktiivisesti toimiva leikkipuisto, jossa lapsi pääsee tapaamaan
muitakin muksuja. Itseni vuoksi en siis olisi lasta lykkäämässä päikkyyn,
vaan lapsi itse on jatkuvasti jankuttamassa tarhasta, jossa moni leikkikaverikin on hoidossa.

Jaa.. pitää vaan jatkaa pähkäilyä ja jatkaa kerhopaikan metsästystä. :/
 
"mielikki"
Kerhopaikoista on varmaan ollut hiljaista, koska moneenkaan kerhoon ei oteta alle 3-vuotiaita (pitää olla siis jo täyttänyt kerhokauden alussa). Ja onhan niitä kaikkia perhekerhoja, jos tosiaan et itsesi takia ole päiväkotiin laittamassa...
 
Tuo muksu täyttää syksyllä sen 4v. Tämän takia olenkin alkanut ihan tosissani miettiä tätä tarhamahdollisuutta kun kerran itse olisi niin innoissaan asiasta. Enimmillään juurikin tuon 2-3 pv/vko, 4-6h per päivä.
 
Harmi, että kerhot ovat täynnä. Tosi vaikea paikka. Mun oma reilu oli 2-v kun otin hoitolapsia ja ne on mun lapselle tosi tärkeitä. Vaikka tykkää kyllä sitten vapaapäivistäkin kun ei ole ketään hoidossa.

Eli kaipuu kavereihin varmasti on, mutta jos sen saisi vielä jollain muskarilla/kerholla/leikkipuistoilla tyydytettyä niin hyvä juttu. Tuntuis vaan niin turhalta sen takia viedä päiväkotiin kun ei voi sitten olla varma että vastaako se sitten tarpeisiin kuitenkaan. Tai siis tarkoitan, että eihän sielläkään automaattisesti homma toimi täydellisesti, jos ei saa kavereita/on liian iso ryhmä tms.
 
Alunperin mulla oli ajatuksena ottaa 1-2 hoitolasta kotiin, mutta se ei ole tällä hetkellä valitettavasti mahdollista.
Ollaan käyty lasten kanssa leikkipuiston touhuissa, muskarissa ja satujumpassa, mutta niistä tuo isompi lapsi on nimenomaan kehittänyt isomman kaipuun omanikäistensä lasten seuraan. Alkaa vissiin äidin naama kyllästyttää.. :D
 
Alunperin mulla oli ajatuksena ottaa 1-2 hoitolasta kotiin, mutta se ei ole tällä hetkellä valitettavasti mahdollista.
Ollaan käyty lasten kanssa leikkipuiston touhuissa, muskarissa ja satujumpassa, mutta niistä tuo isompi lapsi on nimenomaan kehittänyt isomman kaipuun omanikäistensä lasten seuraan. Alkaa vissiin äidin naama kyllästyttää.. :D
Me ollaan käyty kanssa perhejumpassa ja perhemuskarissa. Juurikin tuossa 4-v menee raja, että lapsi alkaa täällä käymään niissä yksin. Onko teillä niin? Parikin harrastusta ilman äitiä olisi jo jotain :)
 
Onko näin...?
Älä nyt muiden mielipiteistä välitä!
Itse tosin miettisin, jos tarve on noinkin vähäinen, kannattaako luopua kodinhoidontuesta ja mahdollisista kuntalisistä sen vuoksi? Onko kerhot todella mission impossible? Monissa isoissa kaupungeissa on myös nk avointa päiväkotitoimintaa... Tässä vaan yksi näkökulma...
Mutta eihän yli 3-vuotiaasta saa kodinhoidontukea, eihän? Ja tietysti äiti saa nuoremmasta kodinhoidontukea, vaikka isompi olisi hoidossakin, eikös niin? Vai onko mulla mennyt jotain ohi...:)?
 
kahden päiväkotilapsen äiti
No joo. Tämä äitiys... tässähän ei kertakaikkiaan voi onnistua täydellisesti. Teitpä niin tai näin, aina teit jonkun mielestä väärinpäin... eli älä mieti muiden kantoja, sinä itse tiedät parhaiten, mikä teille on parasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kahden päiväkotilapsen äiti;25568280:
No joo. Tämä äitiys... tässähän ei kertakaikkiaan voi onnistua täydellisesti. Teitpä niin tai näin, aina teit jonkun mielestä väärinpäin... eli älä mieti muiden kantoja, sinä itse tiedät parhaiten, mikä teille on parasta.
Näinhän se tietysti on. Tämä päiväkotiasia on vaan sellainen, jota en aiemmin ole ajatellut ollenkaan meille tarpeellisena. Lapset olen suunnitellut hoitavani kotona mahdollisimman pitkään. Nyt kuitenkin tämä oman lapsen into tarhailuun ja toisaalta yleinen pk-keskustelu ja mielipiteet puolesta ja vastaan ovat saaneet tämän mamman mietteliääksi...
 

Yhteistyössä