Neuvoa kakkaamis ongelmaan!!!!!

Elikkäs.. Minulla on 3,5 vuotias poika jonka ongelmana on housuun kakkaaminen... Pissa kuivaksi on oppinut jo alkukesästä, mutta kakka sen sijaan tulee joka kerta housuun! Olemme kokeilleet varmaan kaikkia keinoja mitä ollaan keksitty.. lahjonta,kehuminen, kannustus..... yritetään olla painostamatta, mutta tuntuu ettei mikään auta!! onko kellään ollut samaa ongelmaa???? kaikiklla tuttavillani tuntuu kaikki kuivaksioppimiset menenneen täysin kivuttomasti.. me olemme harjoitelleet jo kohta 4kk eikä vieläkään mitään merkkejä että pönttö kiinnostaisi housujen sijaan...!! jos teillä on jotain vinkkejä millä saisin hänet innostumaan käymään vessassa niin olisin todella kiitollinen =)
 
meillä sama ongelma.Poika täytti juuri kolme.: / panttaa,tekee housuun tai vaikka lattialle(jos on ilman pöksyjä), mutta ei pöntölle eikä potalle.pottia on kolme eri huoneissa kaikkiolen ajatellut jos ilma pöksyjä haluaisi rauhassa mennä omin nokkineen.Pönttöön löytyy supistaja.Ollaan kokeiltu tarrataulut,palkinnot,kakkajuhlat, ei auta ei.viimeksi kakannut toukokuussa pottaan:headwall:
 
Juuri tuon takia avasin keskustelupalstan! Minun poikani on jo 4,5 ja mieluiten kakkaa housuun. Tarhassa epäilevät keliakiaa tai laktoosi-intoleranssia ja siksi kokeilemmekin nyt parin viikon hyla/laktoositonta ruokavaliota. Vielä ei ole onnistunut. naamasta näkee, että on kakkahätä mutta ei suostu vessaan vaikka ollaan kotona. Kun jo haistamme ja vähän on housussa, sitten istuu pöntölle. Tosi kiusallista reissussa ja kylässä. Ei ole tarrat ja lahjonta auttanut, minusta kyseessä on enemmänkin uppiniskaisuus ja huomionkipeys, jos emme koko ajan leiki hänen kanssaan. Onko kellään kokemusta tai tietoa, kuinka ongelmasta pääsee eroon?
 
No, tämä on vaikeata
Meillä oli ongelmana sekä pojan että tytön kanssa.
Pojan kanssa auttoi yhteinen lukuhetki hyvän toimituksen jälkeen. Kirjaa ei luettu milloinkaan muulloin.
Käykää yhdessä valitsemassa kirjastosta kirja joka luetaan vasta potta/pönttö kakkien jälkeen.

Tytön kanssa ei oikeastaan mikään aluksi. Pelkäsi. Nyt ruokavaliolla saatu pehmeämmäksi + kannustukset herkuista, lelusta + yhteisestä tekemisestä. Toimii yleensä.

Neuvolat ovat meille painottaneet säänöllisyyttä. Tarkoittaen joka päivä ruuan jälkeen istunnolle (kerran päivässä). Kuulemma näin oppisi tekemään säännöllisesti.
Tätä yrittäessä olemme lukeneet, laulaneet ja leikkineet käsileikkejä istunnolla (vähintään n10 min). Pojalla avitti.

Meillä tätä asiaa on painittu vielä 5v kanssa (tyttö, pelkäsi). Et ottakaa rauhallisesti ettei tule pelkoja.
 
Meillä justiinsa sama juttu. Poika täytti kesäkuun lopulla kolme ja kesäkuun alussa, kun loppui hoito, niin jätettiin vaippa pois. Pissajutut meni heti ok, mutta kakka tuli aina housuun, ei auttanut lahjonnat tai muut. Panttasi kakkaa, ettei tarvitisi kakata, oli varmaan hankaalaa itselleenkin. Onneksi kakkasi aina iltaisin, ettei hoidossa kakannut housuun. Pahimmillaan kakka tuli kaksi kertaa viikossa ja oli oikein pakokauhua, kun kakka oli tulossa, ei edes suostunut istumaan, kun sattui. Sitten lopuksi pari tuntia kärvisteltyään kakkasi housuun ja varmaan sattui, kun oli niin kovaa. Poika sanoi vaan, että mulla on joku ja piti pempusta kiinni. Pari viikkoa sitten hain apteekista pegorion nimistä lääkettä (ainoa, mihin vatsa ei totu). Muutaman päivän päästä kakka pehmeni niin, ettei se sattunut ja tuli helpommin, mutta housuun kakkaaminen jatkui. Sitten tein numeron, kun itse menen kakalle... sanoin pojalle, että äiti menee nyt kakalle, että se "joku" tulee pois eikä satu. Noloa, mutta kerran poika pyysi nähdä kakan pytyssä. Eilen se sitten tapatui, yhtäkkiä hän sanoi, että minä menen nyt potalle kakalle.... pidin vitsinä ja mentiin kylppäriin potalle, poika käski mut pois ja kohta huusi, että kakka tuli ja voi sitä riemua.... tänään meni myös kakalle, oma-aloitteisesti. Kannattaa sis kokeilla tuota lääkettä ja selittää monta kertaa, että äiti ja iskin käy jne.
 
kysyin juuri neuvolassa vinkkejä ongelman ratkaisuun ja täti neuvoi meitä seuraavasti:
Koska ongela ei ole pidätyskyvyssä eikä siinä että kakkaaminen tekisi jotenkin kipeää (kova vatsa tms)vaan siinä että lapsi ei yksinkertaisesti halua kakata pottaan/pönttöön hänelle voi antaa vaipan johon kakata. Eli lapsi itse pyytää vaipan joka puetaan päälle ja jonne voi kakata ja tämän jälkeen riisutaan vaippa.Tätä jatketaan kunnes vaipan pyytäminen ja siihen kakkaaminen ei ole mikään juttu enää.sitten voi taas rauhassa ehdottaa pönttöä ja pottaa, silloinkin niin että lapsi saa omassa rauhassa istuskella ilman vanhempien valvovaa silmää.

Jos tää tästä lähtis toimimaan=)
 
Meillä on ihan sama ongelma. 3v poika on ollut ilman vaippaa viime keväästä ja hienosti käy pissan tekemässä pönttöön. Kakkaa ei sitten millään. Hän tuo itse vaipan, kun on kakkahätä ja pyytää sen laittamaan. Ei auta houkuttelut eikä lahjonnat. Neuvolasta sanottiin ettei ole mitään hätää kun kerran tunnistaa kuitenkin kakkahädän. Asian kanssa ei kuulemma kannata stressata tai kiirehtiä. On ilmeisesti aika yleistäkin, varsinkin pojilla.
 
Meillä kaikilla lapsilla llut sama ongelma, se ettei halua kakata pottaan tai pönttöön, vaik pissat tuiskin kaikki pottaan. Nyt kolmas pottaharjoittelija kaks vee tyttö täs vaiheessa. Kaks edellistä meni niin, että kerran he innostuivat itse viimeinkin tekemään sen kakan pottaan ja sit siitä lähtien joka kerta ja vaippa jäi sit kertaheitolla pois. Odotan koska tämä meidän tylleröinen innostuu, hän tekee "salassa" kakan, vaik reippaaasti pissaa pottaan. Kärsivällisyyttä vaativaa.
 
Samaa täällä. Poika on 3v4kk ja on muuten täysin kuiva, mutta kakkaa ei suostu tekee kun housuun tai vaippaan. Tää rasittaa jo koko perhettä,tuntuu että kaikki on jo koitettu, mut ei vaan onnistu. En tiedä auttaisiko jos rauhoittaisi tilanteen hetkeksi, voihan olla että hänelle tulee itselleen oivallus jossainvaiheessa asiaan. Ihan kuin muukin kuivkasi opettelu tapahtui hänen omasta kiinnostuksesta. Mutta kiva kuulla oisten kokemuksia, ettei ole vain meidän perheen ongelma.
 
Ja meiööä 3,5 vee poika, samoin pissaa pönttöön, mutta kakkaa varten vaippa. Menee piiloon tekemään, ei auta houkuttelut, lahjat eikä komentaminen. Koska kuitenkin tietää milloin kakka on tulossa niin olen päättänyt odottaa että itse haluaa asian muuttaa. Täytyy testailla tuota "oman asioimisen" mainostamista, jospa se lamppu siitä syttyisi.. :)
 
Meillä oli tytön kanssa vielä kesällä sama ongelma, tyttö oli silloin 2,5 v. Homma meni siihen, että kakkaa pantattiin ja lopulta se tuli housuun.

Yritettiin olla pakottamatta ja puhumatta siitä liikaa ja sanottiin vain välillä tytölle vähän sillee välinpitämättömän ohimennen että sano vaan sitte kun haluat mennä kakkalle, PAKKO sinne ei ole koskaan mennä, mennään sinne sitte ku SINÄ haluat, mutta PAKKO ei oo. Ja jos onnistuttiin saalistamaan pökäle pottaan tai pyttyyn palkinnoksi sai suklaisia muumikolikoita :)

Yks kerta tyttö oikeen nauraa röhötti aivan liekeissä että ei oo pakko ei oo pakko, vissiin sillä hetkellä se lamppu sitte syttyki, niinku joku sanoki :D

Jostain muuten kuulin, että lapsi saattaa pelätä pottaan tai pyttyyn kakkaamista sen takia kun se hänen tuotoksensa sitten vain katoaa jonnekin, toisin kuin vaippaan kakkatessa...

Vaati siis meillä ainakin aikaa, rutkasti kärsivällisyyttä, monenlaisia viivytystarinoita ja yhdessä pynnäämistä sitte ku pytylle asti päästiin!
 

Yhteistyössä