Neuvoja, piikittäjät!

kkk
Apua, neuvokaapa te viisaammat ja kokeneemmat puregonin piikittäjät! Aloitin tänään pistämiset ja heti ongelmia. Ottaessani neulan ohjeistetun 5 sekunnin jälkeen pois ihosta, huomasin neulan kärjessä olevan pienen nestepisaran. Ohjeissahan sanotaan, että jos poisotettaessa neulasta valuu nestettä, tulee ottaa yhteyttä lääkäriin. Mietin tässä nyt vaan, että koska nestettä oli vain pieni pisara, eikä se valunut, niin onkohan kaikki aine oikeaoppisesti saatu pistettyä???

Soitin vielä hoitajalle, joka sanoi, että saattaa johtua jostakin alipaineesta yms. Ilmeisesti kaikki ok pisarasta huolimatta. Silti mietityttää... Haluaisin vaan, että kallis aine saadaan kaikki käytettyä, enkä oman toimintani takia missaa sitä ollenkaan.

Kommentteja vastaavista tilanteista kellään?

kkk
 
Hei
Ota ihan rauhallisesti! Ei hoitosi kaadu yhteen pisaraan=) Neulasta tulee välillä ylimääräisiö pisaroita, mutta ampullissa on ylimääräistä sen verran ettei se haittaa.
 
Kannattaa pitää neulaa paikoillaan ihon alla noin 10 sekuntia (Gonal-F ohje), jotta kaikki ampullista annosteltu neste ehtii imeytyä. Jos vedät neulan liian nopeasti pois, alipaine työntää osan lääkkeestä ihon alta neulan ulostuloreittiä pitkin pihalle.

 
Ei hätää!
Itse mietin samaa asiaa. Kun neulan ottaa "vatsanahasta" ulos, neulan päähän tulee isopisara. Jos pisaran pyyhkii pois, tulee uusi pisara.
Näin käy melkein joka kerta.
Soitin asiasta hoitajalle, joka sanoi sen olevan täysin normaalia. Moni muukin on kuulemma asiasta soittanut. Puregonin ohjeita ( jotka ovat ihan järkyttävän tarkkoja) ei tarvitse niin kirjaimellisesti ottaa.
Eli jos pidät neulaa 5 sekunttia sisällä, saat varmasti oikean annoksen.
Niin ja se pisaran muodostus johtuu kait siitä, että ampullissa on painetta sen verran.
 
kkk
Hei Liisu ja Jossu!

Kiitti tiedoista ja kokemuksistanne! Olipa mukava kuulla. Eihän tämä nyt maailmaa mullistava ongelma ole, mutta kyllähän sitä haluaa toimia oikein alusta pitäen.

kkk
 
Minäkin olen miettinyt, että Puregonin pilkunviilausohjeissa on monta kohtaa mihin kaipaisin selvennystä. Tuo pisara on yksi niistä: kun kerran pistettävä määrä on niin järjettömän pieni niin se pisarahan on valtava osa sitä! Mutta munikset on kasvaneet silti yli odotusten.

Toinen asia on se, että pitäisi saada pisara puhtaan neulan päähän ennen kuin vääntää annoksen. On muuten oikeasti vaikea homma. Saa käännellä mäntää edestakaisin miljoona kertaa...
 
Tuosta pisarasta puhtaan neulan päässä. Sitäkään ei kuulemma tarvitse tulla. Näin ovat sanoneet niin yksityisen kuin julkisen puolen hoitajat.
Sekin ohje on näitä "pilkunviilaus" ohjeita.
Eli mulla joskus pisara on neulan päässä ennen pistämistä ja joskus ei ole.
Enkä kääntele ja vääntele mitenkään, jos pisaraa ei ole.
Ja aina on toiminut ihan yhtä hyvin.
Yllättävän paljon kuitenkin esim. 50 iu on. Kokeilin harjoitteluampulilla pistää "paperin päälle" ja paljon tuli lääkettä. Joten ei se pisaroista varmasti kiinni ole ;)
 
Haalistunut
Joo, ei se niin kauhean tarkkaa ole. Itse käytin muutama kuukausi sitten Menopuria ja siinä piti kahden eri ampullin kanssa tuljailla ja puljailla, mutta hyvin tuli vastetta siinä.
Jänskään tässä huomista kontrollilääkäriä, hoo-hetki (alkion siirto) lähenee päivä päivältä. :$

 
Se, että pisara pitäisi tulla neulaan ennen pistämistä, perustuu siihen, että tällöin voidaan olettaa mahdollisten ilmakuplien tulleen pois. Itse ainakin naputtelin neula ylöspäin kynää, jotta sain pienen tipan nestettä neulanpäähän. Mutta olen muutenkin aika pikkutarkka immeinen! =)
 
kkk
Juu, ekasta piikityskerrasta huolimatta onnistuin saamaan puhtaan neulan päähän sen pienen pienen pisaran, josta ohjeissa puhuttiin. Kyllä tämä koko homma varmaan menee juuri niin kuin monet teistä ovat sanoneet eli kun kokemusta tulee hommaan lisää, ei enää orjallisesti tuijottele näitä kaikki ohjeistuksia. :)

Kiitti kaikille kokemuksistanne! Täältä saa tosiaankin paljon käytännön apua sitä tarvittaessa. Arvostan sitä todella paljon.

kkk
 
Ei niitä ilmakuplia tartte poistaa, ne on niin pieniä ettei niillä mitään merkitystä ole ja aine on niin kallista että menee vaan turhaan hukkaan ku alkaa naputteleen... ja hyvä neuvo on vetää neulaa vähän, n.puoleen väliin ulos ja laskea 10 ennenkuin vetää kokonaan ulos, näin pysyy kaikki "yksiköt" sisällä. Millä annoksella pistelette Puregonia? Mulla 150 ollut nyt 17.5 asti ja pe ultra.
 
Tuulia: Ei pidä paikkaansa, joskus ollut isokin ilmakupla. Ja se pienen pieni tippa mikä siihen tulee, ei ol kuin hyttysen pas** itämeressä. Ampullissa on ylimääräistä, kuten moni on täällä sanonut. Että ihan vapaasti voi antaa sen pisarana tulla.
 
kkk
Kiitti, Tuulia, kovasti hyvästä neuvostasi neulan poisvetämisen osalta! Toimin juuri tällä tavoin tänään, eikä enää neulan päähän jäänyt ollenkaan sellaista eilistä isoa tippaa. :) Nyt tiedän, miten toimia jatkossakin. Itse muuten pistelen 50 iu/pv.

kkk
 
Ilmakuplat pitää poistaa aina oli sitten pieniä tai isoja. Vastuutonta neuvoa muuta. Ilman joutuminen verisuoneen on vaarallista vaikka riski ihon alle laitettaessa onkin pieni. Ilma voi aiheuttaa ihon alle laitettaessa "taskun" jolloin aineen imeytyminen hidastuu.
T:Sairaanhoitaja
 
Öhöms
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 18:32 hoitsu kirjoitti:
Ilmakuplat pitää poistaa aina oli sitten pieniä tai isoja. Vastuutonta neuvoa muuta. Ilman joutuminen verisuoneen on vaarallista vaikka riski ihon alle laitettaessa onkin pieni. Ilma voi aiheuttaa ihon alle laitettaessa "taskun" jolloin aineen imeytyminen hidastuu.
T:Sairaanhoitaja
No ne kuplat ovat kuitenkin ihan minimaalisen pieniä. Mitä höpäjät taskuista????
Ilmaa kestää joutua verisuoneen tosi paljon, ennen kuin siitä on todellista vaaraa.
Kannattaisi ottaa selvää asioista, ennen kuin alat esittää hoitsua! :headwall:
 
Minu pitää sanoa suoraan, etten ymmärrä noista ilmakuplajutuista yhtään mitään. Mutta joka ikinen hoitaja on sanonut, että niin pienillä ilmakuplamäärillä ei saa vahinkoa aikaiseksi.
Uskon ammattilaisia ;)
 
Iteki oon hoitsu ja on varmasti tullu tehtyä tuhansia hoitovirheitä tässä urani aikana mikäli oisin kaikki pikku ilmakuplat naputellu pois ihonalaisista ruiskuista... Ja en tiiä miten muilla mut mulla ainakin käytössa Puregon-kynä jonka toiminta periaate sama ku insuliinikynän eikä kukaan varmaan naputtele ilmakuplia siitä ennen pistämistä. Joten ne ohjeet tossa puregon-kynässä on kyllä tosi pilkun"piip".
Mulla hu ultra ja selviää josko ti pääsis punktioon, iik, jännittää!!
 

Yhteistyössä