NinaTT uudessa kaksplussassa, onko joku lukenut

  • Viestiketjun aloittaja Mahermo
  • Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
"vieras"
lasta on imetettävä kunnes lapsi haluaa itse vieroittaa itsensä. Paitsi jos lapsi haluaa vieroittaa itsensä kymmenkuisena tai kaksivuotiaana, se ei missään nimessä käy päinsä, kyse ei ole vieroittumisesta vaan aina jostakin muusta koska mami haluaa imettää... :xmas:
 
vrs
[QUOTE="vieras";27014844]lasta on imetettävä kunnes lapsi haluaa itse vieroittaa itsensä. Paitsi jos lapsi haluaa vieroittaa itsensä kymmenkuisena tai kaksivuotiaana, se ei missään nimessä käy päinsä, kyse ei ole vieroittumisesta vaan aina jostakin muusta koska mami haluaa imettää... :xmas:[/QUOTE]

Lapsen ei ole järkevää vierottua rinnasta ennenkuin maidontarve vähenee huomattavasti, ettei hänelle tarvitsisi tarjota niin paljoa korvaavia tuotteita. Vähintään siihen asti olisi hyvä saada lapsi käymään rinnalla, että voi siirtyä suoraan luomu lehmikseen, eikä tarvitsisi käyttää mitään yliprosessoituja äidinmaidonkorvikkeita välissä.
 
"jep"
VRS - Aika rouheeta on haukkua vaikkapa oma äitisi. Sen tuolla yllä teit. Näsäviisaan teinin juttuja tuollaiset suoraan heittää roskakoppaa asiat mitkä ovat kulkeneet sukupolvilta toisille.

Nyt luotetaan vaan kirjoihin. Ihmekkös tuo että vanhemmuus on hakusassa. Kokemuksella ei ole mitään vitun merkitystä kun aina jostain löytyy joku kasvatustieteilijä. Sen päälle iroonisesti kuitenkin ylistetään primitiivisempien kansojen lasten kasvatusmetodeja - ja tuollahan kaikki pohjautuu äidiltä tyttärelle oppiin.

Me olemme kadottaneet todellakin kaiken luontaisen. Itsekeskeisisä mulkkuja kasvaa joka nurkassa, jotka surutta lyttäävät kaiken "äidiltä tyttärelle" periteen. Onhan tilalle tullut jotain mahtavampaa. Kasvatustieteilijä joiden kirjoitustyön pohjalla on yksi ainoa asia. Myydä ja paljon,kahmia rahaa.
 
"vieras"
En ymmärrä miksi tästä pitää nostaa itseään jalustalle ja lokeroida itseään johonkin lokeroon mikä vanhempi on. Kiintymysvanhemmuudessa on ihan luonnollisia ja normaaleja juttuja jotka ainakin sopivat minun perheeseen ja suurimman osan tuttavan perheeseen. Emme silti ole lokeroineet itseämme mihinkään kiintymysvanhemmuus tittelin alle vaan olemme ihan tavallisia normaaleja vanhempia.

Miksi siitä termistä pitää tehdä niin iso asia?
 
"minttu"
Alkuperäinen kirjoittaja tägi harmaana;27014608:
Eiks nyt vaa sovittas et jokainen vanhempi on just hyvä teki se sitä tai tätä sen ja tän oppien mukasesti. Ite ainaki vaa kasvatan ihan omal järellä ilman kenenkään hallelujaa siin sivussa. Miks tästä pittää tapella? Nina on varmasti hyvä äiti mut ei varmasti parempi kun kukaan mukaan. eikä huonompi.
Juuri näin. Vanhemmuuden mun mittarissa pitäisi olla maailman luonnollisin laji. Ei mikään kilpajuoksurata jossa on vain yksi voittaja. Tärkeitä on kokonaisuus. Lapsesta kasvaa onnellinen ja ehyt kun vanhemmilla on oma elämä hanskassa. Eikä vähiten siksi että lapsi saa tasapainoisen mallin. Lapset on kuitenkin pieniä apinoita jotka omaksuvat tapansa meiltä aikuisilta ja ympäristöstä.

Sitä kuitenkin vierastan että lapsien yksilöllisyyden korostus on ylen palttista. On hienoa että lapsen yksilöllisyys noteerataan. Mutta edelleen- lapsi on syntynyt tänne osaksi yhteiskuntaa ja joukkoa. Jos me kaikki olisimme täällä säännöttöminä, oman luonteemme ohjaamina - tämä maailma kaatuisi siihen paikkaan. Lapselle soisin että tähän totutetaan jo pienestä. Ei niin että jossai kohtaa yhtäkkiä tulee yllätyksenä että sitä omaa minuutta pitää joskus kyetä hallitsemaankin. Ja kompromissit on elämässä must. Jokainen myös joutuu joskus tilanteeseen jossa ei mennä oman tahdon mukaan. Paha mielikin on vaan osa elämää.
 
"minttu"
[QUOTE="vieras";27014969]En ymmärrä miksi tästä pitää nostaa itseään jalustalle ja lokeroida itseään johonkin lokeroon mikä vanhempi on. Kiintymysvanhemmuudessa on ihan luonnollisia ja normaaleja juttuja jotka ainakin sopivat minun perheeseen ja suurimman osan tuttavan perheeseen. Emme silti ole lokeroineet itseämme mihinkään kiintymysvanhemmuus tittelin alle vaan olemme ihan tavallisia normaaleja vanhempia.

Miksi siitä termistä pitää tehdä niin iso asia?[/QUOTE]

Peesi. Kai joillakin on kamala pelko lokeroitua kastiin normaali? ;)

Jotenkin tuntuu että nykymaailmassa mikään muu ei ole "cool" kuin se että poikkeaa porukasta, massassata. Massaan jääminen on myrkkyä ja siksi hyvin "perinteisetkin" asiat puetaan hienon termin taakse. Ja aiheesta rakentelemalla rakennellaan jotain hienompaa kuin normaali. Samalla idiologialla myydää kirjoja ja koulutuksia.. Markkinavoimat tykkään. Ja kun yritetään poikeata normaalista yhtäkkiä kuljetaankin "kuin pässit" narussa sen oman ideologian perässä. Ei siis loppuviimein poiketa massasta tai laumasta yhtään. Sen enempää kuin se tylsä normaali.
 
Ninan nähnyt
[QUOTE="ninaTT";27012550]Mikä bussi? :p

Mutta siis miksi mun pitäisi kattoa tuleeko lapsi perässä? Osaa se kävellä, on osannu jo monta vuotta...? Ja kyllä yleensä tietää mihin ollaan menossa. Jos ei tiedä niin seuraa mua.[/QUOTE]

270.

Joo. Eka lauseesi....niin, miksipä? Ja niinhän sä teitkin, nousit paikaltasi ja painelit keskioville, katsomattakaan lapseesi. Joka sitten nousi omalta paikaltaan, (tehän istuitte peräkkäin kun hermostuit häneen kun hän ei osannut päättää mihin menisi ja sinä syöksyit omalle paikallesi, jättäen hänet selviämään tilanteesta yksin...) ja käveli kovassa vauhdissa olevassa bussissa, ilman minkäänlaista tukea, siihen keskelle, jääden roikkumaan niisät kahvoista kiinnipitäen.

Vastuutonta, kylmäkiskoista ja teiniä.

Mä paan hei tähän valmiiks jo nää hymiöt niin sun ei enää tarvi:

:LOL: :rolleyes: :hug: :heart:
 
bbbb
Alkuperäinen kirjoittaja NinaTT:n äiti;27013054:
Mistä olet saanut päähäsi että etävanhempi ei olisi mukana lapsen arjessa? Olen itse ollut etävanhempi viitisen vuotta ja yhtä lailla olin mukana lapsen arjessa kuin lähivanhempana. Etävanhemmuus ei eroa lähivanhemmuudesta muilta osin paitsi että ympäristöllä ja viranomaisilla ihan oudot käsitykset mistä on kyse :D
Niin ja tyttäresi mielestä epäonnistuit pahasti.


(?)
 
just
Ahaa, täällä on kohta koko perhe koolla. NinaTT, NinaTT:n äiti ja NinaTT:tä nussivan miehen vaimo tai joku sellanen vrs. Missäs NinaTT:n exä tytsi vielä viipyy. :D
 
"hmmm"
Tauotontako?
No haloo.. tottahan toki tauotonta, ei saa käydä yksin vessassakaan ja nukkuessakin pitää vahtia, eiks je?

Vai oliko kyse kuitenkin siitä, että pienen lapsen ei ole turvallista liikkua yksin liikkuvassa bussissa? Eikä 4vuotiaan tarvitse itse tietää millä pysäkillä jää pois, nousta paikaltaan ja jäädä itse pois. Mutta hei, jos lapsi olisi jäänyt yksin bussiin niin sehän olisi vaan päättänyt itse, että haluaa ajella vähän pidempään, käydä vaikka sossuilla kylässä.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Ninan nähnyt;27015504:
270.

Joo. Eka lauseesi....niin, miksipä? Ja niinhän sä teitkin, nousit paikaltasi ja painelit keskioville, katsomattakaan lapseesi. Joka sitten nousi omalta paikaltaan, (tehän istuitte peräkkäin kun hermostuit häneen kun hän ei osannut päättää mihin menisi ja sinä syöksyit omalle paikallesi, jättäen hänet selviämään tilanteesta yksin...) ja käveli kovassa vauhdissa olevassa bussissa, ilman minkäänlaista tukea, siihen keskelle, jääden roikkumaan niisät kahvoista kiinnipitäen.

Vastuutonta, kylmäkiskoista ja teiniä.
Järkyttävää toimintaa NinaTT:ltä jos paikkaansa pitää. Mitä jos lapsi joskus sattuisikin toimimaan eri tavalla mihin on opetettu. Jos lapsi jää katsomaan vaikka bussin ikkunasta eikä huomaa että äiti menikin jo tai pitäisi jäädä tutulla pysäkillä pois. Hätääntyykö 4-vuotias siinä tilanteessa eikä tiedä mitä tehdä kun on ilman äitiä bussissa? Ei tätä vanhemmuutta ihan överiksi pidä vetää, joku raja siinäkin on.
 
"vieras"
Äh, lapsi korkeintaan hätääntyy siitä että mistä seuraavan aterian saa kun äidin tissit on hävinnyt. Muutenhan 4v pärjää ihan vallanmainiosti yksin bussissa.
 
"vieras"
En ole lukenut enkä lue. Mä en lue mitään lastenkasvatus höttöä uusine termeineen ja syysmallistoineen. Ihan menen omalla järjellä ja ilman epäröintiä omasta vanhemmuudestani. Lapset voivat hyvin.
 
Lehti tipahti just postiluukusta. Piti tulla kurkkaamaan, joko plussalla on kauheet rähinät menossa, ja onhan täällä. :D

Ihan kivasti kirjoitettu juttu oli. Ja NinaTT on niin kaunis. :)

Mut koittakaa nyt aikuiset ihmiset muistaa, että teidän asenteet ja ennakkoluulot, koski ne sitten perhemuotoa tai vanhemman kasvatustyyliä, tarttuvat lapsiinne juuri teiltä. Ydinperheen paremmuus on ainoastaan asenteissa, eivätkä ne asenteen muutu miksikään kun te siirrätte ne suoraan lapsillenne. Ihan turha sitten ihmetellä, mistä ne lapset oppivat kiusaamaan ja syrjimään jo päiväkodissa.

(Ja nyt äkkiä pois täältä, sanotaan, ettei tyhmyys tartu, mutta mistä sitä ikinä tietää)
 
"ninaTT"
Alkuperäinen kirjoittaja Ninan nähnyt;27015504:
270.

Joo. Eka lauseesi....niin, miksipä? Ja niinhän sä teitkin, nousit paikaltasi ja painelit keskioville, katsomattakaan lapseesi. Joka sitten nousi omalta paikaltaan, (tehän istuitte peräkkäin kun hermostuit häneen kun hän ei osannut päättää mihin menisi ja sinä syöksyit omalle paikallesi, jättäen hänet selviämään tilanteesta yksin...) ja käveli kovassa vauhdissa olevassa bussissa, ilman minkäänlaista tukea, siihen keskelle, jääden roikkumaan niisät kahvoista kiinnipitäen.

Vastuutonta, kylmäkiskoista ja teiniä.
Hei, sä olet ehkä oikeasti nähnytkin meidät :) En ihan näin yksityiskohtaisesti muista tilanteita...

Mutta juu. Mä olen ollut ilmeisesti työpäivän jäljiltä väsynyt. Lapsi on saanut päättää itse missä istuu. Hurjaa. Kuulostanpa mä nyt kamalalta ihmiseltä, kun olen peräti antanut lapsen päättää itse missä istuu kun bussissa on tilaa. Olisi pitänyt väkisin istuttaa se johonkin, pistää huutamaan ja tappelemaan vastaan. Se luo lapselle lämpimän rakkaudentunteen kun äiti kiskoo ja tönii :heart:

Kovassa vauhdissa olevissa busseissa tuo on matkustanut syntymästään asti, 2-vuotiaasta kävellen itse. Lapsen mielestä se on jännittävää ja etenkin tuo kahvoissaroikkuminen on hauskaa. Ehkä kerran on kaatunut, kun laittoi takkinsa vetskaria kiinni ja bussi lähti liikenteeseen. Olen lapselle sanonut etukäteen, että jäämme sitten seuraavalla pysäkillä pois, ihan mykkänä en paikaltani nouse... :)

Toki jos mielikuva hyvästä vanhemmuudesta on se, että lapsi on äidin jatke ja täten äidin on 1. tehtävä kaikki päätökset ja 2. kokoajan valvottava lapsensa jokaista liikettä ettei vaan tee väärin niin voihan se vaikuttaa hurjalta, että meidän perheessä aikuinen ja lapsi ovat kaksi erillistä yksilöä. Molemmilla on myös oikeus erilaisiin tunteisiin ja niiden näyttämistä rakentavasti harjoitellaan ahkerasti.
 
"vieras"
Pystytkö ninaTT myöntämään että et ole ihmisenä tai vanhempana sen parempi kuin muutkaan? :) Vai onko sulla joku pakkomielle pitää yllä sellaista mielikuvaa itsestäsi että teet asiat paremmin ja enemmän oikein kuin "massassa kulkevat typerät laumasieluiset pässit"?

Kykenetko katsomaan silmiin toista äitiä ja sanomaan hänelle että hän on kasvattajana ihan yhtä hyvä kuin sinäkin?
 
bbbb
[QUOTE="ninaTT";27016484]Hei, sä olet ehkä oikeasti nähnytkin meidät :) En ihan näin yksityiskohtaisesti muista tilanteita...

Mutta juu. Mä olen ollut ilmeisesti työpäivän jäljiltä väsynyt. Lapsi on saanut päättää itse missä istuu. Hurjaa. Kuulostanpa mä nyt kamalalta ihmiseltä, kun olen peräti antanut lapsen päättää itse missä istuu kun bussissa on tilaa. Olisi pitänyt väkisin istuttaa se johonkin, pistää huutamaan ja tappelemaan vastaan. Se luo lapselle lämpimän rakkaudentunteen kun äiti kiskoo ja tönii :heart:

Kovassa vauhdissa olevissa busseissa tuo on matkustanut syntymästään asti, 2-vuotiaasta kävellen itse. Lapsen mielestä se on jännittävää ja etenkin tuo kahvoissaroikkuminen on hauskaa. Ehkä kerran on kaatunut, kun laittoi takkinsa vetskaria kiinni ja bussi lähti liikenteeseen. Olen lapselle sanonut etukäteen, että jäämme sitten seuraavalla pysäkillä pois, ihan mykkänä en paikaltani nouse... :)

Toki jos mielikuva hyvästä vanhemmuudesta on se, että lapsi on äidin jatke ja täten äidin on 1. tehtävä kaikki päätökset ja 2. kokoajan valvottava lapsensa jokaista liikettä ettei vaan tee väärin niin voihan se vaikuttaa hurjalta, että meidän perheessä aikuinen ja lapsi ovat kaksi erillistä yksilöä. Molemmilla on myös oikeus erilaisiin tunteisiin ja niiden näyttämistä rakentavasti harjoitellaan ahkerasti.[/QUOTE]


:LOL:

Kivasti lähdettiin (lähdit) sivuraiteille. Jessus.
Taitaa puuttua joku olennainen vipu taikka ruuvi - harvemmin joutuu näin sanomaan. Mutta näihin tunteisiinhan on ihan oikeus :D
 
"Jenis"
Vau. Mitään välimuotoja ei ole - joko 2-vuotias tai 4-vuotias saa pärjäillä yksin kaupunkiliikenteen bussissa (sehän on hauskaa ja jännittävää, kuten elämän kuuluu ollakin...) tai sitten äiti vahtii ihan joka ikistä liikettä ja tekee ihan joka ikisen päätöksen, estää lasta näyttämään tunteitaan jne. Tätäpä on turha jatkaa, pikkuisen polarisoitunutta on teksti.
 
"..."
[QUOTE="Jenis";27016627]Vau. Mitään välimuotoja ei ole - joko 2-vuotias tai 4-vuotias saa pärjäillä yksin kaupunkiliikenteen bussissa (sehän on hauskaa ja jännittävää, kuten elämän kuuluu ollakin...) tai sitten äiti vahtii ihan joka ikistä liikettä ja tekee ihan joka ikisen päätöksen, estää lasta näyttämään tunteitaan jne. Tätäpä on turha jatkaa, pikkuisen polarisoitunutta on teksti.[/QUOTE]

Kyllä.
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä