Neuvolan voimavarakysely ja tukiverkot

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Meillä on pieni vauva ja pari isompaa lasta, nyt vauvan neuvolasta sain kotiin täytettäväksi tuollaisen voimavaralomakkeen. Tukiverkkokohtaan rastitin rehellisesti että ei ole isovanhempia apuna, avuliaita naapureita tai tuttavia eikä oikeastaan tunneta ketään muita lapsiperheitä (paitsi mun siskon perhe 400km päässä mutta ei kummemmin olla tekemisissä).
Pitäiskö mun siirtää ne rastit vai alkaako ne neuvolassa utelemaan jotain enemmän?
Mua ei edes kiinnosta tutustua uusiin ihmisiin enkä koe että kenestäkään ois mulle tukiverkoksi (mitä enemmän perheen ulkopuolisia ihmisiä elämässä, sitä raskaampaa, ei mua kiinnosta olla vastavuoroinen kenenkään kanssa). Jos lastenhoitoapua tarvitaan joskus niin rahalla sitä sit saanee.
 
"Mää"
Itse en edes täyttänyt koko voimavarakyselyä. Sain sellaisen raskausaikana, ja alkoi ärsyttää, kun olin puhunut siellä mm. väsymyksestä ja työuupumuksesta, mihin sain vastaukseksi vain "voi voi" ja "pitää koittaa sinnitellä". Koin koko voimavarakyselyn sen jälkeen isona vitsinä eikä yhtään kiinnostanut ruveta vastailemaan kysymyksiin parisuhteesta, pyykinpesutaidoista ja suhteesta isovanhempiin. Olinhan jo ottanut ongelmani esiin neuvolassa, ja se oli sivuutettu lähes täysin.
 
"vieras"
Se voimavarakysely oli kyllä ihan hanurista. Laita vain rehellisesti rastit ja kerro yhtä rehellisesti että olet tyytyväinen noin. Ei kaikki tarvitsekkaan tukiverkkoja. Varmaan sitten vaan kertovat mihin ottaa yhteyttä jos tarvitset.
 
Miuski harmailee
Minusta kanssa voit ihan rehellisesti vastata ja sitten kun lomaketta käydään läpi, voit sanoa, että olet tyytyväinen tilanteeseen etkä kaipaakaan mitään tämän kummempaa. Ei kai tuossa mitään, perheet ovat erilaisia eivätkä kaikki kaipaa ihmislaumaa ympärilleen. Meilläkään ei ole ketään sellaista tukiverkkoa lähelle, joille voisi lapset hoitoon laittaa. Ystäviä toki on, mutta en halua heitä semmoisella kuormitaa. Ja oikein hyvin ollaan tultu toimeen (kolme lasta, esikoinen 12v).
 
"vieras"
Voit ihan hyvin sanoa, että olet tyytyväinen tilanteeseen ja tarvittaessa voitte palkata hoitoapua. Ei tuo mun mielestä mitenkään hälyttävältä kuulosta, ihan normaalia :) Monihan kitisee, ettei ole tukiverkkoja ja ja ollaan ihan väsyneitä, ja lastenhoitajakin on muka niiiiiin kallis ettei siihen ole mitenkään varaa, eli mikään ei ole hyvin, ihan hyvä varmaan että tuollaisista tapauksista tiedettäisiin neuvolassa, kun tilanne vaikuttaa jo perheen hyvinvointiin.
 

Yhteistyössä