neuvoja ruokailuun.

olemme nyt syöneet viikon perunasosetta ja toisella viikolla lisäsin porkkanaa.mutta koska ruvetaan nosteleen niitä ruokailu kertoja? :O olen antanut aamupäivällä yhden ruuan ja iltapäivällä sit hedelmäsosetta jälkkäriks. muuten ollaan vaan menty maidolla loppupäivä. mutta koska siirrytään toiseen ruokailuun ja sitten iltapalaan?millä aikajanalla..olis kiva saada jotain mielipiteitä tähän :)
 
Moikka!

En ihan tarkkaan muista millai nousi ruokien määrä, mut noin 4kk iässä saivat kasvis- ja hedelmä/marjasoseita pikkupurkit päivässä kumpaakin. Päivällä kasvista ja sit alkuillasta hedelmää ja rintaa aina halutessa ja vellejä sekä puuroja oli ravinnoksi myös. Oisko ollut 5,5kk kun aloitettiin nauta ja broilerit kasvissoseen sekaan ( teen itse) ja 6kk lopulta kala. Kaikkea menee ja paljon eikä allergioita ole.

Jossain kohtaa alkoi mennä lihasoseita isot purkit per naama ja jälkkäriksi hedelmäsoseita tai tuoretta hedelmää.

Yksilöllisesti nää menee. Ja miten äiti jaksaa ja saa apua ehkä.

T. Tuplamama Nonna
 
sopuli88 Minkä ikäinen lapsi on nyt? Viljat/lihat voi aloittaa aikaisintaan 5kk iässä... mutta EI siis kannata aloittaa niitä yhtä aikaa. Minä valitsin viljat ennen lihoja, niin sain ujutettua päivän aterioihin aamu- ja iltapuuron. Jos vielä viljojen tai lihojen mukaanottaminen ei ole ajankohtaista, niin voisit viritellä toista kasvissoseateriaa päivälle --> lounaaksi kasvissosetta (ja mahd. jälkkäriksi hedelmää/marjaa), välipalana hedelmää ja sitten päivälliseksi taas kasvista...

Meillä siis nyt tyttö 6kk. Soseiden alkumaisteluiden jälkeen nostin määriä aika rohkeasti siitä parista teelusikallisesta per ateria. Ja aika nopsaan tosiaan tarjosin ainakin 3 aterialla soseita, vaikka määrät olivatkin melko pieniä vielä, kuten tuossa yllä mainitsin. Mutta tavoitteena oli siis saada jonkinlaista ateriarunkoa tai -rytmiä likalle rakenneltua jo alusta lähtien. Viljat tuli kehiin n. 5kk iässä ja "muutaman" viikon kuluttua viljojen aloittamisesta tulivat lihat. Nyt siis on 5 ateriaa päivässä: aamupuuro (+marja-/hedelmäsosetta), lounas (liha-kasvissose), välipala (maitoa + hedelmää), päivällinen (kasvissose), iltapuuro (+marja-/hedelmäsosetta). Noin niin kuin karkeasti ottaen. Puurojen rinnalle olen suunnitellut vaihteluksi vellejä - en siis niitä kaupan valmisvellejä, jotka ovat lähinnä maustettua korviketta, vaan itse keitettyä velliä, esim. mannaryyneistä. Saas kattoo, milloinka saan aikaiseksi testata tuon... :)
 
Viimeksi muokattu:
okei.kiitos näistä :) siis meillä neiti kohta 4kk,alotin siis aikasemmin noi soseet :p en imetä ja korviketta menee parin tunnin välein se 200ml niin ajattelin sitten jo alottaa kiinteet "ilman lupaa". meillä neuvolan täti on niin ärsyttävä,että siltä en kyllä enään kysy mitään. kaikki pitäis tehdä kirjan mukaan ja mitään ei lapsi muka opi aikasemmin mitä kirja sanoo.hohhoh. mutta aiheeseen :D siis perunaporkkanaa menee kaks sellasta jääpalakuutiollista kerralla (ja enempikin varmaan menis)ja siihen päälle ns.janoon n.50ml korviketta.ja hedelmäsosetta n.puoli pientä purkkia päivällä..menis kyllä enempikin,mutta en ole uskaltanut vielä antaa.ettei vatta kipeydy. 21-22 syö,pullollisen maitoo ja herättää n.3-4 taas syömään.niin mietin,että pitäiskö se toinenkin iltaruoka antaa sitten jo.siis joskus 16-17 aikaan :/
 
No hö, kurja neuvolatäti sulla... Mulle neuvolasta annettiin ohjeeksi rilu 3kk iässä et velliä ja soseita sit pikkuhiljaa. Viljoista gluteenittomat eli kaura, maissi ja riisivellit saa antaa, eipämniitä juuri muita maistuvia olekaan.. Vehnä ja ruis jne. Vasta myöhemmin. Lisää vaan iltaruoka ja anna muksun syödä masunsa päivän aikana täyteen, ni yötkin alkaa rauhoittua. Ainakin meillä kävi niin. Sitte, ko liikkuminen ja hamut alkaa vaivata, ni sit voi tulla heräilyjä, mut ei aina kaikillla.

Itseä välillä hirvittää miten paljon ruokaa nuo vetää napaansa...mä joudun pian tekee keskon tai muun kanssa sponsorisopimuksen vihanneksien ja muun kotiinkuljetuksesta.... ;)
 
Nuo Nonna78:n mainitsemat maissi- ja riisivellit taitaa olla juuri niitä "korvikevellejä" kaupasta. Nuo "vellit" on hiukan paksumpaa kuin korvike, mutta eivät mielestäni energiamäärältään merkittävästi normikorviketta tujumpia.

Viljathan kannattaa kokeilla miedoimmasta alkaen eli tosiaan kaura ja riisi ja sitten aakkosjärjestyksessä (joku ikuvanha nyrkkisääntö) ohra, ruis, vehnä. Ja kyllä meillä ainakin on ihan ohrahiutaleista tehty puuro maittanut ihan samaan tapaan kuin kaura- tai riisihiutaleista tehtykin. Niin... en siis ole ostanut mitään vauvojen erikoispuurojauheita (tai valmiita puurojakaan), saman asian ajaa jos surauttaa tehosekoittimessa normihiutaleita hiukan pienemmäksi, jos pikkupiltti pitää enempi "sileästä" puurosta kuin tuollaisesta rouheammasta puurosta. Ja tuolla huhtikuisten palstalla kirjoiteltiinkin siitä, että mm. puheterapeutit suosittavat käyttämään noita normihiutaleita, on ilmeisesti hyväksi suun motoriikan kehittymisen kannalta.
 

Yhteistyössä