Nielurisaleikkauksesta kokemuksia?

Onko täällä ketään jonka lapselle tehty nielurisaleikkaus?Olisin kysynyt miten lapsi oli kipeä leikkauksen jälkeen ja kauan piti olla toipilaana?Meillä 8v on edessä leikkaus muutaman viikon päästä ja itse kovasti jo mietin asiaa.Itsellä on leikattu sata vuotta sitten nielurisat ja ainoa mitä asiasta muistin oli että sai syödä jäätelöä=) Tokihan se on yksilöllistä jokaisen lapsen kohdalla mutta ajattelin vain kysellä miten muilla mennyt kyseinen leikkaus.Pitikö teidän olla yötä vielä leikkauksen jälkeen lääkärissä vai pääsikö samana päivänä kotiin.
 
miee
Poika oli 5v kun leikattiin aamulla mentiin sairaalaan ja iltapäivällä päästiin kotiin...oli melkein kaks viikkoo tosi kipee,ei edes se jätski meinannu alas mennä :( Ja noin viikko leikkauksesta oli pahinta aikaa kun peitteet alkoi irrota! Eli muista säännöllinen kipulääkitys leikkauksen jälkeen,vaikkei just sil hetkel oiskaan niin kipeen olonen. Meil meni tramal tipat,pronagseen,panadolii...mut mikään ei tuntunut kuitenkaan kunnolla auttavan. Ja sen pari viikkoo leikkauksest piti ottaa rauhallisesti...
 
Hooja
Itse pääsin ainakin kotiin samana päivänä. Lapsi kun oli herännyt odoteltiin joku kolmisen tuntia..(että lapsi heräsi kunnolla.. pysyi omin avuin pystyssä) eli toisin sanoen sitten kun nukutuslääke tokkura oli pois. Ei ollut kovinkaan kipeä. Heh meillä ei poika uskoltanut puhua kun kuiskaamalla pari päivää kun pelkäsi että sattui :D Itselläni on leikattu paikallispuudutuksella ja voin kertoa ettei unohdu ikinä mielestä! tämä siis tapahtunut joskus -60luvulla!
 
Mä pelkään että on juuri todella kipeänä ja olenkin varannut arsenaalin lääkkeitä meille kotiin valmiiksi,mehua,ja mehujäätelöä.Me saatiin tuollainen opus kotiin ja sitä on luettu ja selailtu ja toinen koko ajan kysyy että sattuuko se ja olenko kuinka kipeä.Olen koittanut sanoa että voihan sitä olla aika kipeänä mutta annetaan sitten lääkettä.Meidän piti ensin mennä sinne jo edellisenä iltana mutta sitten siitä luovuttiin jostain syystä ja mennänkin vasta aamusta milloin on toimenpide.Itse aikanaan jouduin olemaan yötä sairaalassa leikkauksen jälkeen. Toivon ettei tarttis olla mutta toki jäämme jos sitä vaaditaan.Itse jännitän automatkaa miten se menee kun meillä matkaa kuitenkin jonkun verran kotiin sairaalasta.Meillä on piikki kammoinen neiti ja nyt olemme jo käyneet keskustelua että siellä laitetaan tippa ja verikoekkin otetaan aikaisemmin.Vaikka emla on käytössä niin toisella on kamala se pelko asiasta,kiitos nuoruuden kivat kokemukset verikokeen otosta.
 
Tyttö 11v. toipu nopeasti ilman ongelmia.
Sairaalassa oltiin leikkauksen jälkeen pari tuntia, kunnes pystyi juomaan pillimehua ja syömään jäätelöä.
Kotona ensimmäiset pari päivää meni lääketokkurassa. Annoin maksimiannoksen lääkärin määräyksen mukaan.Toipuminen sujui viikossa niin että pääsi kouluun. Vaikeinta oli keksiä ruokia joita voi syödä. Piti välttää kaikkea missä voi olla siemeniä tai jotain mikä repii nielua. Pitemmän päälle kun ei jäätelö maistu ja lämpimiä keittoja ei saa syödä. Kasviskeittoa söi haaleana kun itse tein.

Tyttö oli tosi rohkea, mutta olisipa joku valmistanut minua siihen miltä tuntuu viedä oma lapsi leikkaussaliin ja seurata nukuttaminen:| Ei sopinu sairaalakammoselle äidille mutta rohkeana pysyin =)
 
Kiitos teille:hug:Jännityksellä odotan koitosta. Kai sitä itseäkin kammottaa nähdä nukutus sun muut kun olen niin herkkä ja koitankin olla niin reipasta äitiä ja esittää toiselle että hyvin menee. Onko teillä auttanut nielurisaleikkaus?Meillä putkitettu kolmesti 3v aikana ja leikattu kitarisat ja ei apua ja nyt on tämä kokeilussa ja toivon että auttaisi meillä.Itsellä auttoi onneksi ja sen jälkeen ei ole ollut mitään.
 
Meillä luki ettei tartte osallistua liikuntaan mutta liikuntatunnilla pitää olla mukana,eli mahtaako sitten vain istua ja katosa kun muut on liikkatunnilla:whistle: Meillä jää laskettelu harrastuskin 2vkoksi jäihin tämän takia kun ei saa osallistua rasittavaan liikuntaan tai ei saa mitään tehdä mikä rasittaa.
 
Meillä luki ettei tartte osallistua liikuntaan mutta liikuntatunnilla pitää olla mukana,eli mahtaako sitten vain istua ja katosa kun muut on liikkatunnilla:whistle: Meillä jää laskettelu harrastuskin 2vkoksi jäihin tämän takia kun ei saa osallistua rasittavaan liikuntaan tai ei saa mitään tehdä mikä rasittaa.
Meillä tyttö teki edellisen viikon tehtäviä liikuntatunnilla.
 
Mä olin jotain 10v kun leikattiin. Yön olin sairaalassa ja elat 1-2vkoa oli ne pahimmat.
Liikunnassa piti istua sivussa kattomassa. Kauankohan mää olin pois koulusta. Kyl olin tosi kipeä ja pakolla piti edes sitä jädeä ja kylmää mehua koettaa saada alas vaikka kipulääkettäkin sain. Mut se auttoi tuo leikkaus. Ei oo semmosia kurkkutulehuksia jne ollu sen koommin. Korvien takia ei leikattu.
 
Nuppu78
tyttö oli vajaa 3 v ,kun leikattiin ja oli kyllä hurjan kipee sen jälkeen!ei syöny juurikaan,mehua joi itkien...tramal-tippaa määrättiin loppujen lopuksi kipuihin ja siitä meni niin umpeen,et tarvittiin peräruisketta!aikamoinen koettelemus kaiken kaikkiaan,mut sinne jäi jaksottainen kuume ja toistuvat korvatulehdukset :)
 
Muutaman viikon päästä nielurisaleikkaus aika ja keskiviikkona haettiin taas kuuri korvatulehduksiin joten on taas vaarassa että pääseekö leikkaukseen vai ei. Meillä ei ole yhtään tervettä aikaa kun kuuri loppuu,2x on putkitettu ja silti ei mitään,kitarisat on poistettu ekalla kerralla ja ei mitään tehoa.Ja nyt taas paha tulehdus molemmissa korvissa:'( Nyt saa olla taas tehokuurilla leikkaukseen asti että pystyvät sen tekemään.
 
"Chick"
Mulla leikattiin aikuisena ja se oli ihan hirveetä!! 2 viikkoa olin järjettömän kipeä, en pystynyt syömään pahimmillaan kuin mehujään ja puolikkaan jugurtin päivässä...painoa lähti 7kg tuona toipumisaikana. Luonnollisesti sain myös sen jälkivuodon kun peitteet lähti ja keskellä yötä jouduttiin lähtemään ensiapuun..

Viime vuonna kolmevuotiaaltamme leikattiin ja pari eka päivää oli vähän vaikeaa syömisen ja juomisen kanssa, mutta sitten meni aikalailla normaaliksi. Särkylääkettä pitää antaa PALJON! Jos kipu pääsee päälle, ei syömisestä ja juomisesta tule mitään ja lapsi kuivuu herkästi. Tätä meille painotettiin sairaalassa. Vaikeinta oli saada lapsi pysymään rauhallisena kun olo oli jo hyvä ja kuitenkin piti ottaa iisisti, eikä saanut riehua :)

Meidän molempien leikkaukset oli päiväkirurgisia, eli aamulla sisään ja ip:llä kotiin. Lapsella leikatiin sekä nielu- että kitarisat ja putkitettiin korvat.
 
Muutaman viikon päästä nielurisaleikkaus aika ja keskiviikkona haettiin taas kuuri korvatulehduksiin joten on taas vaarassa että pääseekö leikkaukseen vai ei. Meillä ei ole yhtään tervettä aikaa kun kuuri loppuu,2x on putkitettu ja silti ei mitään,kitarisat on poistettu ekalla kerralla ja ei mitään tehoa.Ja nyt taas paha tulehdus molemmissa korvissa:'( Nyt saa olla taas tehokuurilla leikkaukseen asti että pystyvät sen tekemään.
Toivottavasti kuuri auttaa akuuttiin tilanteeseen ja pääsette leikkaukseen :)
Meillä auttoi molemmilla leikatuilla jatkuvaan kuumeiluun ja märkiviin korvatulehduksiin.
Meilläkään eivät toistuvat putkitukset ja kitarisojen leikkaus auttaneet.
Mutta ikävä kyllä aina ei nielurisojen leikkauskaan auta... :(
 
Meillä ihan sama juttu ja kakkoseksi meilläkin jää iskä tytön rinnalla. Meillä jatkuva kierre korvissa ollut vuosia ja vaikka on putket sun muut niin eipä ole auttanut ja tämä on se vika keino.Itsellä aikanaan sama juttu ja ainoa mikä auttoi oli sitten tämä nielurisaleikkaus joten mulla suuret odotukset asian suhteen vaikka ei se ole mikään varma että tulehdukset ja kuorsaus ja muut jutut loppuu siihen.
 
"mie"
Ja tarttee sanoa että kyllä kipulääkkeitä kului lääkärin määrämä määrä. Lisäksi kului ihan jääkuutioita paljon. Öisin kun heräsi kipuun ja suu oli kuiva niin istuttiin pitkiä aikoja sohvalla imeskellen jäitä. Ensin annoin tietty kipulääkkeet, mutta siinä lääkkeen vaikutusta ootellessa imeskeli jäitä. Jäät laskee turvotusta ja helpottaa oloa.
 

Yhteistyössä