Neuvoja pärjäämiseen nuorille vanhemmille?

Heippa!
Täällä kovasti odotellaan kevätvauvaa mutta huoli pärjäämisestä rahallisesti huolestuttaa.. Tilanne on tämä: itse valmistun ylioppilaaksi keväällä ja avopuoliso on silloin töissä (oppisopimuksella tai ilman). Ainoa tuki mitä tällä hetkellä saan on yleinen asumistuki, koska opiskelen aikuislukiossa eikä se kuulu opintotuen yms. piiriin. Raskauden aikana en ole kykenevä käymään töissä sen kummemmin harvinaisen ja vaikean ns. reumasairauden vuoksi (minulla on lääkitys mutta sen käyttö raskauden ja imetyksen aikana on kielletty).

Olisiko kellään neuvoja tai tietoa mitä tukia on mahdollista saada jotta pieni perheemme tulee toimeen? Onhan se hullua ajatella että pitäisi tulla pelkillä avopuolison tuloilla toimeen. Saan tietysti äitys-tai/ja vanhempainrahaa sekä lapsilisän? Mitenkäs tämä kuulemani vammaistuki, jota olisi jopa mahdollista sairauteni ja tilanteeni vuoksi saada? Entäs asumistukeen korotusta lapsesta? Jossain sanotaan että tuet laskevat lapsen syntyessä ja siihenhän vielä tulee miinusta johtuen avokin tuloista? Miten tämä on mahdollista? Hirveä huoli tulevaisuudesta :( Tietysti isovanhemmat auttavat tarpeen tullen jos hätä on suuri. Silti pää pyörällä ja stressi jo valmiiksi joten kovasti kaipailisin neuvoja ja kokemuksia muilta äideiltä ja perheiltä!! :)
 
No meillä on tuloina asumistuki (kolme henkeä sopivan kokoisessa vuokra-asunnossa), minimivanhempainpäiväraha (kohta kotihoidontuki), lapsilisä ja puolison opintoraha + erittäin satunnaiset keikkatulot. Ja jotenki me vaan tullaan toimeen. Toki kummankin vanhemmat auttaa jos tulee tiukka paikka, esim. kun mies joutu nyt käymään yksityisellä lääkärissä, mut periaatteessa eletään em. tuloilla. Jotka kohta nousee, koska kotihoidontuki + hoitolisä on enemmän kuin minimipäiväraha.

Kannattaa kyl tarkkaan selvitellä noi tuet ja lukee ITE kelan lapuista kaikki kommervenkit, koska ne ei tasan kerro sieltä mitään. Ja ite pitää tapella oikeet päätökset jne. Mut kun pitää puolensa ni hyvä tulee :D:D

Tsemppiä ja onnea odotukseen & vauva-arkeen!! Itekin siis opiskelen tässä lapsenhoidon ohella jonkin verran ja jatkan sit joskus enempi... :D
 
Mene Sosiaalitoimistoon toimeentulotuki asiakkaaksi. Ne laskee sieltä tulot ja menot ja niillä on normit millä "pitäis" pärjätä. Sit ne maksaa ainaki sähkölaskun ja lääke+sairaala menot.
Kannattaa ainakin käydä kysymässä jos ei tiedä onko sieltä saapa mitään.
 
Reilu 4v sitten, kun esikoinen syntyi, tuloinamme olivat asumistuki, lapsilisä ja minimiäitiyspäiväraha sekä miehen maahanmuuttajille tarkoitettu tuki, mikä kylläkin oli melko pieni. Mies opiskeli jo tuolloin, mutta koska hänelle ei ollut silloin vielä oleskelulupaa myönnetty, ei hän ollut oikeutettu saamaan mitään tukia. Kyllä silloinen perhekokomme tuli toimeen ihan hyvin, mitään ylimääräistä ei toki osteltu. Esikoinen kun oli myös eka lapsenlapsi sekä lapsenlapsenlapsi, tuli iso- ja isoisovanhemmilta + kummeilta (ja muulta suvulta) paljon vauvalle vaatteita. Mun vanhempani ostivat vaunut meille.
Mies sai oleskeluluvan jouluna -04 ja sen jälkeen asumistuki nousi ja mies alkoi saada myös opintotukea. Asumistuki nousi myös lasten lukumäärän kasvaessa. Nyt mies opiskelee teknillisessä kokreakoulussa ja saa nostaa myös opintolainaa, mutta siihen turvaudutaan vain äärimmäisen tarpeen tullessa. Lapsia on nyt kolme ja olen kotihoidontuella. Asumme opiskelija-asunnossa. Hyvin tulemme toimeen ja tulot ovat ihan hyvät. Jonkin verran jää jopa säästöön rahaa ja toki miehen kesätöistä ansaitsemat rahat auttavat myös. Olemme avanneet säästötilin, johon laitamme joka kuu 20?. Vaikka tuo summa on pienehkö, niin sekin poikii pienen pesämunan, jota joskus ehkä tarvitsee =)

Voit lähettää sähköpostia paikkakuntasi Kelaan ja kysyä noista tuista. Mua ovat ainakin neuvoneet todella hyvin sähköpostitse. Ja sitten tietty sosiaalitoimistoon myös. Sieltä saat apua vaunujen, pinnasängyn yms ostoon.
 
muut ei vielä tuossa maininneet, mutta jos sosiaalitoimisto ei auta, on mahdollista että diakoniatoimisto seurakunnan puolelta auttaa. mielellään auttavat perheellisiä!

Toivottavasti pahin ahdistus rahatilanteesta on jo takanapäin!
(kannattaa muuten vaate, vaunu ym hankinnoissa hyödyntää sukulaisia ja tuttuja joilla on isompia lapsia joilta tavaraa on jäänyt;))
 
Kyllä elämä pakkaa väkisinkin hiljalleen järjestymään,joskus huomaamattakin. Itse aloin odottamaan esikoista tosi nuorena, se tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta, lääkäri totesi vain että olin jo 17vk:lla raskaana ja pyörtyähän siinä meinasi. Elämä muuttui kertaheitolla. Olimme molemmat poikakaverini kanssa työttömiä opiskelijoita... ja elämä rahan kanssa oli jo tiukkaa ilman lastakin. Jotenkin ihmeen kaupalla me selvittiin raha-asioista, jä tänäkin päivänä sitä ihmettelen yhä. Mentiin ihan ensimmäisenä kelaan ja juteltiin asiat halki, et mitä tukia ja rahoja saadaan. Ne tietää siellä parhaiten,onhan se niiden työtä. Joskus kelakaan ei auta,sitten kannattaa sosiaalitoimistolta hakea toimeentulotukea. Me saatiin sitä pariksi kuukaudeksi,ja helpotti kummasti tilannetta. Jotenkin vain,vaikka miten tiukkaa oli, hammasta purren sitä selvis. Koettelee,mut ei hylkää. =) Onnea tulevalle pikku perheelle =)
 
jos asutte eri osoitteessa lapsen isän kanssa niin eihän ne puutu ollenkaan miehen tuloihin (paitsi jos olette yhdessä myös näissä kelan asumistuen laskelmissa)

siis soskuun kun menet niin sanot vaan että yhdessä hoidatte elatuksen. (siis tämä tulee varmaan kertoa silloin kun laps on syntynyt ja menette tunnustamaan isyyden) jolloinka isältä ei vaadita elatusapua.

tähän vammaistukeen (olen ymmärtänyt että sitä maksetaan vammautuneesta lapsesta???) mä en todellakaan tiedä enempää...

asumistukeen tulee korotus. kela laittaa ylimääräisen vuokrantarkastus ilmoituksen joka pitää toimittaa mahd.pikaiseen takaisin
 
Tuossa kuulin anopiltani että ensi vuoden puolella ei enää KELAlla vaikuta avopuolison tulot omiin tukiin! Jos tämä totta, helpottuu monenkin perheen elämä =)
Meilläkin molemmat opiskelee vielä, minä ja avomies. Itse tosin lopetin koulun kesken ja menen muutamaksi kuukaudeksi töihin ennen lapsen syntymää. Mies valmistuu toukokuussa. Tällä hetkellä saan KELAlta yleistä asumistukea ja mieheni opiskelijan asumistukea, vuokramme on jaettu puoliksi ja molemmat saavat omaan osaansa avustusta. Töihin menen jotta saan äitiyspäivärahaa nostettua.
 

Yhteistyössä