neuvoja pk:n sisävaatetukseen

Tyttäremme (2v.) aloittaa pian päiväkodin. Millaiset sisävaatteet olisi helpoimmat hoitajien ja lapsen kannalta?Sukkahousut+paita+mekko/hame vaiko sukkahousut+paita+trikoo/gollegehousut, onko toi jälkimmäinen yhdistelmä liian kuuma sisällä. Itse pidin tytöllä viime talvena sisällä housut+sukat+paita/body, ulos pukiessa vaihdoin housujen tilalle sukkahousut (toi yhdistelmä on liian hankala päiväkodissa). Entäs bodyt, niitähän lapsi ei saa itse aukaistua potalla käydessä, mutta bodyt ovat talvella hyviä, ei jää selkä paljaaksi. Toivottavasti joku viitsisi vastata ja auttaa tumpeloa hädässä.
 
sukkahousut+paita+trikoo/gollegehousut, onko toi jälkimmäinen yhdistelmä liian kuuma sisällä.


Toi yhdestelmä on liian kuuma sisällä tarhassa on ainakin meillä todella lämmin talvella, kyllä ne tädin siellä laittaa sukkahousut sitten pääle kun menevät ulos.
 
Miskan äiskä
Mun mielestä paras sisävaatetus talvea ajatellen on kerrospukeutuminen, mutta niin että on selkeästi paksumpi collegepaita, t-paita tai aluspaita, sukkahousut ja collarit. Tytöillä voi tietty olla sisälle hame ja sen alle sukkikset. Useimmissa päiväkodeissa on talvella vetoisaa ja varsinkin lattiatasolla jossa lapset leikkivät. Kaikista vaikeimpia ovat tyttöjen rimpulapaidat, jotka on ohuita talvea ajatellen ja eikä niitä oikein pysty useampaakaan pukemaan päälle, kun ovat niin nafteja ja tiukkoja.

Aluspaitoja kannattaa ostaa sellaisia, joissa on tarpeeksi pitkä helma, niin yltää hyvin sukkahousujen alle tai sitten varata ulkoilua varten body, koska eihän 2v. lapsi pääse kuitenkaan ulkoa sisälle yksin pisalle.
 

Itse olen ollut töissä pk:ssa ja hoitajien kannalta on mukavaa, jos vaatteita ei tarvitse vekslata edestakaisin ulos lähtiessä. Pienten ryhmässä kuitenkin yleensä kaikki lapset tarvitsevat apua, joten pukemiseen käytetään aivan hirveästi aikaa ja energiaa. Meillä tytöillä oli usein paita, sukkahousut+hame/gollegehousut tai trikoot. Riippuu päiväkodista, kuinka lämmin sisällä on, mutta usein ainakin lattiat ovat tosi kylmät.
Farkkuja tai muita "kankeita" housuja en kyllä suosittele sisälle, sillä niitä ei ainakaan voi sujauttaa haalarin alle.
 
En suosittele päiväkotiin sellaista vaatekertaa mitä joudutaan vaihtelemaan. Siisi ulkoilua varten erikeen paita tai housut. Jonkun mekon tai hameen saa nyt näppärästi päältä pois.
Jos haluaa lapselle ulos lisättävän pitkät alushousut sisähousujen alle niin varmasti tarhantädit tämän tekevät, vaikka se työläämpää onkin. Lisäksi on vaarana, että henkilökunta unohtaa tämän tehdä ja lapsi palelee.

Jos ei ole kovasti pakkasta lapsi voi mennä ulos trikoissa/collegehousuissa ja sukissa, joiden varret ulkoilua varten vedetään lahkeen päälle.
Kylmemmille keleille voi tuoda villa- tai fleecevaatetta, jota sitten lisätään tarpeen mukaan.
 
sukkahousuista
ja älkää käyttäkö jarrusukkahousuja. Ne pitäisi vaihtaa aina ulosmennessä pois. Jarrut keräävät itseensä kylmää ja sitten jalkoja palelee. Meillä ihmeteltiin ainaista jalkojen kylmää, kunnes yksi lastenvaatekauppias kertoi tuon jutun.
 
Tyttö on meillä ollut päiväkodissa sukkiksilla ja hameella + paidalla - ulos mennessä siihen päälle sitten housut ja paita (hame pois) ilmasta riippuen gollege/fleece/villa.

Pojalla on yleensä pitkät kalsarit ja housut + paita, ulos mennessä laittaa toisen paidan tai neuleen siihen päälle. Jos päikyssä tulee kuuma niin on ollut sitten pelkillä kalsareilla sisällä.
 

Yhteistyössä