näppylät vauvan kasvoissa

Voiko allerginen ihottuma ilmetä vain kasvoissa? Meillä vauva 3kk ja kasvoissa on punaista syheröistä näppylää. Epäilin välillä hikinäppylöiksi, koska niskassa ja kaulan alla myös muutamia ja näin helteellä selvästi pahempana. Aloiteltiin myös porkkanasosetta ja sen jätin jo pois, mutta näppylät ei ole hävinneet. Onko kellään kokemusta?
 
Heippa!

Tulee ensimmäisenä mieleen, että olisiko vauvaihottumaa. Meidän neidillä sitä ainakin ilmestyy välillä ja sitten katoaa aina joksikin aikaa. Tosin meidän tyttö vasta pian 6vko:a.

Sitä tuli vain mieleen, että olet aikaisin aloittanut soseet, kun minä sain neuvolasta ohjeeksi, että aikaisintaan 4kk iässä, jos ei imetä, mutta jos täysimetyksellä, niin sitten vasta 6kk iässä aletaan kokeilemaan. Itsellä esikoinen, joten en ala sinua neuvomaan, mutta tällaisen ohjeen itse olen saanut. Olisiko juuri yksi syy se, ettei tulisi allergioita tms.

Pepsukka ja tyttö 5vko+ 4pvä.
 
Moikka! Meijän pojulla on koko ajan ollut näppylää milloin missäkin ja etenkin vauvoille tulee hormooninäppyjä pitempäänkin. Hormoninäpyt ovat juuri kasvoilla, ja kaulan alueella. Vauvaan siirtyy kaikki kuitenkin äidin kautta ja ne äitien hormoonit tunnetusti jylläävät. ;) Nyt kesällä meitin pojulle sitten ilmaantui hikinäppyjä koko kroppaan ja taas hellittivät kun kelit viilenivät.
Jos epäilet ruoka-allergiaa niin yleensä oireet helpottavat kun jättää aineen pois mitä epäilee. Kokeilee vaikka viikon päästä uudestaan. Meillä aiheutti mm. nan-maitoa allergiaa ja totesimme ko. asian näin.
Maalaisjärjen käyttö on sallittu kiinteiden aloittamisessa. Meillä ei olla tehty mitään kirjojen mukaan ja hyvin kasvaa ja kehittyy poika. Neuvolassa ollaan oltu tosi kannustavia äidin ratkaisuihin. Jokainen tuntee itse vauvansa parhaiten. Poika nyt 7 kk ja kokemusta siis on.
 
Meilläkin on koko ajan ollut niitä hormooninäpyn tapaisia pojalla naamassa. Ne kylläkin mun mielestä häviää rasvaamalla ja onkin meillä ehkä jotenkin atooppis-tyyppiseen ihoon liittyvää (ei diagnosoitu atooppiseksi ihoksi). Ihan apteekin perusvoiteella olen pojan naamaa ja jalkoja (joissa kuivia kohtia) rasvaillut silloin tällöin ja kylpyvedessä on öljyä. Nyt poika 9½ kk.
 

Yhteistyössä