Nelikymppisten synnytykset yleensä suunnitellulla sektiolla?

Häh! Kyllä nelikymppisiä kohdellaan ihan normisynnyttäjinä jos asiat on kunnossa. Synnytin esikoiseni alakautta pari kuukautta sitten 41-vuotiaana ja muusta ei puhuttukaan kun ei ollut mitään syytä suunniteltuun sektioon. Ei tässä nyt vielä niin mummoja olla, että erityistoimia ihan vaan iän takia tarvittas :D

Pinkki
 
Varmaan sitten vanhaa tietoa tai jostain yksittäisestä paikasta peräisin. Niin nimenomaan muistelisin lukeneeni, että erityisesti ensisynnyttäjälle suositellaan sektiota, jos ikää on keskimääräistä enemmän. Katselen, löytyisikö linkkejä.
 
Pinkki69 puhui asiaa. Just noin eli jos raskaus etenee täysin normaalisti, ei mitään erityistemppuja aleta edes ehdotella tai esitetä, että 'otatko varmuuden vuoksi sektion'. Itse kuopuksen sain kesällä myöhästyneenä 40-vuotislahjana (hyvää kannattaa odottaa! =)). Muutenkaan sektio ei ole mikään pikkujuttu, vaan todella monenlaisia riskejä sisältävä ja aina valtava (lääkärin tekemä) päätös. Itseäni jänskätti ainoastaan kakkosen odotuksen loppumetreillä, että homma menisi sektioksi (jostain kumman syystä, vaikkei ainutkaan asia siihen viitannut), koska imetyksen käynnistyminen saattaa hidastua eikä vaavinhoito saati isomman lapsen kanniskelu ole järin helppoa niissä (kuulemma, ei omaa kokemusta) sektion jälkituskissa... Joten don't worry, be happy.
 
minulla viisi synnytystä, joista kuusi lasta. Kolme alatiesynnytystä nuorempana. Neljäs raskaus kaksosraskaus, jota loppuun saakka ajalteltiin yritettävän alateitse, vaikka ikää yli neljäkymmentä. Ongelmien vuoksi tehtiin kiireellinen sektio. Nyt kuukausi sitten viimeinen synnytys hyvinkin iäkkäänä. Yritettiin alateitse, mutta oli tarjontavirhe, jonka takia "kokonaan auki"-tilanteesta tehtiin kiireellinen sektio. Jos valita saisi tekisin kyllä vauvan alateitse.
 
Jossain luki aiheesta siten, että nelikymppinen ensisynnyttäjä ohjataan yleensä sektioon, koska katsotaan, että se on (ainakin tuon ikäiselle kai sitten) turvallisin tapa saada lapsi maailmaan. Ajatellaan, ettei oteta riskejä, kun lapsi voi iän vuoksi jäädä viimeiseksi.
 
Lapselle on turvallisinta tulla maailmaan sieltä mistä luonto on sen päättänyt, sektio on aina riski, mutta välillä erittäin tarpeellinen toimenpide.

Itse olin 46 v ja olin synnytyslaitoksella synnyttämässä alateitse mutta päädyttiin kiirelliseen sektioon, iällä ei ollut mitään tekemistä asian kanssa, näin lekuri sanoi. Niin ja tarkoitus vielä on ettei tämä ole viimeinen lapsi. :LOL: Aika moni näinäpäivinä tekee useampiakin yli 40:senä.
 
42 v., ainukainen syntyi 8 viikkoa sitten alateitse. Parinkymmenen tunnin rupeama lämpötyynyn, ilokaasun, epiduraalin jne. jne. kera, mutta 10 pisteen poika 3936 g 56 cm syntyi alateitse 1 h 55 min ponnistusvaiheen jälkeen (itse olen 159 cm ja BMI oli 23,9 alkuraskaudessa).
 
=) Mä oon kuullu, et joskus 70-luvulla on ajateltu ja toimittu noin. Mut silloin on aika harvinaisia olleetkin 40+ synnyttäjät. Nykyään sitäpaitsi nelikymppiset ovat parempikuntoisempia ja terveempiä kuin joskus aikaisemmin =)
 
kuopukseni, kaksoset syntyi alateitse ja oli kahta kk vaille 42..kaikkein eniten pelkäsin sektiota, oli kyllä turvallinen olo, en muista ihan tarkkaan montako lääkäriä ja kätilöä oli yhteensä..ehkä 10 henkeä minun ja mieheni lisäksi
 
Eka syntyi alateitse, olin 20 vee. Toka sitten väärän tarjonnan vuoksi hätäsektiona, ikää vähän alle 30 vee. Kolmas ja neljäs kiireellisenä sektiona, kolme viikkoa alle 40 vee olin. Loppuun asti yritettiin normaalia synnytystä, vaan ei onnistunut.
En mäkään ole kuullutkaan, jotta suunniteltua sektiota suositeltaisiin iän perusteella.
 

Yhteistyössä