neuvoja kaipailis

Hellou!
Elikkäs mulla 1.v. 4kk ikänen poika jota aina välillä oon nukuttanu vieres,nyt hän ei oikein tahdo osata nukkua omassa sängyssään:(Mitä neuvoja olisi siihen kuinka lapsi oppisi nukahtaman omaan sänkyynsä?
Onko siitä mitään haittaa lapselle jos häntä joinakin öinä nukuttaa viereen ja sitten taas omaan sänkyyn?
Ja toinen kysymys olisi, että koska olette opettaneet lapsenne nukkumaan "normaalissa" sängyssä eli koska olette luopuneet pinnasängystä ja kuinka onnistuitte ja millä keinoilla opetitte lapsen nukkumaan "normaalissa" sängyssä?
 
Meillä muksut siirtyneet noin vuoden tai vähän päälle vuoden ikäsenä jatkettavaan.
Ei kai siinä oo mitään haittaa jos nukuttaa joskus vieressä,mutta voi mennä sekasin ja pian haluta nukkua vaan vieressä kun siinä on mukavempaa :)
Kaikki oppinu nukkumaan omissa sängyissä hyvin kun ei ole koskaan ollut vieressä nukkumassa.
Oli niin isoa poikaa kun pääsi pinniksestä jatkettavaan.
 
Meillä on tyttö 1v11kk ja nykkyy vielä pinniksessä eikä meillä ole aikomustakaan siirtää isojen sänkyyn, koska hengailee öisin sängyn päästä toiseen USEITA kertoja.

Mä on samaa mieltä kuin thewaxa, että jos/kun päätät nukuttaa omaan sänkyyn niin pysy tiukasti siinä päätöksessä äläkä edes ajoittain nukuta viereen. Lapsi menee sekaisin. Lapsi ei säry jos joutuu aluksi (siis opettelun alkuvaiheessa) huutamaan itsensä uneen, ainakin meidän tyttö on vielä kasassa. Me siis laitettiin tyttö sänkyyn ja oltiin niin kauan samassa huoneessa, että nukahti. 1v4kk ikäinen näkee -> ymmärtää, että vanhempi on läsnä vaikkei olekaan ihossa kiinni. Nyt vaan ilmoittaa illalla, että äiti pois - ovi kiinni. B)
 
Meillä taisi tyttö olla aika tarkkaan 2 v. kun siirtyi jatkettavaan, alkoi pinnasänky käydä ahtaaksi. Samoin meillä vauvasta asti nukkunut omassa sängyssään, ei itseasiassa ole koskaan nukkunut eikä nukutettu viereen. Osittain syynä oma huonounisuuteni. Kannatan johdonmukaista linjaa niinkuin aiemmin kommentoineetkin. Sinänsä sama missä ja miten perhe nukkuu kun vaan kaikki nukkuvat hyvin ja riittävästi :)

Meillä juteltiin jatkettavaan sänkyyn siirtymisestä ja itse jännitin miten onnistuu, mutta kun isän kanssa sängyn yhdessä kasasivat niin samalla tavalla tutuilla iltarutiineilla sinne jäi nukkumaan kuin pinnasänkyynkin.
 
Meillä yritettiin aikoinaan poikaa nukuttaa pinnasänkyyn jotain 5kk ennenkuin kyllästyin olemaan jokailta ½-2h rauhottelemassa poikaa unille...en tiiä miks ei vaan koskaan oo suostunut nukkumaan pinnasängyssä...saati nukahtamaan. Meillä ton nukkumisen kanssa ollut muutenkin paljon ongelmia ja alkuajan koliikit yms.ja masuvaivoja vielä 10kk ikään asti :/

No sit annoin itelleni periks et ei se niin kauheeta oo siihen viereen nukuttaa ja kas,poika nukahtikin samantien. Oon ollu niin tyytyväinen tuohon et ei tarvi enää tuntitolkulla nukuttaa,että ei oo tullu mieleenkään alottaa uudestaan opettamaan itekseen nukahtamista :ashamed: Vieressä on nukkunut kanssa...mutta nyt ajateltiin ostaa sellanen matala jatkettava tuohon sängyn viereen,jos viihtyis siinä. On kyllä kans kova liikkumaan öisin,mut täytyy tehä niin ettei tipaha...ja mataliahan tosiaan ovat.

Eli ehdotankin omaa toimintamalliani,eli ostakee jatkettava sänky teidän sängyn viereen...ekaks vaikka ihan kiinni ja sit pikkuhiljaa kauemmas sängystä. Kun tuntuu et poitsu on sinut uuden vuoteensa kanssa,vois alottaa sen itsekseen nukahtamis treenin... Riippuu varmaan lapsestakin mihin tahtiin kannattaa edetä...meillä ollaan niin äitin perään myös öisin et yritään totuttaa sillai lempeesti ja pikkuhiljaa sinne omaan sänkyyn...aikaa on,ikää pojalla nyt 1v1kk =)
 
Meillä poika 1v 3kk nukkuu vielä pinnasängyssä, mutta omassa huoneessaan. Poika on nukkunut pitkin matkaa sekä vieressä että omassa sängyssä eikä tästä ole mitään ongelmia tullut nukkumiseen tai nukahtamiseen. Hyvin nukahtaa itsekseen omaan sänkyynsä vieressä nukkumisista huolimatta. Eli yksilöllistä tämäkin asia on.
 
Mä tulin siihen tulokseen kun meilläkin tuo prinssi niin äitin perään ettei sinne omaan sänkyyn enää oikein tahtonut nukahtaa niin siirsin pinnasängyn omani viereen ja siihen on nyt rauhoittunut enkä näe syytä miksi sitä siirtäisi, käyhän se näinkin eikä öisin tarvitse huutaa äitiä kun äiti on vieressä ja äitikin saa nukuttua kun poika nukkuu omassa sängyssä:)
 
Meillä on molemmat lapset siirtyneet pinnasängystä isojen lasten sänkyyn kaksi vuotiaana.
Jos sua ei haittaa, että lapsi nukkuu vieressäsi niin anna nukkua vaan. Jos taas et osaa nukkua lapsi vieressäsi tai muuten haluat, että lapsi nukkuu omassa sängyssä niin olisin johdonmukainen siinä omaan sänkyyn laittamisessa. Meillä tuli esikoisella ongelmia omassa sängyssä nukkumiseen kun kuopus syntyi ja kuopus taas nukkui vauvana vieressä, joten molemmille on jossain vaihessa jouduttu opettamaan omassa sängyssä nukkumista. Mitä mä tein molempien kanssa oli, että päätin, että nyt nukutaan omassa sängyssä. Ekana parina iltana istuin sängynlaidalla ja silitin lapsen selkää ja päätä, sit seuraavin iltoina istuin sängllä mut en koskenut lapaseen, sitten siirryin lattialle sängyn viereen ja aina kauemmaksi sängystä seuraavina iltoina. Meillä toimi hyvin näin, vaati vähän aikaa ja kärsivällisyyttä.
 

Yhteistyössä