Neuvoja kolmen ruokalajin aterian valmistukseen?

Ajattelin panostaa kerrankin kunnolla ruoanlaittoon. Mies on ollut jo pidemmän aikaa reissussa ja olisi mukava yllättää hänet upealla ja romanttisella illallisella.

Minulla ei kylläkään rehellisesti sanottuna ole minkäänlaista tietoa kolmen ruokalajin etikettisäännöistä tai muista siihen kuuluvista asioista! Tarvitsisin nyt siis kokeneempien vinkkejä!

Ajattelin tarjoilla alkuruoaksi katkarapucocktailin. Löysin minusta hyvältä vaikuttavan reseptin netistä: Katkarapucocktail kananmunan kera - MTV3.fi - Makuja - Reseptit

Vaikuttaa herkulliselta, mutta toisaalta ei kuitenkaan liian katastrofialttiilta ruoalta. Meidän keittössä voi tapahtua omalta osaltani kyllä jos jonkinlaista palamista yms...

Haluaisin tarjota pääruoaksi uunilohta. Olisiko vinkkejä lisukkeista?

Minä en kyllä todellakaan tiedä, että meneekö tämä nyt etiketin mukaan vai ei. Minulla ei ole tietoakaan siitä, että tuleeko ruokien olla mahdollisimman samankaltaisia vai erilaisia. Eli saako tarjoilla katkarapuja ja sen jälkeen lohta?

Vaan toisaalta olen melko varma, ettei mieskään tätä asiaa tiedä, joten voin turvallisesti tarjoilla ruoat vaikka väärässä järjestyksessä. Mutta olisihan tuo ihan yleissivistyksen kannalta kiva tietää.

Jälkiruoasta mulla ei vielä ole mitään tietoa! Tähän haluaisin kuulla ehdotuksia. Ei mitään liian haastavaa, mutta toisaalta kyllä mä olen siihen valmis panostamaankin!

Karma kiittää!
 
"eee"
Etiketeistä en tiedä, mutta ehdotuksia voin kai silti antaa :D Toinen katkarapuaiheinen kiva alkupala on Toast Skagen, sekin on helppotekoinen. Jälkiruokia esim. erilaiset mousset ja rahkat, vaikka hedelmillä, tai pannacotta?
 
"vieras"
Merellinen menu, mikä ettei! Uunilohen kanssa valmistuu samalla aikaa uunissa kasvisgratiini, jonka ohjeita löyyy helposti.

Lopeta menu johonkin sitruunaiseen. Sitruunapiirakka, -vaahto tms.
 
Kiitos paljon vinkeistäsi! :)

Esim tuo rahka kiinnostaisi.

Pitipäs vielä kysyä muuten tuosta juomapuolesta. Haluaisin tarjota myös viiniä, mutta voiko/täytyykö alku- ja pääruoalla olla eri viinit? Kuohuviiniä/valkoviiniä/punaviiniä? Entäs jälkiruoan suhteen?

Ajattelin, että aluksi voisi tarjota vähän ehkä juhlavampaa kuohuviiniä ja sen jälkeen kalan kanssa valkoviiniä. Kuulostaako hassulta?
 
Minä taitaisin tehdä jonkun muun kuin rapualkupalan, jos pääruoka on kalaa tai toisin päin. Ja tekisin niin, että ainakin yksi ruokalajeista on tehtävissä kokonaan valmiiksi ennen ruokailun aloittamista, mieluummin vaikka jo tunteja aikaisemmin. Siihen soveltuu usein jälkkäri parhaiten. Ajoitus on tärkeää, tai no ainakin jossain määrin tärkeää, vaikka illastajia on vain kaksi. On hyvä miettiä valmiiksi kuinka paljon esim vihannesten kypsyminen ottaa tai että muistaa pistää uunin päälle ajoissa. On aivan fiksua tehdä itselleen lista mitä pitää muistaa, vaikkei kyse olekaan illallisista, joilla pitää tehdä pomoon vaikutus tms. On kiva, kun kaikki onnistuu ja on ajallaan lautasilla ja maistuu hyvälle. =)
 
[QUOTE="vieras";25368041]Merellinen menu, mikä ettei! Uunilohen kanssa valmistuu samalla aikaa uunissa kasvisgratiini, jonka ohjeita löyyy helposti.

Lopeta menu johonkin sitruunaiseen. Sitruunapiirakka, -vaahto tms.[/QUOTE]

Kiitos tuhannesti! Tuo sitruuna-idea jälkiruoaksi oli ihan loistava :)
 
"vieras"
Kiitos paljon vinkeistäsi! :)

Esim tuo rahka kiinnostaisi.

Pitipäs vielä kysyä muuten tuosta juomapuolesta. Haluaisin tarjota myös viiniä, mutta voiko/täytyykö alku- ja pääruoalla olla eri viinit? Kuohuviiniä/valkoviiniä/punaviiniä? Entäs jälkiruoan suhteen?

Ajattelin, että aluksi voisi tarjota vähän ehkä juhlavampaa kuohuviiniä ja sen jälkeen kalan kanssa valkoviiniä. Kuulostaako hassulta?
w3 (wolfram) on erittäin hyvä, noin 10 euron valkoviini, josta viimekesä kohistiin viinipiireissä. Hinta-laatusuhde on poikkeuksellisen hyvä.

Minusta menu on hyvä. Sitruunamousse, jossa tummaa suklaata rouheena, namm
 
"eee"
Mousset, rahkat sun muut vaahdot on siitä käteviä, että ne voit tosiaan tehdä jo vähän etukäteen jääkaappiin valmiiksi.

Kalan ja äyriäisten kanssa sopii tosiaan valkkari. Kuohari vois olla alussa tai sit joku makeampi jälkkärikuohari vasta lopussa, jälkiruoan kanssa? Alkossa auttavat näissä asioissa mielellään :)
 
En oikein osaa valita tuon sitruunamoussen ja -piirakan väliltä! Mitä mieltä te olette? Olettaisin, että molemmat voisi tehdä ainakin valmiiksi, että ei ole siitä kiinni. Mä en kyllä menisi vannomaan, että ensikertalaiselta tuo mousse onnistuu!

Piirakkana erityisesti rahkainen kiinnostaisi :)

Vai valitsenko jotakin muuta sitruuna-aiheista?
 
Viimeksi muokattu:
"noh"
Yksi vaihtoehto on panostaa cointreau- sitruunalikööriin, keittää hyvä kahvi ja varata muutamia belgialaisia suklaakonvehteja.

Mousse ei ole kyllä kovin vaikea tehdä edellisenä päivänä valmiiksi.
 
Mä ottaisin riskin sen moussen kanssa, tykkään kun jälkkäri on vähän kevyempi. Seuraat vain ohjeita niin hyvä tulee.
Ostat vaik jotain sitruuna sorbettia pakkaseen hätävaraksi tms.
Ja kysys muuten alkosta myyjältä vinkkiä, jos käyttäisitkin limoncelloa jälkkärissä! Oi, tuli nälkä.
 
Entäs jos tarjoilisinkin tuon kuoharin jälkiruoan kanssa, kuten joku viisas ehdotti. Osaisiko joku expertti ehdottaa hyvää kuoharia sitruuna-aiheisen jälkiruoan kanssa? Tietysti voin näitä asioita vielä sieltä Alkostakin kysäisistä...:)
 
Okei, taidan sitten tehdä sitä sitruunamoussea, kun ainakin muutama sen kannalla tuntuu olevan :) Täytyypä tässä alkaa metsästää jonkinlaista reseptiä! Toivottavasti osun juuri sen herkullisimman kohdalle!
 
[QUOTE="vieras";25368154]Ota jällkärille mansikkainen fransita, natsaa sitruunaan. Ei ole kohtuuttoman kallis mutta hyvä.[/QUOTE]

Tuota muistan joskus maistelleeni. Ihan hyvää kai se oli, kun ei ainakaan puistatuksia aiheuta!
 
helppomousse
Mä varmaan tekisin sellaisen helpon moussen, koska liivatteet ei ole minun juttu.

Mascarponepurkki kulhoon, sekaan muutama ruokalusikallinen lemoncurdia (sitruunatahna) ja sitten floravanillaa vaahdotettuna pehmentämään makua niin paljon, että mössö on suunmukaista, ja ehkä niitä tummasuklaahippuja. Tässä vaiheessa pitää maistella ahkerasti ja lisätä tahnaa ja vaahtoa tilanteen mukaan.

Sitten annoskulhoihin tai johonkin isompaan kulhoon ja pakastimeem tai vähintään jääkaappiin seuraavaan päivään asti. Koristaisin vi lä sitruunanmakuisilla koristerakeilla ja ehkä juuri ennen tarjoamista lisätyllä ohuenohuella sitruunaviipaleella.

Siitä tulee enemmän kuin kaksi annosta, mutta pidä pakastimessa ja syökää sitten myöhemmin lisää.
 
[QUOTE="vieras";25368075]w3 (wolfram) on erittäin hyvä, noin 10 euron valkoviini, josta viimekesä kohistiin viinipiireissä. Hinta-laatusuhde on poikkeuksellisen hyvä.[/QUOTE]

Jostakin syystä mä en ainakaan tuolla nimellä löydä Alkon sivuilta mitään hakutuloksia. Hmm...
 
tämäkö
Wolfberger W3
AC Alsace, Ranska
Alko 597157, 9,99 €
-Joulupöydän kalaruuat ovat melko mausteisia, suolaisia ja kastikkeet sinappisen makeita. Tässä Alsacen sekoiteviini, jonka aromaattisuus ja pieni makeus toimii varmasti.
 

Yhteistyössä