No kyllä persiilleni meinasin neuvolassa lentää..

  • Viestiketjun aloittaja johanna
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Jos pääsette puheterapiaan puuttuvan ärrän takia jo nyt, tai ennen 6 v ikää, niin olette kuin lottovoittajia! Sinne on pitkät jonot yleensä, ja moni ärrä/ässävikainen jää kokonaan vaille apua, kun suuremman avun tarpeessa olevat menevät etusijalle.

En ymmärrä, mitä loukkaantumisen arvoista tuossa terkkarin kommentissa oli.
Peesiä pukkaa :/
Meillä esikoinen, nyt 11v pääsi puheterapiaan 5-vuotiaana, mut edelleenkään ei osaa sanoa ärrää...mut siitä huolimatta parempi mitä aikasemmin...
 
Beep
Alkuperäinen kirjoittaja johanna:
Oltiin tytön kanssa 4-vuotis neuvolassa...tehtiin kuulokoket ja kaikki mahdolliset hommaan kuuluvat... Tyttö jäi yksin tädin kanssa ja leikkelivät ja piirsivät..

kaikki oli hyvin, paitsi yksi huomautus...*Kun tuo teidän tyttö ei osaa sanoa ärrää.. :0 whoooot? Niin että sitä täytyy seurata miten se ärrä kehittyy, ja jos ei ala surisemaan niin sitten on puheterapia ajatuksissa...

Millä helv*tillä oletetaan että neljävuotias puheterapiaan? Oisko kumminkin siinä iässä mahdollista olla lapsi , vaikka ilman sitä surrrrinaa..

Käyrät....käyrät....

Miksi se susta noin pahalta tuntui? Mä ainakin olen erittäin tyytyväinen, että meidän 3 vee on jo puheterapiassa. Mitä aikaisemmin, sen paremmat hyödyt??
 
hmm
meidän 4 v osaa sanoa ärrän ja puhuu muutenkin selkeästi joten ei omakohtaista kokemusta. mutta kaverin 4v ei osaa ärrää ja puhuu muutenkin epäselvästi esim. sanoo s:n tilalle yleensä t:n. tälle lapselle ei kuitenkaan tarjottu 4v neuvolassa puheterapiaa.
 
Nii, neuvola ny on neuvola, siel pakko olla jotku ohjeistukset siitä mitä ja missä vaiheessa keskimäärin seurataan..muutenhan ne vois pahimmillaan mielivaltaisesti jättää puuttumatta, jos huono päivä hoitajalla, tms.. No, kaikkia on vaikee miellyttää. Jos sit jossain vaiheessa, vaikka koulussa, aletaan ihmettelemään vaikka nyt tota ärrää tai muuta, niin sitten vanhemmat syyllistää neuvolaa tai päiväkotia, kun eivät silloin ajoissa puuttuneet..hmmm.. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Beep:
Alkuperäinen kirjoittaja johanna:
Oltiin tytön kanssa 4-vuotis neuvolassa...tehtiin kuulokoket ja kaikki mahdolliset hommaan kuuluvat... Tyttö jäi yksin tädin kanssa ja leikkelivät ja piirsivät..

kaikki oli hyvin, paitsi yksi huomautus...*Kun tuo teidän tyttö ei osaa sanoa ärrää.. :0 whoooot? Niin että sitä täytyy seurata miten se ärrä kehittyy, ja jos ei ala surisemaan niin sitten on puheterapia ajatuksissa...

Millä helv*tillä oletetaan että neljävuotias puheterapiaan? Oisko kumminkin siinä iässä mahdollista olla lapsi , vaikka ilman sitä surrrrinaa..

Käyrät....käyrät....

Miksi se susta noin pahalta tuntui? Mä ainakin olen erittäin tyytyväinen, että meidän 3 vee on jo puheterapiassa. Mitä aikaisemmin, sen paremmat hyödyt??
Sitä mäkin hain takaa, että ei yksi mahdollinen puheterapia voi olla noin kamala - paitsi jos äidillä on hirmu paineet siitä, että sen oman kullannupun pitäisi olla täydellinen joka suhteessa.
 
Tanja
Hyvähän se vain on, että huomasivat neuvolassa asian jo hyvissä ajoin ja vinkkasivat puheterapiasta. Sinne vain ja rohkeasti. Meidän esikoisellamme (5-v.) on liian pehmeä r-äänne mutta kun neuvolasta saimme ajan puheterapeutille, jossa kerran kävimme ja kotiharjoitukset saimme, niin tilanne parantunut. Mieluummin aikainen huomioiminen ja tilanteen korjaus kuin että asia painetaan villasella ja joutuu kiusatuksi tuonnempana. Ja eihän tuo nyt ole edes hävettävä asia. Tsempit!
 
Beep
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Sitä mäkin hain takaa, että ei yksi mahdollinen puheterapia voi olla noin kamala - paitsi jos äidillä on hirmu paineet siitä, että sen oman kullannupun pitäisi olla täydellinen joka suhteessa.
Niin se on se vanhempien asenne, mikä usein ratkaisee. Me itse lähinnä vaadittiin kaikkia tutkimuksia ja puheterapiaa, koska haluttiin tietää kaikki mahdollinen. Ihan hyvin erilaisina ihmisinä oltais voitu vähätellä ongelmia ja ajatella, että "kyllä se siitä...". Lapsen parhaaksi kaikki yleensä on. Mitä aiemmin kitketään pois mahdolliset vaikeuttajat, sen helpommin pärjää lapsi tulevaisuudessa. Ja kyllä ne erityislapsetkin on vanhemmilleen ihania ja täydellisiäkin, ainakin pitäisi olla. Vanhempien rakkauden pitäisi olla jotain muuta kun ulkoapäin tulevia paineita ja oletuksia. Ja uskon että suurimmalla osalla ihmisistä onkin asiat ihan kohdillaan.

=)
 
hmm
meillä kans seurattiin tytön ärrää nauvoloissa,6v nauvolassa lähete puheterapeutille,jonossa oli 4kk ja yhen kerran käytiin siellä ja seuraavana päivän oppi sanomaan ärrän...ne tekee sen leikin varjolla,ei se ole mitenkään pakottamalla...hauskoja loruja ja tehtäviä sai kotiin...minä kans ajattelin että parempi se on saada hoidettua pois,on ainakin yksi syy vähemmän että joutuis koulussa kiusatuksi...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja johanna:
Oltiin tytön kanssa 4-vuotis neuvolassa...tehtiin kuulokoket ja kaikki mahdolliset hommaan kuuluvat... Tyttö jäi yksin tädin kanssa ja leikkelivät ja piirsivät..

kaikki oli hyvin, paitsi yksi huomautus...*Kun tuo teidän tyttö ei osaa sanoa ärrää.. :0 whoooot? Niin että sitä täytyy seurata miten se ärrä kehittyy, ja jos ei ala surisemaan niin sitten on puheterapia ajatuksissa...

Millä helv*tillä oletetaan että neljävuotias puheterapiaan? Oisko kumminkin siinä iässä mahdollista olla lapsi , vaikka ilman sitä surrrrinaa..

Käyrät....käyrät....
Täällä jäädään vasta 5 vuotiaana kaksin tädin kanssa.
Tuo puheterapia ei kyllä ihmetytä..
 
meillä poikaololut nyt puheterapia jonossa 1v 2kk kohta. ja 4v:nä saatiin sinne kontrolli aika joten jonoa on ja paljon. meillä kyllä puheessa enemmänkin kirjain vääristymiä kuin yksi.

täälläpäin yleisenä käytäntön' on että jos yksi äännevirhe 5v neuvolassa ni sitten kontrolli aika tuonne terapeutille.

jos siis sanoi että seuraillaan ni tarkoitti vissiin että jos ei seuraavaan neuvolaan mennessä ala tulemaan ni sitte vois käväistä niitä treeni ohjeita noutamassa.
 
Mä olen myös sitä mieltä, että mitä aikasemmin pääsee äännevirheiden takia puheterapiaan, sen parempi. Meillä 3½-vuotias käy puheterapiassa, äännevirheitä useita (r,s,l,j,t,d) ja puhe puutteiden takia epäselvää. Pojalla oli ongelmana todella kireä kielijänne, joka operoitiin yksityisellä keväällä ja nyt harjoitellaan sitten kielen liikkuvuutta ja oikeita äänteitä-neuvolasta saatiin lähete puheterapeutille arvioon, kun itse tuotiin esiin huolemme puheen osalta ja kerrottiin, että mun puolella suvussa kulkee tuo kireä kielijänne. Jos ei itse olis lähetettä vaadittu, ei olis sitä saatu ja asiaan olis luultavasti puututtu vasta 5-6-vuotiaana. Täällä on ilmeisesti hyvä tilanne puheterapeuttien suhteen, kun poika pääsi vastaanotolle arvioon parissa kuukaudessa ja siitä nopeasti toimenpiteeseen ja harjoittelemaan.
 
ope
Alkuperäinen kirjoittaja ms paavo:
Minä taas olen sitä mieltä, toisin kuin moni muu, että on noin miljoona asiaa mitä neuvolassa tutkitaan...hyvä niin, mutta mikä siinä on, etä jokaisen pitäisi olla samanlainen juuri samassa iässä, ja jos ei ole niin sitten aletaan utkimaan että' mikä siinä lapsessa on vikana.. Jos ei se sano ärrää, leikkaa viivaa pitkin tai pyyhi perset*ään juuri iksäkli samassa iässä kuin keskiverto käyrien mukaan toimiva lapsi, niin sitten siinä on tietysti jotain minkä voi kontrolloida poikkeukseksi...Hyvä että seurataan, mutta minusta moni asia tehdään aikaisin ja luodaan paineita onnistumiselle..Miksei voida antaa kasvaa ja kehittyä rauhassa ilman kultaista keskiviivaa ja sillä pysymistä? B)
Ei idea ole siinä että pitää olla tietyn ikäisenä tietynlainen vaan siinä, että kuntoutusennuste on parempi, mitä varhain puututaan. Esim. kielehäiriöissä sitä parempi mitä varhaisemmin, kuitenkin ennen neljättä ikävuotta, niin kuntoutuu parhaiten. Siksi.

AP: Jos lennät perseellesi siitä, että lapsellesi ja perheellesi tarjotaan apua, niin hanki jo ihmeessä persepehmusteet koulua varten.

Sörhis puhuu asiaa!
 

Yhteistyössä