Ensimmäiseen tummennettuun kohtaan:
Jos yksi sisaruksista oppii kaiken ikätasonsa edellä, niin sittenhän se on hänen tapansa eikä häntä tarvitse siitä erikseen kehua ja kiittää. Se ei ole mitään erityisen hienoa tai yllättävä suoritus jos hän oppii kirjoittamaan aikasemmin jos on myös oppinut lukemaan aikaisemmin. Moni on nyt sitä mieltä, että eihän noin saa sanoa lapsesta... Että kaikki mitä lapset tekevät on hienoa ja erityistä jajajaja... Njoo. Mun mielestä on aivan IHANAA ku tyttö teki hampaan
Mä olen siitä hampaasta ylpeä. Silti. Ei mun tyttö ponnistellu mitenkään erityisesti saadakseen sen hampaan sieltä näkyviin! Suurin osa lasten oppimista taidoista on sellaisia taitoja, että ne tulevat puoliautomaattisesti omaa aikaansa. Jos tuntuu siltä, että jokaista taitoa harjoitellaan ja kaikki vaatii jatkuvaa ponnistelua lapselta, kannattaa miettiä jos tulee vaatineeksi lapselta liikoja. Jos pukeminen aamulla tuntuu aivan mahdottomalta ja tuntuu siltä, että lasta pitää kehua ja kiittää jos hän yllättäen pukeekin itsensä, niin ehkä pitäisi ottaa rennommin jonkun aikaa ja pukea lapsi itse kunnes se sujuu lapselta helpommin.
Toiseen kohtaan: Olen itsekin syyllistynyt tuohon siskonpojan kanssa :ashamed: jos on jotain meneillään ja toinen tulee näyttämään piirustustaan, niin nopeammin siitä tilanteesta pääsee sanomalla "onpas hieno."
Palautetta on hyvä saada jos se on tarpeellista. Lapselle palaute käytöksestä pitää olla täsmällistä ja helposti ymmärrettävää. Pitää miettiä tarkkaan miten lapsi ottaa vastaan palautteen. Jos lapselle satelee enemmän hymyjä, kehuja ja haleja kun hän tekee niin kuin äiti haluaa... Mitä hän oppii? Onko se oikeasti, että tämä on hyvää käytöstä, tämä on hyvä juttu, vai onko se "minä olen hyväksytty vain jos teen niin kuin muut haluavat"? Jos piirrustuksia kehutaan mutta äidin laittaessa ruokaa on lapsi vain tiellä, mitä hän siitä oppii? Jne.
Evelyn piirtelee tuossa vierelläni
Eikä tunnu kaipaavan kehuja. Ihan innoissaan piirtää ja on ylpeä tuotoksestaan. Jossain vaiheessa lopettaa piirtämisen ja siirtyy tekemään jotain muuta. Hän saa itse päättää tekemistensä arvon; minä en yritä nostaa tai laskea minkään tekemisen arvoa jos se loppuen lopuksi on mulle ihan sama. Kunhan tekee jotain, mistä itse nauttii