Nenäverenvuoto

Meidän 5v täyttäneellä esikoisella on nyt puolen vuoden aikana esiintynyt nenäverenvuotoa silloin tällöin. Toki kuiva talvikausi aiheuttaa myös kuivat limakalvot, mutta kivaahan verenvuoto ei kenellekään ole.

Vuoto saattaa alkaa ihan yhtäkkiä ja verta voi tulla reilustikin ja vartin verran. Seisomme lavuaarin äärellä ja minä painan kylmällä kääreellä sieraimen päältä ja rauhoitan pelokasta lastani. Tähän saakka vuoto on saatu aina tyrehtymään kotikonstein.

Nyt tyttö on flunssassa ja viime yönä heräsi taas vuotoon. Oli parka ihan kauhuissaan, kun kuumettakin oli jonkun verran. Verta tuli molemmista sieraimista runsaasti. Tyrehtyi kuitenkin "kotikonstein" ja yö meni hyvin. Aamulla aivastus sai aikaan pientä vuotoa.

Neuvolalääkäri suositteli A-tippoja, jos vaiva alkaa toistua liian usein.

Onko muilla leikki-ikäisillä esiintynyt nenäverenvuotoa (siis sellasta runsaampaa) ja miten olette sitä hoitaneet? Onko lapsenne joutunut syömään esim. lisärautaa tai muita vitamiineja?

Kiitokset jo etukäteen kommenteistanne! :)
 
aippä76
Meillä 6-vuotiaalla tytöllä sama juttu. Veren vuoto alkaa myös suht usein jos tyttö lyö nenänsä johonkin. Mutta veri tulee vain oikeasta sieraimesta. Pahinta jos on flunssaa ja huone ilma kuiva. Meillä on myös miehelläni sama "ongelma" usein tai joskus yöllä herää siihen,kun verta naamalla ja tyynyllä. Ei olla saatu lääkäristä muuta neuvoa,kun tuppo nenään.
 
Niitä a-vitamiini tippoja ja sitten on sellaisella nimellä kuin Humidose suolaliuos nenän kostutukseen ja Nasolinit pois ( kuivattaa lisää nenää)Siitten tavallisissa maapähkinöissä on jotain mikä estää nenävuotoa , en tiedä mikä, mutta kokeiltu on ja toimii että suola tms pähkinöitä nyt vaan napostelemaan.Siitten vuotoa tyrehdyttäessä on hyvä pitää hetki myös niskassa yhtä jääpussia.
 
Meidän 6v pojalla nenästä vuotaa myös usein verta. joskus pienellä väliajalla tulee useinkin ja taas on enemmän väliä. Usein poika herää yöllä, kun nenästä vuotaa verta. Hän tulee herättämään yleensä isänsä, mutta osaa kyllä itse pitää nenästään kiinni ja mennä vessaan. Olen neuvolassakin ottanut asian puheeksi, mutta terveydenhoitaja on vain sitä mieltä, että se olisi normaalia. Hiljattain pyysin ottamaan verikokeen, kun ei ole aiemmin otettu ja tulos oli ihan erinomainen. Meillä tyrehtyminen on aina tapahtunut ihan kotikonstein.
 
Mä itse käytän A-VITA nimisiä nenätippoja silloin tällöin. Lapsi voi vierastaa sitä tunnetta minkä se tekee nenään vähäksi aikaa, mutta niillä on ihanan parantava vaikutus limakalvoihin. Kokeilkaapa.
 
Meillä 5,5 vuotiaalla tulee verta kans noin kerran viikossa, osaa jo itsekin hoitaa tilanteen, mutta tietysti sylissä rauhoittuu parhaiten. Meillä painetaan nenäluun kohdalta napakasti (toiselta puolelta vastaan ettei nenä siirry poskelle) sekä sierain umpeen, pää vähän etukenoon (muuten veri valuu nieluun aj tulee tukehtumisen tunne), 10 min. Yleensä tyrehtyy ja laitetaan pumpulituppo. Apteekista saa tarkoitukseen tuppoa, mutta meillä se ei pidä jos ei ensin paineta ja sitten pumpuli jo riittää. Jääpalapussit on lähinnä rauhoituskeinoja, ja jos lapsi on riehunut niin viilentää oloa. Ei ihon pinnalla pidetty kylmä pysty syvempiä suonia supistamaan, mielestäni. Meillä ainakin lapsi on loppupäivän aika väsynyt, saattaa jopa nukahtaa jos on vuotanut kovasti.
 
lyyyli
meillä a-tippojen käyttö jokapäiväistä juuri tuon nenäverenvuodon takia. 5 v poika ei suostu menemään nukkumaan ilman niitä. pelkää niin paljon verenvuotoa. a-tipat auttaneet =)
 
Rh-neg
Meidän 6-vuotialla verenvuoto on yleistä. Aluksi poika oli kauhuissaan ja vieläkin. Mutta olen selittänyt asian silloin, kun ei vuoda, miten toimitaan. Sitten kun verta alkaa tulla, niin muistuttaa. Eli neuvon olemaan rauhallinen ja hengittämään suun kautta. Olen sanonut, että jos itket ja huudat ja rimpuilet, niin verenvuoto vain kiihtyy, joten pitää yrittää rauhoittua mahd. pian.

Nenän luun alapuolelta painaminen auttaa, mutta lisäksi iso apu on siitä, että laittaa vuorotellen ranteiden kohdan (valtimot) kylmän veden alle. Kun toinen käsi ei enää kärsi, niin vaihtaa toisen veden alle. Näin verisuonet "kutistuu" ja verenvuoto heikkenee. Ja tämä on meillä sukuvika minun puolelta.
 
mä vaan
Joo meijän neidillä on ollut, mutta en ole ollu mitenkään huolissani. Täytyy laittaa vaan selälleen makaamaan jos verta tulee kovasti. Kyllä sen pitäis aika pian loppua
 
Mapy
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2005 klo 18:01 mä vaan kirjoitti:
Joo meijän neidillä on ollut, mutta en ole ollu mitenkään huolissani. Täytyy laittaa vaan selälleen makaamaan jos verta tulee kovasti. Kyllä sen pitäis aika pian loppua
Heh hee.. Älä laita selälleen, jos joutuu nielemään paljonkin verta saattaa ruveta oksentamaan ja sekös ei vuotoa lopeta vaan päin vastoin. Laita etukenoon ja paina nenävarresta ja jotain kylmää niskaan. Itse pyöräytän vanupikolla kevyesti pebanthen voidetta sieraimeen, tyrehdyttää vuodon eikä tule hyytymiä. Niistäminen ennen sitä on tärkeää että saa vanhat hyytymät pois. Samalla kosteuttaa limakalvoja ja ennalta ehkäisee vuotoa. Ei kuitenkaan kannata käyttää kuin vuodon yhteydessä, muutoin riittää A-vita.
 
Rh-neg
Joo, selälleen ei kannata laittaa. Veri menee suuhun ja lapsi nielee sitä. Itse myös pyydän poikaani niistämään verihyytymät pois, joskus on loppunut senkin jälkeen. Vaikka voi tuntua hurjalle pyytää niistämään, mutta joskus on tullut paljon hyytymiä. Sitten kylmällä vielä ja kohta loppuu. Mutta tuo voide oli uusi juttu, täytynee kokeilla. kiitos!
 

Yhteistyössä