Neuvoa kaipaan! (Naapurin mummo huutaa ja uhkailee)

Mitä tekisitte tässä tilanteessa? Koitan saada asian suht lyhyesti..

Asutaan rivarissa, jossa 2+2 taloa. Välissä yhteinen piha-alue, jossa nurmikkoa, keinut ja hiekkalaatikko. Pihassa asunut aika vähän lapsia, ja nyt kun tähän on lapsia muuttanut, yksi eläkeläispariskunta, lapseton, on alkanut huutamaan lapsille asiasta sun toisesta. Viime kesästä asti tilanne on pahentunut. Hän kieltää kaikenlaisen astelun nurmikolle, laittaa kylttejä, kieltää vesilammikoissa ajamisen ja nyt on alkanut hokea et pysykää omalla puolellanne, älkää tulko tänne meidän puolelle, Välissä oleva piha on kuitenkin yhteistä aluetta, ja lapsia on kuitenkin aika vaikea saada pysymään pelkästään paikassa jossa on keinut vuodelta -78 ja varmaan samalta vuodelta oleva hiekka ja hiekkalaatikko. Osa lapsista asuu "heidän" puolellaan, joten he myös leikkivät välillä siellä yhdessä, ja nyt jopa kaverin hakeminen ulos on kielletty, siitäkin tulee jo huuto kun lapset astuvat sinne päin pihaa.

Olen aivan loppu, mietin yötä myöten tätä ja taas valvon asian takia. Taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja vaan nauraa ja sanoo et älkää välittäkö, ei hänkään välitä, on tuntenut sen niin kauan. Vaikea olla välittämättä kun lapset kertoo jatkuvasti tällaisia. Kun ovat sanoneet akalle et tämä on kaikkien yhteistä aluetta niin sieltä tulee vastausta "turpa kiinni!" Itsekään en noin puhu lapsilleni, niin on vaikea enää sietää tällaista. Jossain vaiheessa kämppä pistetään myyntiin, tämä on iso osa sitä mutten haluaisi antaa hänelle sitä valtaa että saa ihmiset muuttamaan täältä pois.

Mitä siis tehdä?? En kertakaikkiaan jaksa enää.
 
"huh"
Juuri tuosta syystä muuttettiin omakotitaloon. Meidän rivaripihassa ei saanut tehdä lapset yhtään mitään! Lapsia sai olla, mutta eivät saaneet kuulua eikä näkyä. Rasittavaa!
 
Juu, kaks vai kolme kertaa olen ovella käynyt. Eka kerralla lapset oli tehneet jarrutusjälkiä pihalle pyörällä ja hän oli kuulemma 7 kertaa ne joutunut haravoimaan, sen jälkeen uhannut selkäsaunalla kun eivät tottele. Pistin lapset pyytää anteeksi, hän pyysi anteeksi vasta seuraavana päivänä mutta lapsille tein selväksi että jos uhkailu jatkuu, se on rikosilmoitus seuraavaksi. Luulin et asia on ok. Samassa tilanteessa syytti meidän lapsia postilaatikoiden likaamisesta kurahanskoilla, ja heidän laatikkoon oli laitettu lunta, sekin oli noiden vika vaikka syyllinen löytyi ihan muualta. Toisen kerran syytä en muista miksi oven taakse menin, mutta huutamiseksi se silloinkin meni. Yritin viimeksi sanoa että alue on kaikkien yhteistä niin hän vaan huutaa mulle et pysykää omalla puolellanne, tää on meidän puolta. Enää en oven taakse mene, koska huutamiseksi se aina menee eikä johda mihinkään. Tästä riittäisi juttua ja esimerkkejä ties kuinka paljon.. :(
 
-
Meillä oli lapsena samanlainen naapuri. Leikittiin ihan normaalisti eikä välitetty siitä hullusta akasta, vaikka kyllä meitä pelotti silti vaikka koskaan ei uhannut käydä käsiksi, huusi vaan jos esim. pallo meni vahingossa "hänen puolelleen" Akan käytös vaikutti varmasti siihen, että muutettiin muutaman vuoden päästä omakotitaloon. Nyt jos itsellä olisi samanlainen tilanne ja joku uhkailisi lapsiani niin tekisin rikosilmoituksen.
 
Sitä mä oon tässä miettinyt.. :( Lähestymiskieltojuttujakin luin, mut en sit tiedä saaks tollaselle sellaista. Ja miten tää homma jatkuu jos teen sen rikosilmoituksen. Ajattelin soittaa poliisille kun se aukeaa ja kysyä neuvoa. Entiseltä naapurilta sain sellaisen neuvon et pitäis vaatia ylimääräinen yhtiökokous jossa tää asia käsiteltäisi ja sovittaisi säännöt pihalle. Yritän sitäkin vielä kysyä, mut jotain tälle asialle on nyt tehtävä. Mä aloin myös kattoo uusia asuntoja, mut muuttoajankohta on varmaan vasta vuoden päässä.. :(
 
"Vieras"
Soita isännöitsijälle ja kerro huolesi. Pyydä antamaan varoitus, hallitus voi sen tehdä. Kysele muiden pihan lasten vanhemmilta kuinka he kokevat tilanteen. Jos he ovat samaa mieltä, että varoitus on aiheellinen, on hallituksen pakko reagoida eikä kuitata tilannetta olankohautuksella. Virallinen varoitus voisi tuollaiseen sääntötyranniin tepsiäkin.

Taloyhtiö voi antaa osakkeenomistajalle kaksi varoitusta, ja kolmannesta ottaa osakkeen väliaikaisesti (esim. 2 vuodeksi) haltuunsa. Se tosin edellyttää jo huomattavaa - esim. rahallista - haittaa.
 
Kiitos vinkistä! Sen entiseltä naapuriltakin ymmärsin et yksittäinen ihminen ei voi asioita päättää vaan tuo hallitus. En vaan tiedä kuka siihen kuuluu mutta jos muiden äitien kanssa juttelisin niin eiköhän tuo pikaiseen selviä.. :)
 
"Hurutäti"
Harvemmin ne "hullut eukot" ihan aiheetta ovat alkaneet kiukkuuntua alunperin. :)

Toki inhottavaa ja tylsää lasten kannalta, mutta voiskos sitä miettiä pihalla käyttäytymistä joskus? Kun on tottunut lapsettomaan menoon pihalla, niin ottaahan se sydämestä toki sitten varmaan. :D

Antaisitte nyt rauhan välillä sinne toiselle puolen. Selitätte lapsille tyyliin "se täti on niin väsynyt ja vanha, ettei se aina ihan tajua mitä sanoo/huutaa. Annetaan sen huilata ja leikitte nyt toisella puolen. Jookos? (lahjontaa päälle)
 
Mä en vaan halua antaa sille valtaa et hän sais päättää kuka täällä kävelee missäkin, kun ei kuitenkaan omista tätä paikkaa. Oon liian itsekäs :D Siitähän se nauttisi jos annettais periksi! Toisaalta mietin, kun aikomus ois laittaa kämppä keväällä myyntiin et mitä jos vaan kestäis sen aikaa vielä.. Sit jos tekee rikosilmoituksen ni tää juttu voi leimahtaa oikeen kunnolla, ties mitä lastensuojeluilmoituksia tms se keksii kostoksi..
 
............
[QUOTE="Hurutäti";26830900]Harvemmin ne "hullut eukot" ihan aiheetta ovat alkaneet kiukkuuntua alunperin. :)

Toki inhottavaa ja tylsää lasten kannalta, mutta voiskos sitä miettiä pihalla käyttäytymistä joskus? Kun on tottunut lapsettomaan menoon pihalla, niin ottaahan se sydämestä toki sitten varmaan. :D

Antaisitte nyt rauhan välillä sinne toiselle puolen. Selitätte lapsille tyyliin "se täti on niin väsynyt ja vanha, ettei se aina ihan tajua mitä sanoo/huutaa. Annetaan sen huilata ja leikitte nyt toisella puolen. Jookos? (lahjontaa päälle)[/QUOTE]

Eli antaa tälle naapurin mummolle periksi ja olla käyttämättä yhteistä piha-aluetta.. Se kun ei vaan mene niin,että muut hyppii yhen asukkaan pillin mukaan siinä millon menee siihen alueelle,joka on merkattu jokaisen asukkaan käyttöön.
 
tuttua touhua
Meillä on kans täällä tuollainen kiukkuinen päällepäsmäri. Mä voin kyllä ihan hyvin olla välittämättä, mikset sinä? Mun lapset saa kulkea just siinä missä tykkää kunhan eivät ihan toisen ovelle mene. Meillä on onneksi myös mukavia naapureita, joten tuollainen yksi hapannaama ei paljon hetkauta. :)
 
"Molleri"
Et anna periksi! Muuttakoot omakotitaloon jos ei sovi että talon yhteisiä tiloja käyttää muutkin!

Soita poliisille ja kysy neuvoa. Lisäksi kysele muilta naapureilta miten he tämän asian näkee, sitten voitte yhdessä miettiä ratkaisua.
 
"hmh"
Toisaalta jos täti vaan huutelee eikä sentään käy käsiksi, on tilanne suht helppo, ja erinomainen mahdollisuus kasvattaa lapsia myös ymmärtämään erilaisuutta.

Sinun (ja ehkä muisden lasten vanhempien kanssa yhdessä) kannattaa vain ottaa tarkka selko oikeuksistanne, ja tehdä nämä selväksi lapsillekin. Kenenkään ei toki tule vahingoittaa toisten omaisuutta tai esim. laittaa mitään ylimääräistä postilaatikkoon. Selvität lapsille että täti on iäkäs ja varmaan vähän kipeä, ei kannata välittää sen huuteluista, mutta kiusata ei saa.

Jos lapset kertovat uhkailuista niistä tietysti aina raportti taloyhtiön hallitukselle ja tarvittaessa sitten vaikka poliisille, jos täti oikein pelottavaksi heittäytyy.

Semmoista se elämä on. Meitä on niin moneen junaan.
 
"Vieras"
Voisiko välejä yrittää jotenkin vielä parantaa? Ymmärrän molempien osapuolte näkökannan eli lasten täytyy saada olla lapsia ja leikkiä ja toinen on vanha ja väsy ja haluaa rauhaa. Jos kumpikaan ei suostu muuttamaan, niin laiha sopu lienee lihavaa riitaa parempi.
Pystyistkö pyytämään rouvan teille kahville juttelemasn tolanteesta? Toimittaisit lapset muualle siksi aikaa ja antaisit hänen kertoa, mistä kenkä puristaa. Voisit esim ehdottaa rajsn merkitsrmistä jotenkin esim valkealaa spray-maalilla. Lapsia voi kieltää kiljumasta eli joustoa puolin ja toisin.
 
"Vieras"
Voisiko välejä yrittää jotenkin vielä parantaa? Ymmärrän molempien osapuolte näkökannan eli lasten täytyy saada olla lapsia ja leikkiä ja toinen on vanha ja väsy ja haluaa rauhaa. Jos kumpikaan ei suostu muuttamaan, niin laiha sopu lienee lihavaa riitaa parempi.
Pystyisitkö pyytämään rouvan teille kahville juttelemaan tilanteesta? Toimittaisit lapset muualle siksi aikaa ja antaisit hänen kertoa, mistä kenkä puristaa. Voisit esim ehdottaa rajan merkitsemistä jotenkin esim valkealla spray-maalilla. Lapsia voi kieltää kiljumasta eli joustoa puolin ja toisin. Aikuinen voi vahtia lasten leikkejä ulkona. Lapset voi leikkiä teidän pihalla. Edes pieni myönnytys räyhäävän naapurin suuntaan voi palauttaa rauhan ja ainakin tiedät yrittäneesi. Jos tilanne ei muutu, niin se ei ome ainakaan sinusta kiinni. Jos naapuri on vanha, niin aika poistanee ongelman.
 
Toi kahville pyytäminen tuntuu kyllä aika kaukaiselta näin kiukkuisessa mielentilassa, mut oon totakin miettinyt et koittaisin sen kanssa ihan asiallisesti jutella. Pahaa vaan pelkään että se menee huutamiseksi puolin ja toisin. Naapurikin kävi siellä kerran keskustelemassa (sama näkökanta mun kanssa), mut eivät päässeet hekään sopuun. Molemmilla niin eri näkemykset. Toisen mielestä nurmikko ei mene miksikään jos siinä pelaa palloa, toisen mielestä se on just haravoitu eikä siihen saa astua. Pyöräilyn heidän talon edestään olen jo kieltänyt, ja tietty kiusanteon, sekä lisäksi nurmikolla pyöräilemisen olen kieltänyt. Mielestäni siinä on jo ihan tarpeeksi. Ehkä jonkun ulkopuolisen tarvis sen kanssa käydä juttelemassa, tai tulla edes mun mukaan, mutta kahdestaan keskustelut on kyllä jo valitettavasti kokeiltu.
 
"Vieras"
Toi kahville pyytäminen tuntuu kyllä aika kaukaiselta näin kiukkuisessa mielentilassa, mut oon totakin miettinyt et koittaisin sen kanssa ihan asiallisesti jutella. Pahaa vaan pelkään että se menee huutamiseksi puolin ja toisin. Naapurikin kävi siellä kerran keskustelemassa (sama näkökanta mun kanssa), mut eivät päässeet hekään sopuun. Molemmilla niin eri näkemykset. Toisen mielestä nurmikko ei mene miksikään jos siinä pelaa palloa, toisen mielestä se on just haravoitu eikä siihen saa astua. Pyöräilyn heidän talon edestään olen jo kieltänyt, ja tietty kiusanteon, sekä lisäksi nurmikolla pyöräilemisen olen kieltänyt. Mielestäni siinä on jo ihan tarpeeksi. Ehkä jonkun ulkopuolisen tarvis sen kanssa käydä juttelemassa, tai tulla edes mun mukaan, mutta kahdestaan keskustelut on kyllä jo valitettavasti kokeiltu.
Sen takia se mummo täytyy saada sieltä kotoa pois, jotta menettää ns. kotikenttäedun. Tottakai se jännittää pyytää epämielyttävä henkilö omaan kotiin. Olen muutaman kerran täyä soveltanut taloyhtiön hallituksessa ollessani. Hyvää ja miellyttävää ratkaisua ei ole, mutta ehkä siedettävä löytyy. Minkä ikäinen kyseinen ihminen on? täytyy ottaa huomioon myös se, että dementia aiheuttaa luonnevikaisuutta ja siihen ei keskustelut auta. Aika hoitaa ja korjaa pois, mutta kestääkö teidän hermot? Taloyhtiön lasten kanssa tein karkkidiilejä eli lahjoin pois pahanteosta. Lastenkin kanssa voi keskustella ja kysellä, mikä heidän mielestä toimisi.
Mutta on nämä vaikeita asioista. Oli se pieni tai suuri taloyhtiö, niin mukana on aina joku vainea tapaus. Joskus tuntuu, että paras naapuri on haulikonkantaman päässä.
 
hihhih
Ala levittää juttua, että ette ehkä myykkään asuntoa yksityisilläe vaan tarjoatte sitä kunnalle/kaupungille vuokra-asunnoksi. Kyllä siihen mukavat sosiaalitapauset löytyy ja kunta maksaa takuuvuokran =)
 
Tosi
Meillä on kans yks ääliö täällä kuka huutaa lapsille ym täysin syyttä, sen olen useamman kerran ollut itse toteamassa pihalla kun äijä ei ole huomannut. Pari viikkoa oli vaimonsa kanssa lähdössä jonnekin niin sanoin sille et nyt on sellainen tilanne, että toivon että jatkossa tulee aikuismaisesti sanomaan suoraan vanhemmille jos lapsista jotain haittaa, että toivon ettei huuda enään lapsille. Se vastas siihen että pakko se on "pennuille" huutaa kun ei me vanhemmat osata pitää lapsia kurissa. Totesin siihen sitten vain että jos kerran vielä huutaa lapsille, omille tai muiden, pidän huolen ettei kunnian kukko laula. Lisäksi laitoin kaikille asukkaille (myös huutajalle) meilin missä kerroin käydyn keskustelun ja olen konsultoinut poliisia etukäteen vastaisuuden varalle. Eipä ole enään huutanut kertaakaan. Ja jos vielä joskus huutaa, otan poliisiin yhteyttä heti.
 

Yhteistyössä