Naistenklinikka TÖRKEÄÄ KOHTELUA!

Hei,

Soitin tänään 16.2.2010 Naistenklinikan ajanvaraukseen (0947172854) ja olisin halunnut keskutella np-ultran ja seulunnan tuloksista. Pyysin puhelinaikaa lääkärille, mutta eivät suostuneet sitä antamaan.

Kysyin, että miten voi olla mahdollista, että verikokeiden sekä ultran tuloksista ei saa keskustella toimenpiteen tehneen lääkärin kanssa edes lyhyesti puhelimitse. Lisäksi kerroin, että olemme saaneet kotiin pelkän lapun jossa on pelkkä maininta siitä, että riskiä ei ole ja haluaisin kuulla tarkemmat tulokset. Olemme harkinneet peruuttaa yksityiseltä varaamaamme lapsivesitutkimuksen ja siksi olisin halunnut tuloksista jutella.

Nainen vastaa närkästyneellä äänellä, että kysyi juuri kolleegaltaan tilanteesta, ja että eivät tule minulle puhelinaikaa antamaan, koska lääkäreillä on niin kiire, että kyselyt voi hoitaa oman kunnan terveydenhoitajan vastaanotolla. Mielestäni minullä on oikeus kuulla tulokset suullisesti ja oikeus kysymyksiin.

Jäi kyllä niin paha maku suuhun, että tekisi mieli valittaa asiasta eteenpäin!
 
Ymmärrän sinua, kun sanot, että olisit halunnut keskustella lääkärin kanssa. Mutta se on varmasti tosi asia, että lääkäreillä on kova kiire ja jos olette saaneet tiedon, jossa sanotaan, että riskiä ei ole, niin kai se keskustelu silloin katsotaan turhaksi. Eriasia olisi varmasti ollut, jos siinä olisi ollut jotain riskiä. Onneksi noin :hug:
Saanko udella, että miksi olette varanneet yksityiseltä ajan lapsivesitutkimukseen? Siis mikä antoi aihetta siihen?
 
Siis onko tosiaan niin, että ette saaneet riskilukua tietoonne, vain maininnan ettei riskiä ole. Olen meinaan saman klinikan asiakas ja kyllä siinä lapussa riskiluku kerrottiin.

Kait sulla lääkäri ultrassakin kertoi sikiön lukemia mm. niskapoimun. Kyllähän sielläkin voi asioista kysyä ja keskustella vaikka verikoetuloksia ei olisi.

Meille ainakin kerrottiin kun kyseltiin riskeistä yms. asiaan liittyvistä, vaikka ei ollut verikokeen tietoja, ne kun otettiin samana päivänä.

Peesaan kyllä ÄssänÄitiä, että kun kaikki ok, niin ei varmaan ole aikaa tällaiseen.
 
Ei tuo mun mielestä oo törkeää kohtelua kun ei kerran oo mitään hätää. Jos jokainen haluaa kysellä ja soitella lääkärille vaikkei oliskaan hätää niin ne todelliset hätätilanteet jäis hoitamatta kun lääkäreiden kaikki aika menis puhelimessa.
 
No tota, munkaan mielestä tuo ei ole törkeää kohtelua, kerta teillä kaikki on kunnossa..Siellä varmasti on lääkärillä ihan oikeita potilaitakin hoidettavana joten ei ehdi puhelimessa istua.. (en tarkoita pahalla ) Ihan oikein että lääkärit keskittyy niihin jotka sitä apua oikeesti tarvitsee, jos on rahaa niin menee sinne yksityiselle jossa se lääkäri joutaa sitten tarkemmin selvittelee ja selittelee.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Minni007:
Siis onko tosiaan niin, että ette saaneet riskilukua tietoonne, vain maininnan ettei riskiä ole. Olen meinaan saman klinikan asiakas ja kyllä siinä lapussa riskiluku kerrottiin.

Peesaan kyllä ÄssänÄitiä, että kun kaikki ok, niin ei varmaan ole aikaa tällaiseen.


Meilläkään ei tullut mitään mainintaa riskiluvusta, (ollaan myös samaisen klinikan asiakkaita) ainoastaan että riskiä ei ole. En ole kyllä sitä sen jälkeen kauheasti miettinytkään.. eihän sitä kai voi kukaan ikinä luvata kuitenkaan 100% tervettä lasta..?





muoks: miksi tää koko luukku meni siniseksi??? en osaa näköjään.. :ashamed:
 
Sarma
Mä sain kanssa tuloksista vaan kotiin lapun, että tulos normaali, eikä aiheuta lisätutkimuksia. Sitten jouduin soittelemaan neuvolaan muissa asioissa niin sieltä kertoivat samalla riskiluvun. Eli kannattaiskohan sunkin soittaa omaan neuvolaan ja kysästä sieltä tuosta luvusta ja tarkemmista tuloksista, terkka voi varmaan printata ne tulokset sulle ulos niin voit ottaa yksityiselle mukaan jos haluat selvityksiä.

Julkisen puolen lääkäreiden aika menee varmaan ihan oikeastikin siihen, että hoitavat hoitoa vaativat potilaat ja jos kerta koetulokset on normaalit, niin en ihmettele etteivät antaneet puhelinaikaa.
 
Olen muiden kanssa vähän samoilla linjoilla siitä, että keskustelu tuossa tilanteessa nimenomaan lääkärin kanssa ei ole tarpeen. Mutta naistenklinikan tiedottamista pidän kyllä onnettomana.

Me jäimme kiiinni seulasta ja meille tuli siitä kotiin monistettu kirje, jossa kerrottiin, että raskaus kuuluu riskiryhmään. Mukana oli ilman pyyntöä varattu aika istukkabiopsiaan. Mitään mainintaa riskiluvusta ei kirjeessä ollut. Löysin puhelinnumeron, johon saattoi soittaa seuraavana (vaiko sitä seuraavana) päivänä, ja soitinkin siihen. Puhelimeen vastannut henkilö ei halunnut kertoa minulle riskilukua, koska en hänen mielestään siitä olisi tullut viisaammaksi. intin kyllä niin kauan, että hän suostui sen lopulta sanomaan. Meidän oli pakko mennä istukkabiopsiaa varten varatulle ajalle kysymään asiasta tarkempia tietoja, vaikka koko ajan sanoimme, että siihen tutkimukseen emme lähde. Menimme siis kuulemaan uudelleen riskilukumme ja vakuuttamaan jälleen kerran yhdelle hoitajalle, että emme halua istukkatutkimukseen.

Tyhmä olo jäi sitten viimeistää siitä, kun menimme tuohon (turhaan) tapaamiseen ja se alkoi hoitajan puolesta näillä sanoin: "Saitte tietää, että olette riskiryhmässä, kuten me teille soitmmekin..." Meille kukaan ei ollut varmasti soittanut, hyvä kun vastasi edes puhelimeen. Nyt asia ei ole enää niin herkkä, mutta juuri tuolloi olisin kaivannut rutkasti henkilökohtaisempaa otetta asiaan Naistenklinikan henkilökunnalta.
 
Tuli vaan mieleen, että me ei oltais varmaan päästy koko np-ultraan ajallaan jollen olisi itse kuumottanut sitä aikaa niiltä puhelimitse, sanoivat että on aikas kiirusta siellä. Th oli kyllä laittanut meijän paperit sinne tosi ajoissa.
 
Minulle kävi aluksi samoin kuin aloittajalle. Kirje kotiin jossa kerrotaan ei riskiä, mutta ei riskilukua. Kyllähän sitä nyt ajattelevana ihmisenä haluaa tietää että kuinka paljon tai vähän sitä riskiä sitten omalla kohdalla on, eli mikä on minun lukuni ja sitten haluan verrata sitä oman ikäluokkani riskilukuun jonka tiedän. Soitin tietysti Naistenklinikan labraan mistä eivät voineet kertoa mitään mutta tarpeaksi tiukkana kun olin niin sain vastaavan lääkärin nimen. Soitin lääkärille. Oikein mukava naislääkäri jolle kerroin haluavani kuulla oman riskilukuni. Hän sanoi että selvittää sen ja palaa asiaan. Sain tiedon riskiluvustani. Jos aloittaja sai vastaukseski ettei lääkäreillä ole aikaa niin sitten heidän systeemeisssän on parantamisen varaa. Ilmoittaisivat luvun kirjeessä niin ei tarvitsisi sitä kyseleville ilmoittaa. Se on kuitenkin ehdottomasto meidän oikeus saada tietää riskilukumme jos niin haluamme. Se on tietysti hyvä jos neuvola voi luvun ilmoittaa kysyttäessä, olen vain ymmärtänyt että neuvola ei saa siitä tietoa mutta voin olla väärässä.
 
Täällä on ollut puhetta tuosta, että miten kukakin on saanut kuulla tuloksistaan. Meillä jo ennen nt-ultraa ja verikoetta täytettiin neuvolassa sellainen lappu, jossa kysyttiin, haluaako soiton vai kirjeen, jos seula hälyttää. Ymmärsin, että automaattisesti tulee vain kirje, jos hälytystä ei ole, koska valtaosahan on negatiivisia eikä aiheuta jatkotutkimuksia, eikä heillä ole resursseja soittaa kaikille.

Meille tuli hälytys ja ikävä soitto, koska olimme rastittaneet sen soittokohdan. Olemme myös Naistenklinikan asiakkaita. Kaverini, joilla ei ole ollut kohonnutta riskiä, ovat saaneet tulokset niin halutessaan neuvolasta, myös sen riskiluvun.
 

Yhteistyössä