Niskaturvotus 2,6mm viikolla 11+5(12+1), pelottaa kamalasti!

Eli aamulla mentiin np-ultraan Naistenklinikalle. Kesällä todettiin samaisessa ultrassa ihan alkuviikoilla keskeytynyt km, joka ei vain siis tullut ulos. Nyt olin valmiiksi pelokkaalla asenteella, vaikka viimeksi torstaina neuvolassa minut ultrattiin ja kaikki mainiosti.

Vauva vastasi 12+1 viikkoa, menkkojen mukaan 11+5. Kädet, jalat, nenäluu ja pääkoppa kaikki ihan normaaleja tuon ikäiselle sikiölle ja vilkkaasti liikkui ja sydän jumpsutti reippaasti. Kätilö koko ajan voivotteli kuinka on huonossa asennossa vauva, että vaikea saada turvotusta mitatuksi. Lopuksi sai kuitenkin jotenkuten kuvan oikeaan kohtaan pysäytetyksi ja sai luvun 2,6mm ja raja 12+1 viikolla on 2,3mm. Pyysin mittaamaan uudestaan ja saikin 2,1mm, mutta kuulemma täytyy suuremman luvun mukaan toimia. Oli kovin tyly ja kylmä täti, sanoi vain, että lähdette siskiöntutkimusosastolle jatkotutkimuksiin huomenna. Ilmoitin, etten biopsiaa halua ja veriseulaa ei tehdä kuin yksityisellä puolella.

Menemme huomenna erikoislääkärille sikiöntutkimuslaitokselle ultrattavaksi ja kovastihan tuo pelottaa. Olen kahden vaiheilla, mennäkö yksityiselle veriseulaan vai ei. Vai annanko vain olla ja toivon parasta?

Muistelen, että esikoisesta (1,5v) tuo raja oli 3,0mm ja hänellä taisi olla 1,8mm. Onko muilla ollut kaikki hyvin tällaisilla turvotuksilla ja oletteko tutkituttaneet näinkin pienen poikkeaman raja-arvosta?

Haluaisin vain uskoa, että sisälläni kasvaa terve lapsi. Tarpeeksi on ollut vastoinkäymisiä tämän vuoden aikana ja tuntuu, että sairas lapsi / keskeytys olisi ihan liikaa mun mielenterveydelle. :'(
 
niin nuo raja-arvothan muuttuu sikiön iän mukaan.
aika ikävää että sinulla ollut tuollainen kätilö joka töksäyttää asiat vaan...
veriseulasta+ultrasta saat käsittääkseni kuitenkin vaan riskiluvun eli tod.näk.tulos on yhtä "epävarma" kun pelkkä ultrakin/veriseulakin ilman biopsiaa.ymmärrän ettet sitä halua kun km takana mut voipi olla ainut vaihtoehto jos haluat varmuuden.
voimia sinulle.

itsellä np-ultrassa esikoisella oli 0.5mm ja masuvauvalla 1.6mm ja samoilla viikoilla ja päivillä ultrattu.muistelisin et raja oli 13 viikolla 2.3mm...
 
Meillä oli esikoisella turvotusta 2,8mm viikkoja tasan 12 tuolloin. En lähtenyt mihinkään lisätutkimuksiin ja terve tyttö tuli, vielä päivälleen laskettuna päivänä alkoi syntymään :heart:
Nyt toisella oli 12+2 turvotusta 2,6mm, ihana kätilö ja yhdestä suusta sanottiin miehen kanssa että mihinkään tutkimuksiin ei lähdetä. Otetaan vastaan se mitä elämä antaa ja nyt nautitaan vaan tästä raskaudesta! :heart:

Jos sinusta tuntuu, että on välttämätöntä tietää etukäteen onko vauva terve, niin mene ihmeessä tutkimuksiin kun sellaisia on. Jos taas epäröit ja pelkäät noiden tutkimusten riskejä enemmän kuin sitä, mitä mahdollisesti olisi tulossa, jätä menemättä. Muista ettei kukaan voi sinua tutkittavaksi pakottaa. Nenäluun pituushan esim. kertoo vauvan mahdollisesta Down-oireyhtymästä varmemmin kuin niskaturvotus, eli jos reisiluun mitta ja nenäluu vastasivat normaalisti viikkoja, kertoo se jo aika paljon. Mieti haluatko nimenomaan tietää, vai ottaa vastaan sen mitä tulee etukäteen murehtimatta.
 
kaisa pieni KIITOS :hug: samoin muut vastanneet! En tosiaan aio mennä jatkotutkimuksiin, sitä veriseulaa harkitsin kunnes luin, että se tulisi tehdä 8-11 viikoilla luotettavan tuloksen saamiseksi. Itse en edes pidä tuota 2,6mm niin kovin korkeana, mutta se kätilö oli NIIN kamala, että tuli ihan sellainen tunne, että vammaista lasta 100varmasti odotetaan. Itse olen lähes 100% varma odottavani tervettä lasta.
Katsotaan nyt!

Käymme vielä huomenna erikoislääkärin ultrassa, jospa hän saisi tarkemmin katsottua kaiken. Jos tulos olisi huomenna todella hälyttävä turvotus niin en tiedä mitä teemme, mutta jos samaa luokkaa kuin tänään niin annamme asian olla. Kovasti yrittävät minua saada jo ennen tuota lisäultraa siihen istukka-tai lapsivesinäytteeseen. Soittelivat perään ja halusivat minun tulevan huomenna ajoissa, jotta ottavat tarvittavat verikokeet punktiota varten. Neuvolasta kun ei vielä ollut valmistuneet minun verikokeet (vasta-aineet jne). Ahdistaa ja tuntuu, että hoitohenkilökunta olettaa ihan oikeasti jokaisen vähäisenkin turvotuksen merkitsevän vammaisuutta, mikseivät voi kertoa faktoja ja tilastoja siitä kuinka usein ovat vääriä hälyytyksiä!?
 
Varmaan olette huomenna viisaampia!

Tuo 2,6mm ei kuulosta kovin pahalta turvotukselta. Raja-arvoihin vaikuttaa viikkojen lisäksi sikiön CRL. Olen ymmärtänyt, että niskapoimun mittaus on todella tarkkuutta vaativaa; ihan hyvä, että pääsette erikoislääkärin ultrattavaksi!

Me jäimme kiinni tuossa veriseulassa ja yhdistetty (np-ultra+veriseula) riskikin jäi riskialueen rajalle. Yhdistettynäkin kyseessä on pelkkä seulontatulos, joka ei anna mitään tietoa sinällään.

Mitään tilastoja vääristä hälytyksistä mekään emme saaneet, mutta ylivoimaisesti suurin osa hälytyksistä on vääriä; sen olen jo käytännössäkin todennut.

Me kävimme istukkanäyterumban läpi lopulta, mutta jos osaatte jatkaa raskautta turvallisin mielin muutenkin, ei siihen kannattane lähteä. Totuus on, että tuollakin turvotuksella sairaan lapsen riski on jotain minimaalista. Ja toisaalta ilman yhtäkään seulahälytystä riski on aina olemassa: mikään ei ole varmaa. Sitä paitsi nenäluun näkyminen tekee riskistä paljon pienemmän. Näköjään esim. Tekayn sivuilla oleva niskaturvotuksen tulkinta -laskuri katsoo riskin negatiiviseksi, kun nenäluu todettu.
Onnea matkaan =) . Toivotaan, että teillä koko huoli poistuu jo huomisen ultrassa :hug: .
 
kannattaa lukea aiempi ketju sikiöseuloista kiinnijääneille.
meillähän löytyi turvotusta paljon enemmän. 3.8-4.07! joista lääkäri katsoi turvotukseksi 3.5 loppujenlopuksi. tosin turvotus selvästi arvojen ylitse. (täällä rajana oli2.7) joten oman mielenrauhani takia menin lapsivesipunktioon. josta löytyi terveet kromosomit poikavauvalta. vielä rakenneultra edessä ensi viikolla asian varmistamiseksi että kaikki olisi hyvin.
eli teidän turvotuksella ei olisi jatkotutkimuksiin edes päästy.
sain myös kätilöltä todella tylyjä kommentteja ja mitättömät mahdollisuudet terveeseen lapseen.
nyt on viikkoja jo 18+3 ja kromosomeista ei löytynyt vikaa. vauva liikkuu ja potkii jo kovasti. enää rakenneultran jännitys edessä ettei sydämmestä löydy mitään.
 
Haluaisin vain kysäistä tässä, mikä on np-ultra? Mietin vain, kun itse kävin ultrassa rv 12, ei se kätilö siellä puhunut mitään mistään niskaturvotuksista, ja myös terveydenhoitaja sanoi ettei siinä vaiheessa voi todeta mitään mahdollisia riskejä. Eli onko np-ultra jostenkin tarkempi ja erilainen?
Taas ihan kuutamolla :eek:
 
tirlitii: np ultrassa mitataan sikiön niskan alueella olevan nestekertymän määrää.
kohonnut turvotus voi viitata kromosomivikaan tai muuhun rakenteelliseen poikkeavuuteen. yleensä huomioidaan myös äidin ikä ja veriseulan tulos kun riskilukua sitten lasketaan. meillä oli toi turvotus niin iso että riskilukua ei edes laskettu kun pääsimme jatkotutkimuksiin.
 
Ihan aluksi ONNEA Eevis :flower: :flower: :heart: !! Enpäs tiennyt, että on tärpännyt jo, hienoa!!

En osaa kauheesti minä kommentoida tuohon, mutta toivon ja luulen kaiken olevan hyvin, niin pieni oli tuo rajan ylitys ja jos mittauskin oli hankalaa vauvan asennon takia..ja sai sen pienemmänkin luvun..toivotaan parasta!! Kerro mitä selvisi lisätutkimuksissa. Toivon todella parasta teidän perheelle :hug:

nelli&pulla-poju 30+6
 
Hei!
Meillä taas niskapoimuluku oli 1,2 NP-ultrassa, eikä verikokeestakaan löytynyt mitään poikkeavaa. Yllätyksenä sitten meille syntyi pieni down-poika. Eli ei nuo luvut hirveästi kerro, enkä niihin paljoa luotakaan. Menen itse lapsivesitutkimukseen nyt tässä toisessa raskaudessa. Se on 100%.
 
Sinttiläinen
Meillä on vanhimmalla tyttärellä ollut niskaturvotusta n.4mm ja todettiin että hänellä oli vatsapeitepuutos, joka sittemmin korjattiin ja tyttö on nyt 8v pirteä ekaluokkalainen. Tutkitutin kromosomit ettei tarvinnut jännittää turhaan ja jos jokin ongelma olisi ollut, olisi ollut valmistautua henkisesti. Keskimmäisellä tytöllä niskaturvotusta ei ollut. Ensi viikolla meille syntyy kolmas lapsi, jolla oli niskaturvotyusta ylärajalla, taas tutkitutimme kromosomit, ne olivat kunnossa eikä rakenteellista vikaa ole löytynyt, on siis todennäköistä ettei suurta korjattavaa ole, toivon mukaan.
 
Kiitos ihanaiset kommenteistanne! :hug: :hug:

Eilen kävimme tosiaan erikoislääkärin ultrattavana NKL:lla ja saman tuloksen mittasi hänkin, 2.6mm. Nenäluu näkyi tosiaan hienosti, kuulemma 80% downeista ei näy. Antoi silti aika korkean riskiluvun ikäni (27) ja turvotuksen perusteella. Kuulemma 10% mahdollisuus kromosomihäiriöiseen lapseen mutta tietty onneksi myös 90% mahis terveeseen. Päätimme, ettei lähdetä jatkotutkimuksiin. Oma psyyke ei kestäisi usean viikon tulosten odottelua eikä pelkoa keskenmenosta, jonka riski niissä testeissä on. Sitäpaitsi sanoin lekurille, että 2 vuotta sitten kun esikoista odotin, ei tuolla arvolla olisi tosiaan edes joutunut jatkotutkimuksiin kun raja oli silloin aina 3mm oli viikko mikä tahansa. Ja vaikka minulle tehtäisiin KAIKKI maailman seulat ja testit, ei kukaan voi luvata tervettä lasta tai sitä, ettei lapsi vammautuisi synnytyksessä tai kuolisi kohtuun loppumetreillä...Eikö olekin näin? Tai näin me se ajateltiin ja tosiaan kun tuo oli niin rajoilla, etten osaa olla NIIN KAMALAN huolissani. Lääkäri kehui minua hyvin realistiseksi ja toivotteli onnea loppuraskauteen. Nyt alan nauttimaan tästä ja odottelen tammikuista rakenneultraa.

Kiitti Nelli onnitteluista Ja onnea loppumetreille :heart:
 
EevaRouva: Onnea rohkeasta ja hienosta päätöksestä :flower: . Jännä, että noinkin isoksi jäi muka riski, en ihan ymmärrä, miksi. Mutta riskihän se vain on - ja riski on aina olemassa. Meillä siis otettiin istukkanäyte ja tuloksena normaalit kromosomit. Tarkoittaa siis normaalit yleisimpien poikkeavuuksien osalta. Harvinaisemmista - tai vaikkapa selkäydinkohjusta tai jostain - istukkanäyte ei annakaan tietoa. Varmuutta ei millään saa ennen vauvan syntymää - ja senkin jälkeen on elämä aina epävarmaa.

Onnellista odotusta teille =) .

Tirlitii: Riippuu paikkakunnasta, tehdäänkö julkisella puolella np-ultraa. Esim. meillä ei tehdä miitään muita ultria kun rakenneultra. Voihan olla, että teillä ultran tarkoitus on joku muu: raskauden varmistaminen tms. ja niskapoimua ei siinä edes mitata.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Unni:
Tirlitii: Riippuu paikkakunnasta, tehdäänkö julkisella puolella np-ultraa. Esim. meillä ei tehdä miitään muita ultria kun rakenneultra. Voihan olla, että teillä ultran tarkoitus on joku muu: raskauden varmistaminen tms. ja niskapoimua ei siinä edes mitata.
Tirlitii: Kuten edellinen kirjoittikin, niin riippuu paikkakunnasta: Jyväskylässä esimerkiksi niskaturvotusta ei kunnallisella mitata.
 
Sinttiläinen
Tsemppiä jatkoon! Siinä rakenneultrassa selviää kyllä aika paljon lapsen terveydestä ja mikäli tarve vaatii, pääsette varmaan lisäultriinkin, erityisesti sydäntä voidaan tutkia tarkemmin myöhemmin.
 
Sinttiläinen
Niin ja mitä istukkabiopsiaan tulee, kyllä siinä selviää kromosomeihin liittyvät poikkeavuudet ihan kaikkiseltaan, mutta ei rakennepoikkeavuuksia, kaikki kun ei johdu kromosomeista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Schätzchen:
Tirlitii: Kuten edellinen kirjoittikin, niin riippuu paikkakunnasta: Jyväskylässä esimerkiksi niskaturvotusta ei kunnallisella mitata.
No niin, jyväskylästähän olenkin. No siks mulle ei nuo jutut sano vielä mitään. No maanantaina rakenneultra yksityisellä, että eiköhän siellä sitten selviä.

 
satu86
Alkuperäinen kirjoittaja Tirlitii:
Alkuperäinen kirjoittaja Schätzchen:
Tirlitii: Kuten edellinen kirjoittikin, niin riippuu paikkakunnasta: Jyväskylässä esimerkiksi niskaturvotusta ei kunnallisella mitata.
No niin, jyväskylästähän olenkin. No siks mulle ei nuo jutut sano vielä mitään. No maanantaina rakenneultra yksityisellä, että eiköhän siellä sitten selviä.
minulla oli tänään np-ultra ja näytti 0,4 olevan ja siis jyväskylästä olen..
meille ei mitään rajaa edes tuohon sanottu että minkä verran saa olla ja minkä verran ei.

niin ja miksi teillä on rakenneultra yksityisellä? sain tänään ajan sairaalaan rakenneultraan joka on helmikuussa. Yksityistä ei tarvitse edes miettiä
 
Alkuperäinen kirjoittaja satu86:
Alkuperäinen kirjoittaja Tirlitii:
Alkuperäinen kirjoittaja Schätzchen:
Tirlitii: Kuten edellinen kirjoittikin, niin riippuu paikkakunnasta: Jyväskylässä esimerkiksi niskaturvotusta ei kunnallisella mitata.
No niin, jyväskylästähän olenkin. No siks mulle ei nuo jutut sano vielä mitään. No maanantaina rakenneultra yksityisellä, että eiköhän siellä sitten selviä.
minulla oli tänään np-ultra ja näytti 0,4 olevan ja siis jyväskylästä olen..
meille ei mitään rajaa edes tuohon sanottu että minkä verran saa olla ja minkä verran ei.

niin ja miksi teillä on rakenneultra yksityisellä? sain tänään ajan sairaalaan rakenneultraan joka on helmikuussa. Yksityistä ei tarvitse edes miettiä
Mitä ihmettä? :eek: Kysyin lääkäriltä että pääseekö myös rakenneultraan niin sanoivat että se pitää valitettavasti itse kustantaa. Ja niskaturvotuksesta ei puhuttu siinä ekassa rv 12 ultrassa halaistua sanaa. Missä sä käyt satu86 neuvolassa?
 
satu86
Alkuperäinen kirjoittaja Tirlitii:
Alkuperäinen kirjoittaja satu86:
Alkuperäinen kirjoittaja Tirlitii:
Alkuperäinen kirjoittaja Schätzchen:
Tirlitii: Kuten edellinen kirjoittikin, niin riippuu paikkakunnasta: Jyväskylässä esimerkiksi niskaturvotusta ei kunnallisella mitata.
No niin, jyväskylästähän olenkin. No siks mulle ei nuo jutut sano vielä mitään. No maanantaina rakenneultra yksityisellä, että eiköhän siellä sitten selviä.
minulla oli tänään np-ultra ja näytti 0,4 olevan ja siis jyväskylästä olen..
meille ei mitään rajaa edes tuohon sanottu että minkä verran saa olla ja minkä verran ei.

niin ja miksi teillä on rakenneultra yksityisellä? sain tänään ajan sairaalaan rakenneultraan joka on helmikuussa. Yksityistä ei tarvitse edes miettiä
Mitä ihmettä? :eek: Kysyin lääkäriltä että pääseekö myös rakenneultraan niin sanoivat että se pitää valitettavasti itse kustantaa. Ja niskaturvotuksesta ei puhuttu siinä ekassa rv 12 ultrassa halaistua sanaa. Missä sä käyt satu86 neuvolassa?
Huhtasuon neuvolassa. Mulle sanoivat heti sen niskapoimu ultran jälkeen että haluatko tulla rakenneultraan rv20
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sinttiläinen:
Niin ja mitä istukkabiopsiaan tulee, kyllä siinä selviää kromosomeihin liittyvät poikkeavuudet ihan kaikkiseltaan, mutta ei rakennepoikkeavuuksia, kaikki kun ei johdu kromosomeista.
Hmm... Minä ymmärsin tuolla perinnöllisyysneuvojan puheilla, että ihan kaikkia kromosomitason juttujakaan ei "perus"istukkatutkimuksessa katsota? Ei ainakaan mitään esim. DNA-tasolla olevia jne. Pitääpä ottaa selvää.
 

Yhteistyössä