Neocate aloitettu...

Jonnakar: ensinnäkin onnittelut "kakkalöydöksistä" :flower:

Meidän pojalle on tehty maidosta ihokoe, joka näytti negaa. Ei ollut siis kokeesta mitään hyötyä... Yleensäkin pikkuvauvoilla ihokokeet on epäluotettavia: ne voivat näyttää negaa vaikka allergiaa olisikin. Luotettavin tapa on yhden kokeilu kerrallaan.

Vaikka kiinteiden laajennus ei teillä tällä hetkellä ole ajankohtaista, niin tuosta aprikoosi-persikka-mango -akselista kommentoin vähän. Meillähän on tuo aprikoosi ruokavaliossa. Meidän allergologi suositteli, ettemme ainkaan alkuvaiheessa edes kokeile persikkaa ja mangoa. Hän suositteli mieluummin ensin kokeilemaan muita marjoja/hedelmiä, jotta saadaan ruokavalioon monipuolisuutta. Jos on paljon "samaa" niin kuin nuo kolme "sukulaista" ja vähemmän tai ei lainkaan muuta samasta ryhmästä kuten marjat/hedelmät, voi käydä esim. että ne ensin sopivat mutta myöhemmin kaatuvat kun tule elimistöön "yliannostus" sukulaisia. Ruokavalion monipuolisuus voi siis suojata kiinteiden myöhemmältä muuttumiselta epäsoviksi.
 
Juuri tuon takia yritin sitä mustikkaa ruveta tarjoamaan, ja myös siksi, että saisin persikan tilalle jotain, jotta voitaisiin kokeilla olla kokonaan sitä ilman.. Muttei tuo sitten onnistunut..

Ja kun tästä laajentamaan lähden, ajattelin kyllä paria kasvista noille kumppaniksi, kun noilla nyt pääsee aamut ja illat, mutta päivään pitäisi saada "kunnon ruokaa".. Esim. bataatti ja maissi olisivat varmaan hyvät vaihtoehdot siinä kohtaa.. Maissihan meillä jo meni vellinä, sieti sitä paremmin kuin perunaporkkanaa, mutta olisiko siinäkin härnännyt kuitenkin tuo maito loppuviimeksi... Se on ollut koko ajan käytössä silloin kun semperkin..

Pojalle on tehty täydellinen verikoe ja allergioita siinä ei näkynyt, samaten maito on ihotestein kokeiltu, muttei tuo sanonut mitään siitä.. Elisiis nega oli sekin. Ajattelin että olisiko nuo muut ruoka-aineallergiat siinä näkynyt, mutta taidan turhaan kiusata pientä vai? Onkohan se ollenkaan edes järkevää tehdä tämän ikäiselle jos harvemmin on luotettava? En toisaalta haluaisi sitä turhaankaan tehdä, kun toista kuitenkin altistuksella jo silloin lääkärireissulla "kiusataan"...
 
Meidän lapselle ne ihotestit on tehty kahteen kertaan eikä mitään näkyny. Verikokeet on otettu kerran eikä niistäkään paljastunut mitään...Itse on siis jouduttu tuota salapoliisin hommaa tekemään.

Mä muuten kämmäsin just tuon persikka homman ottamalla mukaan aprikoosin ja lopulta vielä mangon. Annoin niitä vaihdellen ja pidin välipäivän välissä eli ensin persikkaa sitten kahden päivän päästä aprikoosia ja siitä kahden päivän päästä mangoa ja sama alusta. Persikka sopi ihan ongelmitta ja aprikoosi vielä meni ja mangokin alkuun, kunnes allergisoitui ensin mangolle ja samassa rytäkässä alkoi nuo "sukulaiset" aiheuttamaan myös enenevästi oireita :headwall: . Oikeesti nämä jutut on joskus niin syvältä, kun pitäisi kaikkea pystyä ennakoimaan.

Seuraavaksi meillä aloitetaan testaamaan Dee-tabletteja...Tipat ei sovi ja nyt on jo sen verran kiinteitä mukana ja yleensä (ei toki aina) nukkuu jo yöt sen verran hyvin ilman maitoa, että vuorokauden Neocate annos alkaa pienentyä. Ei ole onneksi vielä mikään paniikki, mutta olishan se hyvä jos sopisivat.
 
Tiettekö, eniten mua v*tuttaa muiden ihmisten asenne näitä allergioita kohtaan... :headwall: :headwall:
Siksi olen itsekin alusta asti ollut niin epäilevällä kannalla, kun kaikki höpöttää, että ihan normaalilta tuo poika vaikuttaa, on pulska ja hyväntuulinen.. Ja kyllä heilläkin posket punoitti tämän tästä ja milloin mitäkin plää plää... :headwall:

jotenkin menee itsevarmuus tästä touhusta, kun yrität ihan pokkana selittää (ja jo itsekin epäilet, oliko niitä oireita nyt loppu viimeksi edes) että kyllä, joo-o, poika kaiken oksentaa.. Näin on, ihan totta, pylly palaa ja kakka on aina ollut vihreää.. No nyt on ollut tuota ihottumaakin, mustikasta valvoskeltiin ym ja perunasta käheytyi ääni, eli taisi turvota kurkku... Ja tähän ihmiset takaisin, että eihän perunalle ole kukaan allerginen, mitäh? Mustikkahan sopii kaikille, se tekee vain hyvää vatsalle.... :headwall: :headwall:

Kaksi aiempaa lastani ovat siis terveitä kuin pukit, ei allergioita, eikä muitakaan vaivoja, kuten ei enää meillä vanhemmillakaan.. Ja nyt sitten itselle on rankkaa aikaa selvittää, mikä tekee mitäkin ja varsinkin kun olen niin h*lvetin yksin tämän asian kanssa täällä kotopuolessa!! :headwall:

"Onneksi" parilla ystävällä on allergiset lapset, joten voin heidän kanssaan jutella vähän paremman tästä asiasta, kun vaan ehtisi.. Mutta onko teillä tullut vastaan tälläistä? Mä ainakin rupeen jo ihan itsekin epäileen, teenkö kärpäsestä härkäsen.. On tää niin ihmeellistä.
 

Yhteistyössä