neuvola tätien viisauksia??

neuvola tätien viisauksia listataan mammat yhdessä??!!

siis aloitan itse; kaikkihan tietää että imetys on suositeltavaa pitkälle, kun hyvältä tuntuu??!! niin mun vanha neuvolatäti joskus, kun sai tietää että imetän 8 kuista; puuskahti-herra isä, ihmekkään ettei paino kehity, kun et alottanut soseita 4 kuukauden iässä??!

jooh ja lukuisten eri vaiheiden jälkeen (mm.mua syytettiin etten ruoki mun lasta yms.), otettiin verestä ravintoaineet, ja imeytymistekijät; ja selvis vaan että pojalla kaikki testit jopa normaalia paremmat; on vaan pieni.. ja on edelleen; mutta meidän suvussa pitkä ihminen, meinaa 160!! ollaan kaikki siis pieniä, mutta muuten ihan normaaleita.. : /

ja noikin syytökset oli siis ihan turhia, ja ois voinu pitää mölyt mahassa; kun ois vaan kattonu mua, ja tajunnu etten mäkään ikinä missään käyrillä pysyny.. :stick:
 
kätilö
no mullekin terkkari päivitteli kun en aloittanut soseita 4kk iässä: varo vaan, valvotte kaikki yöt kun vauva on nälkäinen. se maitohan on ihan sokerivettä jo tässä vaiheessa, vie tilaa oikealta ruoalta.. ja nyt 1,5v kun vielä tissittelee niin hampaat tuhoutuu, kerroin kyllä parit faktat tälle tädille. ei ole vissiin imetyskoulutuksissa käynyt sitten 70-luvun...
 
"tina"
Pidättekö lastanne nälässä? Näin tokaisi mulle neuvolatäti, kun esikoisvauvan paino oli laskenut edelliskertaan nähden. Silloin edelliskerralla jo neuvolatädille puhuimme vauvan runsaasta pulauttelusta, mutta eipä ottanut kuuleviin korviinsa sitä silloin.

Eskariin menossa olevalle tytölleni alkoi kouluth kertomaan kuukautisista. Kyllä loksahti mulla suu auki! Hienotunteisesti sanoin th:lle, että tämä aihe voisi olla ajankohtainen ehkä kolmen-neljän vuoden päästä.
 
vicy harmaana
meidän th oli ihan järkyttynyt kun meidän kuopus 2kk ikäisenä ei ollut saanut kertaakaan tuttipullosta maitoa... Että kyllä vauvaa pitäisi totuttaa pullolle jo 2vk ikäisestä alkaen (ei ihme että imetysluvut laskee suomessa...)
 
se joku
Mä en ymmärrä miksi te ette anna palautetta?

Kyllä kunnallisista palvleuistakin voi antaa palautetta.

Itse annoin palautetta yhdestä neuvolalekurista, joka kohteli lasta sotilaallisesti. No oli sitä muutkin antaneet palautetta, joten tämä lekuri ei sitten kauaa palvellut kys. terkkakeskuksessa.
 
Esikoisen ajalta muistan sen tuhannen viisautta, oli sairas ja itki koko ajan. Tosin eihän sitä uskottu sairaaksi, vika oli minussa. Millon ei saanu tissiä tarpeeksi, vaikka tissi oli suussa vähän väliä, mahavaivoja minun ruokavalion takia vaikka söin pelkkää kaurapuuroa, siis tosissaan jne...
Huvittavaa se oli. Sanoin takasin monet kerrat ja sitte ko oli diagnoosi melkein haistatin pitkät sille tätille...
Muistan niitä ekoja tk-käyntejäki sen lapsen kanssa, lääkärin diagnoosi oli itkunen vauva ja äiti on väsyny. Sen kummemmin ei viittiny tutkia asiaa. Yksityisellä oli vähän eri palvelu...
 
hg
[QUOTE="tina";22357914]Pidättekö lastanne nälässä? Näin tokaisi mulle neuvolatäti, kun esikoisvauvan paino oli laskenut edelliskertaan nähden. Silloin edelliskerralla jo neuvolatädille puhuimme vauvan runsaasta pulauttelusta, mutta eipä ottanut kuuleviin korviinsa sitä silloin.

Eskariin menossa olevalle tytölleni alkoi kouluth kertomaan kuukautisista. Kyllä loksahti mulla suu auki! Hienotunteisesti sanoin th:lle, että tämä aihe voisi olla ajankohtainen ehkä kolmen-neljän vuoden päästä.[/QUOTE]

No ihan tuossa iässä en vielä ymmärrä mutta kyllä se jo ensimmäisellä/ensimmäisillä luokilla alkaa olla ajankohtaista, nimim. omat menkkani alkoivat toisella luokalla eikä kukaan ollut sanonut mitään. Arvaa vaan kauhistuiko 8v. kersa kun yhtäkkiä pukkaa verta alapäästä. :D
 
Täytyy sanoa että meillä on ollu varsin järkeviä terkkoja. Eka oli just eläkkeelle jäämässä ja ajattelin heti että nytpä sitte saadaan tiukkaohjeistus jostain 30v takaa tarkkoine syöttöaikoineen jne..Sepähän olikin vallan "vapaamielinen" ja ihana täti joka tuumasi vaan että mitä turhia ressata vauvan kanssa kunhan nukkuu missä nukkuu ja saa riittävästi ruokaa. Poika nukku ekat 5,5kk vieressä ja sai alkuviikkoina myös pullomaitoa. Tämä terkka varmasti oli osa sitä että päästiin eroon pullosta, hän oli tukena ja neuvomassa eikä kertaakaan kyseenalaistanu mun kykyä hoitaa lastani. Sen nipotuksen sijaan osasi käyttää hyväkseen vuosikymmenien kokemusta. Seuraava oli mua hieman vanhempi ja hänkään ei mistään koskaan napissu tms. Nyt on kolmas jota ei olla vielä nähty ja toivon että hänkin on samaa lajia kun noi kaksi muuta.
 
Ekan vauvan kohdalla terkka tyrkytti joka väliin korviketta ja kehotti lopettamaan imetyksen kun se ei sujunut. Terkka oli todella pöyristynyt kun nukutin meidän alle 1-vuotiasta jumppapallon päällä pomputtaen. Pojalla oli maailman pisin koliikki ja tuntui että se vaan huusi vuoden. Ainoa mihin se istumaan opittua rauhottui oli jumppapallo. En todellakaan lopettanut.

Kuopuksen kohdalla epäilin allergioita jo syntymästä ja terkka vaan vähätteli koko ajan... "On täällä pahempiakin nähty, ei sillä mitään ole". Tyttö on jo kaksivuotias ja hänelle käy 9 ruoka-ainetta, kaikelle muulle on allerginen. Vieläkin käydään painotarkkailussa. Terkka aina sanoo, että kaikki hyvin ja lääkäri painokäyrän nähtyään soittelee takaisin huolissaan.

Välillä tosiaan ihmettelen miksi siellä käyn kun se on vapaaehtoista. Lähinnä ton painontarkkailun takia kai... Se on siellä ilmaista, toisin kuin lääkärillä.
 
"vieras"
Varsinaisia viisauksia en ole kuullut, mutta yhden kanssa turhauduin, kun kyseli samat asiat joka kerta eikä tehnyt ollenkaan muistiinpanoja. Eli "Syökö jo itse?" "Joo," ja pitkä, äidinylpeyttä tihkuva selostus. Seuraavalla kerralla "Syökö jo itse?" "Joo", ja hieman hämmentynyt selostus. Ja taas seuraavalla kerralla "Syökö jo itse?" "Joo, syö VIELÄKIN ihan itse". Ja sama muihinkin taitoihin liittyen...
 

Yhteistyössä