Nainen näki lapsen pohjassa - ei uskaltanut nostaa

  • Viestiketjun aloittaja Forssassa hukkunut poika
  • Ensimmäinen viesti
harmi
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
taas palstamammat luulee olevansa niin täydellisiä ja rupeaa haukkumaan muita! kattokaa peiliin itteenne ensin,ennen ku haukutte ketään! kukaan meistä ei ole täydellinen yksilö!
no itsellä olisi oikeesti varaa arvostella, mutta taidampa jättää silti tekemättä.

Pari vuotta sitten sukeltin uppeluksiin menneen pienen tytön 6v järvestä, vein rannalle ja aloitin elvytyksen. Toimin juuri niinkuin piti ja tyttö jäi onneksi henkiin. Kaikki kehuivat ja sanoivat, että minun takia tyttö on edelleen hengissä. Parin päivän päästä iski itselle se shokkireaktio ja sekosin vähän... NÄin pari yötä hirveitä painajaisia ja säpsähtelin kaikille asioille. Itkin ihan hillittömästi yms...

ihmiset reagoi tilanteisiin hyvin erilailla ja erilaisella aikavälillä. Tälle naiselle shokki on tullut heti, eikä hän ole osannut toimia oikein. Sama voi käydä meille kaikille...
 
toisaalta ymmärrän
Alkuperäinen kirjoittaja mun muru:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Häpeäisitte itse, kun olette niin jälkiviisaita aina |O
Mä uskon että kaikki täällä arvostelijat olis osanneet nostaa lapsen vedestä. Mun mielestä se nainen teki tosi väärin kun ei nostannut lasta vedestä ja viivytteli vielä... :(
NO mutta kun pointti on siinä, että et voi tietää satavarmasti miten toimit, jos et ole ollut kyseisessä tilanteessa. Tuommoisessa tilanteessa ihminen joutuu tekemään sen päätöksen todella nopeasti. Me emme tuon lehtijutun perusteella kuitenkaan tiedä, miksi hän teki tämän päätöksen.

Tuskin kukaan täällä naisen reaktiota ymmärtävistä miettii, että enpä muuten nostais ylös. Vaan ymmärtää, että omaa käytöstään ei voi tietää, jos ei ole ollut jo vastaavassa. Uskon, että jokainen haluaisi olla se sankari, mutta valitettavasti se ei aina mene niin..
 
anna
Alkuperäinen kirjoittaja mun muru:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Häpeäisitte itse, kun olette niin jälkiviisaita aina |O
Mä uskon että kaikki täällä arvostelijat olis osanneet nostaa lapsen vedestä. Mun mielestä se nainen teki tosi väärin kun ei nostannut lasta vedestä ja viivytteli vielä... :(
Se, että tulee rauhallisesti, ei välttämättä tarkoita sitä, että nainen olisi matelemalla madellut rannalle ja suurinpiirtein nauttinut kahvikupposen matkalla, vaan voi olla myös niin, että nainen tuli ihan reippaasti, mutta RAUHALLISESTI, pitämättä kauheaa älämölöä asiasta. J
 
juu
Omalle kohdalle jos olis sattunut olisin varmaan pyörtyny pelosta tai laskenu alleni, hienosti teki kun haki heti apua. Se joka oli lapsen järveen päästänyt on ihminen jota voi syyttää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mun muru:
Mä uskon että kaikki täällä arvostelijat olis osanneet nostaa lapsen vedestä. Mun mielestä se nainen teki tosi väärin kun ei nostannut lasta vedestä ja viivytteli vielä... :(
Sä et itsekään tiedä miten toimit tollaisessa tilanteessa ellet ole sellaisessa aiemmin ollut. Ihmiset reagoi niin täysin eri tavalla eikä siitä voi syytellä toisia jos ne vetäytyy.

Mä itse luulisin (sanon näin koska en tosiaan voi olla satavarma) olisin nostanut lapsen. Oon aiemmin hätätilanteessa toiminut heti, mut ne on ihan hämärän peitossa ollu jälkikäteen. Olen myös nähnyt tyyppejä jotka lamaantuu tai lähtee juoksee pois tilanteesta, kirkuu tai käyttäytyy sangen rauhallisesti. Loistavaa että tuo nainen osasi delegoida asian eteenpäin tajuttuaan että ei itse kykene tekemään mitään.


 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mun muru:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Häpeäisitte itse, kun olette niin jälkiviisaita aina |O
Mä uskon että kaikki täällä arvostelijat olis osanneet nostaa lapsen vedestä. Mun mielestä se nainen teki tosi väärin kun ei nostannut lasta vedestä ja viivytteli vielä... :(
Mistäs tiedät? Ei se ole osaamisesta kiinni vaan ihmisen reaktiosta,, jota ei voi kyllä kukaan tietää enennkuin näkee miten siinä tilanteessa toimii. kyllä mäkin voisin nostaa, jos en sattuisi menemänä vaikka shokkiin. Ei siitä voi toista syyttää, ei kukaan tahallaan mene shokkiin.

Sen lisäksi, että reagoi eritavalla vaikuttaa tähän myös tilanne itsellä mitkä mahdollisuudet on pelastaa. Minä olen lasteni kanssa järvessä. Ja mä en todellakaan kääntäisi täysijärkisenäkään selkää omille lapsilleni ja rupeaisi välittömästi nostamaan ruumista vedestä. kyllä mulla sentään arvomaailmassa tärkeimpänä tulee omat jälkeläiseni, jotka uivat vedessä. Mun olisi vain otettava omat lapseni järvestä rantaan ja pyydettävä apua
 
kaisa
Muistakaa se että, jos saavutte onnettomuuspaikalle RIITTÄVÄ APU ON SOITTAA APUA PAIKALLE, se ettei uhrien auttamiseksi osaa tehdä mitään ei ole syytteen arvoinen asia, mut jos jättää soittamasta apua paikalle voi siitä joutua oikeuden edessä syytteeseen!!
 
112-täti
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Muistakaa se että, jos saavutte onnettomuuspaikalle RIITTÄVÄ APU ON SOITTAA APUA PAIKALLE, se ettei uhrien auttamiseksi osaa tehdä mitään ei ole syytteen arvoinen asia, mut jos jättää soittamasta apua paikalle voi siitä joutua oikeuden edessä syytteeseen!!
puhelu hätänumeroon ei todellakaan ole riittävä. jo ihan itsesikin takia. on parempi auttaa kaikin keinoin. sinulle jää tilanteesta parempi mieli vaikkei uhri jäisikään henkiin. olet edes yrittänyt. hätäkeskus neuvoo puhelimessa, jos olet yhteistyökykyinen ja haluat auttaa.
menkää ihmiset ea-kursseille. hätätilanteita voi ja kannattaa harjoitella etukäteen kotonakin. ihan lastenkin kanssa leikin ohessa! ja kouluihin kansalaistaito oppiaineeksi!
netistä löytyy aiheesta lisää...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
En minäkään tältä miettimältä uskaltaisi nostaa ruumista ylös vedestä. Oletettavasti menisin sokkiin ja kävelisin ensimmäisen luokse ja pyytäisin apuun.
Samoin!
Ja ihan tositilanteessa olen ollut enkä silloinkaan elvyttänyt vaan odotin ambulanssia.
 
....
Moni varmaan mieltää, että hukkunut kelluu pinnalla pää alaspäin. Joten jos se poika on ollut pohjassa, niin hyvinkin nainen on voinut ajatella, että on ollut siellä jo pidempään. Varsinkin, jos ei ollut kyseistä poikaa nähnyt aikaisemmin elävänä uimassa. Tässkin vaan herää kysymys, että kenen kanssa poika oli uimaan tullut ja missä nämä kyseiset henkilöt luuhasivat silloin, kun poika makasi pohjassa...
 
SP
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
ihmettelen kyllä että rauhallisesti käveli ja meni sanomaan
itse olisin huutanut ihan hulluna jo siellä vedessä että kaikki olis juossut kattomaan :eek:
Kerrohan, että missä tuossa jutussa sanotaan, että käveli rauhallisesti tai, että meni rauhallisesti? Mammat lukee ihan omiaan taas!
 
112-täti
Alkuperäinen kirjoittaja jooh:
Alkuperäinen kirjoittaja 112-täti:
hätäkeskus neuvoo puhelimessa, jos olet yhteistyökykyinen ja haluat auttaa.
112 tädin luulis tietävän että kyse on enemminkin kykenemisestä eikä halusta.
kyllä tiedän. todella usein olen joutunut määräämään ihmisen auttamaan sanoin " jos et auta, uhri kuolee ennen viranomaisten saapumista! toimi niin kuin minä neuvon... ".
 
polski
ihmiset suhtautuu hyvin eritavalla shokkitilanteisiin. Joku toimii järkevästi ja loogisesti adrenaliinin voimalla, toinen taas panikoituu/lamaantuu jne. Aika negatiiviseen sävyyn juttu kirjoitettu, ei varmasti oikeutettua tuolle naiselle.
 
Helppohan se on sanoa, jos ei ole koskaan joutunut tosipaikan eteen. Jokainen reagoi omalla tavallaan, toinen menee ihan oikeasti shokkiin (se ei ole mikään pelkkä sana jota käytetään vaan ihan oikea tila) ja toinen taas ajattelee mitä tehdä ja tekee. Kolmas ei ehkä osaa sukeltaa, hyvä ystäväni ei osaa, ei uskalla. Muoks. Ja mistä maallikko tietää, kuinka kauan joku on ollut veden alla jos osuu sattumalta paikalle?
 
sh
Alkuperäinen kirjoittaja 112-täti:
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Muistakaa se että, jos saavutte onnettomuuspaikalle RIITTÄVÄ APU ON SOITTAA APUA PAIKALLE, se ettei uhrien auttamiseksi osaa tehdä mitään ei ole syytteen arvoinen asia, mut jos jättää soittamasta apua paikalle voi siitä joutua oikeuden edessä syytteeseen!!
puhelu hätänumeroon ei todellakaan ole riittävä. jo ihan itsesikin takia. on parempi auttaa kaikin keinoin. sinulle jää tilanteesta parempi mieli vaikkei uhri jäisikään henkiin. olet edes yrittänyt. hätäkeskus neuvoo puhelimessa, jos olet yhteistyökykyinen ja haluat auttaa.
menkää ihmiset ea-kursseille. hätätilanteita voi ja kannattaa harjoitella etukäteen kotonakin. ihan lastenkin kanssa leikin ohessa! ja kouluihin kansalaistaito oppiaineeksi!
netistä löytyy aiheesta lisää...
kyllä neuvoo, mutta et saa syytettä heitteillejätöstä jos oot soittanu, mut jos et ole uskaltanu tehdä uhrineteen mitään muuta!!!
 
vieras
Mä voin sanoa että mun sukellustaidot on niin onnettomat että en varmaan pystyisi nostamaan sen enempää lasta kuin aikuistakaan edes itseni syvyisestä vedestä, joten joutuisin siihen pyytämään apua.
 
jooh
Alkuperäinen kirjoittaja 112-täti:
Alkuperäinen kirjoittaja jooh:
Alkuperäinen kirjoittaja 112-täti:
hätäkeskus neuvoo puhelimessa, jos olet yhteistyökykyinen ja haluat auttaa.
112 tädin luulis tietävän että kyse on enemminkin kykenemisestä eikä halusta.
kyllä tiedän. todella usein olen joutunut määräämään ihmisen auttamaan sanoin " jos et auta, uhri kuolee ennen viranomaisten saapumista! toimi niin kuin minä neuvon... ".
ok :)
 

Yhteistyössä