Närästystauti raskauden jälkeen?

Onko kellään kokemuksia jatkuvan närästyksen ts. refluksitaudin puhkeamisesta raskauden / synnytyksen jälkeen? Itselläni alkoivat epämääräiset kurkkuoireet ( palan tunne kurkussa, nieleminen vaikeaa) 10 kk lapsen syntymän jälkeen. Nenä- ja kurkkutautilääkäri totesi vaivan toiminnalliseksi eli epäili refluksin ärsyttävän kurkunpäätä. Mahalaukun ja ruokatorven välinen sulkijaportti toimii epätarkoituksenmukaisesti ja päästää vatsahappoa ruokatorveen, joka on sen seurauksena tulehtunut. Kurkku ultrattiin ja rötgenkuvattiin eikä niissä näkynyt mitään. Seuraavaksi olen menossa gastroskopiaan.

Varsinaisia närästysoireita ei ole tätä ennen ollut. Lääkeeksi sain vatsahapon salpaajia, joita olen syönyt jo 3 kk ilman että vaiva olisi täysin poistunut eli kurkku vaivaa edelleen. Samalla on alkanut ilmaantua muita närästysoireita kuten kaiverrusta rinnassa jne.

Eniten itseäni askarruttaa mistä tällainen vaiva voi yhtäkkiä ilmaantua ilman että olen koskaan kärsinyt närästyksestä, edes raskauden aikana. Elintavoiltani olen superterveellinen, olen hoikka, en polta. Lääkäri väläytti vaihtoehtoa, että elämäntilanteeni voi vaikuttaa asiaan kun on pienen lapsen takia paljon univelkaa ja jatkuvaa nostelua. Olen itse miettinyt onko synnytys (joka sujui täysin normaalisti) voinut vaikuttaa jotenkin sulkijalihasta heikentävästi.

Mietityttää myös kuinka klaaraan, jos tulen uudestaan raskaaksi enkä voi syödä yhtä vahvoja närästyslääkkeitä kuin nyt. Ylipäätään ajatus minkäänlaisten miedompienkaan lääkkeiden syönti raskauden aikana kauhistuttaa.

Olisi lohduttavaa kuulla onko kellään muulla ilmennyt vastaavaa ja miten olette selvinneet, onko vaiva yhä tallella vai voiko mennä ohi yhtä yhtäkkisesti kuin on ilmaantunutkin?


 
Minulla oli noin parin kuukauden ajan närästystä ja polttelua rintalastan alla, kun synnytyksestä oli 3 kk. Oireet tulivat yhtäkkiä ja hävisivät myös yhtäkkiä. Kävin lääkärissä ja sain närästyslääkkeitä, joita söin jonkun aikaa. Missään muissa tutkimuksissä en käynyt, koska närästys sitten poistui. Lääkäri sanoi mulle, että saattoi juuri johtua nostelusta?
 
Minulla alkoivat närästysvaivat ja mahan polttelu viisi kuukautta synnytyksen jälkeen, raskausaikana vaivoja ei ollut. Vauvani oli alkuun kovin itkuinen ja vaativa, joten ruokailut ja nukkumiset olivat äidilläkin milloin sattuu. Elämäntilanne varmasti vaikutti vatsan oireiluun!

Vauvan itkuisuus väheni ajan myötä ja hoito helpottui, mutta omista vatsavaivoista en ole vielä päässyt täysin eroon vaikkakin pahin närästysjakso on takana päin. Olen syönyt närästyslääkkeitä tarvittaessa ja kuurina, gastroskopiakin lienee pian aiheellinen kun närästystaipumus näyttää vaan sitkeästi pysyvän!

Minua myös mietityttää mahdollinen uusi raskaus vatsavaivojen takia. Haluaisimme toisen lapsen mutten uskalla hankkiutua raskaaksi tässä kunnossa! Tilanteemme on siis vielä ratkaisua / päätöstä vailla.

Kiinnostaisi kovasti kuulla kommentteja äideiltä joilla on ollut vatsavaivoja, kuinka raskausaika on mennyt ja kuinka vauva voinut masussa, mitä närästyslääkkeitä olette käyttäneet raskausaikana jne.
 
Itselläni oireet alkoivat pari viikkoa synnytyksen jälkeen, ja olivat silloin todella pahoja, ilmeisesti sekaisin refluksia ja sappivaivoja (osaan itse tulkita näin jälkikäteen).

Sappirakko leikattiin vuotta myöhemmin, yhden akuutin tilanteen jälkeen, mutta edelleen vatsa silloin tällöin vaivaa ja syön enemmän tai vähemmän säännöllisesti vatsahappolääkkeitä. Yritän myös elää refluksiohjeiden mukaan, eli en kumartele tyhjällä tai täydellä vatsalla, en syö tosi rasvaisia tai maustettuja ruokia yms. Ja välillä on parempia jaksoja ja välillä huonompia.

Työterveyslääkärini totesi ettei sen takia tarvitse jättää toista lasta haaveeksi, että lääkkeitä kyllä löytyy, mutta kokemusta ei ole... En ole ainakaan vielä uskaltanut suunnitella toista lasta.

Kiva kuulla, jos joku vaivoista huolimatta uskaltanut tulla raskaaksi...

\|O
 
Mulla alkoi teistä poiketen närästysoireet raskausaikana. Refluksitaudiksi lääkäri sitä kutsui. Oli todella paha. Pystyssä ollessakin nousi oksennukset suuhun. Useitä kuukausia nukuin puoli-istuvassa asennossa. Syödä en pystynyt paljon mitään, kun kaikesta närästi. Oli erittäin rankka aika.
Vaiva jatkui ainakin puoli vuotta synnytyksen jälkeen, mutta loppui aika yhtäkkiä. Vain silloin tällöin tulee pahempaa närästystä ja sekin liittyy selvästi ruokailuun.

Raskausaikana saa käyttää Antepsiniä. Se auttoikin aika hyvin, varsinkin kun oli kärsinyt tästä vaivasta pelkän Rennien turvin aluksi. Renniestä ei ole mitään hyötyä. Muistaakseni oli vielä jokin muukin lääke, jota sai käyttää lääkärin mukaan raskausaikana, mutta Antepsinia suositteli.
 

Yhteistyössä