Neuvoja kaivataan..

Tyttäreni on nyt melkein 9vko... Meillä menee muuten oikein loistavasti, neiti on kiltti ja nukkuu hyvin ja muutenkin elämä on melko hyvin mallillaan..
On kuitenki yksi pieni ongelma..ja luulempa että voin katsoa peiliin että tästä on tullut "ongelma"...

eli; meillä herätään syömään kunnolla kerran yössä ja neiti syö pullosta kun rinnalla uni tulee heti pahimman nälän poistuttua... hän käy nukkumaan n. klo 23 ja herääminen tapahtuu yleensä 3 maita ja annan maitoa niin paljon että ei enää jaksa syödä.. Mutta meidän ongelma on että hän herää melkeimpa heti 2h päästä tai viimestään 3h päästä ja huutaa niin kauan että otan viereeni rinnalle ja siinä hän nukkuu sitten aamu 9 astiin.
Eli tämä rinnalle pääsy voi olla opittu tapa :/ olen koittanu että annan pullosta lisää maitoa ja palautan omaan sänkyyn mutta huuto on niin mahoton että.. jos heräämme niin uni tulee sitten sohvalla mamman syliin...

miten siis voisin päästä tästä opitusta aamutissuttelusta?? vai jatkammeko vielä näin, onhan tyttö vielä kovin pieni ja tarvii päästä rinnalle.. ja tekee minun maidon tuotolle hyvää kun on pidempään rinnalla kun muuten tahtoo tuo maidon tulo olla melko niukkaa...

Nyt on myös nukkunut jonkun kerran yöllä vieressä ja syönyt rinnasta ja aamuyöllä olen siirtänyt omaan sänkyyn että herää omasta sängystä mutta liekkö sekään hyvä??

Eli meillä kaivattas neuvoja että saatas yöt sujumaan ilman että jokainen yö on erilainen...

-Yntty ja Äiskä-
 
en ole mikään asiantuntija mutta ihan näin näppituntumalla sanosin että syötä vauvaa kun se ruokaa haluaa. on niin kauhian pieni vielä että en oikein usko että ihan vaan tapa olis...
mullon tuossa itellä 11 kk:n ikäinen veikka jota vaan sitkeästi syötän kolmen tunnin välein yöllä edelleen. ja siitä voipi jo sanoa että tapa on. sullon vielä niin pieni tuo vauveli että syötä pientä ja pidä vieressä....
 
Noin pieni vauva ei vielä voi oppia ns. huonoja tapoja. Usein pinet vauvat tarvitsevat ihan oikeasti maitoa 1-3 välein, koska annokset ovat niin pieniä. Tässäkin paljon yksilöllisiä eroja. Seuraa vain rauhassa vauvasi tarpeita ja tisuttele sen mukaan. Läheisyyttä ja syliä vauvat kaipaavat myös paljon. Joku viisas on sanonut ,että sitten syliä on tarpeeksi ,kun lapsi siitä itse pois haluaa :) . Näissä ei tule vääriä tapoja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Poni06:
Noin pieni vauva ei vielä voi oppia ns. huonoja tapoja. Usein pinet vauvat tarvitsevat ihan oikeasti maitoa 1-3 välein, koska annokset ovat niin pieniä. Tässäkin paljon yksilöllisiä eroja. Seuraa vain rauhassa vauvasi tarpeita ja tisuttele sen mukaan. Läheisyyttä ja syliä vauvat kaipaavat myös paljon. Joku viisas on sanonut ,että sitten syliä on tarpeeksi ,kun lapsi siitä itse pois haluaa :) . Näissä ei tule vääriä tapoja.
Peesi tähän.
 
vauvasi on vielä todella pieni ja hän kyllä varmasti pyrkii rinnalle ja viereen saamaan läheisyyttä ja ruokaa.eihän nyt tässä vaiheessa sinun kannata miettiä mitä tapoja opetat ym.

minulla on kuules esikoinen syönyt 10kk asti yöllä ja kömpinyt viereen 2 v asti välillä ja oppinut siitä sit poiskin.kuopus syö edlleen ja on kohta 10kk.

en tiedä onko sinulla siis se ajatus että tuonikäisen pitäis olla ilman ruokaa jo?ei todellakaan tarvi ja meillä ainakin usein tyttö jäi viereen nukkumaan aamuyön syötöstä..ja nyt nukkuu omassa sängyssä hyvin.
teksitäsi lukiessa teillä ei ole siis mitään ongelmaa ja kaikki kuulostaa normaalilta ainakin minulle joten anna asioiden mennä omalla painollaan ja mieti niitä tiettyjä kuvioita vasta kun lapsesi on vähän isompi..
 
Näin mitenkään sun -"ongelmaa" vähättelemättä, kuulostaa aika luksukselta, että 9vkon ikäinen nukkuu noin hienosti yöt :)
Vauva kaipaa myöskin yöllä läheisyyttä, itse unohtaisin nuo yö-pullotankkaukset, jos imettäminen sujuu, elletkä ole mitenkään älyttömän väsynyt yöheräilyihin. Vauva viereen, ja tissiä yöllä aina kun vauva vaatii. Maidon tulon niukkuus johtuu todennäköisesti juuri tuosta yöpullottelusta.
 
Ihana kuulla että en tee väärin vaikka otan tytön viereeni... Minulle kun on alusta asti selitetty kovasti siitä että lapsi oppii jo pienenä vieressä nukumiseen ja siitä on hankala päästä eroon. Minä en tosiaankaan haaveile että tyttö nukkus illasta aamuun ilman herätyksiä tai haluisin niukkailla sen ruokailujen kanssa, päin vastoin..minusta on ihana ottaa se yölläkin viereen enkä tahdo millään laittaa sitä takaisin omaan sänkyyn.:heart:

Moni vaan sitä sanoo että sen olisi tärkeä oppia nukkumaan omassa sängyssä.

Nyt olenki viime aikoina jättänyt yö pullon pois ja antanu neidon olla vieressä rinnalla.. silloin alussa painoa ei tullut yö syötöillä rinnalla ja neuvolatätin neuvosta vaihdoimma pulloon yöllä. joka pullo ruokinta kerralla sitten pumppasin hieman maitoa että ei se loppuisi kokonaan.

Mutta jatkamme nyt hyvillä mielin näin..viime yönäkin neiti nukkui meidän välissä puoli 5 eteenpäin ... :flower:
 
Väpä: Itekin otin alkuun stressiä tuosta että jos se lapsi ei sit ikinä opi omassa sängyssä nukkumaan jne.. mut sit tulin siihen tulokseen, että kyllä se kerkee vielä omassa sängyssä nukkumaan joskus isompana ihan tarpeeks. Meitä ei ollenkaan itseämme häiritse pojan vieressä olo, saa nukkua vieressä ihan illasta aamuun joka yö :heart: Jos vauvan vieressä olo alkaa jossain vaiheessa häiritsemään, niin voihan sitä sitten alkaa opettamaan omaan sänkyyn.
Poika on nyt reilu 10kk.
 
Hei

Tuli vielä mieleeni, että saattaa olla, että kun annoit pulloa vauvalle, niin hörppi samalla enempi ilmaa kuin rinnalla ollessaan ja siihen sitten heräili hetken päästä. Mutta taisit jo läytää ongelmaasi ratkaisun.. Onnea vauvasta :flower:
 
Tee tosiaan niin kuin itse haluat! Noin pieni tarvitsee vielä paljon läheisyyttä, eikä tosiaankaan ole huono asia, että nukkuu vieressänne. Maitoa antaisin myös niin usein/paljon kuin haluaa imeä. Nykyisin muuten monet tahot suosittelevatkin lapsentahtista ruokkimista ja lähekkäin nukkumista. Meillä tyttö 9kk nukkuu lähes joka yö osittain perhepedissä. Laitamme hänet nukkumaan omaan sänkyynsä, mutta lähes joka yö "hulinoiden ja ährimisen" alkaessa nostamme hänet viereemme, jossa sitten nukkuu levollisena aamuun saakka.
 
väpä: mikään mitä teet lapsesi kanssa ei ole väärin jos se on hyvä ratkaisu itselle,vauvalle ja koko perheelle.imetä lapsen tahtiin ja pidä vieressä jos nautit siitä!
itse aikoinaan siirsin tytön pois vierestä sit kun se alkoi häiritä minun unta.mutta hän olikin jo liki vuoden vanha.

kuopuksen kanssa ratkaisu tehtiin aiemmin koska vaarana alkoi olla sängystä putoaminen kun könysi istumaan ja liikkui sängyssä.lisäksi huomasin että tietyssä vaiheessa nukkui paremmin omassa sängyssä kun mun vieressä :heart:
 
Juu, peesailen edellisiä eli lapsesi on NIIN PIENI vielä, että ihan saa nukkua missä lystää ja syödä silloin kuin lystää...

Sitten kun ikää alkaa olla 9 kuukautta, on aika miettiä yöunia ja nukkumajärjestelyjä...

Ja kyllä, kokemuksesta voin sanoa, että jopa vuoden vanha lapsi oppii HELPOSTI nukkumaan omassa sängyssään ilman yösyöttöä vaikka olisi siihen asti saanut tissiä öisin ja nukkunut äitin vieressä. Jopa niin hyvin, ettei meidän 14 kk enää suostu nukkumaan öitä äitin vieressä! Nyyh...
 
Ihan pakko laittaa lusikkani soppaan, vaikka hyviä vastauksia oletkin jo saanut. Ihana huomata, että lapsentahtisuus alkaa olla jo sääntö pikemminkin kuin poikkeus.

Vauva tietää, mitä haluaa. Läheisyyttä, turvaa, ravintoa jne. Vauvan itsenäistäminen jo ihan pienestä on mielestäni kerrassaan älytön ajatus. Jopa MLL:n sivuilla varoitellaan syliin tai rinnalle nukuttamisesta. Siis sairasta!! Ettäkö vauva ei saisi rinnalle nukahtaa. Tuntuu joskus siltä, että lapset ovat täällä olemassa meitä vanhempia varten eikä toisinpäin. Että tarkoitus olisi, että lapsemme olisivat meille mahdollisimman helppoja hallita tai jotain!

 
joo mä en kans ymmärrä kun jo raskaana olevia säikyetään siitä että älkää nyt vaan totuttako liikaan syliin tai nukuttako viereen että ne tottuu ja pompottaa sit jatkossa.
eiköhän nykyään ole enemmän ongelma se että lapset laitetaan itsenäistymään liian aikaisin ja sit jää halipula loppuelämäksi.
meillä on molemmat vauvat nukutettu rinnalle ekat kuukaudet ja pikkuhiljaa(tätä kuopusta kyl aiemmin) opetettu tyyntymään omaan sänkyyn niin että äiti tai isä vieressä.pehmeesti,pehmeesti
 
Beep
Vauvan ensimmäiset viikot ovat maidontilauksen aikaa, mahalaukku on pieni, maitomäärät per kerta pieniä, imetä aina kun vauva haluaa. Varmasti ehtii nukkua vielä yönsä. Vauvan rytmit muuttuvat todella paljon ihan luontaisesti ensimmäisen vuoden aikana.

Vauvan vieressä on ihana nukkua. Itse nukuin niin kauan, kun vauva halusi. Sitten kun huomasin, ettei saa niin hyvää asentoa (kylkiasentoa) ja häiriintyy liikaa mun liikkeistä, laitoin pinnikseen, jossa nukkuu nyt paremmin.

Vauvani on nyt 6 kk ja herää edelleen kerran yössä tissille. Itse olen sitä mieltä, että voi kun heräisi useammin, kun kohta se ei ole enää vauvakaan vaan iso jätkä! *sniif* B)
 
Beep
Alkuperäinen kirjoittaja Kimalainen:
Jopa MLL:n sivuilla varoitellaan syliin tai rinnalle nukuttamisesta. Siis sairasta!! Ettäkö vauva ei saisi rinnalle nukahtaa.

Ohos, en ookaan törmännyt tohon varoitukseen. Järkyttävää.

Noh, mun neuvolatätsy ehdotti et laittaisin vauvani kotipalvelutyöntekijän hoitoon! Et sellasta...
:headwall:
 
minun vauva on kohta 10kk ja syö kahdesti yössä...okei ehkä olis jo aika lopettaa mutta katson 1v ikään josko lopettais itse.vielä jaksan sen vaikka välillä ottaa päähän.

lisään vielä sen että molempia on imetetty vauvantahtiin ja sehän tarkoittaa ekat kuukaudet sitä tehdään sit paljon!
 
Meidän poika oli 3 kuukautta kun siirsin omaan säänkyyn. Siihen asti nukkui vieressä ja sai tissutella aina kun halusi. Koitin aikaisemminkin laittaa omaan sänkyyn, muttei siitä tullut mitään. Kolmen kuukauden paikkeilla koitin ja oli juur oikea ajoitus pojalle.
Välillä oli kausia, jolloin poika otettiin loppuyöstä viereen nukkumaan. Nykyään nukkuu koko yön omassa sängyssä ilman syömisiä tai yöhälinöitä (ikää vuosi)

Että älä huoli jos vauvasi nukkuu nyt vieressä ja imetät sitä siihen tahtiin kun hän tahtoo. Se ei tarkoita sitä että se jatkuisi koulu ikään asti. Vauvasi kyllä kertoo koska on valmis nukkumaan yksin omassa sängyssä ja ilman syömisiä.
 
Kommentoimpa minäkin vaikka oletkin saanut hyviä vastauksia.
Meiän tytsy on nyt 9kk ja olen alusta asti imettänyt lapsentahtisesti(mikä on ollut varsinkin ensimmäiset kuukaudet tosi usein). Ensimmäiset 3kk vauva nukkui perhepedissä, sitten alkoi pyörimään sen verran että siirrettiin ongelmitta omaan sänkyyn meidän viereen nukkumaan. Odotin että yösyöminen olisi kiinteiden aloittamisen (6kk eteenpäin) jälkeen loppunut, mutta kun näin ei alkanut tapahtua, aloitin unikoulun. Meillä se tarkoittaa että maitoa saa 5.30 jälkeen (aluksi 5 jälkeen) ja muutamaa itkuista yötä lukuunottamatta sujunut varsin hyvin. Viime yönä tosin tassutin tunnin ja nukkumisia (ilman että täytyy kaivaa tutti jostakin tai laittaa takaisin istumasta/seisomasta makuulle) 20-05 on vielä aika harvoin. Mutta viiden maidon jälkeen nukkkuu vielä seitsemään tai kahdeksaan. Meiän neiti on ainakin sellainen että hyväksyy muutokset aika lunkisti.
Tissille nukkutamisesta päästiin myös helposti eroon tassuttamalla.
 
Kokoajan tulee vaan varmempi tunne että kyllä mekin pääsemme vieressä nukkumisesta eroon kun näin moni muukin on päässyt, Jes =)
Meillä nukutaan nykyisin surutta alku yö omassa sängyssä ja ekasta itkusta otan sen viereemme ja tissutellaan/ nukutaan sitten siinä, jos näyttää että ei saa rinnasta tarpeeksi ja on kovin levoton ni sitten pullosta lisää ja paluu omaan sänkyyn ja uusinta itkusta aloitamme taas tissuttelun.
Kyllä mekin jos kerta muutkin..onnistuu :D

Hirmusen paljon Kiitoksia kaikille että ootte jaksanu naputella omia kokemuksia tänne!! :hug:
 

Yhteistyössä